mor Amica Svart 28.August.2022 Link til dette innlegget Svart 28.August.2022 Med vår 3 uker gamle 360 fra 2002 er vi ganske nye i denne tråden, og jeg har ikke klart å pløye meg gjennom hele tråden enda. Jeg har imidlertid fått med meg at @Brigg og flere med ham savner copilot-sete i kjøreretningen. Så langt er nok dette det største minuset vi også har funnet med båten. Selvfølgelig var vi klar over dette, men det forhindrer ikke at særlig rederinnen savner copilot-setet fra Amica II. Jeg har imidlertid funnet min egen løsning på problemet: her har jeg dratt setet helt bakover i salongen Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
Kåiem Svart 28.August.2022 Link til dette innlegget Svart 28.August.2022 Hei Håper det er greit at jeg spør om dette her. vi tenker veldig på å kjøpe oss en viksund 290/310 st cruz fb. Vi ser at de fleste som kommer på finn har helplanene skrog. Fast aksling er det eneste som er aktuellt for oss vi pleier som regel holde oss fra 9 - 13 knop og da blir jeg usikker på hvordan et helplanene skrog vil oppføre seg. Har aldri hatt helplanene båt i denne størrelsen før. Så da har jeg et par spm 1 Går denne båten lett opp i plan? Det kommer self ann på motorstørrelsen, men hva tenker dere bør være et minimum? 2 I denne størrelsen har det vel ikke så mye å si hvor folk sitter. Jeg tenker, vil det være vanskeligere å få den opp i plan om alle sitter på akterdekket? Med alle tenker jeg 4-5 ca 3 Hvordan blir det med drivstoff forbruk i 10-12 knops fart med et helplanende skrog? Vil den ikke da bore seg ned i sjøen bak og derfor bruke mye. Sitér dette innlegget Link to post
cruiser Svart 28.August.2022 Link til dette innlegget Svart 28.August.2022 mor Amica skrev for 5 timer siden: Med vår 3 uker gamle 360 fra 2002 er vi ganske nye i denne tråden, og jeg har ikke klart å pløye meg gjennom hele tråden enda. Jeg har imidlertid fått med meg at @Brigg og flere med ham savner copilot-sete i kjøreretningen. Så langt er nok dette det største minuset vi også har funnet med båten. Selvfølgelig var vi klar over dette, men det forhindrer ikke at særlig rederinnen savner copilot-setet fra Amica II. Jeg har imidlertid funnet min egen løsning på problemet: Hei Er det lov å spørre om du har laget denne «stolen» selv, eller om du har kjøpt den ferdig? Ser ut til å være en god quickfix på en irriterende mangel på St Cruz. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 28.August.2022 Link til dette innlegget Svart 28.August.2022 Tror de stolene er å få kjøpt på Biltema. Min sønn kjøpte to av disse. De var gode å sitte i, men begge ble levert tilbake fordi mekanismen som du stiller ryggen med ble ødelagt. Sitér dette innlegget Link to post
mor Amica Svart 28.August.2022 Link til dette innlegget Svart 28.August.2022 https://www.hovedsmann.no/products/sittepute-comfy-big-morkeblaoransje Jeg kjøpte min hos hovedsmann.no og har hatt den i flere år. Pleide å bruke den på fordekket på forrige båt, som ikke hadde flybridge. Mulig de har dem på Maritim også. Jeg synes det ble behagelig å sitte i den, med beina oppe i salongen. Jeg liker å følge med framover og med denne slipper jeg å vri hodet til side hele tiden og rederen slipper til i førerstolen innimellom ;) Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
finnmarken Svart 29.August.2022 Link til dette innlegget Svart 29.August.2022 Kåiem skrev On 28.8.2022 at 14.15: Hei Håper det er greit at jeg spør om dette her. vi tenker veldig på å kjøpe oss en viksund 290/310 st cruz fb. Vi ser at de fleste som kommer på finn har helplanene skrog. Fast aksling er det eneste som er aktuellt for oss vi pleier som regel holde oss fra 9 - 13 knop og da blir jeg usikker på hvordan et helplanene skrog vil oppføre seg. Har aldri hatt helplanene båt i denne størrelsen før. Så da har jeg et par spm 1 Går denne båten lett opp i plan? Det kommer self ann på motorstørrelsen, men hva tenker dere bør være et minimum? 2 I denne størrelsen har det vel ikke så mye å si hvor folk sitter. Jeg tenker, vil det være vanskeligere å få den opp i plan om alle sitter på akterdekket? Med alle tenker jeg 4-5 ca 3 Hvordan blir det med drivstoff forbruk i 10-12 knops fart med et helplanende skrog? Vil den ikke da bore seg ned i sjøen bak og derfor bruke mye. 9 - 13 knops fart er vel ingen god og riktig fart, verken for helplaner eller halvplaner. Da lager man bare masse bølger og bruker mye drivstoff. Tipper du i alle fall må opp i 16 -17 knop for at en slik båt skal gå skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Kåiem Svart 29.August.2022 Link til dette innlegget Svart 29.August.2022 9-13 knop er ei kurrant fart for halvplaner. Derfor jeg fram til nå har hatt det for å kunne kjøre greit uansett fart. Nå vurderer jeg en helplaner, men jeg har vært skeptisk til nettopp det at den borer seg ned i sjøen og drikker mye i den farta. Jeg har fått høre så mange forskjellige svar, men jeg må vel bare teste og se Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 29.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2022 Jeg kjenner ikke undervannskroget på 290/310 St.cruz særlig godt. Men for 340 ble variantene med drev og fast aksling støpt i samme forma. Eneste forskjellen var at det ved støping av fast aksling-varianten ble lagt inn et innlegg i forma for propelltunellen. Undervannskrogene er derfor like på begge variantene, med unntak av propelltunellen. I begge tilfellene er skrogene planende. @Kåiem Jeg tror skrogene på 290/310 er støpt etter samme prinsipp som for 340. Dvs at også modellen med fast aksling har et planende skrog. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
finnmarken Svart 30.August.2022 Link til dette innlegget Svart 30.August.2022 Kåiem skrev for 17 timer siden: 9-13 knop er ei kurrant fart for halvplaner. Derfor jeg fram til nå har hatt det for å kunne kjøre greit uansett fart. Nå vurderer jeg en helplaner, men jeg har vært skeptisk til nettopp det at den borer seg ned i sjøen og drikker mye i den farta. Jeg har fått høre så mange forskjellige svar, men jeg må vel bare teste og se Ja, selvsagt er det ok med en slik fart, men heller ikke for en halvplaner er den farta "riktig og økonomisk". Dessuten må man holde seg langt unna andre båter dersom man ikke skal plage folk med bølgene sine. Sitér dette innlegget Link to post
Kåiem Svart 30.August.2022 Link til dette innlegget Svart 30.August.2022 Brigg skrev for 18 timer siden: Jeg kjenner ikke undervannskroget på 290/310 St.cruz særlig godt. Men for 340 ble variantene med drev og fast aksling støpt i samme forma. Eneste forskjellen var at det ved støping av fast aksling-varianten ble lagt inn et innlegg i forma for propelltunellen. Undervannskrogene er derfor like på begge variantene, med unntak av propelltunellen. I begge tilfellene er skrogene planende. @Kåiem Jeg tror skrogene på 290/310 er støpt etter samme prinsipp som for 340. Dvs at også modellen med fast aksling har et planende skrog. Takk for svar. Jeg vet at 290/310 kommer i begge varianter, både hel og halvplaner begge med fast aksling. Det som er litt forvirrende er at det er mange sprikende svar. Noen sier båten har ingen planeringsterskel, men går greit uansett fart, mens andre sier at den planer først ved 14 knop og fra 9-14 knop lager den mye sjø (borer seg ned) kanskje forskjellen er den «tunellen» du nevner? At noen har den, andre ikke. Ikke vet jeg. Må vel bare prøvekjøre en og se selv tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
Båtshaken Svart 5.September.2022 Link til dette innlegget Svart 5.September.2022 Så... Pakkboks på en 340 med aksling. 1. Hvordan ser den ut? 2. Hva slags fett bør jeg kjøpe? 3. Hvor ofte bør man "etterstramme" 4. Noen andre ting jeg må tenke på? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 5.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2022 Du finner den under dørkplata bak motoren. På vår 2005 mod er pakkboksen fra Bosvik og er med simmeringer. Ingen etterstramming på denne. Eneste vedlikeholdet er å stramme fettskruen en halv tørn et par ganger i sesongen. Jeg har også sett 340 med «Volvokondom» så du bør finne ut hva som er montert hos deg. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hoyarn Svart 8.September.2022 Link til dette innlegget Svart 8.September.2022 Hei! Er det noen som har en førerstol på flybridge til 340, 2010 mod, til salgs ? Mørkeblå farge. Trenger ikke understell. Sitér dette innlegget Link to post
Lille Louise Svart 9.September.2022 Link til dette innlegget Svart 9.September.2022 Noen som vurderer salg av 350/360 med en motor/ aksel? helst tre kabiner... Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 10.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2022 finnmarken skrev On 4.5.2022 at 11.15: Ellers var jeg på en liten formiddagstur i dag. Da testet jeg hvor høyt turtall og toppfart. Jeg kom opp i 26,1 knop og fikk 3500 rpm. Det tok noe tid før jeg fikk opp dette turtallet, kanskje 1-2 min. Mitt inntrykk er at er at dette er slik det skal være. Kanskje farta kunne økt litt til om jeg hadde fortsatt i dette turtallet, men ikke mye. Motor er VP D6 370. Høres dette riktig ut? Nå spør jeg litt igjen i forhold til dette med turtall og toppfart. Virket som folk mente at ting var slik de burde den gangen. 4. mai fikk jeg altså 3500 rpm og 26,1 knop. 20. september fikk jeg 3300 rpm og 23,2 knop, altså en nedgang på ca 200 rpm og snaut 3 knop. Hva tenker dere? Jeg synes egentlig ikke at en fartsreduksjon på 3 knop er så mye, men jeg tenker at turtallet ikke bør gå så mye ned som 200 rpm. Jeg har hatt VP mekaniker i båten etter dette. Han syntes også at turtallet var gått mye ned, men han fant ingen feil på motor. Tror dere det er noe feil? Opplever dere tilsvarende? Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 10.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2022 Feil er vel grodd skutebunn og propell Heil normalt dette Hadde ikkje vert bekymret fot dette Vist du har mulighet så kjør båt inn til ein fjord med ei større elv i. Og ligg der noen dager. Ferskvann bruker og ta livet av sjøvanns alger Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 11.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2022 Har fersk erfaring med båt som ikke har vært mere enn en tur ut av havna i sommer. Farta så jeg ikke på, men ca 900 omdr i forskjell før og etter spyling. Ruer på propell og flyndre, ellers ren bunn. D4 260 hk. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 11.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2022 Får håpe du har rett Captain A. Det som jeg ikke likte var at VP mekanikeren mente at 200 omdr ned var litt mye. Men samtidig så fant han jo ingen feil på motoren. 900 omdr i forskjell virker jo helt vilt Gullfisk, men det tyder vel på at jeg ikke behøver å være så veldig bekymret? Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 11.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2022 finnmarken skrev On 10.10.2022 at 17.26: Nå spør jeg litt igjen i forhold til dette med turtall og toppfart. Virket som folk mente at ting var slik de burde den gangen. 4. mai fikk jeg altså 3500 rpm og 26,1 knop. 20. september fikk jeg 3300 rpm og 23,2 knop, altså en nedgang på ca 200 rpm og snaut 3 knop. Hva tenker dere? Jeg synes egentlig ikke at en fartsreduksjon på 3 knop er så mye, men jeg tenker at turtallet ikke bør gå så mye ned som 200 rpm. Jeg har hatt VP mekaniker i båten etter dette. Han syntes også at turtallet var gått mye ned, men han fant ingen feil på motor. Tror dere det er noe feil? Opplever dere tilsvarende? Hvor mye Diesel har du på testur i mai og nå. Hvor mye utstyr har du bært ned i båten i løpet av sesongen? Med eller uten gummibåt. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Captain A Svart 11.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2022 Var båten satt ut i mai, eller lagt på sjø i heile vinter ? Bruk av båt i sommer ? Perioder i ro ? slike ting kan være grett og opplyse om men eg trur ikkje du skal være bekymret for noe er gale.. vist du grubler for mykje så jo bare og få løftet den opp for reingjøring Det vil merkes på bunkersforbruk …. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 12.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2022 Inter 9000 skrev for 11 timer siden: Hvor mye Diesel har du på testur i mai og nå. Hvor mye utstyr har du bært ned i båten i løpet av sesongen? Med eller uten gummibåt. Kanskje noe mer diesel og vann, men tror ikke det kan være mye. Tror heller ikke det er noe mer utstyr. Båten ble satt ut i begynnelsen av mars. Før det var den på land i ca en måned. Båten ble brukt omtrent hver helg i våres og hele juli. Nå er planen at den blir liggende ute i vinter. Regner med å ta den på land igjen til våren. VP mekanikeren finner ingen feil, og jeg tror nok han har rett i det. Jeg tenker at dette skyldes kombinasjon av flere ting. Litt groe er en ting, men en annen ting som noen snakker om er at båter trekker inn mye vann. Men får ikke dere redusert turtall? Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 12.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2022 Min ligger også på vann hele året. Merker ikke allverdens nedgang. Ligger i brakkvann. Men jeg pusser propellen 2-3 ganger med våtslipe papir i sesongen. 😍 Jeg har 24x24 propell og får 3500omdr nå om høsten. Mulig HT modellen er lettere enn din. Kjører jeg ned diesel og vann og uten rib klarer jeg nesten 3600. Jeg tro ikke det er noe feil med din nei. Full diesel og vann er jo 960 liter. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
finnmarken Svart 12.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2022 Takker for deres synspunkter. Så får vi se til våren. Sitér dette innlegget Link to post
Amica Svart 25.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2022 Hei. Skal montere nytt navigasjonsutstyr fra Raymarine i vår 360. Jeg har ikke helt blitt enig med meg selv om plassering av kompass til autopilot. Noen som har tips til god plassering? Sitér dette innlegget skipper på Amica Blogg Link to post
Brigg Svart 25.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2022 Jeg har plassert den under stikkøya, til styrbord for vanntanken. Skrudd fast i kanten forover. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.