Brigg Svart 24.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 D6 går med ZF80, og ZF85 på 435-hesteren. D4 går med ZF63 (tror jeg). Alle disse kassene er samme konstruksjon, bare beregnet for ulik motorkraft/dreiemoment. Samme filter og samme olje på alle. Filteret kjøpes hos Volvo eller nær sagt hvorsomhelst ellers i og med at ZF-kassene er vanlige på ulike motormerker. ZF80 skal ha 5,5 liter olje. Jeg pleier kjøpe Biltemas halvsyntetiske ATF-olje. Rutine for oljeskift og alt annet du må vite finner du i instruksjonsboken til din motor. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
GeirFrode Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Chiefengineer skrev On 17.5.2020 at 17.06: Kompressor kan frakoples ved å ta av drivreima. Tar man ut strømpluggen får man alarm på EVC. Vil det si at det ikke medfører noe problem å evt kutte ut kompressoren? Ka(m)d 300 har jo alltid kompressoren innkoblet ved kaldstart. Men det betyr kanskje ikke så mye om den ikke brukes der heller, annet enn muliens litt ekstra røyk? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 GeirFrode skrev Just now: Vil det si at det ikke medfører noe problem å evt kutte ut kompressoren? Ka(m)d 300 har jo alltid kompressoren innkoblet ved kaldstart. Men det betyr kanskje ikke så mye om den ikke brukes der heller, annet enn muliens litt ekstra røyk? Det kommer an på båttype. På min forrige båt så var den omtrent helt umulig å få opp i plan da sensoren som styrte kompressoren på den ene motoren fusket. Med bare en motor med fungerende kompressor brukte båten en enormt lang distanse for å komme over planingsterkelen, komressor var helt nødvendig for oppkjøring. På båten jeg har i dag er den stort sett aldri inne, den tusler ikke rundt ved oppkjøring til plan engang. Komporessor er ikke inne på D-serien ved oppstart. Jeg ser ikke helt hensikten i å kople ut reima til kompressor, den er jo der på grunn av at turbo og kompressor er optimalisert til å avløse hverandre sømløst slik at momentkurven blir god nok til å kunne dra en båt opp i plan. Har aldri hørt om noen som har slitt ut en kompressor eller hatt kompressorhavari på en D-serie. Reima mi blir ikke rørt. Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 26.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2020 (redigert) Mener det gikk cirka 5 liter på HS 80 gire mitt. Volvo forhandler har dette filtere. Jeg bytter vært år begge deler både olje og filter. Redigert 26.Mai.2020 av dobbaen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Har ikkje manualer framfor meg ang oljeskift på gir(Fast aksling), men var det ikkje 500 timer det står ? Så noe overkill med årlig skifte årlig da....vist ikkje man bruker båten ein del.... Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 27.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 HS80A/ZF80A skal ha 5,5 liter olje ihht manualen. Og bytteintervallet er 200 timer eller en gang i året. Så bytte en gang i året er på ingen måte overkill. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Captain A Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Ser ut som du har heilt rett Brigg 👍 Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Vi bruker båten hele året så den får godt noen timer i løp av året. Hører det er mange som ikke bytter vært år men jeg synes det er vært det. ATF olje koster ikke så mye om du bruker litt tid på finne til fornuftig pris. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 Brigg skrev On 27.05.2020 at 10.23: HS80A/ZF80A skal ha 5,5 liter olje ihht manualen. Og bytteintervallet er 200 timer eller en gang i året. Så bytte en gang i året er på ingen måte overkill. Mest av nysgjerrighet, uten at det nødvendigvis har så mye så si, men noen som vet hvorfor det varierer med oppgitt antall liter i manualene? I min bok (HS80AE) så står det nemlig 5 liter, mens det står 5,5 liter på HS 85 AE. Kjøpte nylig olje på B&M som sa at fem liter til mitt gir var tilstrekkelig. Trodde girene var noe lunde lik i utforming? Ser jo tydelig i din bok at det står 5,5.. mens min sier 5. så her har de jo endret på ting. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Brigg Svart 28.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 Godt spørsmål @Goodspeed Boka jeg har lastet jeg ned fra VPs sider når vi kjøpte båten i 2009. Denne dekker D4 og D6 både med drev og aksel. Under innholdsfortegnelsen står det (c) 2005. Når er din bok fra? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Goodspeed Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 2007 står det i den jeg har. Skulle jo uansett tro girene var de samme i volum? Dette er en jeg har fra nett. Har en «original» i båten også. Mener den sa det samme. Skal dobbeltsjekke når jeg skal dit senere i dag. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Brigg Svart 28.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 Da er nok en sannsynlig forklaring at VP har endret informasjonen, slik at det er den nyere utgaven av instruksjonsboka som er korrekt. Altså 5,0 liter på HS80A. Selve girkassene er det nok ikke endret på. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Goodspeed Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 (redigert) Brigg skrev for 21 timer siden: Da er nok en sannsynlig forklaring at VP har endret informasjonen, slik at det er den nyere utgaven av instruksjonsboka som er korrekt. Altså 5,0 liter på HS80A. Selve girkassene er det nok ikke endret på. Instruksjonsboka i båten (boka fra 2004 selv om motor 06) viste samme som deg. Så jeg kontaktet b&m for å oppklare om det var 07-bok med 5,0 eller 5,5 som gjaldt min motor. Her er svaret: så for motor inntil 2006-modell i alle fall så er det 5,5 som gjelder(utklippet tok de fra 06-håndbok). Redigert 29.Mai.2020 av Goodspeed (see edit history) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Brigg Svart 29.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 Sitter og tenker på ankring og muligheten for å ligge på svai. Har ikke anker i baugen, men har 15 kg syrefast Engboanker med blytau og ankervinsj bak. Tanken er å bruke tau/vinsj men dra tauet frem på baugen og feste det der ved svaiankring. Men Engboankeret har rykte for å være et dårlig anker, særlig om man ligger på svai. Er det noen som har montert annet anker enn Engbo i ankerrullen på badeplattformen på 340/360 og fått dette til å passe? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
JRK Svart 30.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2020 Ja jeg har gjort dette. Har nå 15 kg brucekopi, men måtte modifisere dette litt for å få plass i rullen under opptrekk. På oversiden av brusekloen er et ekstra hull for å dra ankeret løst om det setter seg fast. Hele dette øyet er fjernet for å gi plass i ankerholderen se bilde 2 I tillegg har jeg limt på en syrefast plate på 10 x 15 cm innenfor listen helt i bakkant for at ikke ankeret skal slå rett inn i glassfiberen når det slippes ut. Ellers, om jeg kjører ankeret helt inn så må jeg hjelpe det ut igjen for da kjøler det seg mot platen i bakkant av plattformen. Men dette er ikke noe problem. Jeg står alltid bak på plattformen når det dras inn og drar jeg det ikke lenger en bilde 1 viser er det aldri et problem og ankeret er langt nok inne til at ikke hekkbølgen kommer borti det Nå kan det finnes flere brucekopier. Jeg kjøpte mit hos aktiv marin på Lillestrøm Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 30.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2020 Interessant! JRK skrev 57 minutter siden: I tillegg har jeg limt på en syrefast plate på 10 x 15 cm innenfor listen helt i bakkant for at ikke ankeret skal slå rett inn i glassfiberen når det slippes ut. Dette blir på innsiden av bakkanten under plattformen? Jeg er alltid redd for at ankeret skal hekte i trimflapsen på tur opp. Hvordan er dette med bruce-ankeret, er det god klaring? Kloa på bruce-ankeret antar jeg er større enn på Engbo? Pleier du å ankre på svai? Hva er dine erfaringer med dette ankeret til slik bruk? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
JRK Svart 30.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2020 Ja på innsiden. Har aldri opplevd at det er en konflikt med trimflaps Har lite erfaring med å ligge på svai, men av og til med lite og stabil vindretning har jeg ligget på svai, med tauet dratt llangs siden frem til baugspyd, og det har gått bra. Men erfaringsmessig får du en klar forbedring når du ligger mot berget med vinden vinkelrett på båten. Min erfaring 5-6 sekundmeter løsner Engbo 21 kg. Bruce 15 holder 8 sekundmeter. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 31.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 @JRK Det ser ut som ankerrulla her har ekstra hull som gjør at «vugga» kan flyttes ca 5 cm framover. Har du vurdert å gjøre dette for å få større avstand mellom anker og bakkant plattform? Var det enkelt å tilpasse ankeret? Hvilke verktøy brukte du? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
JRK Svart 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 (redigert) Med mitt anker riskerar du å kjøre svivelen inn i kabularet om du flytter vogga. Det er lengre en Engbo 21 kg. Brukte faktisk en baufil , og filer av forskjellig grovhet, og pussekloss med forskjellig våtslipepapir.. Den buede trekanten som måtte fjernes var Ca 15 mm tykk så det tok litt tid. Dessverre er ikke utstyrt med grovere verktøy, men da slapp jeg varmgang og ekstra polering. Den buede Flaten jeg snakker om ser du rett under den tønneformede rullen. Litt mattere en resten av ankeret Redigert 31.Mai.2020 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 3.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2020 Er det noen som har monter Mente Marine sin auto trimtab i en Viksund 340? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Da er nytt anker kommet til gårds og er klart for tilpasning. @JRK Sagde du etter tusjsstreken markert med 1 eller den markert 2 på bildet? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
dobbaen Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Jeg har gjort det samme og byttet til likt ditt anker men bare galvanisert. 15 kg. Slipte av til der du har merket 2. Er veldig godt fornøyd med det. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Brigg skrev for 14 timer siden: Da er nytt anker kommet til gårds og er klart for tilpasning. @JRK Sagde du etter tusjsstreken markert med 1 eller den markert 2 på bildet? Ser at avstanden mellom 1 og 2 kan virke større på dette bildet enn det jeg husker. Men det var i ved 1 jeg kappet. Ville ikke ha kappet lengre inn mot 2 med tanke på svekkelse av selve ankeret, (uten at jeg har mye kunnskap om dette). Jeg har noen cm å gå på når jeg drar inn ankeret så det holder å kappe ved 1om ikke selve ankeret er lengre. Skal prøve å få tatt et mål på total lengde fra og med svivelfeste til planet som kloen sitter i. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Et litt bedre bilde: Det er ca 6,5 cm fra innerst i radien til kanten merket 2 og ca 9 cm til kanten merket 1. Jeg har notert et mål på 8 cm bak nedre rulle i ankerrulla, så jeg tror jeg må ta mer enn til kanten merket 1 om det skal bli plass. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
dobbaen Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 (redigert) Du kan jo prøve deg litt frem og se. Om du har vinkelslipper med kapp blad for 316 stål så er det for og justere så slipper du og ta for mye. Redigert 10.Juni.2020 av dobbaen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.