Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Brigg skrev for 12 timer siden:

@dobbaen Er det nødvendig å bytte? Disse lagrene varer nærmest evig. 

 

Jeg har hele tiden innbilt meg at det var Bosvik som leverte akselbraketten til disse båtene. Jeg har samme båt og årsmodell selv. 

Ja og det stemmer godt med det jeg har erfart tidligere. Men her er målene på vannsmurt lager langt fra det Bosvik har på sitt lager etter og ha snakket med Rune hos Bosvik.

Link to post
Share on other sites

Stella Ulefoss skrev 52 minutter siden:

Heisann

 Vi har bytta cuttlerlagert 45mm aksling , det var det blanding av tommer og millimeter. Ring til Harry på Strushavn båt han hvet hav du skal ha, og kan skaffe det. Mener det var der vi fikk nytt lager. 

 

  Jan Martin

 

 

Takk for hjelpen😊

Link to post
Share on other sites

Se vedlagt bilde, dette cutlesslager passet min Viksund 340HT VP-D6 370 2006 modell.

Sleipner er leverandør.

Byttet på føre var ved ca 1100 timer. 

Ikke mye slitt det gamle. 

Hadde også propellen til Winrace.

 

https://sleipner.no/produkt/17777/vannsmurte-cutlesslager-mm-mal/

 

20210408_135236.jpg

Redigert av Inter 9000 (see edit history)

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post
Share on other sites

Veldig greit å skifte. 

Det sitter to skruer på hver side igjennom støttebukken og inn i messingbosset på cutlesslageret. 

Nå de var ute dunket jeg lageret forsiktig ut. 

Det må bores og gjenges i det nye lageret. M5 eller M6. 

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post
Share on other sites

Inter 9000 skrev On 29.1.2022 at 19.44:

Veldig greit å skifte. 

Det sitter to skruer på hver side igjennom støttebukken og inn i messingbosset på cutlesslageret. 

Nå de var ute dunket jeg lageret forsiktig ut. 

Det må bores og gjenges i det nye lageret. M5 eller M6. 

Mange takk for hjelpen😊

Link to post
Share on other sites

JRK skrev On 5.2.2022 at 15.48:

Da var det gjenger i selve stevnen/hylsen og bare settskruer som var skrudd inn mot cutlesslageret

 

Det er nok den mest vanlige måten å gjøre dette på, at cutlesslageret er "låst fast" med to eller flere setskruer. Det er imidlertid slik at cutlesslagere spesielt med med metall ofte sitter fast i stevnet/hylsen og må "presses" ut. På Viksund 340 er hylsen frittstående og det er lettere å presse ut, enn for eksempel hvis cutlesslageret er  satt i et stevnbeslag mot helen på kjølen slik det er på endel andre båter. 

Redigert av VegJoh (see edit history)

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

finnmarken skrev for 9 timer siden:

Noen som vet?

 

Jeg har gjort dette for to år tilbake. Hele prosessen er dokumentert tidligere i denne tråden. Start med dette innlegget og les videre utover. 

 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Inter 9000 skrev On 29.1.2022 at 19.44:

Veldig greit å skifte. 

Det sitter to skruer på hver side igjennom støttebukken og inn i messingbosset på cutlesslageret. 

Nå de var ute dunket jeg lageret forsiktig ut. 

Det må bores og gjenges i det nye lageret. M5 eller M6. 

Måtte du ta av roret eller hva det klaring nok til å få det ut. 

Link to post
Share on other sites

dobbaen skrev for 20 timer siden:

Måtte du ta av roret eller hva det klaring nok til å få det ut. 

Roret må av, det løsner du inni på en mutter, så trekker du ned roret. Mulig grave litt i inderlager der våten står.  Akselsen dro jeg ut med propell på. 👌

Redigert av Inter 9000 (see edit history)

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post
Share on other sites

Heisann

 Jeg måtte kjøpe ny fjernkontrol til trøsterne Sleipner. Problemet er når jeg skal bytte batteri klarer ikke å se om det er umbrako, trox ,  tommer eller millimeter eller noe helt annet. På den gamle var det stjerne skruer, og det var veldig greit. Er det noen som har peiling.

 

  Jan Martin 

Link to post
Share on other sites

Stella Ulefoss skrev On 2.3.2022 at 20.59:

Heisann

 Jeg måtte kjøpe ny fjernkontrol til trøsterne Sleipner. Problemet er når jeg skal bytte batteri klarer ikke å se om det er umbrako, trox ,  tommer eller millimeter eller noe helt annet. På den gamle var det stjerne skruer, og det var veldig greit. Er det noen som har peiling.

 

  Jan Martin 

Min fjernkontroll e fire fem år nå vel, å på den må jeg bruke stjerne jern på får å få ut de tre skruene på baksiden.

Link to post
Share on other sites

dobbaen skrev On 26.2.2022 at 18.26:

Da er jeg godt i gang med å bytte vannsmurt lager. Det gamle hva en lett jobb og få ut. Ny lager er satt inn og gjenget opp for skrue hull sånn at lager ikke glir ned til propell👍 Er litt arbeid igjen men det får vente til i morgen.

BD604765-CAD6-4841-BC31-74A4A725116E.jpeg

Så hva nytt lager på plass. Bytter også o-ringer3D330100-F287-4CA5-9978-F0E404EA8A01.jpeg.6bff22cef4c25192aefa04ab1b451c98.jpeg og simmerringer i ror når jeg først Hva i gang. Merket god forskjell etter og ha tester båten i dag. Mye jobb i kaldt og surt vær men er glad jeg gjorde det nå.

Link to post
Share on other sites

Stella Ulefoss skrev On 2.3.2022 at 20.59:

Heisann

 Jeg måtte kjøpe ny fjernkontrol til trøsterne Sleipner. Problemet er når jeg skal bytte batteri klarer ikke å se om det er umbrako, trox ,  tommer eller millimeter eller noe helt annet. På den gamle var det stjerne skruer, og det var veldig greit. Er det noen som har peiling.

 

  Jan Martin 

Mener det er Torx 8 på husken. 

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Fra tid til annen dukker det opp emner her på forumet om trustermotorer som trøbler pga slitte børster. Jeg fant derfor ut at det kunne være et passelig  vinterprosjekt å ta en sjekk av baugtrusteren. Dette er en Sleipner SP 55 som har stått i båten siden den var ny i 2005. Båten har vært brukbart mye brukt, vi har hatt et snitt på godt over 50 overnattinger ombord hvert år siden vi kjøpte båten i 2009. C4D0BB32-9157-4973-91D4-8CB4F7FC2653.jpeg.bd65fafaf4c31a4273f9ac87401aca8b.jpeg

 

Slik så det ut før jeg begynte på jobben. Børstestøvet er tydelig, og vannlinja vises også i støvet. 

 

298B60F8-5A1E-4DA6-A43D-22F0D7D788A4.jpeg.01b2f3f626bdb49ae7952a77dfa1ff84.jpeg

 

Etter demontering av motoren. Det er litt saltutslag rundt den ene festebolten. Dette tror jeg er fra en gammel lekkasje som nå ikke lenger er til stede. I alle fall kom det ikke inn noe fukt i løpet av de to månedene motoren var demontert i vinter. Båten ligger selvfølgelig på vannet. 

 

Jeg bestilte opp nytt sett med børster og fjærer før jeg åpnet motoren. Dette skulle vise seg å være unødvendig. Børstene var bare ubetydelig slitt. Det er riller i enden av de nye børstene, disse rillene var fremdeles synlige på de gamle. I følge skyvelæret var slitasjen på de gamle børstene beskjedne 1mm. Jeg valgte derfor å montere de gamle børstene og børstefjærene tilbake igjen og heller ha de nye i reservedelskuffen. Jeg passet imidlertid på å rengjøre godt i leiet der børstene ligger slik at disse beveger seg lett. Og så ble børstestøvet støvsuget samt at jeg blåste forsiktig med trykkluft for å få ut mest mulig støv fra motoren. 

 

DA79BEDF-670A-4BD0-B5D0-73F15FF1E833.jpeg.7da55760e0bf8ce1bf48c827b40ad85f.jpeg

 

Noe børstestøv, men mindre enn forventet. 

 

935F5238-3E5A-48C0-9D9F-1F3B0B875048.jpeg.cbc471af2a14669fb2b9683bf730abc4.jpeg

 

Ny børste til venstre, gammel til høyre. 

 

CA219804-4693-4613-831D-52786AF92F9F.jpeg.615bcbee790a41823066becc4d2d538e.jpeg

 

‘’Hva nå det enn heter som børstene går mot’’ var heller ikke mye slitt, men sporene fra rillene i enden av børstene vises godt. 

 

Før montering i båten igjen ble rommet rengjort for børstestøv. Jeg glemte å ta et etter-bilde, men det er i prinsippet som det første bildet i dette innlegget bare uten børstestøvet. 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Interessant dette. 

Jeg har nylig kjøpt en slik båt, men er skuffet over kraften i baugpropellen. Fikk du bedre kraft etter dette?

 

Jeg vurderer å sette inn et batteri der fremme. Må kanskje også rengjøre, men jeg har gått god effekt av ekstra batteri i tidligere båter. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...