Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Det forklares enkelt ved at ingen av disse spådommene har slått til ennå. Bankene er like utlånskåte som før, folk flest har stor tro på egen økonomi. Men jeg tror også det vil komme en korreksjon i markedet ganske snart, båtsalget kan være en liten indikator på hva som kanskje kan komme.

 

Jeg har vannskelig å tro at vi kan være en øy i den vestlige verdens økonomi som ikke blir berørt i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

At bankene er "utlånskåte" som du kaller det skyldes vel egentlig bare at de har mye penger hvilket vel er et sunnhetstegn og ikke det motsatte?

Jeg er forøvrig enig med deg i, og har allerede påpekt det, at også vi blir berørt av hva som skjer rundt oss, men i forholdsvis liten grad hvilket skyldes at vi er heldige og har skikket vårt bo bra. I allefall hevder den internasjonale finansekspertisen det selv om jeg har sett flere her som hevder at det motsatte er tilfelle. Forøvrig går det rimelig bra i land som Tyskland, Frankrike og Sverige for å nevne noen og også i USA er det positive tegn som bl.a. redusert ledighet og igangsettelse av nye boliger, to meget viktige indiaktorer etter hva jeg forstår.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Du har sikkert rett (igjen).

 

Men jeg tror nå det store utvalget av båter på Finn, kan skyldes noe av usikkerheten vi ser i rundt oss idag.

 

Her er et lite knippe av hva finansverdenen skriver i Juni 2011, så "krisen" er nok ikke tatt helt ut fra luften....

 

Varsler mulig nedgradering av Italias statsgjeld

 

Disse landene truer verdensøkonomien. Hellas Irland Japan og USA

 

Dystre spådommer fra Stoltenberg

 

Spansk statsgjeld øker

 

USA kan gi verden en ny krise

Link to post
Share on other sites

Har tidligere lest alle de linkene du lister opp og intet nytt eller ukjent i de, men kan du forklare hvorfor båter skal skille seg spesielt ut når "alt annet" av forbruksvarer, hus og hytter, feriereiser osv selger som hakka møkk?

 

For egen del tror jeg at båtmarkedet har nådd et metningspunkt og at det i all enkelhet ikke er nok nye båtkjøpere til å kjøpe alt som er tilgjengelig av brukte båter. Flertallet av båtselgerne skal vel ikke ut av det markedet, men ser etter noe annet, nytt eller nyere?

 

Og som du skrev i et tidligere innlegg; Det forklares enkelt ved at ingen av disse spådommene har slått til ennå.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Finnanskrise eller ikke finnanskrise, det eneste som har kommet ut av den "finnanskrisen" som har vært er at vi vanlige lønnsmotakere har fått bedre råd mtp lavere rente. Trist for dem som er rammet av permiteringer- nedleggelse av hjørnesteins bedrifter på plasser som ikke har så mange fastboende, men dette gjelder ikke den gjennomsnitlige nordmann, han har kommet godt ut av det.

Når det gjelder båtmarkedet så har ikke jeg noen forklaring på lite eller ingen salg. Har selv båt for salg, pratet med flere bekjente som skal selge men er labert over hele fjøla.

Er det bobilene som har tatt over ? :confused:

 

Lars

Link to post
Share on other sites

Etter at min kjære Scand Classic gjennom 9 år drog sin vei i går med ny eier har jeg vært ganske happy.Jeg kjøpte båten i 2002 for 135.000 og solgte den nå for 150.000.La den ut for 155.000 for å ha litt å tilby.Ny kostet den i flg.båtkatalogen 1982 kr.!62.250.Vel, det var andre kroner men likevel.Det hører med at jeg i denne tiden hadde lagt ut mellom 40 og 50.000 i ny bruktmotor o.s.v.Jeg hadde falt for en nydelig Halko med 155 Ford som hadde gått bare 500 timer.Derfor har jeg vært rimelig spent på salget av snekka.Volvo 2003T var jo heller ikke noe stort pluss,men jeg mener den motoren har fått mye ufortjent dårlig omtale her på båtplassen.Den hadde gåt 1600 timer uten det minste trøbbel.Hadde ikke vært reparert på overhodet.Tungstartet ,ja men den startet alltid ,og det kunne gå ut over batteriene noen ganger.

Jeg tror jeg kunne solgt minst 2 båter til om jeg hadde hatt det.så ikke fortvil dersom Dere har en pen båt å selge.Kjøperen kunne foresten fortelle om mye stygge og dårlige båter han haddde vært og sett på

Båten ligger fortsatt på finn med solgtlapp.

Link to post
Share on other sites

......Hvis ting blir vanskeligere så er det vel heller ikke trolig at rentenivået vil bli satt opp? :confused:

 

2-delt.

At de fleste har det bra pr idag med god økonomi er vi enige om.

Renten skal opp i hvertfall på kort/mellomlamg sikt (fordi det går bra nå). Lån kan bli dyre på sikt.

Hvis Hellas og andre land i faresonen ikke klarer seg så vil også Norge iflg "ekpsertene" bli rammet hardere enn den såkalte finanskrisen som har vært.

Jens vil sikkert spytte inn penger på nytt for å avhjelpe. Slik jeg har forstått det vil banksektoren i europa få problemer, og det vil også merkes i Norge i et slik scenario. Eksportindustri vil vel også kunne bli rammet da.

Ellers er det vel riktig at statlig- og kommunalt ansatte er mer heldige i slike situasjoner enn ansatte i privat sektor som i verste fall mister jobbene sine.

Da hjelper det jo litt med lavre rente igjen (hvis den blir satt ned), men hvis lånebeløpet man skylder er veldig høyt så kan det bli vanskelig nok for en god del.

 

Jeg er forøvrig enig med deg at markedet kan ha nådd et metningspunkt. Årsakene til det er nok flere. Jeg tror at økningen i antall båtbrukere har gått ned, og kanskje er negativ. En del har nok funnet ut at båtlivet ikke er for dem lenger. Det kan ha flere årsaker. Været er en ting. Noen mener nok at det koster mer enn det smaker. At båt på samme komfortnivå koster langt mer enn f.eks camping (vogn/bil) og er mye mer avhengig av været kan være en årsak.

Noen ser at man kan få både ny bil og campingvogn/bobil for prisen av en ny båt. Andre føler nok at hytte er en sikrere investering enn båt, og igjen mindre væravhengig. Så er det de som heller bruker mer penger på sydenferier o.l. Slike turer kan jo bli hyppige og/eller langvarige for de som passert 60/62 år.

 

Mye synsing? Ja, det kan så være, men at en del av det er riktig er jeg sikker på.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke slik at vi er på vei inn i en tid hvor stadig fler når pensjonist alderen ? Man snakker jo om at det kommer en eldreboom og jeg vil tro båtlivet ikke alltid er det mest fristende når man når en høy alder. Det kreves jo en viss fysikk for å fortøye etc.

Jeg tror i hvert fall det vil fortsette med samme trend som nå: langt høyere tilbud enn etterspørsel. Har man det da travelt må man påregne å selge til en pris et stykke under tilsvarende averterte båter. Eller at eksemplaret er ekstremt velholdt.

 

Har selv tittet en del på DENNE som ser ut som et meget velholdt eksemplar av rasen. Gode motorer også.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

For en som er relativt ny i båtmarkedet og som ikke har noe historikk så synes jeg ikke det er noe rart i det hele tatt at det er mye eldre båter til salgs. Jeg får sjokk på hva prisnivået er på båter fra 80 og 90 tallet (det er 20 – 30 år gamle båter!). For meg virker det riv ruskende galt at prisene er så høye, spesielt hvis en tar høyde for en del nye båter kanskje er relativt sett er blitt rimeligere i dag på grunn av mer effektiv produksjon (Bavaria, Beneteau etc).

 

Videre tror jeg mange som kommer nye i båtmarkedet i dag har samme tilnærming til båthold som bilhold. Man ønsker å være på sjøen og kose seg ikke stå på hodet i ett motorrom (på grunn av gammelt utstyr) eller med skrape og rulle. Med unger og heim og to voksne i jobb så er det begrenset med tid (eller interesse for) til egeninnsats for de fleste og nyere eller ny båt blir derfor ett bedre alternativ for de som ønsker dette.

 

Så kommer utfordring 2 hvis en ønsker en nyere båt (eller for den saks skyld eldre) uten å bruke mye tid på egeninnsats så blir det ekstremt dyrt. For de uinvidde er driftskostnadene det er å ha båt helt HORRIBLE. Når en hører om at det er vanlig med en service kost på 30 – 40 tusen for en dobbelinstallasjon med drev. Vinterlagring 15-20 tusen + + for polering, stoffing og løfting etc. For ikke si en endre båt med konstant frykt for motorhavari til hundrevis av tusen. (For meg virker prisene horrible i dette markedet og det er mulig at det er så dyrt å drive denne type virksomhet, men den første som kommer med et billigkonsept bør ligge godt an). Hvis en legger båtplass kostnad, forsikring og drivstoff for en sesong så er man fort oppe i betydelige beløp som selv om man har råd til det de fleste sikkert vurderer hva man kunne fått for disse pengene hvis de hadde vært brukt på noe annet. For mange er det nok slik at kostnad per time i båten er noe en ikke vil regne på…

 

Jeg vil tro at hele båtmarkedet er i endring. Det er ett stort behov for å sannere vekk eldre båter (det vil jo skje av seg selv når ingen vil ha dem) og det må utvikles nye båter og motorer som er billige i innkjøp og ikke minst billig i drift og som har gode garantier. Se på bilbransjen det hadde ikke vært mulig å selge en bil i dag som må ha service hver 5000 km til blodpris og garanti som varer ”ut døren”.

Redigert av kallagtunet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For en som er relativt ny i båtmarkedet og som ikke har noe historikk så synes jeg ikke det er noe rart i det hele tatt at det er mye eldre båter til salgs. Jeg får sjokk på hva prisnivået er på båter fra 80 og 90 tallet (det er 20 – 30 år gamle båter!). For meg virker det riv ruskende galt at prisene er så høye, spesielt hvis en tar høyde for en del nye båter kanskje er relativt sett er blitt rimeligere i dag på grunn av mer effektiv produksjon (Bavaria, Beneteau etc).

 

 

 

Alt har ikke med pris og effektiv produksjon å gjøre, Kvalitet er og en faktor som spiller mye inn på prisen.

 

En Hr eller tilsvarende fra 80 tallet koster ofte opp imot det samme som en nesten ny bav seiler noe som kommer av bedre kvalitet og håndverk/finish...

 

Billigst og nytt er ikke alltid det samme som best kjøp....

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt enig. Har sett noen nye "moderne" båter bygget med "moderne teknologi" som cuttersprøyting. For noe makkverk, det er gjort for å få ned byggetiden på masseproduserte båter. Tungt, unøyaktig, mindre holdbart og billig. I nybåt-priser er det viktig å se på hvilket utstyr som følger med også. Du ryker fort på mange båtlapper når ting skal ettermonteres.

Link to post
Share on other sites

Har fått oppheng på finn igjen :headbang: Hadde ønsket et priskrakk på denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27479086

Litt av en skute det der Polarn. Jeg kan godt like gamle princess'er bedre enn nye. Eneste aberet er den utpregede stilen på interiøret, den nevenyttige kan få en lekkerbisken her. Prisen kan vel diskuteres..... selgeren må nok regne med et betydelig prisdropp ift. det han har betalt.....

En båtmann jeg kjenner sier at du kan regne med 10% av nypris i årlige kostnader. Da blir det en prioriteringssak om man skal velge stor gammel eller mindre og nyere.

"If you can't afford a new Aston Martin, you definitely couldn't afford an old one"

Link to post
Share on other sites

"If you can't afford a new Aston Martin, you definitely couldn't afford an old one"

 

Det er så sant så sant. I år har jeg på min Polar 770 brukt ca 22.000,- for bryggeplass, vedlikehold og noen oppgraderinger samt transport. La oss si den er verdt 220.000,- på dagens finn.no så ville de 10 % også matchet den i bruktverdi til og med. En så stor båt ville vært et betydelig kostnads sluk i forhold til den jeg har nå. Så lenge man ikke lar tingene eie en så synes jeg det er greit.

 

Ang interiøret i den båten så er jeg helt enig. Liker IKKE at den er gjennomsyret av de blå detaljene, men det kan jo ordnes over lang tid.

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

10% mannen jeg refererer til selger yamarin/yamaha og driver serviceverksted primært for småbåter. Vet ikke helt hvor nære 10% en '82 princess faller, kommer vel an på hva som inbefattes. Prisfall, bryggeleie, reparasjoner oppgraderinger og annet er variabelt og kan komme i rykk og napp. Men det er en omtrentlig indikasjon på om du bør ta ansvaret for den gamle damen eller la noen andre få gleden....

Link to post
Share on other sites

Hvor mye vedlikhold etc. koster kommer bl.a. an på hvor mye man gjør selv (noen klarer/vil ikke vaske og polere selv en gang, hvor man ligger (marina, båtforening ...) og hvor i landet man befinner seg. Type motor(er) og om det er drev/fast aksel vil ogås spille inn.

Det vil variere voldsomt hvor mye man må betale i ugifter. Prisene på prof vedlikehold av motor/drev vil også variere en god del avhengig av hvem som gjør jobben.

 

For min egen del ville jeg aldri hatt råd til å ha båten i en kostbar marina, satt bort alt av vedlikhold og bare møtt opp for å bruke båten. Tror nok ikke jeg er alene om det.

Har man en båt til f.eks 1 mill så vil jeg anse det som idioti hvis man er vanlig lønnsmottaker og bruker 100 000,- pr år i kostnader.

At de som "har penger nok" gjør det er en annen sak, men hvis 10% regelen du referere er normalen så skjønner jeg godt at folk flykter fra båtlivet.

Link to post
Share on other sites

Alt har ikke med pris og effektiv produksjon å gjøre, Kvalitet er og en faktor som spiller mye inn på prisen.

 

En Hr eller tilsvarende fra 80 tallet koster ofte opp imot det samme som en nesten ny bav seiler noe som kommer av bedre kvalitet og håndverk/finish...

 

Billigst og nytt er ikke alltid det samme som best kjøp....

 

Det er sikkert mye som er på langt nær bra nok på enkelte "moderne" produserte båter. Men jeg tror likevel ikke løsningen på båtbransjens store problem er enda MER håndverk og manuell produksjon.

 

Hvis en i bil bransjen skulle fulgt samme produksjonsprosesser som en har i båtbransjen så hva hadde det ikke kostet å bygge en VW golf? Der en snekrer og tilpasser hvert dashbord, banket ut hver karosseri del, montert alt for hånd. Den ville selvsagt kostet millioner. Jeg tror heller ikke hverken finish eller kvalitet hadde vært i nærheten av det en moderne produsert Golf har.

 

Jeg oppfatter at båtbransjens henger igjen i steinalderen og bygger produkter for den som har båt som en altoppslukende livsstil og hobby. Med produkter for de som koser seg med å mekke, tilpasse skru og ordne på mye av fritiden. Så lenge man lager slike produkt så er målgruppen begrenset og jeg tror den også at denne målgruppen blir mindre og mindre for de de fleste har faktisk ikke interesse eller tid å bruke på dette. Det er nok også derfor mange som i gode tider har tatt seg råd til å kjøpe båt og etter noen år med service og vedlikehold har funnet ut at dette koster mer enn det smaker og nå gjerne vil selge båter (er det ikke 18000 til salgs for tiden, det er MANGE båter i ett land med 1,5 millioner hushold!)

 

Et Baatplassen er selvsagt ett forum der de som er mer en snittet interessert møtes og meningene her er nok ikke veldig representative for de som lar være å kjøpe ny eller brukt båt.

Redigert av kallagtunet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Jeg oppfatter at båtbransjens henger igjen i steinalderen og bygger produkter for den som har båt som en altoppslukende livsstil og hobby. Med produkter for de som koser seg med å mekke, tilpasse skru og ordne på mye av fritiden. Så lenge man lager slike produkt så er målgruppen begrenset og jeg tror den også at denne målgruppen blir mindre og mindre for de de fleste har faktisk ikke interesse eller tid å bruke på dette. Det er nok også derfor mange som i gode tider har tatt seg råd til å kjøpe båt og etter noen år med service og vedlikehold har funnet ut at dette koster mer enn det smaker og nå gjerne vil selge båter (er det ikke 18000 til salgs for tiden, det er MANGE båter i ett land med 1,5 millioner hushold!)

 

Et Baatplassen er selvsagt ett forum der de som er mer en snittet interessert møtes og meningene her er nok ikke veldig representative for de som lar være å kjøpe ny eller brukt båt.

 

 

For en stor del av båtbrukere over en viss størrelse er båten "sommerhytten" deres og da betyr det faktisk litt at båten er bygget med de rette materialer og look for å få en koselig maritim følelse inne i båten...samt at den er utstyrt med kvalitetsutstyr.

 

Skulle man gjort dette billigt hadde det blitt interriør som den "ikeaseileren" som er en lavkostbåt, får ikke noen "varmefølelse" inni denne en kald regntung forblåst dag for å si det slik... http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10013779 men rimelig båt får du det er det ikke tvil om...

 

Klart det er mange som har kjøpt en båt de ikke egentlig i utgangspunktet har "råd" til.

Og i tillegg oppdager at det koster mye mer enn bare båten pr mnd da den må ha dyrt opplag, service, drivstoff osv...pluss at lånet forfaller hver måned selvom den står på land største delen av året...

 

Båt koster men har du interessen er det verdt hver krone hvis du kjøper båt som du har råd til å eie og bruke.

 

Mange kjøper en dyr bil uten å mukke med smil rundt munnen men klager over at båter er dyrt da de har lyst på det, alt har med interesse/vurdering og prioriteringer....

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For en stor del av båtbrukere over en viss størrelse er båten "sommerhytten" deres og da betyr det faktisk litt at båten er bygget med de rette materialer og look for å få en koselig maritim følelse inne i båten...samt at den er utstyrt med kvalitetsutstyr.

 

Skulle man gjort dette billigt hadde det blitt interriør som den "ikeaseileren" som er en lavkostbåt, får ikke noen "varmefølelse" inni denne en kald regntung forblåst dag for å si det slik... http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10013779 men rimelig båt får du det er det ikke tvil om...

 

Klart det er mange som har kjøpt en båt de ikke egentlig i utgangspunktet har "råd" til.

Og i tillegg oppdager at det koster mye mer enn bare båten pr mnd da den må ha dyrt opplag, service, drivstoff osv...pluss at lånet forfaller hver måned selvom den står på land største delen av året...

 

Båt koster men har du interessen er det verdt hver krone hvis du kjøper båt som du har råd til å eie og bruke.

 

Mange kjøper en dyr bil uten å mukke med smil rundt munnen men klager over at båter er dyrt da de har lyst på det, alt har med interesse/vurdering og prioriteringer....

 

Jeg ville vil hevde at effektiv produksjon vil kunne gi MER maritim følelse og mulighet å montere kvalitetsutstyr for pengene. Hvilken stil en har i en båt er jo smak og behag og jeg vil tro at en båtprodusent som treffer det markedet vil ha til riktig pris får solgt sine båter.

 

Og jeg tror faktisk ikke som fler her påpeker at båtbrasjens problem i Norge (mye annet av "luksus" eller kapital intensive produkter selges det mye av for tiden) er at folk ikke har penger, men mer at folk ikke har tid til alt som følger med utenom de flotte timene på sjøen.

 

Det er rett og slett 18000 for få "bukt" er i Norge i dag for at markedet skule være i balanse. Min spådom er at det kommer til å bli færre i årene som kommer dessverre...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...