Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Har ikke hatt båten løs fra fortøyningene enda, så vanskelig å si om det ble noen forandring. Men ser egentlig ikke noen grunn til det, alt var jo egentlig i orden også før jeg begynte å skru. 

 

Jeg bytter for noen år siden fra firebladet til den nye fembladet propellen. Jeg innbiller at dette gav litt mer futt. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Andre med svank på akterdekket?

 

På akterdekket gir det litt etter når man tråkker ombord, spesielt merkbart på venstre side av styrbord plate og høyre side av den midterste plata. Har en idé til en Petter u-smart løsning på dette, men lurer på om det er noen andre som har irritert seg over dette og mekket til en fiks? Er jo på ingen måte et enormt problem, men synes at det gir en litt billig følelse som jeg gjerne skulle ha vært foruten.

Link to post
Share on other sites

Er det dørkplatene som svikter i pakningene, eller er det bæringen under dørkplatene som svikter?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 3 timer siden:

Er det dørkplatene som svikter i pakningene, eller er det bæringen under dørkplatene som svikter?

Det er dørkplatene som er høyere på midten enn den U-profil bæringen på styrbord side slik at man får noe svikt i platene før de hviler på bæringen. Er temmelig ny for meg denne båten så jeg antok at det var meningen slik at den U-profilen (som er vel av aluminium?) ikke skulle bli belastet for tungt. Hvis det er meningen av platene faktisk skal hvile på den så er det jo en mye enklere fiks enn det jeg hadde sett for meg. Takk for svar forresten 🙂 Er en 340 Fly

Redigert av Båtshaken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Få noen til å stå på midtre dørkluke mens du strammer festeskruene på undersiden, en i hvert hjørne. Dersom pakningene har blitt komprimert med tiden vil disse skruene være slakke. Det samme vil gjelde for babord luke. 
 

På styrbord luke kan du stramme luketersene slik at den klemmer godt på pakningen når luken er låst. 
 

Men disse lukene vil nok flekse noe uansett i og med at de hviler på pakningene. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 13 minutter siden:

Få noen til å stå på midtre dørkluke mens du strammer festeskruene på undersiden, en i hvert hjørne. Dersom pakningene har blitt komprimert med tiden vil disse skruene være slakke. Det samme vil gjelde for babord luke. 
 

På styrbord luke kan du stramme luketersene slik at den klemmer godt på pakningen når luken er låst. 
 

Men disse lukene vil nok flekse noe uansett i og med at de hviler på pakningene. 

Genialt! Det skal jeg prøve før jeg går løs på noe halvveis løsning, tusen takk for tipset!

Link to post
Share on other sites

JRK skrev On 30.5.2020 at 10.42:

Ja jeg har gjort dette. Har nå 15 kg brucekopi, men måtte modifisere dette litt for å få plass i rullen under opptrekk. På oversiden av brusekloen er et ekstra hull for å dra ankeret løst om det setter seg fast. Hele dette øyet er fjernet for å gi plass i ankerholderen se bilde 2 

I tillegg har jeg limt på en syrefast plate på 10 x 15 cm innenfor listen helt i bakkant for at ikke ankeret skal slå rett inn i glassfiberen når det slippes ut. 

Ellers, om jeg kjører ankeret helt inn så må jeg hjelpe det ut igjen for da kjøler det seg mot platen i bakkant av plattformen. Men dette er ikke noe problem. Jeg står alltid bak på plattformen når det dras inn og drar jeg det ikke lenger en bilde 1 viser er det aldri et problem og ankeret er langt nok inne til at ikke hekkbølgen kommer borti det 

Nå kan det finnes flere brucekopier. Jeg kjøpte mit hos aktiv marin på Lillestrøm 

image.jpg

image.jpg

Hei, 

Da har jeg også tatt av Engbodreggen på 21 kg og erstattet den med 15 kg M-anker, eller en Bruce-kopi. Slik det ser ut nå så ser det ut til å passe helt utmerket. Jeg har ikke svivel, men bare sjakkel. Jeg kuttet ikke bort noe.

 

Jeg kjøpte mitt på Nettbåt, dvs Flak. Så ja, det finnes noen forskjellige utgaver.👍

Link to post
Share on other sites

Her er bilder med 15 kg M-anker/Brucekopi i ankerrulle fra Engbo.

Slik jeg ser det så får jeg dreggen langt nok opp. Den går også greit ut. Som nevnt over så har jeg ikke kuttet vekk noe eller modifisert noe. Denne utgaven er som nevnt kjøpt gjennom Nettbaat/Flak. Kanskje passer denne bedre i ankerrulla fra Engbo enn de utgavene som Brigg og JRK har?

Men ja, den stopper i rulla der som flere av dere har kuttet vekk en del av dreggen. Slik jeg ser det, så er det helt ok at den stopper der. 

 

dregg2.jpg

dregg1.jpg

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei! Holder på å montere Raymarine EV100 sin autopilot på en 340. Har problem med å finne rett dimensjon på rørkoblinger som finnes på hydraulikkslanger til T-koblinger i maskinrom. Er ikke en standard BSP. Plugg skal fjernes og erstattes med ansats som kobler hydraulikkslange til pumpe autopilot. Noen som vet type?

27A538F1-D7AA-45DA-89E7-04B986A1BFF3.jpeg

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte autopilot på vår 2005 modell 340 for fem år tilbake. Der ligger t-kobling for tilkobling av autopilot i stuerommet på styrbord side av akterdekket, og jeg monterte pumpa i dette rommet. Men det er en annen type koblinger som er brukt enn det som er avbildet her. Jeg tok et bilde og viste på Hydroscand, og de lagde slanger som passet rett på. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Noen som har byttet septikskroggjennomføring på en 310 ?

 

Disse er støpt inn i skroget, og det kan se ut som det ikke er mutter på gjennomføringen, kan det stemme? (Se bilde) , eller må man slipe seg ennå lengre ned for å «finne» mutteren ?

DB801C08-4285-48BF-A053-8A274E9ADAFD.jpeg.e6273f2c5ca344774f5c98149219a62f.jpeg

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Tror det er gjort på samme måte på vår 2005 modell 340. Jeg har ikke byttet gjennomføringene, men har alltid antatt at det var en mutter under støpen der. 
 

Hva om du sliper vekk flensen utvendig og klyver røret som står igjen med en bajonettsag eller lignende. Da bør du kunne få ut resten av gjennomføringen uten å slipe noe mer. 
 

Hvordan var tilstanden på gjennomføringen?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 10 minutter siden:

Jeg har ikke byttet gjennomføringene, men har alltid antatt at det var en mutter under støpen der. 

Hmm… ja det har jeg også antatt, men når jeg har sett litt på det i dag, så kan det se ut som den er støpt rett inn i et lag med epoxy mellom skrog og gjenger (det grønne partiet). Det er nå bare ca 25 mm av gjennomføringen igjen, og da er flensen på utsiden slipet ned.

 

Brigg skrev 13 minutter siden:

Hva om du sliper vekk flensen utvendig og klyver røret som står igjen med en bajonettsag eller lignende. Da bør du kunne få ut resten av gjennomføringen uten å slipe noe mer. 

Flensen på utsiden er allerede slipet ned. Men hvis det er som jeg mistenker at den er innstøpt i epoxy, så vil jo støpen inn i gjengene forklare hvorfor den ikke bare er å slå ut. 
 

Lagde en treplugg i dreibenken nå i 0,5mm større enn innerdiameter på gjennomføringen og boret et senterhull. Vurderer å sette den i fra utsiden og bruke et hullbor på størrelse mer gjennomføringen til å bore den ut. 
 

Brigg skrev 21 minutter siden:

Hvordan var tilstanden på gjennomføringen?

Den så faktisk veldig bra ut. Men jeg hadde mye irr i overgangen mellom gjennomføring og kuleventil, så jeg valgte å bytte den. 
 

Har forøvrig også tatt av eksosgjennomføring etter inspirasjon fra deg og fått utbedret den, var også plaget av diverse pittings som nå er sveiset opp og livsforlenget gjennomføringen. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Nyttig lærdom dette, før eller senere må sikkert jeg også gjøre denne jobben. 
 

Bytter du alle gjennomføringene? Og går du for kompositt eller fortsetter du med metall?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 43 minutter siden:

 

Bytter du alle gjennomføringene? Og går du for kompositt eller fortsetter du med metall?


Skal ta litt bilder i morgen og være flink til å dokumentere :thumbsup:

 

Jeg bytter i første omgang septik gjennomføringen. Har inntrykk av at septik er de som blir mest utsatt for korrusjon ( byttet det på forrige båt også), men det er bare en bemerkning jeg har gjort meg, mulig det ikke er noe vitenskap i det. 
 

Har valgt å bytte fra messing til syrefast på denne gjennomføringen. Prisforskjell var 400,- så det var et enkelt valg.  Når det gjelder plast så er jeg nok litt for konservativ anlagt til å bli helt frelst på nye materialer ennå, selv om jeg har notert at mange sverger høyt og inderlig til det. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev On 26.3.2022 at 22.32:

‘’Hva nå det enn heter som børstene går mot’’

Gammel post, men det kalles kommutator.

 

finnmarken skrev On 27.3.2022 at 17.01:

Jeg vurderer å sette inn et batteri der fremme. Må kanskje også rengjøre, men jeg har gått god effekt av ekstra batteri i tidligere båter. 

To av de viktigste årsakene til dårlig effekt i trøster er dårlig spenning på motor under drift, og at det ikke er rundet av skikkelig i inngangene til tunellen. Det du foreslår er ett av tiltakene du kan gjøre på det førsnevnte, men alle faktorer bør sjekkes opp. 

 

Brigg skrev On 27.3.2022 at 17.36:

Jeg bytter for noen år siden fra firebladet til den nye fembladet propellen. Jeg innbiller at dette gav litt mer futt.

Fembladers gir nok noe mer effekt, men ikke mye. Den største gevinsten er nok noe mindre støy. 

 

VegJoh skrev for 6 timer siden:

Lagde en treplugg i dreibenken nå i 0,5mm større enn innerdiameter på gjennomføringen og boret et senterhull. Vurderer å sette den i fra utsiden og bruke et hullbor på størrelse mer med ytterdiameteren av gjennomføringen til å bore den ut. 

Hmm, pussig, skulle nemlig akkurat til å foreslå den framgangsmåten... Hvor har du tatt læretia di hen da :giggle:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 18 timer siden:

Hmm, pussig, skulle nemlig akkurat til å foreslå den framgangsmåten... Hvor har du tatt læretia di hen da :giggle:

Læretia har vært avlagt hos en hummerfiskende, skrotnisse på Hvaler :giggle:

 

 

 

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...