Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

finnmarken skrev On 17.6.2022 at 21.08:

Vet ikke om det ble så spennende, men det ser ut til å funke.

baugstige 1.jpg

 

 

 

Ser jo fint ut det der. Får justert bittelitt på festene, så duger det. :thumbsup:

En ting som jeg kanskje hadde sett litt nærmere på om jeg hadde beholdt stigen, er de svarte tauene som prøver å holde støtten på plass. Synes de fjæret litt mye når stigen ble tråkket på. Vet ikke om det kan være mulig å f.eks montere noe med tynne vaiere isteden? Noe som ikke strekker seg så mye?

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev for 2 timer siden:

Ser jo fint ut det der. Får justert bittelitt på festene, så duger det. :thumbsup:

En ting som jeg kanskje hadde sett litt nærmere på om jeg hadde beholdt stigen, er de svarte tauene som prøver å holde støtten på plass. Synes de fjæret litt mye når stigen ble tråkket på. Vet ikke om det kan være mulig å f.eks montere noe med tynne vaiere isteden? Noe som ikke strekker seg så mye?

Ja, den fjærer jo litt når 100 kg mann tråkker i den.😅 Men det går fint. Kunne selvsagt forsøkt med noe annet, f eks tykkere tau eller vaiere, men jeg prøver dette nå. Får se litt hvordan den oppleves av andre som prøver den. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg har slitt med en rekke støpefeil på overbygget, særlig der det er kanter i støpen. Det er luftblærer under gelcoat som med tiden sprekker opp og blir hull helt inn til glassfiberen. Båten ble bygget i 2005, og da var det stor etterspørsel etter nye båter og båtfabrikantene arbeidet på høygir. Så det er ikke usansynlig at disse luftblærene skyldes hastverk under støpeprosessen slik at de ikke har fått ut all luft under glassfiberen. 
 

Jeg har tidligere prøvd å utbedre slike hull med geicoatsparkel, med ganske OK resultat. Men i løpet av noen år har det sprukket opp igjen ved siden av hullene som ble sparklet. 
 

Jeg bestemte meg derfor å gå skikkelig til verks og fylle hullene med gelcoat. Slipte først opp hullene, også de som tidligere var sparklet, slik at det var fast gelcoat rundt kantene. Brukte en fres på dremelen til dette. 
D7C11EE7-841B-4C7F-B512-2CD35B95EDA5.jpeg.3caa0be1286a9f48e89710e85cd4655e.jpeg

 

Etter fresing så det ikke særlig vakkert ut. 
75E1F7AC-CC88-407A-8A0F-2590B5298E62.jpeg.71b6374b9793489e18737a8da625a6fb.jpeg

 

4FC18948-6A3B-44C3-A9FF-A9C36620F148.jpeg.d4cc894739da8acb7c136f3769ef1f67.jpeg

 

Tror det var noen og tyve hull som ble freset opp. 
 

Deretter fylte jeg hullene med gelcoat. Passet på at første laget kom godt ned i hullet slik at det ikke blir luftblærer under. Gjentok dette i flere runder til ny gelcoat var i samme høyde som omgivelsene. Avsluttet med et strøk topcoat (gelcoat tilsatt voks) som er nødvendig for at overflaten skal herde ordentlig. 
 

Når dette har herder ferdig blir det å gå i gang med pussing og sliping. Forhåpentlig vis oppnår jeg et pent og varig resultat. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Installerte ankervinsj på min Viksund St.cruz 310 i fjor som jeg tenkte å poste en liten erfaring om (installerte også hekktruster, men det får bli en egen post).

 

Båten (2005) hadde gått i nordnorge og hadde ikke ankervinsj installert. Etter en hentetråd her inne på forumet, kom jeg i kontakt med @GeirFrode og fikk anledning til å se på hans båt hvordan denne installasjonen var gjort originalt. 
 

Bestilte en Engbo maxi 34G (babord) og startet installasjon. 
 

image.png.175ccd86bb2bfac653dba0e74395b1d9.png

 

Demonterte kabular og frigjorde monterinsplaten for feste til skrog.
 

image.png.f704fd04c5b9e747908caa6f1a98ee69.png
 

Så ble kabling gjort. 
 

image.png.ffe0aa648bf3496cf13527eec6e4e4ea.png
 

image.png.f63cb25774030661000072d2936da0ec.png
 

 

image.png.1d7adaf0eb5b6c3ef6e19e1abde07a97.png
 

Den originale fenderholderen kom i konflikt med den utvendige boksen til vinsjen, så den måtte modifiseres. 

85660BBA-14C7-4F3E-A2C3-58741CAAA237.jpeg.f46fa1e2c2fee96c9dfadc20eb12ff19.jpeg

Før vinsjinstallasjon

 

B11121D8-E133-4CDD-A9A1-9A5077E8EF3E.jpeg.7f885e06e3e344e0eb05d2916d3402a2.jpeg

C8929285-2D4F-481A-81C3-0503CB1BF573.jpeg.5a5c492656513831439e5d70fc1a9341.jpeg

EC3C4209-55BD-4A12-B199-9C6ECC1EACC0.jpeg.7db3557265050495661a3992bc5ffcb6.jpeg

E03EE60A-613B-4B57-B202-06CF6BEDCE97.jpeg.1b16dec55abf2c7a0db1d13231f57f91.jpeg

Etter modifisering.
 

 

 

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Ryddig og pent arbeid @VegJoh  Som alltid. 
 

Er fenderholderen original eller ettermontert? Jeg kan ikke huske å ha sett slike på 310 tidligere. Likeledes beslaget nedenfor kryssholtet akter, dette kan jeg bare huske å ha sett på 340 og 360. Du har kanskje en av de siste årsmodellene som ble produsert av 310?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Takk @Brigg :smiley:

 

Når det gjelder fenderholderen og beslagene nedenfor kryssholtet, så er jeg usikker på om dette ble montert på fra Viksund eller om det er ettermontert. Båten er fra 2005, og det ble vel produsert 310 i allefall et par år til etter det ? 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Glemte denne detaljen.

 

Når ankeret skal inn, så kan det fort bli at den slår borti skroget under fenderlisten på badeplattformen, selv om det er litt klaring der når ankeret ligger i hvile i ankerrullen.

 

Valgte derfor å skjære ut en liten bit fra en gammel syrefast dieseltank jeg hadde stående i garasjen.

23624864-52D3-4A6E-8443-9E9635F9F007.jpeg.f21056a2902bbe980baa582446980c52.jpeg

 

Slipte til, polerte og boret hull for feste, så ble den montert som beskyttelses beslag der spissen på ankeret ligger mot båten

2D748400-B917-4710-8F93-069354821AD1.jpeg.e9199418c439a0702dfeb4d2f8dcc230.jpeg

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 1 time siden:

Båten er fra 2005, og det ble vel produsert 310 i allefall et par år til etter det ? 


Jeg mener at 310 ble produsert til 2007, så dette stemmer nok. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev for 23 timer siden:

Installerte ankervinsj på min Viksund St.cruz 310 i fjor som jeg tenkte å poste en liten erfaring om (installerte også hekktruster, men det får bli en egen post).

 

Båten (2005) hadde gått i nordnorge og hadde ikke ankervinsj installert. Etter en hentetråd her inne på forumet, kom jeg i kontakt med @GeirFrode og fikk anledning til å se på hans båt hvordan denne installasjonen var gjort originalt. 
 

Bestilte en Engbo maxi 34G (babord) og startet installasjon

 

 

 

 

Bare en ting å si, det ble strøkent! :thumbsup:  :cool:

Link to post
Share on other sites

finnmarken skrev for 20 timer siden:

Hei på dere og god sommer 😊

 

Jeg trenger å bytte ut lånekassa i døra inn til toalettet. Noen som har tips til hvor jeg får tak i en slik?

Den er merket 063.

For seint å redigere, og mange forstod kanskje min skrivefeil, men jeg mente selvsagt låse kassa.  (Tror faktisk paden rettet ordet automatisk)

Link to post
Share on other sites

Innredningen er levert fra Stavik Trevare på Bud. I alle fall til vår 2005 modell. Kanskje de kan skaffe eller vet hvor låskassen kommer fra. 
 

Hva feiler låskassen?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Du har prøvd med litt olje?

 

Er det selve låskassa som er treg, eller er det vrideren?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Følger opp med en post om hekkthruster installasjonen som ble gjort i fjor våres på 310´en

 

Brukte tiden etter kjøp av båten til å sondere terrenget litt i forhold til hva som folk hadde installert som hekkthruster på en Viksund 310. Det var litt forskjellige installasjoner og mange hadde gått for en utenpåliggende versjon av typen f.eks Sleipner SX serien. Og forståelig er det, da det er ganske så begrenset med plass innvendig for å få plassert thrusteren fornuftig. I tillegg til at disse er ganske mye dyrere, hadde jeg også et ønske om å ha mekanikken og elektronikken på innsiden av båten.  Siden jeg har en SP55 fra Sleipner foran, ønsket jeg Sleipner bak også. Både SE60 og SE40 ble tatt i betraktning. Jeg ønsket selvsagt mest mulig kraft, men kom frem til at jeg ville få problemer med plassen på en SE60, slik resten av oppsettet på båten bak var lagt opp. Endte derfor med en SE40. 

 

 

B243FC13-F664-4AE9-A06E-C7FDD90BB7E8_1_105_c.jpeg.666e76c43a1fecf2eba48590b2d807a3.jpeg

Før båten gikk på land, brukte jeg eksisterende skruehull fra trimflaps og stempel til å beregne hvordan det ville være mulig å gjøre installasjonen på innsiden uten å komme i konflikt med stringeren som synes til venstre i bildet. Et poeng var jo å få den så langt ned i vannet som mulig også. 

 

45DBB4BC-E656-4993-8AD4-ACBBDA0F4629_1_105_c.jpeg.c5ba9bbc8daa86dc16af87255585e96f.jpeg

Optimalt sett så ville jeg ha den der sirkelen tegnet til høyre er. Men der kommer den i konflikt med nevnte stringer på innsiden. Måtte derfor flytte den til babord for å komme klar av denne.

 

8869AAB2-3211-4D3C-B751-5EB9F01FBC28_1_105_c.jpeg.344a68868c963162e87f444bff52817a.jpeg

Her var det greit å være to og fikk hjelpe av @Komodo til hulltagning og montering.

 

3D1E377E-EEB9-4030-932D-B02906CC3E2B_1_105_c.jpeg.bbff5c883a937aacd32c0f952cfb6389.jpeg

Så ingen grunn til å fjerne mer gods enn nødvendig, så hullet ble laget så lite som mulig. Måtte også fjerne litt av festet til trimflapsen for å å få plass til flensen på tunellen.

 

CC9963BF-BAF8-4D80-A1FF-0419DA628749_1_105_c.jpeg.782602943e0719410f1d57f8bfdb7432.jpeg94BD5709-890B-4482-975A-81D7935B9148_1_105_c.jpeg.28ef19922eacbbd9c722f46b122fb833.jpeg

 

68DC8A3A-5934-4869-A878-86CF698A6C43_1_105_c.jpeg.63a5cd0719dd69f94076e009ac0ca6ac.jpeg

Tunnel montert og oppfyller ca. på centimeteren kravet til tunnelens plassering under vannlinjen. Som er 135mm fra senter av propell til vannlinjen. 

 

42C72968-D30D-4A5C-BD41-55B3695BC1EE_1_105_c.jpeg.90f2ed534049644bf51460e69f3037ed.jpeg

Motor ble støttet opp i en krybbe på innsiden for å ta av lasten, slik at den ikke blir "hengende" i skruene" Over en viss tilt så er dette beskrevet som nødvendig i manualen.

 

1EA3C61C-1903-4AE0-9EC5-6F08A6C3E6E6_1_105_c.jpeg.a18eccf2800142142ede0eea8b54486b.jpeg

Ferdig montert. 

Så en liten linje om erfaringer ved bruk. Trusteren fungerer godt når den kjøres slik at hekken flyttes mot styrbord. 

Når hekken thrustes mot babord så er effekten litt dårligere, dette fordi det som følge av trimflaps ikke er "nok vann og ta av" nedover slik at den innimellom suger til seg litt luft. Jeg har allikevel det "lille ekstra" som jeg trenger for å finmanøvrere båten ved behov, men jeg legger ikke opp til en lengre etappe med forflytning ved bruk av thrustere verken når kommer til eller går fra land. 

 

 

 

 

 

 

Redigert av VegJoh (see edit history)

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Har samme utfordringer med at trusteren suger luft på 340, selv om det er litt bedre plass enn på 310. Dette ble bedre etter at jeg monterte «klaffer» på endene av tunellen. Kjøpt fra Sleipner. 
 

2B17A86D-81AB-4151-9928-477A68A39B50.jpeg.971ca06b2da5c94e9c5a4f0968a860d8.jpeg

 

DFC9860A-C70F-41A5-BC11-A9AB7FC101BF.jpeg.65a76705ef47def6d65b22f5fea4d757.jpeg

 

D92C7D66-8092-45A0-A747-59FFAB119866.jpeg.f64b4cd1d5df0af4a1f8bb88e9a672a3.jpeg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 42 minutter siden:

Dette ble bedre etter at jeg monterte «klaffer» på endene av tunellen

 

Har også vurdert slike, men tror det blir en utfordring å få plassert den klaffen som går mot babord side da den kommer i konflikt med sylinderen til trimflapsen. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Da lager du en utsparing i klaffen slik at den går fri fra trimsylinderen. Mister kanskje noe av fordelen med klaffen, men jeg tror effekten blir bedre til tross for dette. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 6 minutter siden:

Da lager du en utsparing i klaffen slik at den går fri fra trimsylinderen.

 

Ja, det er helt klart en mulighet.

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 18 timer siden:

Du har prøvd med litt olje?

 

Er det selve låskassa som er treg, eller er det vrideren?

Ja, hadde den ute og sprayet inn olje. Ja, selve låsekasse. Ble kanskje litt bedre. Bytter den etter ferien hvis jeg får tak i. Tror det er en fjær inni der som ikke funker lenger. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...