Jump to content

Dagens Finn, spesielle båtannonser (se 1. innlegg før du poster)


SamH

Recommended Posts

Arne Henriksen skrev 17 minutter siden:

Snitt på 2300 timer i året kan ikke være spesielt mye på en slik båt?
Alene på en Viksund-sjark lå jeg på 2000-2500 timer mener jeg å huske.

ble vel ca 3000 timer året. Så 8 timer dagen 365 dager i året i 35 år. Ikke mye kalde motor her.

 

Men igjen, viser kvaliteten på disse. De var som sagt mye brukt i trawl båter hjemme i gamle dager når en var ung å lovende(gammel sur å sovende gubbe nå hehe)

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

48 minutes ago, Okkaby said:

ble vel ca 3000 timer året. Så 8 timer dagen 365 dager i året i 35 år. Ikke mye kalde motor her.

Hvordan får dere det til 3000 timer i året?
Motoren er 44 år gammel og har gått 104500 timer. Min kalkulator gir meg 2375 pr. år?
Dette er ikke mye pr. år, først snakker vi ikke 8-timersdager når båten er i drift - og selv på dager de ikke er på havet kan gjerne motoren være i gang noen timer av en eller annen grunn.

Men naturligvis - det er ikke mye kaldstarter involvert :-)
 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev 6 minutter siden:

Hvordan får dere det til 3000 timer i året?
Motoren er 44 år gammel og har gått 104500 timer. Min kalkulator gir meg 2375 pr. år?
Dette er ikke mye pr. år, først snakker vi ikke 8-timersdager når båten er i drift - og selv på dager de ikke er på havet kan gjerne motoren være i gang noen timer av en eller annen grunn.

Men naturligvis - det er ikke mye kaldstarter involvert :-)
 

Sådan går det når en holder på med flere ting her. Kom jo frem til 34 år jeg hehe Kalenderen her stoppet på 2013 hehe

Den er jo like gammel som den 3qm30 som ligger i viksund fiskebåten vår(så burde jo ha våkna før denne regne feilen kom på trykk), å den er nå avgått med døden nå, med sprekk i blokka grunnet tæring. Men den har kanskje gått 2000 timer.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=313346633

 

At det mangler kalesje på akterdekket ville jeg tatt som den aller minste bekymring om jeg hadde overtatt dette!

Om det er stålskrog så er båtbygger helt sinnsykt rå! likner på en Fairline glassfiberbåt!

Ser jo ut som en lekebåt uten detaljer!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 14 minutter siden:

Jeg stusset på det samme. Det der kan vel umulig være et stålskrog?

 

Se på bildene fra motorrommet, så ser du tydelig at det er et stålskrog. Imponerende arbeid ja. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

6 minutes ago, index said:

 

Se på bildene fra motorrommet, så ser du tydelig at det er et stålskrog. Imponerende arbeid ja. 

Ja utrolige overganger og hjørner samt steglister og propelltynneller som ser akkurat ut som et glasfiberskrog!  Kan ikke være samme håndverker som har laget innredninga! :lol:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 1 time siden:

Kan ikke være samme håndverker som har laget innredninga! :lol:

 

Du ser sikkert noe annet enn meg. Jeg synes det hele ser helt utmerket ut!

 

Hulda skrev for 1 time siden:

Tror aldri jeg kommer opp i nivået på teknisk/elektriske installasjoner. Bortsett fra rustrenningen, der er Hulda et lysår over, helt imponerende arbeid. 

 

Ja, det er nok lagt ned mye arbeid her som han aldri får betalt for. Synd han ikke rakk å gjøre den helt ferdig. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 4 timer siden:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=313346633

 

At det mangler kalesje på akterdekket ville jeg tatt som den aller minste bekymring om jeg hadde overtatt dette!

Om det er stålskrog så er båtbygger helt sinnsykt rå! likner på en Fairline glassfiberbåt!

Ser jo ut som en lekebåt uten detaljer!

Bare så synd det ligger to steinalder motorer ombord. Dette gjør nok at den er tung solgt.

Nevnte jo denne andre dagen i tråden om flygeren som skal ha Princess P55

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, subwoofer said:

Du får vel ikke noe mer slitesterkt enn Detroit Diesel? Og de kan jo overhales - alt av deler er vel fortsatt tilgjengelig i godt monn. Prisen på delene vet jeg ingenting om.

jepp korrekt! og Lyden er best av alle marinemotorer!  men den størrelse båt hadde vel fortjent 8V, eller aller helst min favoritt 12V

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

10 minutes ago, Okkaby said:

Bare så synd det ligger to steinalder motorer ombord. Dette gjør nok at den er tung solgt.

Nevnte jo denne andre dagen i tråden om flygeren som skal ha Princess P55

De kan rebuildes etter 2500 timer og er omtrent det mest pålitelige du kan ha i større båter, men de matcher ikke forbruket på dagens moderne teknologiske motorer nei!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

2x 9 liter er nok fort litt i minste laget for denne ja, selv om to-takt gir mer per liter. Men overhalingskostnadene er ikke ille, fullt sett med lagre, pakninger, stempler og foringer er 2600USD. På mange måter er mindre elektronikk bedre på båtmotor, dette er vel så mekanisk man får det.

Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, -morten- said:

De kan rebuildes etter 2500 timer og er omtrent det mest pålitelige du kan ha i større båter, men de matcher ikke forbruket på dagens moderne teknologiske motorer nei!

https://www.mtu-solutions.com/cn/en/service/2-cycle-service-products.html

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

17 hours ago, Hulda said:

2500 timer? Du mangler vel en null her. CAT var typisk 25000 timer. Og disse to konkurrerte på marinemarkedet. 

ja mangler en null. 92 serien tror jeg normalt ligger på 12-27000 timer.  12V uten turbo kan gå 30000 timer før rebuild

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Fant noen forbruksdata fra en gammel Detroit-brosjyre og regnet litt. 6V92T i automotive-versjon er oppgitt til ca 0.4lb/hk-time. Hvis ikke faktorene mine er helt på bærtur blir det ~250g/kWh. Det er jo litt høyt etter dagens standard, men egentlig ikke ille. En moderne firetakter MTU ligger vel typisk på 210-215 et sted.

 

Edit: Lengre ned fant jeg kurvene for 6V92TA i industriversjon, og den ligger på rundt 0.36lb/hk-time, altså 225g/kWh.
Datablad fra 1974: https://www.dieselrebuildkits.com/wp-content/uploads/2018/02/6v92-engine-specs.pdf

Link to post
Share on other sites

On 11/27/2023 at 2:29 PM, subwoofer said:

Du får vel ikke noe mer slitesterkt enn Detroit Diesel? Og de kan jo overhales - alt av deler er vel fortsatt tilgjengelig i godt monn. Prisen på delene vet jeg ingenting om.

 

Lette/ laget for overhaling ja. Slitesterke (uten mekk og overhaling) er de ikke kjent for. Spesielt ikke de med høyest effektuttak som 6V92 med 550 hk.

 

Var et medlem her inne som hadde en italiensk 45 foter med 2 6v92. Han overhalte ett eller annet på en av motoren hvert år i mange år til tross for beskjedent med timer. 

En annen ting er at DD ikke liker lav belastning. I båt, og spes i yrkesbruk var de kjent for å være lette og spreke motorer som måtte byttes eller overhales relativt ofte. I USA var det billig og mye kompetanse på området, og yrkesgutta med flere båter hadde gjerne en motor eller 3 på lager som ble satt inn og den andre overhalt på verkstedet.

 

Uansett er dette så utgått som det kan få blitt. Hvertfall på denne siden av dammen. Drikker fuel som en full sjømann, spruter olje og har stort TLC behov. Men kul lyd, det hadde de 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...