Jump to content

Sunseeker 62 Manhattan - tatt opp fra 107 meters' dyp


bliss X

Recommended Posts

bevist utover enhver rimelig tvil at vedkommende er skyldig.

 

Spot on. Det er umulig å utelukke all tvil.

 

Jeg har kikket litt på dommen, og den er overbevisende. Jeg er ikke så sikker på at retten ikke har "kjønt det". Jeg vil tvert i mot mene at retten nettopp har skjønt det. At den er uenig med de tiltalte er en annen sak.

 

Dommen kommer sikkert til å bli anket. Først til Høyesterett, så til Strasbourg, og deretter begjært gjenopptatt de 30 neste årene. Så tråden er nok ikke slutt riktig ennå.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

 

Tombåt: Hva med å argumentere som et normalt voksent menneske i steden for å komme med kommentarer som ligger på samme nivå som en barneskoleelev?

 

Henger meg på den jeg også!

Link to post
Share on other sites

Når en sak blir anket til Høyesterett, foregår det en "siling" i Høyesteretts ankeutvalg, som bare slipper gjennom de viktigste og mest prinsipielle sakene (tvistelovens § 30-4, straffeprosesslovens § 323). Når det gjelder straffesaker, er det en begrensning som består i at bevisvurderingen når det gjelder spørsmålet om skyld, ikke kan ankes til Høyesterett.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

det tror jeg og.men da blir 2 uskyldige dømt.ikke første gangen det skjer i Norge.

Mulig dette har blitt spurt om før. Hva gjorde de to av forberedelser før slepet startet?

 

Om de er uskyldige må de ha gjort en veldig slett jobb i forkant, så slett at det er uforsvarlig. Og en annen ting som har med rettferdighet å gjøre når det er snakk om så store summer som her, er det alle oss andre som skal betale for dette i høyere premie eller skal de som har driti seg ut på denne måten betale. Sånn jeg ser dette er det umulig å være uskyldig, alt dette kunne vært forhindret bare med å åpne motorluka å tatt en titt. Innlegget til Sydvesten litt før her beskriver dette nærmere......

Link to post
Share on other sites

 

Høyesterett tok jo anken fra påklagemakta i lagmannsretten pga saksbehandlingsfeil, så hvorfor skulle de ikke gjøre det igjen?

 

Hvilken saksbehandlingsfeil vil du anføre i denne saken nå?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Erstatning - grov og simpel uaktsomhet

Loven skiller mellom simpel (vanlig) og grov uaktsomhet, avhengig av hvor uforsvarlig forsikringstakeren har opptrådt. For å regnes som grovt uaktsom må en handling avvike markert fra forsvarlig opptreden, og det må være grunnlag for å bebreide forsikringstakeren. Simpel (vanlig) uaktsomhet er i praksis ulike former for slurv og ubetenksomhet.

Dreier det seg om simpel uaktsomhet, skal forsikringsselskapet som hovedregel utbetale full erstatning. Dreier det seg derimot om grov uaktsomhet, vil erstatningen i mange tilfeller bli redusert eller ikke utbetalt i det hele tatt.

 

Før man foretar et slikt slep ville det nok vært et pluss på aktsomhetkontoen å ha komukiasjonsmuligheter (om ikke VHF så i alle fall mob tlf ikke to stk mob. uten strøm) sjekke at alt er i orden i motorrommet (båten hadde gått ned en gang tidligere) lukke luker og ventiler osv.

 

Det er skrevet mange ganger i dette emnet at det ikke er ulovlig å værre dum, men heldigvis må ikke vi som ikke er fullt så dumme være med å betale for det.

 

Når man foretar et slep om natten uten å ta enkle forhåndsregler, båten går ned på 100m og dette ikke blir meldt fra før dagen etter,

ja da lukter det ikke det STINKER.

 

HEIA IF som statuerer at det ikke skal være enkelt å få utbetalt erstatning dersom man misstenker at noe er galt.

Link to post
Share on other sites

 

Hvilken saksbehandlingsfeil vil du anføre i denne saken nå?

 

Jeg har ikke lest domspapirene, noe du tydeligvis har gjort. Jeg sa ikke at det var en saksbehandlingsfeil, men en mulighet. Dette er advokatmat!

Link to post
Share on other sites

Bare det at båten er forsikret opp en Mill fra kjøpsverdi, er vel i grunn svindel nok i seg selv. Det foreligger vel heller ikke noen dokumentasjon på at båten var betydelig oppgradert etter kjøpet.

Båten synker på nattestid på den dypeste delen av Sekken. alle vinduer var åpnet, kjølevannslanger var kappet. ehhh. er det egentlig noe og tvile på dette her da??

 

Og om så at det ikke var meningen at den skulle gå ned, så sleper man ikke en båt i den tilstanden med alle luker og skott åpne og avkappede kjølevannslanger mitt i nattan. Man gjør bare ikke det. Da er det helt greit at man ikke får hevet forsikringssummen.

Om det ikke var svindel så er det i vært fall svært uaktsomt.

 

Jeg mener helt klart at det gjort riktig i denne saken. synes nesten straffen er for mild.

Link to post
Share on other sites

 

Det er skrevet mange ganger i dette emnet at det ikke er ulovlig å værre dum, men heldigvis må ikke vi som ikke er fullt så dumme være med å betale for det.

 

På bakgrunn av dine tydeligvis nøye gjenomtenkte kommentarer så vil jeg påstå at du ikke stiller i klassen over de som ikke er fullt så dumme - tvert derimot!

 

La meg stille deg ett spørsmål, rent hypotetisk:

 

Dersom dette hadde vært deg, og du vet at du med hensikt ikke prøvde å senke denne båten, hadde ikke du da gjort det som kunne gjøres for å prøve å bevise din uskyld?

Hadde du synes det er greit at sånne som deg dømmer i øst og vest før saken er oppe og avgjort?

Er det greit at offentligheten vet utfallet i saken før den det gjelder?

 

Ingen av oss som sitter her å spinner opp teorier vet nøyaktig hva som er hendelsesforløpet i denne saken.

 

Det er veldig enkelt å sitte her å hetse disse to gjemt bak ett kallenavn på dette forumet, men mye av det som skrives her blir rett og slett mobbing av personene dette gjelder.

 

Enkelte burde tenke to ganger før man åpner kjeften å spyr ut eder å galle.

Link to post
Share on other sites

Bare det at båten er forsikret opp en Mill fra kjøpsverdi, er vel i grunn svindel nok i seg selv. Det foreligger vel heller ikke noen dokumentasjon på at båten var betydelig oppgradert etter kjøpet.

Båten synker på nattestid på den dypeste delen av Sekken. alle vinduer var åpnet, kjølevannslanger var kappet. ehhh. er det egentlig noe og tvile på dette her da??

 

Og om så at det ikke var meningen at den skulle gå ned, så sleper man ikke en båt i den tilstanden med alle luker og skott åpne og avkappede kjølevannslanger mitt i nattan. Man gjør bare ikke det. Da er det helt greit at man ikke får hevet forsikringssummen.

Om det ikke var svindel så er det i vært fall svært uaktsomt.

 

Jeg mener helt klart at det gjort riktig i denne saken. synes nesten straffen er for mild.

Vel talt modige mann med fullt navn :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

 

Jeg har ikke lest domspapirene, noe du tydeligvis har gjort.

 

Nei, det har jeg ikke, men jeg vet at det å få en sak prøvet for Høyesterett krever noe helt spesielt så det nytter ikke å komme med et "hvorfor ikke" når det må snakkes godt for et "hvorfor" (nåløuet er trangt, meget trangt) hvilket er mitt poeng og som du åpenbart ikke forstod.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

På bakgrunn av dine tydeligvis nøye gjenomtenkte kommentarer så vil jeg påstå at du ikke stiller i klassen over de som ikke er fullt så dumme - tvert derimot!

 

La meg stille deg ett spørsmål, rent hypotetisk:

 

Dersom dette hadde vært deg, og du vet at du med hensikt ikke prøvde å senke denne båten, hadde ikke du da gjort det som kunne gjøres for å prøve å bevise din uskyld?

Hadde du synes det er greit at sånne som deg dømmer i øst og vest før saken er oppe og avgjort?

Er det greit at offentligheten vet utfallet i saken før den det gjelder?

 

Ingen av oss som sitter her å spinner opp teorier vet nøyaktig hva som er hendelsesforløpet i denne saken.

 

Det er veldig enkelt å sitte her å hetse disse to gjemt bak ett kallenavn på dette forumet, men mye av det som skrives her blir rett og slett mobbing av personene dette gjelder.

 

Enkelte burde tenke to ganger før man åpner kjeften å spyr ut eder å galle.

Av frykt for å svare som en barneskoleelev var jeg usikker på om jeg vil svare, kanskje du heller skulle spurt en voksen :lol:

 

Men jeg kan ikke dy meg.

 

Kanskje du burde lese innlegget en gang til, og samtidig sette deg inn i hva som er uaktsomhet.

Til og med i pensum for båtførerprøven står det endel om godt sjømannskap, og det kan vel neppe være utøvd i dette tilfelle.

 

Håper du ikke anser dette for å være å spy eder å galle

Link to post
Share on other sites

La meg stille deg ett spørsmål, rent hypotetisk:

 

Dersom dette hadde vært deg, og du vet at du med hensikt ikke prøvde å senke denne båten, hadde ikke du da gjort det som kunne gjøres for å prøve å bevise din uskyld?

 

Ikke nødvendigvis! De tiltalte må som alle andre vurdere sjansene de har for å vinne frem når de bestemmer seg for å anke. Det spiller i prinsippet ingen rolle om man er skyldig eller ikke. Det som betyr noe er hvilken informasjon som blir presentert for retten og hvordan de tiltalte fremstår i lys av denne informasjonen. Hvis jeg hadde blitt tiltalt i en sak hvor en rekke indisier pekte i retning av at jeg var skyldig, og jeg ikke kunne forvente å overbevise retten om min uskyld, ville jeg spart mye penger på å ikke anke.

 

Men det er langt fra alle som er i nærheten av å tenke så rasjonelt. Mange tenker nok at å ikke anke er det samme som å innrømme skyld, men det er faktisk ikke slik.

 

Som jeg prøvde å få frem tidligere, må vi alle ta innover oss det faktum at for å kunne dømme noen i det hele tatt, må man akseptere at det forekommer justismord. Hvis man ikke kan godta noen justismord, kan man aldri dømme noen, for det vil alltid foreligge usikkerhet. I et velfungerende rettssamfunn, må det være slik at de som etter all sannsynlighet er skyldige, blir dømt. Hvis ikke, får man aldri dømt noen.

 

Moralen er at det hjelper lite å være innenfor loven dersom man på flere områder fremstår som om man er på kant med loven. Når man både forsikrer en båt for det dobbelte av hva man har gitt for den, sleper den om natten, uten å påse at den er i sjødyktig stand, slik at båten går ned der det er dypest og dessuten venter til neste dag med å melde fra, så fremstår man som en forsikringssvindler. Hvis du vil unngå å utsettes for justismord, så passer du på at det ikke er et så stort antall enkeltfaktorer som peker mot deg.

Link to post
Share on other sites

Er enig i det du skriver Christian83 :-) Men....og det er noen store men her.

 

Den værste kundebehandlingen du kan forata deg er å gå til sak mot kundene dine, altså... IF gjør ikke dette uten grunn. Hadde dette slepet blitt gjort MED forholdsregler og RIKTIG planlegging hadde ikke båten sunket, så enkelt er det egentlig. Dette handler da ikke om å henge ut folk, men om hva som er riktig og galt eller dumt/ikke dumt eller alt i ett.

Link to post
Share on other sites

Erstatning - grov og simpel uaktsomhet

Loven skiller mellom simpel (vanlig) og grov uaktsomhet, avhengig av hvor uforsvarlig forsikringstakeren har opptrådt. For å regnes som grovt uaktsom må en handling avvike markert fra forsvarlig opptreden, og det må være grunnlag for å bebreide forsikringstakeren. Simpel (vanlig) uaktsomhet er i praksis ulike former for slurv og ubetenksomhet.

Dreier det seg om simpel uaktsomhet, skal forsikringsselskapet som hovedregel utbetale full erstatning. Dreier det seg derimot om grov uaktsomhet, vil erstatningen i mange tilfeller bli redusert eller ikke utbetalt i det hele tatt.

 

Før man foretar et slikt slep ville det nok vært et pluss på aktsomhetkontoen å ha komukiasjonsmuligheter (om ikke VHF så i alle fall mob tlf ikke to stk mob. uten strøm) sjekke at alt er i orden i motorrommet (båten hadde gått ned en gang tidligere) lukke luker og ventiler osv.

 

Det er skrevet mange ganger i dette emnet at det ikke er ulovlig å værre dum, men heldigvis må ikke vi som ikke er fullt så dumme være med å betale for det.

 

Når man foretar et slep om natten uten å ta enkle forhåndsregler, båten går ned på 100m og dette ikke blir meldt fra før dagen etter,

ja da lukter det ikke det STINKER.

 

HEIA IF som statuerer at det ikke skal være enkelt å få utbetalt erstatning dersom man misstenker at noe er galt.

 

 

 

Båre sank jo for kambo marina natten etter den ble hevet uforsvarlig bergningselskap da?

Link to post
Share on other sites

Hadde dette slepet blitt gjort MED forholdsregler og RIKTIG planlegging hadde ikke båten sunket, så enkelt er det egentlig.

Det er jo et poeng. Men hvis uforutsette hendelser aldri skjedde hadde vi vel heller ikke trengt å forsikre båtene våre i det hele tatt?

Link to post
Share on other sites

Meget mulig Høyesterett ser på saken igjen, og vurderer om Lagmannsretten har gjort en bedre jobb denne gangen, Finner det at så er tilfelle, så avviser de saken...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...