Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Tja, det er blitt over 18.500 nå, en økning på 500 båter på 6 dager.

Tror ikke 4-5 båter snur dette markedet.

 

Nei, 5 båter snur ikke markedet, men en 8-10 stykker vil ha båten min når de for solgt sin egen...

Dersom det er 1000 som skal selge for å kjøpe nybrukt snakker vi om en vannvittig flytting av båter. 1000 stykker er jo antagligvis LANGT under det reelle antallet som skal selge for å kjøpe...

 

Bare jeg får solgt så kjøper jeg på DAGEN. Har funnet mitt objekt, men jeg kan også vente til neste år...

 

/Chaos

Redigert av Captain Chaos (see edit history)

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Sikler på en litt nyere og planende båt som jeg ser jeg kan få for ca 400000kr. Har en stor ukurant båt fra før som jeg betalte 275k for 5 år siden. Etter det er den påkostet ca ett par hundre tusen i motor + masse annet kjafs.. Ideelt skulle jeg hatt en 400000 kr for den , men ser at i dag havner jeg kansje rett over 200000kr.( hvis noen vil ha den i det hele tatt) Bør jeg være stuch med denne båten resten av livet , eller bør man ta tapet og peise på videre?

Ganske sannsynlig at selger av den båten du har lyst på har realisert et tap tilsvarende ditt. Da blir vel vurderingen en annen? En bilforhandler i nabolaget er landskjent for å selge biler til lave priser, men han er berykta for å gi dårlig innbyttepris. Han selger masse biler.... Det er jo mellomlegget som teller. Ta tapet, og prut hardt på den du vil kjøpe. Spill gjerne selgerne opp mot hverandre.

Link to post
Share on other sites

( hvis noen vil ha den i det hele tatt) Bør jeg være stuch med denne båten resten av livet

 

Kan ikke dy meg..........husk å ha dette bilde med i annonsen....

 

sensommer_2006_baaten_osv._002.jpg

 

Dersom du skal opp i størrelse prøv å få til et bytte, du risikerer bare et nei. Er mellomlegget derimot levelig....hvorfor ikke?

 

Kommer tilbake, må løpe på Startkamp nå.....

 

:cheers_wine:

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Finnes det noe måter man kan få fatt i statistikk for annoner på Finn?

 

Noe krakk er det ikke spor av. Det er kjøpers marked og det fører naturlig til en justering av pris nedover. Det er ca 400 nye annoner for dagen, og økningen i antall usolgt båter synes å øke 50-100 for dagen. Jeg er usikker på om de som forsvinner er solgt eller om det er utgåtte annonser, det koster tross alt noen kroner å ha annonsen på Finn.

Link to post
Share on other sites

Finnes det noe måter man kan få fatt i statistikk for annoner på Finn?

 

Båtmagasinet har vel en slik oversikt som er basert på annonsene på Finn, men basert på prisantydning og ingen oppfølgning mht om båten/e ble solgt eller til hva.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kan ikke dy meg.....

Dersom du skal opp i størrelse prøv å få til et bytte, du risikerer bare et nei. Er mellomlegget derimot levelig....hvorfor ikke?

 

Skal ikke ha større båt , men dyrere.. :tongue: Det bildet du fant skal være hovedbildet som får folk til å klikke på annonsen.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Ganske sannsynlig at selger av den båten du har lyst på har realisert et tap tilsvarende ditt. Da blir vel vurderingen en annen? En bilforhandler i nabolaget er landskjent for å selge biler til lave priser, men han er berykta for å gi dårlig innbyttepris. Han selger masse biler.... Det er jo mellomlegget som teller. Ta tapet, og prut hardt på den du vil kjøpe. Spill gjerne selgerne opp mot hverandre.

Eller høgg gammelbåten. Selg den i deler. Averter motor og utstyr på finn. Brukt båtutstyr går som hakka møkk, og hakka møkk vil jo som kjent alle ha. Det er for mange båter der ute, noen må bort.

Link to post
Share on other sites

Det jeg mener er at det er for mange båter, de går jo ikke til høgging som biler. Hvis du har motor og utstyr som er mere verdt enn det du realistisk kan få for båten, eller utgjør den vesentligste verdien kan det være en idé å avertere dette og heller risikere å sitte igjen med et verdiløst vrak. Skjønner at folk har følelser for skuta som har krevd og gitt så mye. Det er ikke nødvendigvis slik at du får solgt bare ved å gå ned i pris. Hvis du ikke vil ha den lenger er det kanskje en grunn til det :lipseal: Men lykke til :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Tror det er viktig å ha litt is i magen og. Hadde selv båt for salg på Finn for 2 mnd siden. Båten var rimelig og i bra stand. Det gikk seks uker før noen tok kontakt...

Men plutselig løste det seg og båten gikk etter 2 mnd for 75 tusen, fem under prisantydning.

Link to post
Share on other sites

Tror man må diffrensiere litt mht forskjellige båter og hvor lett omsettelige de er i dagens marked.

Små og rimlige båter er nok enklere å selge, enn de dyre på samme størrelse. De er nok generelt også enklere å selge

enn større båter.

 

Pr idag tror jeg mange sitter på gjerdet og venter med å kjøpe båt for å se an markedet. Kanskje særlig dem skal kjøpe båt til mange hundre tusen, en million eller mer tenker seg om en ekstra gang.

Noen av dem har kanskje solgt båt og tapt en god del penger. At det er flere båter på markedet enn kjøpere slik noen hevder tror jeg stemmer godt. Noe av grunnen er nok også at en del slutter med båt, og finner annen ferieform. Noen av de som kjøpte første båt for noen få år siden har nok funnet ut at det kanksje ikke passer dem.

 

Klima og sommerværet slik det fremstår pr idag kan virke inn på om folk vil satse på båt også.

 

De som skal selge båt vil jo helst at alt skal være som før, men det er det nok beviselig ikke. Selv om det nok helst sikkert vil løsne bittelitt nå når sommerferien nærmer seg så vil omsetningen av båter, nye som brukte i år bli lav. Skal omsetningen øke må nok langt flere sette ned prisene, få solgt og deretter kjøpe "ny" båt.

Om det skjer, eller om det blir et virkelig båtkrakk gjenstår å se......... .

Hvis man har bestemt seg for å selge, men har "is i magen" kan denne isen bli kostbar;-)

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror man må diffrensiere litt mht forskjellige båter og hvor lett omsettelige de er i dagens marked.

Små og rimlige båter er nok enklere å selge, enn de dyre på samme størrelse. De er nok generelt også enklere å selge

enn større båter.

 

Pr idag tror jeg mange sitter på gjerdet og venter med å kjøpe båt for å se an markedet. Kanskje særlig dem skal kjøpe båt til mange hundre tusen, en million eller mer tenker seg om en ekstra gang.

Noen av dem har kanskje solgt båt og tapt en god del penger. At det er flere båter på markedet enn kjøpere slik noen hevder tror jeg stemmer godt. Noe av grunnen er nok også at en del slutter med båt, og finner annen ferieform. Noen av de som kjøpte første båt for noen få år siden har nok funnet ut at det kanksje ikke passer dem.

 

Klima og sommerværet slik det fremstår pr idag kan virke inn på om folk vil satse på båt også.

 

De som skal selge båt vil jo helst at alt skal være som før, men det er det nok beviselig ikke. Selv om det nok helst sikkert vil løsne bittelitt nå når sommerferien nærmer seg så vil omsetningen av båter, nye som brukte i år bli lav. Skal omsetningen øke må nok langt flere sette ned prisene, få solgt og deretter kjøpe "ny" båt.

Om det skjer, eller om det blir et virkelig båtkrakk gjenstår å se......... .

Hvis man har bestemt seg for å selge, men har "is i magen" kan denne isen bli kostbar;-)

 

Jada, men dersom "panikken" hadde tatt meg, hadde eg kanskje måttet "gi bort" båten.. Men selvfølgelig må hver og en kjenne etter i lommeboka :confused:

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg er i "delvis" kjøpsmodus til Scand Baltic/Atlantic, Viking, Nidelv 28 og andre i samme klasse. For meg er det uaktuellt å kjøpe 30 år gammel båt til 5-6-7 hundre tusen. Bare ved å se på f.eks Seaco1030 som er en båt som disse kan sammenlignes med i størrelse og utstyr (bare nyere bå/motor), så er det langt nyere båter som ikke er avskrekkende i pris.

 

Jeg tror at de eldre båtene virkelig er på vei ned i pris. Da tenker jeg å vente til neste år med å kjøpe. Da vil det sitte mange som ikke har fått solgt båt i sommer (dersom de ikke dumper prisene) med en båt som er ett år eldre og enda flere nyere båter å kjempe imot.

F.eks:

2000 mod atlantic

 

1986 mod atlantic

 

Forskjellen på disse er ca 200 tusen... Da hdde jeg ventet 1-2 år og heller fått en "ny" båt.

 

80-tallsfolket må bare belage seg på å gå vesentlig ned i pris om de skal få solgt denne sommeren, og jeg tror det er det mange som sitter på gjerdet. Neste år vil vi se en langt lavere pris på gamle båter.

 

 

KK

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke annet enn at det nå er kjøpers marked. Jeg kjøpte nettopp en brukt båt - til en god pris. Sliter med å selge min gamle båt (ingen interesserte hittil) og må bare akseptere at det er kjøpers marked.

Med så mange båter på Finn.no så kan jeg ikke skjønne at denne situasjonen vil forandre seg vesentlig til neste år. Hvis vi får oppgangstider/mer kjøpekraft så forventer jeg at flere vil kjøpe nye/nyere båter. Blir det nedgangstider vil flere prøve å selge båtene sine (som tross alt ikke er en livsnødvendighet).

Jeg har vanskelig for å skjønne at vi som sitter i gruppen av båtselgere skal ha noen særlig grunn til optimisme. Desverre. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Hvis vi får oppgangstider/mer kjøpekraft så forventer jeg at flere vil kjøpe nye/nyere båter.

 

Det har vi da hatt siste årene? Bilsalget når stadig nye høyder/rekorder, samme med boliger og renten holder seg fortsatt lav. Lønnsveksten som nettop er avtalt/avklart gir ny økning i kjøpekraften og det samme er forventet av alle også de neste årene.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med salg, Mouche.

 

 

Det siste døgnet er det blitt ca 100 færre båter på Finn.no.

Om de er solgt, eller om annonesen ikke er fornyet etter 100 dager er ikke godt å si.

 

Jeg antar at siden båter fra før 1990 ikke er redusert i antall, så er det snakk om salg

Link to post
Share on other sites

Annonser går ut og fornyes ikke, mange båter har lagt veldig lenge på FINN. En del vil nok la være å selge og heller bruke båten en sesong til. Noen båter selges også selfølgelig, skulle bare mangle. I motsatt fall hadde det jo vært helt krise. Stavanger Marinesenter virker som en aktør som vet å prissette riktig. De selger i hvertfall en båt i ny og ne. Hvis man har mulighet til velge litt større båt (>35 fot) så er det jo faktisk en god del bra tilbud på bl.a. engelske båter. Forskjellen i pris på disse og hva noen norske/skandinaviske båter har som prisantydning blir nesten ironisk å se i mange tilfeller.

 

Spennende å følge med videre.... .

Link to post
Share on other sites

..........og renten holder seg fortsatt lav. Lønnsveksten som nettop er avtalt/avklart gir ny økning i kjøpekraften og det samme er forventet av alle også de neste årene.

 

Har fått med deg at ikke alt går like bra over alt?

Norge vil også kunne bli påvirket mht rentenivå og eksportindustri hvis neste finanskrise kommer. Iflg flere som kan mye om dette er det faktisk ganske sannsylig at den vil komme. Så økt kjøpekraft i mange år fremover bør ikke bli fasit slik du mener "alle" mener.

Link to post
Share on other sites

Helt enig i at Norge også "vil kunne bli påvirket", men liten grunn til å bekymre seg over lavere kjøpekraft de nørmeste årene. Hvis ting blir vanskeligere så er det vel heller ikke trolig at rentenivået vil bli satt opp? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det finnes vel egentlig grunn til ihvertfall litt bekymring.

 

Om spådommene i diverse media skulle slå til, vil bankene, som sist i 2008, bli mye mer restriktive mht utlån, dvs at hus blir vannskeligere å selge som igjen vil bety at må en selge så må også prisen ned. Bedrifter vil slite med kreditt (også som i 2008) som igjen fører til mulig nedleggelse eller permiteringer, eller arbeidsledighet.

 

Om folk begynner å selge hus fordi de må, er vi tilbake der vi var på slutten av -80 tallet.

 

Nå er jeg ingen ekspert på dette her, men med de urolighetene vi ser i Europa og USA idag, burde vi nok være litt forsiktige, noe jeg tror de fleste også er, mulig det er noe av årsaken til alle båtene tilsalgs på Finn.no for tiden. Folk vil selge unna, og kanskje kjøpe billigere??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...