Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Mange bruker batterier av "start-type" også til forbruk. Dette kan være nyttig om f.eks en baugtruster forsynes med strøm fra forbruksbanken.

 

På vår båt var det originalt ett startbatteri og to sammenkoblede forbruksbatteri. Alle var Sønnak 145 Ah av type startbatteri. Baugtruster og ankervinsj er koblet til forbruksbank. Jeg har senere utvidet forbruksbanken til tre batteri, og baugtruster og ankervinsj er fremdeles koblet til her. Ved ettermontering av hekktruster ble denne koblet mot startbatteri.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Det som kan være litt dumt med at den er koblet til startbatteri er at du kan få alarm på motoren med for lav spenning på batteri. På min båt er aktertrusteren også koplet til forbruksbanken orginalt. Jeg har 3 forbruksbatterier. På en måte er dette en litt dum løsning, for lader man ut forbruksbanken for mye, får man problemer med å kjøre to thrustere og vinsj samtidig. På den annen side bør man ikke lade ut batteriene mer en 50% og da virker alt fint.

 

Jeg har alltid brukt sartbatterier til forbruk, da disse tar til seg mye mer lading en et rent forbruksbatteri. Den opprinnelige forskjellen på et forbruk og startbatteri var egentlig bare det tilgjengelige blyarelet I elektrolytten. Det har jo endret seg med tiden, men uansett er det jo viktig at batteriene lades så mye som mulig når man er ute å kjører

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har som sagt tidligere ikke vært helt fornøyd med Engbo ankeret. Prøvde med en 15 Kg M-Anker men det subbet inn I bakkant av badeplattformen ved inndraging. Egentlig ikke et stort problem for man kan bare løfte litt på ankret under innkjøringen. Allikevel det er jo greit å slippe. Samtidig vil jeg helst ikke gjøre noe med eller flytte den orginale ankerrullen da jeg gjerne vil ha mulighet til å kunne bruke orginalankeret. Nå har jeg fått et vannskjæresenter til å fjerne den delen av ankeret som subber inn I plattformen. (Det er egentlig bare det ekstra hullet for å ha nødline I, og det har jeg aldri brukt)Bilder følger etterhvert

Link to post
Share on other sites

 

Det som kan være litt dumt med at den er koblet til startbatteri er at du kan få alarm på motoren med for lav spenning på batteri.

 

Jeg opplever at ladelampen blinker under kjøring av hekktruster. Startbatteriet begynner etter hvert å bli noe redusert, kanskje blir dette bedre med ett friskt batteri. Jeg merker imidlertid ingen negative effekter av dette, annet enn at effekten på trusteren nok er litt redusert mot hva den kunne vært med bedre batterikapasitet.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg har ikke 4 make batterier. De tre er av type startbatterier ca 142 Ah (eller noe slikt).

Jeg synes at dette er en bedre (sikrere) løsning enn å slå de sammen til en forbruksbank og ett batt til start.

Derfor vil jeg heller utvide med ett ekstra slik at jeg får ca 400 ah i forbruk.

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Share on other sites

Her er batteribanken min. Det til venstre er ett på 185 Ah til forbruk. Så har du tre start batterier a type 142 ah (tror jeg), som benyttes til Baug- og hekktruster og siste til start. Som dere ser er det fullt her. Det er god plass utenfor boksen, men det er allerede ganske tungt på babord side.

Vil egentlig derfor heller plassere mer vekt i senter eller på styrbord side av båten.

bilde

 

Som Dagfinn gjør, så kan jeg flytte ett batteri til baugtruster (og i senter av båten), og evt ett bak til hekktrusteren.

Det som flyttes kan jeg da sette i en slik liten kasse:

bilde

 

Noen andre forslag til gode plasseringer ?

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Share on other sites

Ja det er slik en kasse jeg også har kjøpt. Men jeg ser av bildet at det er litt forskjell I batteri kassa. Du har et anderledes batteri (fritidsbatteri ) til forbruksbatteri, mens du har 3stk 142Ah som er koblet sammen I parallel til 1stk 426Ah , vor alle de tunge forbrukerene er koblet til.

De har nok ikke hatt et Forbruksbatteri når min ble laget , så de har bare tatt hva de har hatt I hylla eller så er det noen som ikke har vist hva de har gjort.

Men jeg har jo klart meg med dette I de 3 årene jeg har hatt båten så vi får se om ikke det holder I år også.

Link to post
Share on other sites

I 335 sitter det 6 90 Ah AGM batterier, 2 stk til start, thrustere og vinsj (som jo bare brukes med motor igang med full lading av av 180 A dynamo) og 4 stk forbruk. Skillerele er montert.

Eneste problem har vært landstrømslading med for lav kapasitet, 2x15 A, har nå montert inn en ekstra 15 A lader, da bør det være løst.

Terje G<p>

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei

Fredag den 11/4 kom båten på vannet, og alt gjekk bra. Der som vi setter ut båtene er det så grunt at jeg pleier å bruke trøsteren for å komme et stykke fra land. Nå er vannstanden ca en halv meter over normalt så det ble enklere å komme sei vekk fra bryggen . Ekspansjons tanken på D 6 er litt liten og det oransje lyse for lite vann på motoren lyste, og jeg stoppet utpå for å fylle på litt frostveske . Det er nok med et halvt melkeglass.Jeg klart å fylle det på i motoroljen. Det hadde ikke vert så flaut hvis jeg hadde hatt promille, men så heldig var jeg ikke.

Nå har jeg blidt medlem i den klubben, heldig vis så er jeg ikke æresmedlem. Vi skal bytte olje på tirsdag.

 

God Påske

Jan Martin

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei

Vi har en 34 fot 2008 mod st cruz .

Det begynte i fjor å komme vann inn mellom motor og dieseltank på styr bord side. Er det noen andre som har hatt samme problem, jeg skjønner ikke hvor vannet kommer inn

 

http://baatplassen.no/bildearkiv/17/17498/20140511_115006.jpg

 

Jan Martin

Redigert av Stella Ulefoss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Det er godt mulig at det er hull i en slange. Vannpumpa har startet om natta. Når jeg går i fra båten skrur jeg av vannpumpen og tar ut vanntrykket. Når jeg kommer til bake neste uke så er det kommet litt luft i anlegget, tror det er i varmtvannet. Bak dieseltanken er det vel bare slanger til ute dusjen.

Takk for tipset Lykkeliten IV

 

Jan Martin

Link to post
Share on other sites

Da er det sikkert fra ferskvannsannlegget.

På min så er det en "samlekanal" der alle kaldtvann-slangene samles og fordeles til de ulike kranene.

Der hadde jeg løse koblinger på flere av slangene. Sjekk de.

På min er dette under vasken (rett over teknisk rom).

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Det er vel ikke så ofte det er hull I en vannslange på en såpass ny båt. Har du vinterkonsvert ferskvannspumpen. Her kan det jo begynne å lekke om den har frosset. Ferskvannspumpen sitter på skottet mellom midtkabin og motorrommet på 2007 modellen. Om du åpner den innerste luken I midtkabinen finner du den. Om denne lekker litt vil jeg tro at vannet renner bakover mot dieseltanken når baugen løfter seg.

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har nettopp kommet hjem fra en natt i båten. Før jeg gikk ut prøvde jeg å finne vannlekkasje uten hell.Bak kjøleskapet har jeg forgreiningene til vannet og helt riktig som Lykkeliten IV skrev var to slager til varmtvannet løse. Da vi fikk båten var det produksjonsfeil på varmt vannslangene så dei er byttet, og det er jeg som ikke har dratt ordentlig til. Nå jeg sjekket i dag var det ikke vann nede i motorrommet, så da håper jeg at problemet er løst.

 

Jan Martin

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Får dere maks turtall på motorene deres. Jeg har en rimelig tung 340 (Strømagregat, ekstra vanntank, batterier, skilletrafo osv) og får bare 3300 omdr på min VP D6/370

Se forøvrig denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/102323-volvo-penta-d6-370-klarer-ikke-maks-turtall/page-6?&p=1594643. Bør jeg endre pitch på propellen slik at den går litt lettere og akseptere litt lavere toppfart. Eller er det bare å marsje på et på 3000-3100 omdreininger?

Link to post
Share on other sites

Rundt 27 knop på maks med D6-370 og fast aksling er min erfaring. Turtallet er da ca 3500. Båten er uten generator eller annet spesielt utstyr, men jeg har brukbart mye ræl ombord som sikkert tilsvarer samme vektøkning.

 

Jeg marsjer på 2950-3000 omdreininger med fart 20 til 22 knop avhengig av tankinnhold og last ellers. Er skeptisk til å ligge nærmere maksturtall pga mulig økt motorbelastning/ -slitasje. Men dette er kanskje ubegrunnet?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det var jo usedvanlig bra Christel III. Ser at Viksund oppgir maksfart med VP D6/330 til 27 Knop (Fast aksling)

 

Ja, tydeligvis en sprek motor:-) Men 40 hester ekstra gir vel fire knop til, skulle en tro...

 

Sikkert mange finesser på den 2055 modellen;) hehe

 

Jepp. 2055 modellen er utstyrt med kryptonitt-generator :lol:

Det var nok en skriveleif, det var en 2005 modell :wink:

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Alt for mange planende båter går rundt med for tunge propellere.

 

Hadde fått justert ned pitchen om du bare oppnår 3300.

Om du marsjer på 3100 ligger du i realiteten nesten på maks da motoren oppnår (nesten) full effekt på dette turtallet.

 

Ventiler og turbo lever et mye hardere liv på en turbodiesel som ikke oppnår maks rpm når den blir presset. Hadde du hatt EGT sensor hadde du sett forskjellen.

Forbrenningstemperaturen går i taket, samtidig som kjølekapasiteten er redusert grunnet at sjøvannspumpe såvel som vannpumpa går saktere rundt og pumper mindre vann.

Samme med oljepumpe og oljekjøler.

 

Få justert ned pitchen slik at du oppnår godt over 3500. 3550 f.eks.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...