Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

det finnes folk som setter solgt på en båt istedet for å slette en annonse, når man ikke får solgt...

Har jeg aldri hørt om men kan selvsagt ikke motbevise det.

Noen god plan synes jeg i alle fall ikke det er.

hvem gidder å betale flere hundre kroner for en annonse for så å kaste den etterpå?

Når man setter solgt på en båt forsvinner den fra søket etter 3 dager.

 

Min erfaring er at folk helst ikke vil ha flere telefoner når båten først er solgt.

det synes jeg ville være naturlig også og det er en av grunnene til at jeg stusser over hvorfor det er så mange som ikke setter solgt på objektet sitt

 

Selvsagt er det i håp om å få solgt til slutt, men først leter de tydlivis etter den "siste idioten.." det er de "lure" selgere jeg prøver å unngå.

synes du er streng med selgerne der ute :wink:

Jeg synes markedet er veldig vanskelig nå fordi noen tenker som deg og de fleste tenker at de skal ha prutningsmonn.

Jeg føler at jeg har lurt meg selv hvis jeg kjøper en ting på finn uten å ha prutet en del på objektet og det har jeg inntrykk av at mange andre gjør også.

 

Jeg tror de fleste priser etter hva tilsvarende båter ligger til i det samme markedet.

Det er iallefall det jeg pleier å gjøre og da etter beste evne å justere med henhold til utstyr og tilstand.

Det jeg også gjorde var at jeg har tatt vare på tidligere annonser av samme båter og mailet selgere for å høre hva de ble solgt for.

Noen er snille og forteller og hjelper til med tips og råd og andre gidder ikke svare. Synes sikkert jeg er frekk som forstyrrer dem.

Den siste båten som var solgt i 2009 hadde 15 år eldre motor enn meg og ikke hydraulikkstyring. Den ble solgt 35 % dyrere enn min som ble solgt i mai 2010.

Da hadde jeg satt ned prisen 5 ganger og var sikkert en slik useriøs selger :wink:

 

Ved en tvist brukes stor prisnedsettelse som argument, det er selverfart.
Da tør jeg nesten påstå at du hadde en dårlig advokat. Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp solgt båten på finn.no. 10 dager annonsering var nok, og jeg fikk nesten prisantydning selv om den var lagt ut i overkant av pris på andre tilsvarende båter. Når det er sagt så kan det sies at båten var særdeles velutstyrt og godt vedlikeholdt. Interessen var upåklagelig med 5 visninger på disse dagene.

 

At båter ikke blir merket som solgt opplevde jeg med båten som jeg kjøpte i vinter. Den ble liggende på finn uten å merkes som solgt eller slettet. Dette er noe som jeg har sett før også.

 

 

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

Leste i DN her om dagen at Bobilsalget har gått meget bra i de siste par årene. 23% økning i fjor og 35% økning hittil i år. Mange har kanskje konvertert, eller velger rett og slett camping på land i stedet for båt. Samme artikkel nevnte at båtsalget var elendig.

Noen som vil kovertere motsatt vei så ligger det bl.a. en med Windy GM37 på FINN som vil ha bobil.

Ang at båter ikke blir merket med solgt kan nok skje, men det er nok ikke noe stort "problem" som innvirker på hvordan båtmarkedet oppfattes kontra hvordan det er.

Man trenger bare en kjøper for å selge båten, og noen er heldigere enn andre og får kontakt med en slik.

Noen er ikke redd for å prute, mens andre vegrer seg. Hvis prisdifferansen fra prisantydning til den prisen kjøpere vil gi reduseres så vil nok omsetningen ta seg opp. At kjøpere finnes er det liten tvil om, men det kan kanskje være langt færre nå enn for 3-4 år siden da "alle" skulle ha båt?

Vi går i kø, ser ut til å like det. Nå er det blitt camping som "alle" er tilhengere av. Hva blir det neste?

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner en som har lurt på å selge snekka og kjøpe noe mindre, ikke nødvendigvis billigere. Men da han søkte på finn for å se hva han kunne forvente av pris så ga han opp. Ikke pga prisen, men fodi det er 80 like båter som hans til salgs. Den blir jo borte i mengden og kjøpere blir jo skeptisk til markedet, kjøper du en agder 840 må du ta'n med deg i grava liksom. Det er utvilsomt mange gode kjøpsmuligheter nå. Problemet med båter er at de blir jo ikke borte når de blir gamle, det blir bare fler og fler.... Jeg tror ikke på krakk, til det er kjøpekraften for sterk, men en korreksjon på halvgamle plastbåter er vel på sin plass.

Link to post
Share on other sites

For østlandets del kan også overfylte havner i ferietid ha tatt bort mye av sjarmen. Alle har dobbelt stå store båter som for få år siden og det gjør at det blir fryktelig trangt om plassen nedover svenskekysten i fellesferien. Jeg tror mange har hatt et par dårlige opplevelser med mye vind og trange havner og dertil sure koner. Da er det lettere med en bobil hvor man kan sette på håndbrekket når det blir litt vanskelig.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner en som har lurt på å selge snekka og kjøpe noe mindre, ikke nødvendigvis billigere. Men da han søkte på finn for å se hva han kunne forvente av pris så ga han opp. Ikke pga prisen, men fodi det er 80 like båter som hans til salgs. Jeg tror ikke på krakk, til det er kjøpekraften for sterk, men en korreksjon på halvgamle plastbåter er vel på sin plass.

Veldig enig med deg Dieseldahl.

Jeg er ikke enig i at det er helt håpløst selv om det er mange til salgs. Har fulgt litt med på Nidelv 26´er i sammenlignbar stand/utstyrspakke. Prisforlangende har vært 265 - 320 000. Det er nok cirka hva de kostet da de var nye for ca 25 år siden, hvilket egentlig er for godt til å være sant etter 25 års slitasje. Liten bevegelse på disse. Første som satte ned til 240 fikk solgt. (De som er annonsert billigere ser det ut til å være litt av hvert med.)Kjøperne er der tydeligvis bare prisen er riktig. Istedenfor å snakke om krakk, kan man kanskje si at disse båtene har vært kunstig høyt priset.Eller som du sier, på sin plass med en priskorreksjon.

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jeg helt sikker på stemmer, Blueline. Tenker på kombinasjonen. Mange av de nye båteierene går nok også mest til havner og tettsteder/byer nesten uansett vær. Litt spartansk liv på holmer og skjær med bading og fisking holder liksom ikke lenger, ikke spennede nok. Antall båter har økt mye mer enn antall nye båtplasser på slike tettsteder/byer. Om som med alt annet søker vi sammen på de samme stedene. Kanskje burde fellesferien vært fordelt jevnt fra 1. juni til 31. august, i hvertfall i sør Norge.

Link to post
Share on other sites

Det har nok ikke vært 18000 båter til salgs samtidig på finn.no... de siste årene... det toppet seg vel med noe rundt 16-17 etter ferien i fjor høst...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Selv om det kanskje er uvesentlig så er det jammen mange forhandlere som har både 2 og 3 annonser på samme båt. En del privatpersoner har også annonsert samtidig som de har bedt en forhandler å annonsere. Slik har det også vært tidligere år, men nå synes jeg det ser ut som bransjen får fler og fler oppdrag parallelt med at båteieren annonserer privat.

 

FINN må i hvert fall være en gullgruve for eierne !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det ligger mye rart der ute, og det skal ikke mange "minuser" ved en båt før den blir uaktuell med så mye å velge i. Klassikere vil jeg tro selges greit bare prisen er rett.KK

Så hjertens enig. :thumbsup: Kjøper man ukurant båt kan man risikere å ha båt for livet. Akkurat som med franske biler i gamle dager....

Link to post
Share on other sites

Krakk eller ikke krakk.

 

Ser ut til å være hevet over en hver tvil at en ikke får samme prisene for brukte båter som tidligere.

 

Må da være korekt å forvente tap på båter også.

 

Hva dette tapet skal være gjenstår å se, men syntes det forsatt er mange optimister som prøver å få tilnærmet ny pris for 5 - 10 år gamle båter.

 

Tror det er mange med meg, som tenker at om en kun "sparer" små penger på brukt.

Så kjøper en heller nytt og får garanti med mer på kjøpet.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

I dag kan en få brukter båter til svært fordelaktig pris. Det er allerede en stor korreksjon i markedet i forhold til ny pris. Har selv en Marex 290 SC 2007 modell. I dag får du den ned mot millionen, mens nypris er 1,6 (dog 30 fot). Skulle jeg byttet båt i dag ville jeg innkalkulert det jeg skulle prute ned min nye båt i salgsprisen på den gamle. Da burde prisen være realistisk og sikre et raskt salg slik at en kan oppgradere i samme prisbilde. Dette burde flere gjort slik at det ble bevegelse i markedet.

Link to post
Share on other sites

Fom egen del ser det ut som min båttype har falt ca 20% i pris siste 5 år. Kan leve med det når man i hvert fall ikke skal bytte seg nedover i størrelse.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Her er min situsasjon på finn.

 

Skal selge båt for å kjøpe nybrukt. Han jeg skal kjøpe båt av skal også kjøpe nybrukt. I andre enden har jeg en kjøper som også skal selge.

 

Dersom min kjøper for solgt så er det 4-5 båter mindre på finn...

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Hva f... skal jeg gjøre .Sikler på en litt nyere og planende båt ( joda 7900 eller Adriatic. ) som jeg ser jeg kan få for ca 400000kr.

Har en stor ukurant båt fra før som jeg betalte 275k for 5 år siden. Etter det er den påkostet ca ett par hundre tusen i motor + masse annet kjafs.. Ideelt skulle jeg hatt en 400000 kr for den , men ser at i dag havner jeg kansje rett over 200000kr.( hvis noen vil ha den i det hele tatt) Bør jeg være stuch med denne båten resten av livet , eller bør man ta tapet og peise på videre?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Det er mange båter til salgs, men lite vitner om panikk i markedet. Kjenner en del som kjøpte båt for første gang i 2007-09 fordi alle skulle ha båt. Båtlivet er ikke noe for alle og en del vil nok ut av markedet, men ikke for en hver pris.

Kurante båter til riktig pris blir solgt, men man kan ikke vente å tjene penger på å ha båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...