Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

D6 skal kunne oppnå mellom 3400 og 3600 på full gass. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har noen spørsmål angående 340 St Cruz 2008mod med d6 og strak aksel.

 

Raymarine plotter (E120) og autopilot, fra samme årstall. Sliter med at autopiloten kludrer og gjør noen rare manøvreringer, har fått tips om å sjekke kompasset men har ikke klart og lokalisert det. Noen som har erfaringer med tanke på plassering? Eller andre ting som kan sjekkes? 

 

Har også tenkt på å montere ekstra 220v stikk nede i "gang" og på akterdekk. Kontakter og ledninger som ligger i dag er levert av C-Tek slik jeg har forstått det, og jeg finner ikke disse produktene på nett. Er det slik at man da må inn med koblingsboks og Wago for å få dette til? Noen flere som har hatt utfordringer/løsninger med dette? 

Link to post
Share on other sites

220V-uttak på akterdekket kan løses på denne måten:

 

80EB1221-BDA0-4363-85EC-B9E8186646C8.jpeg.fbf31354daf270ee97a33b67ebdf432e.jpeg

 

På vår 2005-modell er det ikke brukt noen form for ferdigløsning på 220V-anlegget. Dvs at det må brukes godkjent installatør om anlegget skal utvides. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Fikk fortalt at kompasset skulle være sentrert i båten, men det er mulig det står bak kjøleskapet, der har ikke jeg sjekket. 

 

Den med landstrømmen var en fin løsning, men blir ikke optimal når landstrømstilkobling på min er utvendig på badeplattform :)

Link to post
Share on other sites

Kompasset på min (2010 360) stod nede med vanntanken i senterlugaren. Forøvrig alt for nær elektronikken på motoren slik at kursen hoppet ved oppstart og tok lang tid å stabilisere seg. Flyttet den forover og det ble ok.

 

Du er sikker på at 230V anlegget ikke er Defa plug and play?

Redigert av cruiser (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sponplata skrev for 17 timer siden:

Fikk fortalt at kompasset skulle være sentrert i båten, men det er mulig det står bak kjøleskapet, der har ikke jeg sjekket. 

 

Den med landstrømmen var en fin løsning, men blir ikke optimal når landstrømstilkobling på min er utvendig på badeplattform :)

Når jeg tenker meg om så kan det hende jeg også har sett kompasset nede ved vanntanken i senterlugaren. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev On 22.5.2022 at 15.57:

220V-uttak på akterdekket kan løses på denne måten

 
Det der var en smart sak:thumbsup: Forhandler ?

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Kjøpt på Claes Ohlson mener jeg å huske. Var en overgang med kort ledning og shuko-hann i andre enden. Denne ble disekrert og dobbelkontakten ble montert på enden av landstrømkabelen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Bytte av vinduspusserblad. 
 

Originalt satt det 80 cm lange pusserblad fra Exalto på båten. Disse var av plast og dermed ikke noe problem med rust. Disse er grisedyre og ikke rett fram å få tak i. 
 

Derfor har jeg i et par omganger brukt enkle metallviskerblad fra Biltema. Disse har funket i 3-4 år, men begynner å ruste etter hvert. Og største lengde tilgjengelig fra BT har vært 70 cm, dvs 10 cm kortere enn originalt. Det har vært nødvendig med en tilpasning av viskerbladene for at de skulle passe i festene på viskerarmen. 
 

Denne gangen fant jeg ut at jeg skulle teste noen mer moderne viskskerblader, også disse fra BT. Kjøpte 58-422 som er 75 cm lange og kommer med ulike fester. Dog, ingen av disse passer på viskerarmene. 
 

34F18823-7228-4476-B30A-7427D7319047.jpeg.9bf861fd230f14a223a2042e5a57ff93.jpeg

B76B91C6-5DE9-4782-AC82-7225116D718F.jpeg.4762a83fb18ad4f2ef56ed0346e3ed32.jpeg

 

Jeg valgte det smaleste festet og boret hullet som i utgangspunktet bare var på en side slik at det ble gjennomgående. Brukte 6 mm bor. Så måtte jeg bende ut festet på vinduspusserarmene litt siden festet på pusserbladet ble litt for bredt. Da gikk det å tre festeskruen gjennom. Her er gammelt og nytt viskerblad side om side. 
 

B1702A95-48D9-47D6-BAF9-28BFE376DFF7.jpeg.08c939592f0c55615d6e88dc7b47c9b3.jpeg
 

Når man holder til i Trønderlag behøver man ikke vente unødig lenge før man får testet viskerne. Alt virker greit på de to ytterste, men på den i midten er det et parti på omlag 15 cm på midten hvor viskeren ikke tar ned på ruten. Må sjekke om viskerbladet er skrudd fast litt skjevt eller om det er fjæren på viskerarmen som ikke er stram nok. Men jeg venter med dette til det blir oppholdsvær igjen. 
 

Lagt til:

Prisen er kr 105 per viskerblad, Kr 315 for komplett sett til alle viskerne. Dette anser jeg å være overkommelig. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Var ute og justerte ørlite på innfestingen av viskerbladene på viskerarmene. Og da tar alle viskerene i hele sin lengde. Så da sier jeg meg fornøyd. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 33 minutter siden:

Var ute og justerte ørlite på innfestingen av viskerbladene på viskerarmene. Og da tar alle viskerene i hele sin lengde. Så da sier jeg meg fornøyd. 


Det der må jeg ta tak i også. Merker at det ikke er konsekvent pussing på vinduene.

Redigert av VegJoh (see edit history)

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Hei på dere,

 

Jeg har spurt om dette før, men prøver igjen.

Jeg trenger baugstige til min 340 St Cruz, men klarer ikke å finne en som passer. Jeg hadde en "på lån" fra Maritim. Problemet var å få til å feste den. Jeg hadde med hjem "øyekroker" for å henge den på, men disse måtte festes høyt oppe ved dekksluka. Disse er gjennomgående og er sånn sett avhengig av å kunne skru på muttere på innsiden av luka. Dette igjen medfører at festene blir så høyt oppe at stigen blir hengende så mye fremover slik at den ikke kommer inntil/støtter inntil baugen under fenderlista. 

 

Noen av dere som har baugstige? I tilfelle hvilken type og hvor får man kjøpt slike? 

Link to post
Share on other sites

Baugstige har jeg lite greie på, dette er uvanlig utstyr her omkring. Men synes å huske at @JRK har skrevet noe om baugstige tidligere. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Haa- skrev On 11.6.2011 at 12.27:

Hei Rune1, og takk for sist. Regner med det var deg jeg snakket med i Egersund da vi hentet vår 270 der i påsken!?

Vi har baugstige på vår båt, og tror den er original? (Se bilde) Den legges sammen etter bruk, og klipses på bakveggen, bak stigen til fly.

Ring Martin Viksund, hos Viksund og spør han. Kjempetrivelig kar.

 

dsc_0142.jpg

Fant dette innlegget. Noen som vet hvor jeg får tak i en slik baugstige?

Link to post
Share on other sites

Etter at vi solgte båten like før påske er det blitt mye kikking på finn.no. Båt som kan være aktuell er Viksund 360. Selv om båt med singelinnstallasjon og aksling er ønskelig, kikkes det også på dobbeltinst. med drev. Er det noen som har synspunkter på fordeler/ulemper mellom AD41P med DPE drev kontra D4 med Dph-A drev. Dette er ukjent område for meg og synspunkter og erfaringer mottas med takk.

skipper på Amica

Blogg

Link to post
Share on other sites

Baugstige på Viksund? La oss begynne med teleskopstigen vi har bak innfelt i badeplattformen. Denne har samme problem som alle teleskopstiger jeg har sett.  Når du trår i det første trinnet, dyttes hele stigen inn under båten. Det samme gjelder alle teleskopiske stiger under baugspyd også.  

 

På min stige bak har jeg felt inn ett delrinstykke på hver side fremst i skatten som stigen sitter i. Da presses stigen inn i overkant og ut i nedre kant.  Kan ta bilder om noen vil gjøre dette. En annen løsning som er enklere kan være å legge avstanstykker eller bare skiver under skruene til bøylen som skal presse stigen frem. Mulig man også kan ta av bøylen og presse inn en tykk gummislanger fra hver side på denne,

 

Den beste baugstigen jeg har sett er det Saga 325 som har. Denne er tung og har skikkelig fester som griper både under og over baugspydet. Men litt tungvint å montere før fortøyning. 

 

Selv har jeg originalt Viksund bauspyd med kassett og teleskopstige. Den er ikke brukbar. Den star litt under baugspydet. I tillegg presses den enda lengre inn under når du tråkker på trinnet. Derfor har jeg modifisert en «Båtsystem» teleskopisk stige. Denne er festet i et eget feste på oversiden av baugspydet og ligger an mot den originale stigen under. Dette låser stigen godt.

 

Om jeg skal anbefale ferdigkjøpt baugstige er det båtsystem sine :

https://www.hjertmans.se/produkter/inredning-dacksutrustning/stegar/badstegar/batsystem-stege-21-steg-till-peke-bu75p-2074?gclid=CjwKCAjwnZaVBhA6EiwAVVyv9NxphZhac6lMOU_APO26FiGBzKxhPq1eGNqd8eOXzogXD2boX9xfVBoCHZAQAvD_BwE

Seasea og Maritim har også disse og de finnes i flere varianter

 

 

Hullet i fremkant av baugspydet har jeg også på hvert hjørne av badeplattformen. Disse brukes til stigen om jeg har jolle liggende og sperre for den originale plattformstigen. Ellers brukes disse til landgang, grillstativ og coctailbord.

FC5B08BF-DD39-4477-B578-3A5804BF1471.jpeg

8F6E9687-E8EB-4930-84EE-A00F877460DA.jpeg

84809233-A66F-4AC6-8F4A-FD0792A6AE69.jpeg

E96055D2-8648-4DAB-95DB-02D93DBEE652.jpeg

Link to post
Share on other sites

finnmarken skrev for 17 timer siden:

Fant dette innlegget. Noen som vet hvor jeg får tak i en slik baugstige?

Har på tidligere båter hatt varianter av denne. Montért i nøkkelhull oppe og støttet i baugen nede. Disse er fine for yngre spreke folk. Er du derimot eldre og litt stiv og tung i kroppen kan dette bli litt for lealøst og føles utrygt. Har opplevd at gjester har trått skjevt og at festet har løsnet i overkant og at hele stigen har kollapset

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...