aroneid Svart 27.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2020 Gullfisk skrev for 17 timer siden: FINN-kode143442873 Kjenner ikke prisnivå, båt eller eier, men tenkte at det ikke er ofte det er noen i dette prisleiet da jeg så den, selv om den er noen år. Klikkbar lenke: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=143442873 Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Hei, ser at det er noen modeller (feks Viksund 310) som er satt opp med Volvo sine KAMD motorer på fast aksling. Ser på en med slik motor nå. Hvordan er disse båtene med tanke på at kompressoren er beregnet kun for å få båten opp av vannet? På drevbåter (da med KAD) vil det vel bli litt annerledes enn båter med fast aksling? Er det fare for at kompressoren vil bli liggende inne i større fartsområder, og da slites fortere på båter med aksling? Er det enkelte fartsområder som en bør unngå? Er det noe forskjell på hvordan disse motorene er satt opp fra fabrikk, i forhold til om de skal gå med drev eller aksling? Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Hei, det kommer vann inn hullet i motorrom hvor nødstyring er. Det kommer ganske mye vann så jeg i dag. Er det på tide og nate på nye eller kan det komme inn andre steder. Dette er en 340. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 15.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Tenker du på gjennomføringen i badeplattformen? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
dobbaen Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Ja stemme det. Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Ser natene er løsnet på sidene hvor jeg stiger ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 GeirFrode skrev On 14.4.2020 at 8.50: Hei, ser at det er noen modeller (feks Viksund 310) som er satt opp med Volvo sine KAMD motorer på fast aksling. Ser på en med slik motor nå. Hvordan er disse båtene med tanke på at kompressoren er beregnet kun for å få båten opp av vannet? På drevbåter (da med KAD) vil det vel bli litt annerledes enn båter med fast aksling? Er det fare for at kompressoren vil bli liggende inne i større fartsområder, og da slites fortere på båter med aksling? Er det enkelte fartsområder som en bør unngå? Er det noe forskjell på hvordan disse motorene er satt opp fra fabrikk, i forhold til om de skal gå med drev eller aksling? Såvidt meg bekjent er det kun drevinstallasjon som har kompressor på Volvo Penta sine motorer. Dette gjelder også for nyere D serie motorer. Men man kan uansett på de motorer uten elektronisk styring (KAD 32, 42 og 43) montere bryter på styrestrøm til rele for kompressorinnslag, slik at man kan koble ut kompressor om man må/vil gå i det turtallsområdet hvor kompressorene ligger innkoblet. Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Brigg Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 dobbaen skrev for 10 timer siden: Ser natene er løsnet på sidene hvor jeg stiger ombord. Natene, da har du teak på badeplattformen? Teaken burde ikke ha noe å si for tetteheten i/ved gjennomføringen. Det er en o-ring under lokket i gjennomføringen, og så er det brukt sikaflex eller tilsvarende tettemasse mellom gjennomføringen og plattformen. Lekkasjen må være en av disse to stedene. Jeg har ikke teak og vet derfor ikke hvordan dette er løst hos deg. Et bilde hadde hjulpet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
GeirFrode Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Kjetil1 skrev for 12 timer siden: Såvidt meg bekjent er det kun drevinstallasjon som har kompressor på Volvo Penta sine motorer. De bruker samme motorene med gear og aksling. Befinner meg i en 310 nå, med vp kamd 300. Fant egentlig aldri ut om det var en dårlig løsning eller ei. Lite info å finne på nettet om det har vært problemer med disse. Så da ble det til at vi må finne det ut selv. Har ikke hatt båten mere enn ca 3 uker, og ikke fått vært ordentlig ute på tur enda. Men så langt fungerer det bra. I følge historikken på båten, har det vært byttet clutch på kompressor for en tid tilbake. Hvorfor, vet jeg ikke. Så får tiden vise om det blir flere bytter. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 GeirFrode skrev 23 minutter siden: De bruker samme motorene med gear og aksling. Befinner meg i en 310 nå, med vp kamd 300. Fant egentlig aldri ut om det var en dårlig løsning eller ei. Lite info å finne på nettet om det har vært problemer med disse. Så da ble det til at vi må finne det ut selv. Har ikke hatt båten mere enn ca 3 uker, og ikke fått vært ordentlig ute på tur enda. Men så langt fungerer det bra. I følge historikken på båten, har det vært byttet clutch på kompressor for en tid tilbake. Hvorfor, vet jeg ikke. Så får tiden vise om det blir flere bytter. Gratulerer med ny båt😀 Du som kjøpte den i Bergen kansje? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 @GeirFrode Gratulerer med ny båt 👍 På D6-370 som var mye brukt på 340 med fast aksling er det ikke kompressor. Motorvarianten som heter 370 I (I for inboard antar jeg) har ikke kompressor. Dette er helt uproblematisk i og med at en fastpropell har høyere slipp i akselrasjonsfasen sammenlignet ned drev og duoprop. Om det viser seg at du blir å gå mye i turtallsområder hvor kompressoren er innkoblet går det kanskje å koble den ut og se hvordan båt/motor oppfører seg da. Kan godt hende at kompressoren ikke er nødvendig for å få båten opp i plan. Hvordan kompressoren i så fall skal kobles ut vet jeg ikke. Om den har egen drivreim går det kanskje an å fjerne denne. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
dobbaen Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Brigg skrev for 3 timer siden: Natene, da har du teak på badeplattformen? Teaken burde ikke ha noe å si for tetteheten i/ved gjennomføringen. Det er en o-ring under lokket i gjennomføringen, og så er det brukt sikaflex eller tilsvarende tettemasse mellom gjennomføringen og plattformen. Lekkasjen må være en av disse to stedene. Jeg har ikke teak og vet derfor ikke hvordan dette er løst hos deg. Et bilde hadde hjulpet. jeg skal ned i båten i dag, skal ta noen bilder Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Snartbåt? skrev for 2 timer siden: Gratulerer med ny båt😀 Du som kjøpte den i Bergen kansje? Takk! 😀Nei, det var ikke meg. Jeg hadde bare hentetur fra Sandefjord til Moss. Brigg skrev for 2 timer siden: @GeirFrode Gratulerer med ny båt 👍 Om det viser seg at du blir å gå mye i turtallsområder hvor kompressoren er innkoblet går det kanskje å koble den ut og se hvordan båt/motor oppfører seg da. Kan godt hende at kompressoren ikke er nødvendig for å få båten opp i plan. Hvordan kompressoren i så fall skal kobles ut vet jeg ikke. Om den har egen drivreim går det kanskje an å fjerne denne. Takk! 😀 Tviler på om det er mulig å koble ut kompressoren på kamd som har edc? Her er det vel en elektronikkboks som styrer dette? Uansett, så tror jeg ikke det kommer til å by på så mye problemer. Ved fart opp til ca 7 knop, så ligger motoren på ca 1500 omdreininger, og vi kommer nok til å ligge på den farten, eller opp i marsj, som er rundt 17 knop og rett over 3000 omdreininger. Og da er vel ikke kompressor så mye inne, hvis jeg har forstått riktig. Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 (redigert) dobbaen skrev for 5 timer siden: jeg skal ned i båten i dag, skal ta noen bilder Da har jeg testet og funnet ut at det kommer vann mellom teak og veggen. Tømte vann langs kanten å så vanne renne ut i rorhull så jeg får nate på ny langs kanten inn mot rommet hvor gassflasken står. Fikk ikke lagt inn bilder. Redigert 16.Mai.2020 av dobbaen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Vil dette si at gjennomføringen for nødstyringen bare tetter mot teaken og ikke mot plattformen under? i så fall synes jeg dette er en dårlig løsning. Hadde dette vært min båt ville jeg demontert gjennomføringen og tettet med Sika e.l. slik at det også ble tett mellom gjennomføringen og selve plattformen under teaken. Da vil det ikke være risiko for lekkasje inn i motorrom selv om det skulle komme vann inn under teaken. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
dobbaen Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Brigg skrev for 1 time siden: Vil dette si at gjennomføringen for nødstyringen bare tetter mot teaken og ikke mot plattformen under? i så fall synes jeg dette er en dårlig løsning. Hadde dette vært min båt ville jeg demontert gjennomføringen og tettet med Sika e.l. slik at det også ble tett mellom gjennomføringen og selve plattformen under teaken. Da vil det ikke være risiko for lekkasje inn i motorrom selv om det skulle komme vann inn under teaken. Er ikke uenig med deg om at dette er en dårlig løsning men redd for at vannet vill ligge igjen under teaken noe jeg tenker ikke er så bra. Jeg tror om jeg skal få dette ok igjen så må jeg nate langs kanten. Fikk lastet opp bilder til slutt😃 Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Tror jeg må nate alt på ny sånn at det ikke legger seg vann under teaken og fryser til is når vinteren kommer. Da er jeg redd det kan bli litt av en jobb til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Brigg skrev On 16.5.2020 at 12.12: @GeirFrode Gratulerer med ny båt 👍 På D6-370 som var mye brukt på 340 med fast aksling er det ikke kompressor. Motorvarianten som heter 370 I (I for inboard antar jeg) har ikke kompressor. Dette er helt uproblematisk i og med at en fastpropell har høyere slipp i akselrasjonsfasen sammenlignet ned drev og duoprop. Om det viser seg at du blir å gå mye i turtallsområder hvor kompressoren er innkoblet går det kanskje å koble den ut og se hvordan båt/motor oppfører seg da. Kan godt hende at kompressoren ikke er nødvendig for å få båten opp i plan. Hvordan kompressoren i så fall skal kobles ut vet jeg ikke. Om den har egen drivreim går det kanskje an å fjerne denne. Tror ikke det er noe spesielt mht. drev eller aksel som avgjør om motor er med eller uten kompressor. På min forrige båt var det faste akslinger og 2 stk. D6 med kompressorer, og de hadde betegnelse I (inboard). Kompressor benyttes også på flere IPS-varianter med D6 som jeg har sett. Kompressor kan frakoples ved å ta av drivreima. Tar man ut strømpluggen får man alarm på EVC. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 Brigg skrev On 1.9.2017 at 7.58: Ved bytte av pære i denne lampen gjør du dette innenfra motorrommet og det er da ikke nødvendig å løsne lampen utvendig. Tilsvarende lampe står også i dusjen, og her er tilkomsten til pæren under kartplotteren. Lampene som står over akterdekket må derimot skrues løs for å bytte pære, men disse er ikke limt fast på samme måte som lampene som står utsatt for vann. Hvordan får du ut pæren fra innsiden? Er trangt, så jeg klarer ikke å se skikkelig bak på den. Skal man bare vippe ut det bakerste lokket ved f eks å stikke et lite skrujern inni skjøtet mellom lokk og selve «beholderen»? Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Brigg Svart 21.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 @Goodspeed Om du har samme lampe som på vår 2005-modell er det bare å vippe ut lokket som du er inne på. Om du ønsker kan du løsne en av lampene over akterdekket (4 skruer) for å se hvordan lampene ser ut og hvordan de åpnes. Disse er ikke fuget/limt og dermed enkle å løsne. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Goodspeed Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 Brigg skrev 4 minutter siden: @Goodspeed Om du har samme lampe som på vår 2005-modell er det bare å vippe ut lokket som du er inne på. Om du ønsker kan du løsne en av lampene over akterdekket (4 skruer) for å se hvordan lampene ser ut og hvordan de åpnes. Disse er ikke fuget/limt og dermed enkle å løsne. Takk! Da prøver jeg det, ser neste slik ut at det er tilsvarende variant. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Brigg Svart 21.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 Jepp, samme lampe. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
k1mbo Svart 24.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 Hvilken olje er det på giret til D6? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 24.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 Hvis du mener versjonen med strak aksling skal gearet ha ATF-olje. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
k1mbo Svart 24.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 Brigg skrev 1 time siden: Hvis du mener versjonen med strak aksling skal gearet ha ATF-olje. Takk. Stemmer, det er med aksling. Vet du antall liter? Og hvilket filter? Tenkte å skifte på min. Er det samme olje og filter på giret til D4 (aksling) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.