Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Hei

 

JRK takk for meget nyttig informasjon. Det er ikke så mye igjen før autopiloten er oppe går. Vi har fått pris på komplett anlegg fra 3 leverandører, det ble som sagt Viksund. Det 2 andre manglet det mye på at det var komplett, dette kommer av at de ikke kjenner så godt til båten tror jeg. Det var ikke helt komplett i fra viksund heller, vi måtte handle for ca 1000 lapp ekstra. Den siste er en kabelen som kom i posten i dag. den størst fordelen med å handle hos Viksund er at vi kan ringe til Harry.

 

Jan Martin

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Hei, og oi så vanskelig det skulle være å finne et bilde av akterbenken som kan leveres enten i teak eller plast iflg. Viksunds hjemmesider.. Skimter den såvidt under på en 340HT, men har noen denne og kunne vært så snill og knipse noen bilder av løsningen, mål og evt.?

 

Takker på førehand & God Helg! :)

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Hei

Vi har benk, og den ville jeg ikke vert for uten. Har ikke noe bilde akkurat nå. Benken er skrud fast med hengsle i bakveggen og to løse bein slik at jeg kan henge benken ned når jeg skal olje teaken på golve. Selve benken kunne vert litt dypere , omtrent så mye som putene i ryggen er tykke. Etter vi fikk et lite bord blir plassen bak brukt veldig mye.

 

Jan Martin

Link to post
Share on other sites

Takker for svar og god forklaring Jan Martin!

Var måten de støttet dette under jeg lurte på, om det var noen fellbare skråstag fra lavt på bakveggen, hengsla 'bokstøtter' eller noe annet under der.

Nedfellbare bein er jo det enkleste, er dette runde rør med gummiknotter mot dørken, og er benken din i glassfiber? Løse puter med rygg/sittedel i ett, eller fast ryggpute festet i bakveggen?

 

Mye spm her :)

 

Lurte på å kopiere benkeløsningen selv, av en del av et teakbord i tykt trallverk, ferdig med slingrekant som kan passe bra til formsydd pute® med evt. noen knapper.

Link to post
Share on other sites

Hei

Alt er teak , beina er ca 4x4 cm og benken er omtrent slik som teaken som er i dusjen. I bakveggen er det 3 puter, på selve benken er det en dobbel pute.

Putene i bakveggen blir festet i røret oppå bakveggen med trykknapp. Puta på selve benken blir festet med trå i benken ( omtrent som å knyte sko ) .

Ryggstø puten over kasene i siden var så mye i vegen at dei er hjemme. Boret som vi har er festa til stigen til flybridge med en z fot , egling lik den som er på flybridge, fordelen med det er at boret ikke står i vegen.

http://www.biltema.no/no/Bat/Teak/Ovrig/Bordplate-250574/

 

Jan Martin

Link to post
Share on other sites

Hadde ingen bilder som viser bare benken, men på disse bildene skimter du den ihvertfall. Om du skal montere denne selv, så bruk høyden på de innstøpte sitteplassene på hver side helt bak på akterdekket. Om du skal lage dette selv er jeg enig i tidligere innlegg at orginalsetet er 10 cm for smalt. Jeg vil anbefale at du bruker bein som går rett ned på akterdekket. Føler meg ikke sikker på at glassfiberen tåler skråstag fra undersiden av benken og ned på bakveggen. På min benk er det også montert magnetfeste slik at når den er felt ned så slamrer den ikke. Grunnen til at benken er laget litt for smal originalt er at det er ikke nok høyde når du feller den ned. Men jeg vil tro at man også kan hengsle det oppover, selv om jeg er litt skeptisk til det. De neste bildene viser litt om plassen. De stolene jeg har tar minimalt med plass, men det går såvidt. På denne måten kan man sitte inntil 6 voksne sånn noenlunde komfortabelt. Men det blir litt trangt ved trappa til flybridgen.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Takker for raske svar og bilder Jan martin & JRK!

Ser løsningen bra, og dette skal ikke by på noen problemer. Innsiden på ryggstøtten er vel også tilgjengelig fra luka bakpå badeplattformen for å sette på bakstykker til hengslene.

Rart det med dybden, høyden ser jo temmelig lik ut som de fine klappstolene du har JRK, men vil måle litt og se hva som er tilgjengelig om sitteflaten avsluttes en cm eller så fra dørken.i nedhengslet tilstand.

Løsningen på putene ser fin ut, bordløsning blir etter benken er klar. Har ikke loftstrappa å forholde meg til, da jeg overtar en HT :)

Redigert av Kaffelars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De er nok i samme serie, da "trelleverket" er likt. Bordet ble kjøpt hos Saga Boats. Stolene på ei messe. Disse finnes både i ekte teak og i hardwood, hva nå det måtte være. Tar du kontakt med Sagaboats så kan de sikkert guide deg til en leverandør i nærheten av der du bor. Disse er som sagt sammenleggbar og bygger ikke mer en 40 mm når de er stablet

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Hei .

Jeg ligger i båten i Ballen Havn Samsø helt inne rett før gangbroen. Det er litt tilfeldig at jeg er her. Var på veg til middelhavet selvfølgelig gjennom Europa og hadde problem fra først dag, og ga opp og snudde i Kiel kanalen. Da hadde jeg vert innom Travemunde og Lybekk Det som egentlig er problemet nå er fuktighet under madrassen. Hvordan har dere andre st cruzere løst dette problemet. Jeg har av fukter så problemet er under kontroll. Jeg har ikke isolert under madrassen.

 

PS det er litt merkelig at jeg må bli over 50 før jeg har smakt ordentlig godt bacon

 

Jan Martin

.

.

Link to post
Share on other sites

Benytter spilebunn fra Ikea under madrassene med godt resultat. Tror jeg beskrev hvordan i et tidligere innlegg i denne tråden.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Ribbebunn er det korrekte navnet hos Ikea. Vi har brukt den enkleste modellen Lurøy, og denne har virket helt etter hensikten. Spilene er buet slik at de løfter madrassen når køya ikke er i bruk, slik at luft kommer til.

 

I stikk-køya brukte vi 2 stk 70 cm bredde, da måtte vi stikke spilene om en annen noen få cm da køya ikke er fult 140 bred. Fremme i hovedlugaren brukte vi to stk av den bredeste typen, men pga formen på køya måtte spilene kappes i ulike lengder. Dette gjøres enkelt med en fintannet sag, men pga mange spiler som skal ha hver sin lenge går det litt tid. Eneste ulempen med løsningen er at ribbebunnen kan knirke litt. Sånn ser det ut etter tilpassing ombord:

 

bilde

 

 

bilde

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Takker for raske svar og bilder Jan martin & JRK!

Ser løsningen bra, og dette skal ikke by på noen problemer. Innsiden på ryggstøtten er vel også tilgjengelig fra luka bakpå badeplattformen for å sette på bakstykker til hengslene.

Rart det med dybden, høyden ser jo temmelig lik ut som de fine klappstolene du har JRK, men vil måle litt og se hva som er tilgjengelig om sitteflaten avsluttes en cm eller så fra dørken.i nedhengslet tilstand.

Løsningen på putene ser fin ut, bordløsning blir etter benken er klar. Har ikke loftstrappa å forholde meg til, da jeg overtar en HT :)

 

Hei. Jeg har en ST Cruz 360 (2001 modell), og har nettopp laget meg en slik benk. jeg fikk først pris fra askøy Båtsenter på kr 6.700,- med benk og ben. Syntes dette var dyrt, og kontaktet Sandøy Båtdekk. De kunne lage den for kr 3.900,-. Da kunne jeg i tillegg få laget den litt større. De kan lage benken slik du vil ha den, på mål. Ligger ved et bilde.

Link to post
Share on other sites

Er det ingen som veit akselvinkelen på Viksund.

 

Er det ingen som veit akselvinkelen på Viksund.

 

 

Hei. Jeg har en ST Cruz 360 (2001 modell), og har nettopp laget meg en slik benk. jeg fikk først pris fra askøy Båtsenter på kr 6.700,- med benk og ben. Syntes dette var dyrt, og kontaktet Sandøy Båtdekk. De kunne lage den for kr 3.900,-. Da kunne jeg i tillegg få laget den litt større. De kan lage benken slik du vil ha den, på mål. Ligger ved et bilde.

Er ny her og fikk ikke til å laste opp bilde.... Prøver igjen https://baatplassen.no/bildearkiv/58/58050/viksund_akterdekk_2_etter.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/58/58050/viksund_akterdekk_3_etter.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/58/58050/viksund_akterdekk_etter.jpg

Link to post
Share on other sites

Heisan.

 

Vi skal opp og se på en Viksund 360 St Cruz 2002 mod med Volvo 41 motorer i med drev. Dette er gått ca 1200 time.

Vi har slått oss til ro med at båten er grei skuring men er det noe som sjekkes spesielt på denne båten så hadde vi satt stor pris på å få tilbake mld på det.

 

Venter på serienr på motor og drev så kan få fastsatt hva type og alder. Er det noen erfaring med denne motor pakken til denne båten?

 

Alle svar mottas med stor takk. :-)

Hei. jeg kjøpte meg en StCruz 360 (2001) med samme motorpakke og drev i vinter. De har kjørt ca. 800 timer. Har du fått noen gode råd? Det virker som alt virker ok. Det eneste jeg har reagert litt på, er at den er litt si på hekken (tunge motorer)

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Vi har en St Cruz 360 2002 mod. Vi får vann i motorrommet og det kommer ikke fra motoren. Jeg mistenker at det gjerne kommer inn med luftingen til motor rommet. Er det noen her som vet om det greier å komme vann inn luftingen på disse båtene. Vi har bare hatt denne i 3 uker så vi er litt "grønne" når det gjelder Viksund.

Hei. Har du fått noen gode tips ang. vann i motorrommet? Jeg har nettopp kjøpt meg en 2001 modell 360 med 2 stk. AD41 og drev (ca 800 timer). På min andre tur opplevde jeg at det lå litt saltvann i motorrommet. jeg oppdaget at sjøpumpen til toalettet (montert i motorrom) dryppet litt vann, og det rant ned under barbord motor. men jeg tror ikke det kun kommer sjøvann derfra da lekkasjen var svært liten. Det lå ca 3 liter vann under motorene, fordelt på de 3 kammerene (ca 2 liter under barbord motor, 1/2 liter i midten, og 1/2 liter under styrbord motor). Jeg kan ikke se noen lekkasjer fra motorene på tomgang, men jeg har ikke sett under fart...

Setter pris på noen råd her :-)

Sjøvannspumpen til toalettet (Jabsco 74001-2855) lekker som sagt. Er det noen som har noen gode råd her? Jeg har åpnet den, og pakningen ser helt fin ut....Noen som evt. kan anbefale en erstatningspumpe hvis jeg ikke får den tett?

Bilder: https://baatplassen.no/bildearkiv/58/58050/vann_under_motor_midten.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/58/58050/vann_under_barbord_motor.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...