Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Slutter meg til dette. Det er lett å tro at når en båt er annonsert for en pris, og så står som solgt, har selger oppnådd ønsket pris. Dette trenger absolutt ikke være tilfelle. Noen priser det de skal selge med rikelig prutningsmon, andre mener de har "ferdig prutet"-pris.

Link to post
Share on other sites

En 1987 Fjord 880 med baugpropell/varmer/ankervisnj/plotter/ekkolodd og av de penere på nettet kunne i våres selges for 250.000,- (om rett kjøper kommer med bud).

Nå som høsten står for døren vil jeg tro man må ned på 220-230.000,- De eldre som er avertert med brun stripe får man neppe over 200.000,- for.

Dette er min erfaring etter å ha fosrsøkt å selge i nesten 2 år og endelig nå fått solgt. En ting som gjelder for alle(gjaldt i hvert fall fra 2012 til 2013) er at båten, uansett type ikke blir mer verdt neste vår......

 

Da er ballen kastet og fritt frem for andre som vil henge seg på......

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Du har skjønt det vanntro, og opplag +++ koster, men ikke mange som har skjønt det, vært å sett på flere, som har vært tilsalgs i flere år, også konfrontert eierne med hva båter faktisk har blitt solgt for i våres, og i høst, uten at det ser ut å hjelpe, men vil de ikke så vil de ikke, kan ikke tvinge folk.

 

stortsett er det jo sånn at de gutta som har penger klare og skal kjøpe båt, ikke er idioter som betaler overpris, si opplag og service, forsikring fort er 50k, til våren er båten ikke verdt 50k mere selv om den står klar og alt er gjort, da er den jo enda ett år eldre bare.

 

en windy 25 mirage til lav 400 nå, når de andre ligger til lav 600 og høy 600, illustrere riktig vs feil pris. og den til lav er stadig ikke solgt, sitter og vurderer å ta en titt, kjørt masse mirage før, men skulle helst hatt 1-2 fot til, men uten tvil flott båt, ser også veldig velholdt ut på bildene.

Link to post
Share on other sites

Jeg har bidratt til å få vekk 2 annonser fra Finn. Solgte etter 4 dager og kjøpte på nytt en uke etter salg.

På mitt salg hadde jeg satt prisen til det jeg mente var realistisk og fikk selvfølgelig et bud som lå under. Jeg valgte å akseptere da jeg kunne få solgt nå, og hva som ville skjedd om jeg sa nei er et stort spørsmålstegn. På kjøpet ble mitt budsjett sprengt, men det smertet for selger da han også måtte et stykke under prisantydning. Mao ingen av båtene ble solgt for annonsert pris.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår meg ikke på fok som averterer båten med så stor prisdifferanse til hva markedet er villig til å batale. De må jo i det minste se hva tilsvarende båter er avertert for :crazy:

 

En annen ting jeg har merket meg er selgere som ikke klarer å få solgt som deretter lar en megler ta seg av salget. Når det gjøres settes en mer edruelig pris, men da skal selvfølgelig megleren ha sitt også.

En ting er sikkkert, det finnes en del selgere uten kjennskap til prisnivået som råder og en og annen som sikkert mener at "den siste idiot enda ikke er født".

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Kanskje vi som har klart å selge i år skulle være litt mer åpne om hva vi fikk, slik at ikke drømmeprisene på FINN får noen til å tro at det er markedspriser folk averterer med...... :wink:

 

:yesnod:

 

 

En 1987 Fjord 880 med baugpropell/varmer/ankervisnj/plotter/ekkolodd og av de penere på nettet kunne i våres selges for 250.000,-

...

Da er ballen kastet og fritt frem for andre som vil henge seg på......

 

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Her er min "prisliste" basert på sommerens erfaringer, ut fra antatte og observerte salgspriser:

Det forutsettes at alt normalt tilbehør og gjengs utstyr inkl. velholdt motor virker som det skal, noe som svært ofte ikke har vært tilfelle. Dette er naturligvis veldig unøyaktig ut fra variasjonsbredden i tilstand og ikke minst kvalitetsnivå på utstyr/seil/motor.

 

Hallberg Rassy Monsun 180k-200k

Hallberg Rassy 29 200k

Willing 31 90k-130k

Hallberg Rassy Rasmus 180k-200k

Mamba31/Player 311 100k-110k

Albin Vega 30k-45k

Winga/Ohlson 29 40k

Bakke 26 20k

Hero 101 100k-125k

Maxi 95 120k-150k

FinnFire 33 100k-110k

 

Og så min egen store smerte: Saga24 40k-65k

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Ja, det høres rimelig greitt ut for en Saga 27. Den er veldig fin og med sterk Yanmar motor.

Det gir meg et visst håp angående min Saga 24 '77 modell, jeg var kanskje litt pessimistisk på egne vegne der.

Planen er å bytte alle vinduslister før den legges ut for salg til våren, og motoren er tipp-topp. Men den er uten akterkabin.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Du må legge på hk-avgift, transport og mva. før du kan ta den i bruk i Norge.

"lure-annonse"

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Du må legge på hk-avgift, transport og mva. før du kan ta den i bruk i Norge.

"lure-annonse"

"Båten kan besiktiges på Mallorca i September og resten av året i Gibraltar. Båten er eid av en dame og brukt deretter. Salgsummen er uten avgifter og ved import til Norge tilkommer HK avgift og moms, ca kr. 400.000."


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Prisen er nok ikke så gal. Dette er dog ikke en lettsolgt båt her i Norge for tiden. Typisk middelhavsløsning og stooor kalesje.

Steingode motorer dog :-)

 

Hadde en kamerat som vurderte en 2 år gammel slik i ca 2005. Tror det var ca 2,8 mill de skulle ha for den til slutt, men den ble liggende lenge usolgt.

Nypris var vel godt over 4 mill den gang tror jeg, så et formidabelt verditap på kort tid tross gladdagene det var på den tiden.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Er nå snart så gale med båter og priser att jeg tror det eneste som gjenstår nå for og bli kvitt min svært velholdte halvplaner som jeg betalte en million for er og legge den ut på finn under rubrikken gis bort

Hvilken båt er det. Referer gjerne til annonsen.

 

Du må nok ikke gi den bort. Har nok bare ikke satt tilnærmet riktig prisantydning kanskje?

Vet ikke om det gjelder deg, men...

Slår meg hvor mange som ikke ha begrep om at prisantydningen er hårreisende langt over det som samme båt er blitt omsatt (markedspris pris idag). Mange gidder nok ofte ikke lenger kontakte de med alt for høy pris i annonsen.

Link to post
Share on other sites

Ligger mye drit på finn, er i kjøpemodus og har cash, men ca alt jeg har sett på skuffer. Selv om jeg hadde pruta flere hundre k, hadde ting vært for dyrt.
Helt enig. Var i samme situasjon som deg i fjor og så på båter mellom 1 og 2 mill, men det var stort sett bare sorgen. Utrolig mange båter som bare er brukt og ikke tatt vare på i det hele tatt. Ukyndige eiere og slendrianarbeid utført av "proffer" var det også mye av. Selv 3-4 år gamle båter så loslitte og matte ut. Eierene mente selfølgelig at alt var strøkent i annonsene. Realiteten var ofte en helt annen....En Ph 38 jeg så på til 1,6 var helt forj... på alle måter. En uke senere ringte selger meg og lurte på om jeg ville komme med et bud. Jeg svarte at jeg synes båten var så slitt og i dårlig stand at jeg ikke var interessert om så prisen hadde blitt det halve.

 

Ok prisantydning. Selges nok hvis det kjøpere som leter etter en slik.http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43338743
Bavaria 320 Cruiser???Betrygende når de ikke greier å få modellnavnet rett engang.....Står jo til og med 32 Sport med store bokstaver på siden. Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ligger mye drit på finn, er i kjøpemodus og har cash, men ca alt jeg har sett på skuffer. Selv om jeg hadde pruta flere hundre k, hadde ting vært for dyrt.

Trodde kanskje dette hadde blitt noe bedre. Nå er det 9 år siden jeg kjøpte båt, og jeg kan godt huske at jeg så på mange båter som ikke så ut i måneskinn. Kan godt huske jeg hadde med kona og så på en Draco på Nøtterøy. Hun gikk på land igjen umiddelbart da hun så brødskiver og en åpnet leverposteiboks som lå igjen fra året før. :nonod: Det som virkelig var sykt var jo prisen, som skulle tilsi en svært godt vedlikeholdt båt. :ghost:

Link to post
Share on other sites

Helt enig. Var i samme situasjon som deg i fjor og så på båter mellom 1 og 2 mill, men det var stort sett bare sorgen. Utrolig mange båter som bare er brukt og ikke tatt vare på i det hele tatt. Ukyndige eiere og slendrianarbeid utført av "proffer" var det også mye av. Selv 3-4 år gamle båter så loslitte og matte ut. Eierene mente selfølgelig at alt var strøkent i annonsene. Realiteten var ofte en helt annen.... En Ph 38 jeg så på til 1,6 var helt forj... på alle måter. En uke senere ringte selger meg og lurte på om jeg ville komme med et bud. Jeg svarte at jeg synes båten var så slitt og i dårlig stand at jeg ikke var interessert om så prisen hadde blitt det halve.

 

Bavaria 320 Cruiser??? Betrygende når de ikke greier å få modellnavnet rett engang..... Står jo til og med 32 Sport med store bokstaver på siden.

 

Du vet jo at jeg også gjerne er litt petimeter, at ting liksom ikke er vasket lever jeg med, det shiner jeg selv og ser igjennom fingrene på, men manglende sylindre, sprekker i gelcoat, ødelagt plast, ødelagt teak, enorme mengder riper i skrog osv... huff... mange bruker også argumentet at de har gått kort, hjelper jo lite når ting ikke er holdt, 10 års reglen er desverre altfor nøyaktig hva drev, eksos og utrolig mye på båten angår, er det 10 år, MÅ det skiftes, men helst før ting går.

 

Trodde kanskje dette hadde blitt noe bedre. Nå er det 9 år siden jeg kjøpte båt, og jeg kan godt huske at jeg så på mange båter som ikke så ut i måneskinn. Kan godt huske jeg hadde med kona og så på en Draco på Nøtterøy. Hun gikk på land igjen umiddelbart da hun så brødskiver og en åpnet leverposteiboks som lå igjen fra året før. :nonod: Det som virkelig var sykt var jo prisen, som skulle tilsi en svært godt vedlikeholdt båt. :ghost:

 

Hadde det bare vært leverposteiskiva som lå der skulle jeg ha levd med det, men når jeg begynner summere, og ser umiddelbart påkost for 100,150,20,250 båtpenger, da svetter jeg, og også når eier forteller de har utført ditt og datt selv, eller hos random fyr...

 

Har begynt stille VELDIG mye/grundige spm på telefon før jeg drar og ser på noe nå da jeg er lei bomturer.

 

Da jeg har over middels interesse for raske båter er det også stadig iriterende å registrere avviket på finn.no knop vs gps knop ;) 5 knop er greit, men når vi mangler 10 og 15.. doh

 

Har gitt 3 bud på det jeg mener er fornuftige bud kontra markedsverdi, opplever ofte at selgerne "ler", men har jo blitt oppringt 4-5 uker etter at jeg tittet på båt og gav bud før engang jeg kjøpte båt, da gikk selger til slutt 150 under det jeg i utgangspunktet gav i bud...

Link to post
Share on other sites

Jeg kunne også levd med leverposteiboks og "grønn" brødskive, men sånt sier noe om manglende vedlikehold. Mitt poeng var det latterlige faktum at selgeren i dette tilfelle trodde og mente at båten var kjempefin. Prisen hadde også passet dersom dette hadde vært tilfelle, men den gang ei. Trist å kjøre lange turer for å se på søppel.

Link to post
Share on other sites

En mer edruelig utropspris er det hvertfall.

 

Lampene blinker litt når jeg leser "fremstår som neste ny". Det skal godt gjøres på en 13 år gammel båt. Han hadde lagt lista høyt om jeg hadde kommet og kikket, for da ville jeg forventet "nesten ny" tilstand i pg med at han markesfører båten med de ordene.

 

 

Videre leser jeg at den har KAD 44 som han oppgir til 272 hk som er akseleffekten på KAD300 (som kom i 2002). Videre skriver han 290DP Drev når KAD 44 kom med DPE.

Betryggende at han har byttet olje og filter hvert år hvertfall.

 

Båten så ryddig ut på bildene :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...