Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

@Brigg Her er fortsettelsen som jeg lovet.

 

Endte som sagt med å lage en plugg til å sette i gjennomføringen slik at jeg kunne bore den ut med et hulbor.

IMG_8067.jpeg.7c3b0d38ef7c138f811482e066048344.jpeg

 

IMG_8069.jpeg.4cdbc6f345a5ff3590634a7a1fda5557.jpeg

 

Her er jeg halvveis i boringen.

IMG_8070.jpeg.a2505679bf9bcb0218cc94eda21ff2f3.jpeg

 

 

Når jeg var ferdig boret, så jeg at også mutteren satt igjen i støpen.

IMG_8072.jpeg.ef7686761b71daa6e8989e344a5567ce.jpeg

 

IMG_8073.jpeg.a9fe406f7a097738d4b4fbaeefbacda9.jpeg

 

Endte derfor med å slipe ned til godset på toppen av mutter og deretter benytte en fein-sag til å sage ut mutteren. 

IMG_8074.jpeg.7550132022ccff03716a8677b53da07e.jpeg

 

IMG_8075.jpeg.191175e90ebc16edc38b06dd2ca6d28d.jpeg

 

IMG_8076.jpeg.b55ec5bef9fea77116a6a1e9afed01b0.jpeg

 

Vurderer etter å ha hatt en rådføring med @Komodo, å slipe meg plant ned til der flensen har sittet og så montere ny gjennomføring på konvensjonell måte der. 

 

 

Fikk også tid til å demontere pakkboks i båten i dag, men det skal jeg oppdatere på i denne tråden som jeg startet i fjor, slik at det blir litt sammenheng i dette :giggle:

 

 

 

Redigert av VegJoh (see edit history)

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Da var konstruksjonen som jeg trodde. Greit å vite til senere. 
 

Men Viksund-gutta har sannelig vært ivrige med innstøpingen av disse gjennomføringene. Er det noen som forstår hensikten med denne løsningen?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

JRK skrev On 14.4.2022 at 18.02:

Vedrørende Bruce kopi, så ser det gansk likt  ut på min båt. Det ene bildet viser ankeret helt innkjørt i holderen. Men da må jeg hjelpe det ut. Det andre viser hvorden jeg har det til vanlig og da går det greit ut med fjernkontroll846149912_IMG_25061.JPG.08b0af3b6d5ef9497881179383a916b2.JPG386529992_IMG_25071.JPG.9f26a0d1b10a3db42ffee5a1845624f6.JPGroll.

Omtrent slik ble min også. Ankeret går greit ut, men som du også antyder så må man hjelpe det litt dersom man har kjørt det helt inn.

 

Men jeg har et problem med at den slurer når den skal inn. Jeg forsøkte den aldri med Engbodreggen, så om slureproblemet kom etter at jeg bytta til Bruce-kopi vet jeg ikke.

 

Spørsmålet er hva som kan være feilen? 

 

Blytauet ser overhodet ikke slitt ut. Plasten i kabelaret ser også grei ut, men det er nok fra 2008, så nytt er det jo ikke. Tauet på bildet overfor ser kanskje tykkere ut, så kanskje tauet mitt er for tynt? 

Vinsjen drar bare inn når tauet er veldig stramt og godt inne i kabelaret.

Kan dette kabelaret strammes på noen måte? 

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Ikke se på tykkelsen på mitt tau. Tauet er snudd pga av slitasje, og den nye spleisen ble mye tykkere en den skal være.

Båten min er fra 2007 og jeg byttet skivene pga av sluring for 3-4 år siden. Hos meg så man lett at skivene var slitt innerst, da man så at de rillene som griper i tauet var ujevn og tildels borte. Hadde Ilas visnj på en annen båt hekunne man stramme kabularet/skivene. Om det går på denne Engbo 34 vinsjen er jeg ikke sikker på

Link to post
Share on other sites

For dem som måtte være interessert.....

 

Da har jeg byttet trekkskivene. Slureproblemet er nå borte, men jeg tror ikke det var disse som var problemet. Før jeg byttet dem så jeg at tauet stoppet i tauaviser/taufører. Dette førte til sluringen. Egentlig det samme problemet som oppstår hvis tauet hoper seg opp og ikke går ned bøtta/oppsamler en. Problemet løste seg da jeg smørte tauaviser/taufører. 

 

Men nå, av en eller annen grunn, så fikk jeg det samme problemet som flere av dere andre her beskriver, at dreggen ikke går ut. Dette etter at jeg byttet ut Engbodreggen med Bruce-kopi. Jeg tror jeg kommer til å løse dette med å ikke dra dreggen helt opp. Da vil den gå ut uten hjelp, håper jeg.:yesnod:

Link to post
Share on other sites

cruiser skrev On 10.7.2020 at 11.01:

Noen som vet om såkalte "logolys", ledlysene som var montert bak øverste pynterør over Viksundlogoen kan skaffes i dag? Evt hvem som produserte disse? Dette var ekstrautstyr den gang jeg kjøpte båt i 2010, men etterhvert har flere og flere dioder takket for seg.

logolys.jpg

logolys2.jpg

Fant du noen gang ut av dette? Alle mine LED har gått, ikke det viktigste på listen over ting som må fikses, men hvis det finnes noen løsning så hadde det jo vært stilig å få på plass. 

Link to post
Share on other sites

Logolys; fant dessverre ingen løsning på dette. Var i kontakt med Harry Heggholmen fra Viksund/Strusshamn, men heller ikke han visste om alternativer. Slik jeg forstod det hadde det vært umulig å skaffe slike lys i mange år.

 

Skulle noen vite om andre løsninger så kom gjerne innpå.

Redigert av cruiser (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg satt inn batteri ved baugpropeller på min 340 St. Cruz. Det var en god del jobb. Først måtte jeg bygge opp slik at det kunne settes rett. Deretter stroppet jeg det fast. Til slutt skrudde jeg det fast med terrassebord. 

Litt "jalla" ble det, med det skal sitte godt fast nå. :yesnod:

Batteri.jpg

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg kun testet den i båtplassen, men jeg fikk et klart inntrykk av at dette hjalp godt. Jeg kommer tilbake med mer om det når jeg har fått testet den i en del vind. Det var i en del vind jeg opplevde at effekten var ganske dårlig. 

 

Det som også var formålet med dette batteriet var å få en større batteribank. Jeg har en gutt med på tur som spiller mye Playstation. Til denne henter jeg strøm gjennom en inverter. Det er nok liten tvil om at strømforbruket på denne er høyt. 

 

Mitt neste prosjekt blir nok solcellepanel. Jeg har sett meg ut et 180 watts panel hos Alternativ energi. Det store spørsmålet her blir hvor jeg skal plassere dette?

 

Noen av dere andre med St Cruz fly som har solcellepanel? Evt hvor har dere plassert dette? 

Link to post
Share on other sites

finnmarken skrev On 25.4.2022 at 12.14:

Noen av dere andre med St Cruz fly som har solcellepanel? Evt hvor har dere plassert dette? 


Jeg har et 80 W sammenleggbart panel. Henges på hekken, på siden eller legges på fly avhengig av hvordan sola står. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Ja, sammenleggbart er jo en mulighet, men jeg håper å få på plass et fast montert. Har tenkt på å montere med hengsler oppå targabøyle fremover mot Fly. Jeg ser for meg å hengsle det slik at det da kan ta imot sola bakfra. Dette også for at det nok vil kunne være i veien inn over bakenden av Fly. 

Men jeg er veldig usikker enda om dette kan bli en god løsning.

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt en St. Cruz 360 som jeg ikke har hentet ennå. På denne er jeg avhengig av å hengsle targa for å legge ned akterover for å få båtens høyeste punkt, som da blir vindskjerm fly, inn under en port med 4,5 m høyde. Jeg har sett flere 360 med hengslet targa, men ingen av de jeg har snakket med har gjort jobben selv. "Den var slik da jeg kjøpte den...."
Jeg er sikker på at det er flere her inne som har bygget om til hengslet targa. Såvidt jeg vet er targa boltet fast og kun fuget rundt, så mitt spørsmål er: Problemer med å løsne targa, nødvendig med forsterkning for feste hengsel, lange nok ledninger, kabler og ikke minst til radar da jeg tror det går fiber her. I tilfelle må vel kabel strekkes helt ny til radar, og kanskje mulig å skjøte inn på øvrige? Noen som har kunnskap og/eller har gjort jobben?

Redigert av Carwell (see edit history)
Link to post
Share on other sites

finnmarken skrev On 28.4.2022 at 20.01:

Lades sammen med resten av batteribanken. Tror det må gå fint?

Det går nok bra, men det anbefales jo å ha like batterier i direktekoblede batteribanker. Jeg har også vært innom tanken om å koble et batteri rett ved baugpropellen, men har vært litt i tenkeboksen grunnet eventuell gassing under lading og eventuelle utfordringer med å få likt batteri som jeg har i hovedbanken. 

Går jeg for ekstrabatteri under senga så tror jeg at jeg lander på en Victron smart dc-dc løsning og et AGM-batteri.

Redigert av PanzerHans (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@CarwellGratulerer med ny båt!

 

Dette temaet var oppe for ikke så lenge siden, tror det var i denne tråden. Men tror ikke det ble noen konklusjon på hvordan det kan løses. Prøv å bla litt tilbake i tråden og se om du finner noe. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Takk brigg. Det er en 2012 i Bergen. Tror kanskje du sikter til total høyde på båten som jeg spurte om tidligere. Jeg har nå alle mål fra kjøl (og under ror som er laveste punkt) og til overkant vindskjerm. Lager jeg en vogn på 40 cm høyde og 5 cm anleggsklosser vil jeg få båten inn i hallen under 4,5m portåpning, men da må targa legges ned. Dette har jeg sett flere eksempler på hva gjelder 360, så det bør finnes kunnskap om det her inne.

Link to post
Share on other sites

PanzerHans skrev for 18 timer siden:

Det går nok bra, men det anbefales jo å ha like batterier i direktekoblede batteribanker. Jeg har også vært innom tanken om å koble et batteri rett ved baugpropellen, men har vært litt i tenkeboksen grunnet eventuell gassing under lading og eventuelle utfordringer med å få likt batteri som jeg har i hovedbanken. 

Går jeg for ekstrabatteri under senga så tror jeg at jeg lander på en Victron smart dc-dc løsning og et AGM-batteri.

Jeg har jo samme type batteri. Dvs 115 amp blybatteri, men det er ikke samme merke. Alternativ Energi, som jeg kjøpte batteriet hos, sa at teoretisk sett skulle batteriet vært av samme merke. Han hadde imidlertid aldri opplevd noen problemer i forhold til dette.

 

Ja, gassing er jo også et eventuelt problem. Jeg har imidlertid alltid tatt sjansen. Er det risikabelt?

Link to post
Share on other sites

finnmarken skrev for 3 timer siden:

Jeg har jo samme type batteri. Dvs 115 amp blybatteri, men det er ikke samme merke. Alternativ Energi, som jeg kjøpte batteriet hos, sa at teoretisk sett skulle batteriet vært av samme merke. Han hadde imidlertid aldri opplevd noen problemer i forhold til dette.

 

Ja, gassing er jo også et eventuelt problem. Jeg har imidlertid alltid tatt sjansen. Er det risikabelt?

Ja, gassing kan nok være aktuelt i kabinen der, spesielt da det er helt tett i rommet under senga. Når du lader på vanlige blybatterier så utvikles knallgass (hydrogen og oksygen), og sammen med startmotoren som gjerne har børster og gnistrer godt, så kan det fort gå av. Båten synker nok ikke, men at senga og luker og dører kan fly av, er ikke utenkelig.
Jeg hadde nok koblet opp noe aktiv lufting, når laderen gikk (en vifte som sørget for utlufting til kabinen) og så hatt åpne luftespjeld i kabinen og ut.

 

 

 

Redigert av PanzerHans (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres jo skummelt ut dette med gassing. Jeg har jo selvsagt hørt om dette, men jeg har aldri hørt om konkrete tilfeller som har skapt problemer. Noen av dere som vet om konkrete tilfeller?

 

Ellers var jeg på en liten formiddagstur i dag. Da testet jeg hvor høyt turtall og toppfart. Jeg kom opp i 26,1 knop og fikk 3500 rpm. Det tok noe tid før jeg fikk opp dette turtallet, kanskje 1-2 min. Mitt inntrykk er at er at dette er slik det skal være. Kanskje farta kunne økt litt til om jeg hadde fortsatt i dette turtallet, men ikke mye. Motor er VP D6 370.

 

Høres dette riktig ut?

 

 

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

finnmarken skrev 46 minutter siden:

Høres dette riktig ut?


Jeg erfarer omentrent de samme verdiene. 340 fly fra 2005 med D6-370 og strak aksling. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...