Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

  • 4 uker senere...

Hei

Vi har en mellompuddel som heter Tom og forrige lørdag brakk han styrbord frambein, tror jeg tar det fra begynnelsen. Vi lå i Paradisbukta helgen for 14 dager siden og da kom det en bp medlem fra Tønsberg, De hadde med seg to hunder, Kåre og Morten, Det er vel kanskje unødvendig å si at matfar var en veldig trivelig kar. Mandagen over helgen gikk jeg til Langesund og plukka fruen opp etter jobb, Vi la oss til på Langøya. Fruen har ikke vært med så mye i båten denne sesongen, fint vær og mulighet for hjemmekontor eller "båtkontor" og vips så kunne ho bli til onsdags morgen. Jeg vaska båten på tirsdag og da jeg hadde drukket belønningspilsen begynte det å blåse. Vi gikk tilbake til Paradisbukta, der var forsatt far til Kåre og Morten, men hundane var heime hos mor. Det hadde kommet en norskbygd Nord west fra Langesund og han hadde en hund som het Cesær, og igjen en veldig trivelig kar. Trur ikke han er medlem. Ut på dagen skilte vi lag, jeg gikk til Skjerkøy til KK Marine for å ha servise på motor og gir. Fruen kom med bil fra langesund, og vi hadde en god middag utpå kvelden. Etter sevisen ble det nok en helg i Paradisbukta med fullt av kjekke båtfolk . Det var meningen å gå til Farsund, men jeg kom ikke lenger enn til Tvedestrand, da minnet kroppen meg på at jeg har uføretrygd og jeg turde ikke gå lengre. Heldigvis gikk det fort tilbake til normalen. På fredags kvelden kom det ut to kamerater og blei i båten til søndag. På lørdag satt vi hos Yvonnes og sånn omternt halv ti skulle jeg ta en tur med Tom. Da fikk han beinet mellom to planker i trappa og da var det gjort. Vi var i kontakt med dyrlege og fikk beskjed om å vente til mandag for å se det an. På dette tidspunktet visste vi ikke at foten var brukket. På søndag begynte jeg og noen andre å tro at den bare var kraftig forstua, eller at han hadde forstrekt et eller annet. På mandag satt vi kanten og drakk kaffe og da kom far til Cesær kjørende og stoppa og begynte å prate. Han mente vi burde reist til dyrlege. Jeg mente så lenge han var nede i bakken med beinet så kunne det ikke være brukket, Far til Cesær sa at han hadde brukket beinet og klart å gå på det. Han kunne kjøre oss, det var ikke problem i det heile. Jeg er jo ganske sta så det gikk hverfal en time før de klarte å overtale meg. Vi måtte vente på tur hos dyrlegen, og jeg tror det gikk over tre timer før vi var ferdige. Prøvde å si at jeg kunne ta taxi tilbake , men det nytta ikke, men har du båt og hund da er det altid noe å snakke om. Når Tom er bedøvd har han problem å gå på fire ben, det så ganske dumt ut når han kom vinglene på tre. Vi fikk med en resept på smertestilende til Tom, jeg hadde ringt til fruen og sagt at Tom måtte heim. Far til Cesær insisterte på at vi måtte innom på apoteket å hente medisinene, men det var stengt for dagen, tror klokka var halv seks. Vi ble kjørt tilbake i båten. Jeg husker ikke navn, men tror far til Cesær fikk kald middag og muligens kjeft - tror han skulle vært heime kl tre. Tom har det mye bedre nå, han har til å med begynt å springe etter katter, men ikke så langt. Han klarer seg ganke bra på tre ben. Hunder får lett sopp av gips, så derfor skal den byttes en gang i uka. Det er meningen at han skal ha på gips og deretter støttebandasje i fire uker. Etter det blir det tatt nytt røntgen og hvis det ikke er bra blir det operasjon. Håper han slipper det. Jeg fikk Tom tilbake i båten på torsdag ettermiddag, så han var med å slusa opp til Ulefoss.

Hvis det er noen som kjenner far til Cesær så må dere hilse å si alt er vel med Tom og tusen takk for hjelpen.

 

Jan Martin

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei

Jeg har samme erfaring som du JRK, jeg har og tenkt å bytte til 15 kg rustfritt bruce anker. Jeg har sett litt rundt på andre, og trur at anker skal passe inn i rullene som vi har.

 

Jan Martin

Har byttet fra 21 kg Engbo til 20 kg Bruce-kopi på Viksund 335, måtte også bytte plattform-gjennomføring.

Det nye ankeret sitter godt og trygt, i motsetning til Engbo, både på stein-flater og på lerebunn med kort tau, f eks i havn -da satt ikke Engbo.

Terje G<p>

Link to post
Share on other sites

Hei

Vi holder på å montere vhf og dybdemåler i cruzen, Den er med e120 nede og e80 slave oppe. Jeg trodde at mellom plotterne, radaren og gps-antennen er det en kobling boks. Håper det er noen som skjønner hva jeg mener. Båten er en 2008 mod. Hvis det er en slik boks hvor er den da ? Den er ikke under plotteren.

Er det noen som kan hjelpe meg,

 

Jan Martin

Link to post
Share on other sites

Informasjon om installasjonen av Raymarines utstyr finnes sikkert på hjemmesiden deres om du ikke har manualene tilgjengelig.

 

Om det finnes en swich vil jeg anta at denne er montert på skottet under førerplassen. For å komme til her må du løsne kjøleskapet og dra dette ut. På vår båt som har C120 classic uten noen slave på fly er det montert noe som jeg tror er ekkolodd-modulen til plotteren innenfor kjøleskapet.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jrk, jeg har bare tenkt at Viksund er konkurs, men nå ringer det en bjelle hos meg og.

Brigg, da har jeg en plass som jeg kan begynne å lete

Jeg har manualen til raymarine, men det ser ut som om det er flere måter å koble utstyret sammen. Hvis Viksund var i sparemodus så trur jeg at det ikke er noen problem å koble det utstyret som ble levert med båten uten switch.

 

Jan Martin

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da har du i hverfall større virkningsgrad av trusteren enn jeg har med drev, Vannstrømmen går rett i drevet .virker tålig den ene veien men ikke den andre.Tror jeg må montere en på hver side kansje....

Da ble det dette som ble løsningen hos oss. Kjøpte ny truster SE100 tok den som stod i bauen SE 80 og og monterte den bak på styrbord side. Koblet de 2 bak slik at de går hver sin vei. og monterte se100 foran i bauen..Det ble ganske stor effekt forandring. Det eneste jeg vurderer nå er å ontere nødstopp på hver truster , eventuelt en felles slik at alle stopper i tilfelle noe kiler seg..

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei

Vi holder på å montere vhf og dybdemåler i cruzen, Den er med e120 nede og e80 slave oppe. Jeg trodde at mellom plotterne, radaren og gps-antennen er det en kobling boks. Håper det er noen som skjønner hva jeg mener. Båten er en 2008 mod. Hvis det er en slik boks hvor er den da ? Den er ikke under plotteren.

Er det noen som kan hjelpe meg,

 

Jan Martin

 

I min 335 sitter det en sea-talk HIgh speed, HS, kabel mellom master og slave, c120w og c90 w, deretter sea-talk ng. Det sitter også en switch oppe som styres av felles strøm til alle forbrukere på fly.

 

Terje

Terje G<p>

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei !

Jeg har tenkt å utvide forbruks batteribanken min med ett ekstra batteri på 225 ah.

Nå har jeg ikke mer plass i batterikassen i min St.Cruz 360.

 

Er det andre som har utvidet ?

Hvor har dere plassert det nye batteriet ?

Jeg har noen ideer selv, men er ute etter å se om det er noen som har funnet på noe lurt :wink:

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Share on other sites

Er batterikassen mindre på 360 sammenlignet med 340 ?

 

Vi har ett start og tre forbruksbatterier a 145 Ah hver. Disse er plassert i original batterikasse på babord side mellom dieseltank og vv-bereder. Dette er en båt med fast aksling.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...