Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Er det noen her på tråden som kjenner fargekoden til Viksund 310 2005 modell ?  I orginaldokumentasjonen som fulgte med båten, så står ikke fargekode på gelcoat oppgitt.
 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Vurderer davit/krybbeløsning på badeplattformen som kommer til å strekke seg ut bakover. 
i denne sammenhengen ønsker jeg å stive av badeplattformen på min 340 

Det enkleste er å la avstivningen være festet på innsiden av snapdavit festene og så la denne gå rette ned på propelltunnellen. Men kan jo også gå rett i bakveggen på båten, men her står jo roret litt i veien. 
Så til spørsmålet, vil vibrasjons støy fra propellen slå opp i propelltunnellen og så videre opp i badeplattformen?

C33F8956-180B-4758-B797-A169AC45BEA8.jpeg

2F2545CA-F348-43F0-84E0-B542BE082E49.jpeg

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev On 17.9.2021 at 8.52:

Er det noen her på tråden som kjenner fargekoden til Viksund 310 2005 modell ?  I orginaldokumentasjonen som fulgte med båten, så står ikke fargekode på gelcoat oppgitt.
 


Svarer på mitt eget spørsmål her. Fått tilbakemelding fra Rune Viksund om at fargekoden er Reicholdt 2000. Hvis andre skulle lure på det samme seinere. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev for 21 timer siden:


Svarer på mitt eget spørsmål her. Fått tilbakemelding fra Rune Viksund om at fargekoden er Reicholdt 2000. Hvis andre skulle lure på det samme seinere. 

Siddis Plast AS selger top coat til de fleste båtmodeller i 1 kg boks.

Har også oversikt på hvilke original farge de forskjellige modellene har. 

Redigert av Inter 9000 (see edit history)

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev for 23 timer siden:

fargekoden er Reicholdt 2000

 

Betyr 2000 det samme uansett hvem som produserer gelcoat/-sparkel?

 

Jeg har tidligere brukt Jotuns gelcoatsparkel nr 2000, og denne synes jeg stemmer bra med fargen på 2005-mod 340. Som kanskje har samme farge som en 310 av samme årgang? Sist kjøpte jeg Biltemas hvite gelcoatsparkel, og jeg synes også denne stemmer bra. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Vurderer sterkt Viksund 340/360 aksel som neste båt. Har lest gjennom denne tråden nå for andre og tredje gang, og har plukket opp mye lærdom fra et forum fylt av ufattelig mye god kunnskap og erfaring, noe som BP er et enestående eksempel på. Ut fra det jeg ser, er 340 og 360 like høye, derfor er det likegyldig hvilke eiere som svarer på mine spm.

Jeg har innelagring med begrenset høyde på portene til 4,5 m. Vogn må jeg bygge ny og kan da legge kjølen såpass lavt at roret (som vel er laveste punkt) ikke berører bakken ved buksering av båt på henger. 

Båten blir for høy for porten med targabøyle, og eneste mulighet er da å løsne targa og hengsle denne på en måte som gjør at den kan legges ned akterover, med understøttelse. Jeg har observert en 360 med denne løsningen, men det er nok ikke originalt. Ser at Kjetil1 har forlenget sin targa i 2016, og har følgende spm:

- 1) Hvordan er original targa festet i skroget, og er det noe problem å demontere         den?

- 2) Er det noen utfordringer, spesielle hensyn som må tas, ved å lage hengslet             targa? (Regner med at man må støpe inn plate og muttere/skruhold både for         feste av hengsle og mothold/sikring av targa i oppslått stilling)

- 3) Med targa neslått blir vindskjermen høyeste pkt. Hva er høyde kjøl - topp av         vindskjerm?

- 4) Er det noen av dere Viksundeiere som har laget hengselløsning for targa?

 

Det er altså høyden som er mitt problem. Jeg vet det kommer en 2009 mod 360 med Yanmar 6LY 429 til salgs på nyåret, og er veldig fristet. Men tør ikke handle før jeg er sikker på at jeg kan få båten (på henger) inn porten. Vil ikke si fra meg plassen for innelagring, kan komme å gå å jobbe som man vil, verksted tilgengelig og aldri kuldegrader.

Er takknemlig for alle svar som kan hjelpe meg med konkrete mål, løsninger, og for å ta avgjørelsen på om det ved modifikasjon av targa i det hele tatt er mulig for meg å få båten inn ved 4,5 m fri høyde i porten.

 

Carwell

 

Redigert av Carwell (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Brigg skrev On 18.10.2021 at 22.07:
VegJoh skrev On 17.10.2021 at 22.21:

 

 

Betyr 2000 det samme uansett hvem som produserer gelcoat/-sparkel?


Hmm.. ja si det. Har forsøkt å Google litt, men finner ikke noe konkret svar, men ut fra det du sier om dine erfaringer så er nok fargekode 2000 kanskje en farge som går bredere enn bare hos en produsent.  
Er nok ganske sikker på at de benyttet samme gelcoat på 340 og 310 fra samme tidsperiode.

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

@Carwell Vår 340 med D6-370 og strak aksel måler 4,2 meter fra vannet og opp på topplanterna. Og så stikker den om lag en meter under vann i tillegg. Dette illustrerer hvilke høyder det er snakk om. 

 

Targa er festet med bolter til flybridge, og det er fuget rundt skjøten. Bør være mulig å demontere uten at jeg har prøvd dette. Et problem dersom du skal legge ned targa er at ledningene gjerne blir for korte. 

 

Jeg har ikke mål på høyde fra kjøl og opp på vindskjerm. Det er noen målsatte tegninger i permen som fulgte med fra fabrikk, kanskje står det der. Permen ligger ombord så det får jeg ikke sjekket akkurat nå. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Brigg. Da er jeg noe på vei med mål. Hvis noen kjenner høydeforskjell fra vindskjerm til topp topplanterne, så hadde jeg kommet nærmere det jeg er ute etter. Jeg avventer til en dag du har vært i båten og sjekket tegninger. Dette har ingen hast, men som dere forstår er total høyde fra kjøl til topp vindskjerm noe jeg må være helt sikker på før eventuell handel av ny bruktbåt. Vinterlagring inne er helt avgjørende for meg. Som nevnt over har jeg sett en 360 med hengslet targa, så dette burde la seg gjøre. Kabler kan vel skjøtes, eller om nødvendig trekkes nye, spesielt til radar.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Da har jeg vært og anskaffet St Cruz 340 fly 2008 modell. Denne tråden har i så måte vært til stor hjelp.😊

 

Vi er veldig fornøyd til nå. Til nå har vi gått fra Lindås til Egersund. Vi går videre en helg med bedre vær. :sailing:

Så har vi forresten fått feil på autopilot, Raymarine. Den sier ".Failure seatalk". Noen som kan noe om det? 

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt!  Dere har gjort et godt valg 😉

 

Hvilken autopilot og plotter er det? Høres ut som et kommunikasjonsproblem. Kanskje starte med å sjekke at det ikke er noen løse ledninger?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Mest sannsynlig sitter hovedenheten for autopiloten montert på skroget bak kjøleskapet, sammen med hovedenheten for ekkoloddet. Seatalk-kabel mellom styringspanelet/plotter går inn på autopilotens hovedenhet bak der. Så godt mulig noe har kommet i ulage dersom du har arbeidet bak der. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Noen her som har byttet vannsmurt lager som er montert i Akselstrut. Har vært i kontakt med Bosvik og westmekan. Ingen av dem har dette lageret jeg trenger. Vannsmurt lager som står på vår 340 fra 2005 er. Ø45/ Ø60x 178. Det er det jeg klarer og måle det til.

Trenger også tips om jeg må ut med aksling eller om dette går med og ta av propell?

Link to post
Share on other sites

@dobbaen Er det nødvendig å bytte? Disse lagrene varer nærmest evig. 

 

Jeg har hele tiden innbilt meg at det var Bosvik som leverte akselbraketten til disse båtene. Jeg har samme båt og årsmodell selv. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Tenkte bare jeg ville prøve og spare meg noe tid Komodo men ser nok at aksel må ut😊 Brigg grunnen til bytte er at jeg har slark klokken 12 og 6 som er mer en jeg hadde håpet på. Hvordan dette har skjedd vet jeg ikke men kanskje jeg får et svar når jeg har kommet i gang med jobben. Båten står på land da jeg oppdaget dette i forbindelse med vridning og balansering av propell i høst. Fikk et godt tilbud på og stå oppe i vinter fram til 1 mars. Nå venter jeg bare på karantene tiden skal ta slutt etter påvist Covid-19 😊

Redigert av dobbaen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har foreløpig ikke klart å få orden på autopiloten. Neste gang jeg er i båten så skal jeg forsøke å bruke den andre "Sea talk" utgangen. Jeg får feilmelding "seatalk Failure". Håpet nå er at det er bare den ene utgangen som er gåen.

 

Men så lurer jeg på hvor på 340 St Cruz fly det er best å plassere solcellepanel?

Link to post
Share on other sites

dobbaen skrev for 18 timer siden:

Noen her som har byttet vannsmurt lager som er montert i Akselstrut. Har vært i kontakt med Bosvik og westmekan. Ingen av dem har dette lageret jeg trenger. Vannsmurt lager som står på vår 340 fra 2005 er. Ø45/ Ø60x 178. Det er det jeg klarer og måle det til.

Trenger også tips om jeg må ut med aksling eller om dette går med og ta av propell?


Når vi byttet cutlesslager på vår forrige båt (Marex 280 Holiday) oppdaget jeg at det var en blanding mellom tommer og metrisk som var oppgitt på det lageret jeg skulle ha (kan lese utdypende om det her: 

 


Så vidt jeg kan se så finnes det tommelager med tilnærmet dimensjonene du beskriver i dette dokumentet (code brow)

https://www.stormhalvorsen.no//wp-content/uploads/2016/09/Gummilager-Bronse.pdf

 

Ellers så finnes det metriske med tilnærmet det du beskriver her:

https://progressing.no/wp-content/uploads/2017/05/Akselutstyr-AM.pdf

 

Mitt tips er å ta lageret ut, for så å måle det helt nøyaktig før du går videre med søking og kjøp. 

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...