Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Du kan ikke vite hvilken båt som er billigst før du har snakket med selger.

Det prises høyt med masse prutningsmonn, og går det så går det mentalitet. Og det prises lavt med liten eller ingen protningsmonn.

 

Jeg tror folk som skal selge båt ofte overvurderer prisen så sin eget "smykke". Mange setter er for høy pris og håper at det skal komme noen å kjøpe til den prisen, ev. så tenker de at de har en god del å prute på. Jeg tror medisinen for å få solgt fort og greit er å legge seg på en pris som er realistisk og som man er fornøyd med.

 

Skulle jeg solgt min Nidelv nå kunne jeg godt satt 120 000 kroner for den, men jeg ville valgt 90 000 ferdig prutet. Da er det enklere å få kjøpere som faktisk har råd til å kjøpe båten din, og ikke de som må få den for 70 000. Jeg gjorde det på akkurat denne måten da jeg solgte båten til min far for en måned siden, en Hansvik 16 family med 25 hk. Kunne sikkert satt 30 000 og ikke fått så mange henvendelser. Vi satte 22 000 ferdig prutet og båten var solgt dagen etter for 22 000. Enkelt og greit.

 

Mange følger med på interessante båter på nett og når de hele tiden blir satt ned så tror jeg folk sitter enda mer på gjerdet. Da viser selger at han er "desperat" for å selge, og folk venter litt lenger for at prisen skal senkes enda mer.

 

Har fulgt med på en båt på finn og logget prisen. Den står nå i 390k (k = 1000)

 

13. mai: I teksten stod det "Tar ikke imot bud under 370k". Dette er nå slettet.

2. mai "390k"

30. apr "400k"

28. apr "409k"

15. apr "419k frem til lørdag" - Selger prøvde seg med tidsbegrenset "rabatt"

15. apr "425"

11. apr "433k"

8. apr "443k"

5. apr "448k"

 

Mitt tips er at han burde lagt den ut til 380k med en gang. Nå driver selger å redusere prisen litt etter litt og som kjøper som følger med i markedet så er det bare å vente til det lir litt utpå sommeren når han setter prisen ytterligere ned...

 

Han "bommet" med minimum 60-70k på prisen. Hadde vært smartere å sette prisen du er fornøyd med med en gang. Men smaken er som baken (Altså: Ræva...).

 

KK

Link to post
Share on other sites

Jeg ser det samme selv på Finn. Flere av seilbåtene på min liste har nå satt ned prisen, men de har enda ikke blitt solgt. Jeg mister litt respekt for selgere, og får ikke lyst til å kjøpe en båt hvor selgeren plutselig setter ned prisen med 100k uten noe grunn. Leter de etter den siste idioten eller hva? Jeg kan da by enda 100k eller mer under dette uten å begrunne dette overhodet, det blir for useriøst. De jeg har sett som har blitt lagt ut til noe jeg føler er en riktig pris i første omgang har alle blitt solgt, så det har nok virkelig vært en mer "riktig" pris i forhold til varen som selges. Jeg ler meg skakk av de 80-talls båtene som legges ut til fantasipriser f.eks. Hallberg Rassy 352 hvor kassettspiller omtales i beskrivelsen, men ikke den rustene motoren fra 1980....

Redigert av Wesling490 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forstår ikke hvorfor du skal la være å kjøpe en båt som har fått ny pris? Ei heller at du skal miste respekten for selgere?

 

Klart at mange båter legges ut for fantasipriser, men de ble solgt for fantasipriser for bare noen år siden. Ikke så lett å holde seg oppdatert. Hva en båt kan selges for nå er jo sannelig ikke så lett å vite. Det som betyr like mye som alder er hvilken stand båten er i. Det er slett ikke lett å se det på "fine" bilder på finn.no. Vet ikke hvor mange båter jeg har kommet for å se på, relativt nye som gamle, som på ingen måte stod til forventningene.

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje hardt å si at jeg mister respekten, mulig jeg mener lysten, men jeg forbeholder meg retten til ikke å bruke mine hardt oppsparte penger på noen virker så likegyldig med prisene. Mulig de syntes at nedsettelse av sine verdier ikke betyr noe for dem siden de ikke setter noe begrunnelse om hvorfor sakene plutselig koster mye mindre. En annen sak er at dersom det skulle bli en tvist så kan de fort argumentere med at båten var kraftig nedsatt i forhold til opprinnelig pris osv osv.

 

Nå er en gammel båt i god stand fremdeles en gammel båt i mine øyne, en nyere båt i dårlig stand til rett pris kan bli en nyere båt i bra stand, noe en gammel båt ikke kan bli. Jeg syntes nok at folk som ikke kjenner markedet burde, istedenfor å sette ned prisen med 100k, heller koste på seg en skikkelig takst på båten slik at alle kan se styrken og svakheten i det de kjøper til adskillige hundrede tusen kroner...

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder nyere båter så har jeg ikke så god oversikt, men det ligger vel i sakens natur at en nesten ny båt må være en del billigere enn en helt ny for at den skal være attraktiv. Hvis ikke velger heller kjøper å kjøpe ny. Når det gjelder eldre båter så har jeg imidlertid nå en del erfaring gjennom min egen kjøpsprosess. Først var jeg overbevist om at jeg skulle ha en Nidelv 26 til ca 300K. Her var det mye rart. Den tilsynelatende nyeste og fineste viste seg å være den med mest skavanker. Påstått nylakkert innredning, men det var gjort etter at teaken hadde fått svartssopp. Dette var den båten med høyest utropspris av de jeg så på. Skivebom fra selgers side. Den beste fant jeg i Tvedstrand til 295K, men underveis i prosessen endret jeg mening og gikk for Agder 840. Også blant disse var det mye rart. Noen ok, men med 25 år gamle puter. En med helt ny innredning, men feil planløsning for oss og ”feil” motor, en med nytrekte skott og nye puter, men lite overbevisende teknisk og litt liten motor. Det overrasker meg også at så mange er uvitende eller bevisst gjør seg uvitende om båtens tekniske sider. Jeg vil helst kjøpe av ”båtfolk” som kjenner båten ut og inn, da alle båter har noen sære sider. Til slutt endte jeg med å kjøpe den dyreste av de jeg hadde sett på, da den gav det beste helhetsinntrykket. Fikk prutet den ned 35 000, og er svært fornøyd etter å ha installert noen ”nødvendigheter”. Av de som fortsatt ligger usolgt av ca samme årsmodell, så mener jeg at alle er mindre verdt enn den jeg kjøpte, mens utropsprisen ligger over. Poenget mitt er at mange tror de sitter på noen glansbilder, og ikke vil innse at båten deres trenger oppgradering enten teknisk eller kosmetisk. Derfor blir utropsprisen for høy. Eksempelvis var det en som hadde varmeapparat, men det virket ikke. ”Sikkert bare en bagatell” sa han. I min vurdering regner jeg da helt nytt apparat som mulig kostnad og prisen ville blitt deretter.

Link to post
Share on other sites

Enig i vurderingene til møkkalasset i innlegg 280 (og utover)

Det er det som gjør dette markedet så vanskelig.

 

Hva angår antall solgte båter på finn er nok dette noe misvisende.

Det er veldig mange som ikke gidder å sette solgt på båten når den blir det.

Jeg har hjulpet et par venner å lete etter båt nå siste mnd.

Han ene ringte jeg på flere båter for.

 

en svarer etter min presentasjon at båten er solgt men han gadd ikke skrive det fordi han synes det var så hyggelig å prate med folk.

Jeg var nr 55 som ringte sa han.

Takk for tidsbruk med vurdering om akkurat den er bra nok osv :rolleyes:

 

en jeg sendte mail til for å spørre om bilder av båten svarte ikke i det hele tatt men satte opp prisen med kr 10000

Da har man jo lyst til å selge :giggle:

 

De har begge kjøpt båter denne uken så det er hvertfall 2 færre til salgs på finn :)

Siste i dag. (får til fredag)

 

Det er vel ingen selger som korrigerer prisen på finn annonse etter at salget er realisert.

Det håper jeg mange gjør. jeg har alltid gjort det slik at andre kan bruke min annonse som sammenligning.

 

 

Mulig de syntes at nedsettelse av sine verdier ikke betyr noe for dem siden de ikke setter noe begrunnelse om hvorfor sakene plutselig koster mye mindre. En annen sak er at dersom det skulle bli en tvist så kan de fort argumentere med at båten var kraftig nedsatt i forhold til opprinnelig pris osv osv.
kan det tenkes at de setter ned prisen i et håp om å få solgt da?

Alle vil vel ha mest mulig for objektet de skal selge?

ved en tvist vil det ikke bli sett på pris i forhold til hva selger har bedt om tidligere men hva andre tilsvarende båter med motor kan kjøpes for.

(det gjør det egentlig litt vanskelig da det nesten ikke finnes 2 like båter hva angår utstyr, stand motor etc)

 

en nyere båt i dårlig stand til rett pris kan bli en nyere båt i bra stand, noe en gammel båt ikke kan bli.

kan du forklare dette for oss? er det skjedd revolusjonære forandringer på nyere båter slik at de kan fikses enklere enn eldre? Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hva angår antall solgte båter på finn er nok dette noe misvisende.

Det er veldig mange som ikke gidder å sette solgt på båten når den blir det.

 

 

 

 

 

 

Og det finnes folk som setter solgt på en båt istedet for å slette en annonse, når man ikke får solgt...

Link to post
Share on other sites

Jeg tror dette handler mye om realitetsorientering. Mange følger ikke så veldig godt med på priser og mange lever ennå i den tro at en båt ikke synker i pris, men stiger eller holder seg.

 

Glem heller ikke at det for noen få år siden faktisk var så vilt at man kunne kjøpe ny båt det ene året, og neste år selge den for litt mer.

Link to post
Share on other sites

Jeg kunne gjerne kjøpt en eldre båt i god stand, men prisen bør reflektere at båten ikke er ny

 

Og det gjør den jo allerede? Det er vel ingen som forlanger dagens nypris for en gammel båt? Som alltid så er dette en avveining: Gammel båt og mye for pengene, eller nyere båt og dermed ofte et litt tryggere kjøp. Men sikker er man aldri, enten man kjøper gammelt eller nytt. Og utgifter og båthold går hånd i hånd, uansett....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hva angår antall solgte båter på finn er nok dette noe misvisende.

Det er veldig mange som ikke gidder å sette solgt på båten når den blir det.

Jeg har hjulpet et par venner å lete etter båt nå siste mnd.

Han ene ringte jeg på flere båter for.

 

 

"Veldig mange" er en veldig vid definisjon, og basert på dine erfaringer. Min erfaring er at folk helst ikke vil ha flere telefoner når båten først er solgt.

 

kan det tenkes at de setter ned prisen i et håp om å få solgt da?

Alle vil vel ha mest mulig for objektet de skal selge?

ved en tvist vil det ikke bli sett på pris i forhold til hva selger har bedt om tidligere men hva andre tilsvarende båter med motor kan kjøpes for.

(det gjør det egentlig litt vanskelig da det nesten ikke finnes 2 like båter hva angår utstyr, stand motor etc)

 

Selvsagt er det i håp om å få solgt til slutt, men først leter de tydlivis etter den "siste idioten.." det er de "lure" selgere jeg prøver å unngå. Ved en tvist brukes stor prisnedsettelse som argument, det er selverfart.

 

Rett pris er gull verd, feil pris er bare feil pris.

Redigert av Wesling490 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...min saga 27 AC på finn i litt over 1 mnd , fikk ingen respons enten tlf, sms eller e-mail, er det pga pris for høy eller dårlig båtvær på vestlandet i det siste?

Si det. Godt spørsmål. Typisk båt som er mer populær på vestlandet og nordover p.g.a. hardtop. Om du skulle finne en interessent på sørøstlandet er det dyr frakt fra Hordaland med bil, og båten er for mange litt liten til å kjøre rundt. I tillegg er ikke Perkins førstevalg for alle, da de bråker litt. Der ser du; et utvalg av begrensninger som gjør at båten ikke appellerer til alle. Regn med at det finnes en kjøper på vestlandet som vil ha HT og AC, og at vedkommede dukker opp når prisen er riktig og været er bra. Mange som sitter på gjerdet frem mot ferietiden. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Eg har lagt inn min saga 27 AC på finn i litt over 1 mnd , fikk ingen respons enten tlf, sms eller e-mail, er det pga pris for høy eller dårlig båtvær på vestlandet i det siste? hmm

 

Det er sikkert ikke grunnen til laber interesse, men utvalget av bilder er ikke bra. Nærbilde av slanger er ikke prioritert foran cabin og cocpit for min del... Ellers er annonsen fin og oversiktlig. Kunne godt lest korrektur.

 

Ellers er det mye nytt og overhalt så det ser jo bra ut. Tipper prisen er for høy, for båten ser jo ut til å være i god stand.

Ikke en interesseutløser å avslutte med "Ellers noe små plukk". ;-)

 

KK

Link to post
Share on other sites

Si det. Godt spørsmål. Typisk båt som er mer populær på vestlandet og nordover p.g.a. hardtop. Om du skulle finne en interessent på sørøstlandet er det dyr frakt fra Hordaland med bil, og båten er for mange litt liten til å kjøre rundt. I tillegg er ikke Perkins førstevalg for alle, da de bråker litt. Der ser du; et utvalg av begrensninger som gjør at båten ikke appellerer til alle. Regn med at det finnes en kjøper på vestlandet som vil ha HT og AC, og at vedkommede dukker opp når prisen er riktig og været er bra. Mange som sitter på gjerdet frem mot ferietiden. Lykke til!

 

 

Ja eg skal holde ut litt til sommerferie, har lyst å handle en ny brukt båt no siden det er kjøpers marked som bare velge og vrake, ser mange fine båter på finn.

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...