Jump to content

Et strømeventyr med ekstern regulator


Windy37GM

Recommended Posts

Jeg hadde også gjerne sett at man faktisk klarte å finne ut hva som faktisk var problemet her.  Det er dessverre noen motstridende tall ute og går f.eks. angående den dagen Jørg var på besøk, og jeg har tilgode å skjønne hvorfor det ifølge seilglede ble null lading når PDAR slo seg av pga. høy dynamotemperatur el.l

 

Det var et innlegg med hint om at den aktuelle dynamoen var spesiell, og det har vært nevnt en Voltage Cheater.  Sistnevnte trodde jeg noen dager at var en innebygget funksjon i PDAR, men nå tror jeg jeg har skjønt at det er en egen enhet utenfor, og at den er frakoblet nå.  Tråden drar ut, og vil nok ikke føre til noen løsning mellom seilglede og Jørg, men jeg syns fortsatt det er lærerikt å lese her.  Ihvertfall så lenge informasjonen som blir presentert er reelle fakta.  Jeg ville gjerne ha avklart et par usikre punkter for min egen del:

- Kan VC ha vært synderen når seilglede ikke fikk ting til å virke? (han har jo koblet den ut nå)

- Hvorfor var denne VCen nødvendig hos seilglede men ikke hos meg?  (Yanmar 6LP m/80A Denso+PDAR og 4x105Ah Lifeline Comfort AGM)

- Kommer den regulatoren fra Volvo som Jørg nevnte inn i bildet hos seilglede, eller har han en annen motor?

Link to post
Share on other sites

Dette begynner å bli patetisk.

 

Når det gjelder Jørg: jeg har handlet med han flere ganger. Jeg har også hatt behov for å reklamere. Det har blitt håndtert på en aldeles utmerket måte. Jeg har også reklamert basert på egne målinger, der det viste seg at jeg ikke hadde klart å bruke mitt eget multimeter riktig. Også det håndtert på en utmerket måte. Jørg har brukt mye ubetalt tid på meg, og tatt det med er smil. Jeg er derfor meget fornøyd med Jørg som leverandør, og kjenner ikke igjen den kritikken som kommer i denne tråden.

 

Jeg oppfatter at seilerglede ensidig har bestemt seg. De tallene som er presentert indikerer vel at noe i utgangspunktet er feil, men at egen vilje lukker for åpent sinn.

 

Jeg har også hatt et feilmontert batterimeter en gang. Det medførte at batteriene var mer nedtrukket enn prosentene viste. Det ble oppdaget ved at det var målt for lav spenning i forhold til hva batterimeteret viste av uttak. Årsaken var at en av senseledningene var koblet feil slik at den ble svakt påvirket av en annen ledning. Det medførte at den fikk ørlite grann feil på hva den senset, og viste da mindre uttak av ah enn faktisk. Jeg hadde nok derfor flere utladninger under 50 prosent uten at jeg selv var klar over det.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde også gjerne sett at man faktisk klarte å finne ut hva som faktisk var problemet her.  Det er dessverre noen motstridende tall ute og går f.eks. angående den dagen Jørg var på besøk, og jeg har tilgode å skjønne hvorfor det ifølge seilglede ble null lading når PDAR slo seg av pga. høy dynamotemperatur el.l

 

Det var et innlegg med hint om at den aktuelle dynamoen var spesiell, og det har vært nevnt en Voltage Cheater.  Sistnevnte trodde jeg noen dager at var en innebygget funksjon i PDAR, men nå tror jeg jeg har skjønt at det er en egen enhet utenfor, og at den er frakoblet nå.  Tråden drar ut, og vil nok ikke føre til noen løsning mellom seilglede og Jørg, men jeg syns fortsatt det er lærerikt å lese her.  Ihvertfall så lenge informasjonen som blir presentert er reelle fakta.  Jeg ville gjerne ha avklart et par usikre punkter for min egen del:

- Kan VC ha vært synderen når seilglede ikke fikk ting til å virke? (han har jo koblet den ut nå)

- Hvorfor var denne VCen nødvendig hos seilglede men ikke hos meg?  (Yanmar 6LP m/80A Denso+PDAR og 4x105Ah Lifeline Comfort AGM)

- Kommer den regulatoren fra Volvo som Jørg nevnte inn i bildet hos seilglede, eller har han en annen motor?

Du skriver at du ikke har voltage cheater, hvilken spenning gir dynamoen i float? Og hvilken spenning skal disse batteriene lades ved? Voltage cheater skal jo sørge for at den interne regulatoren ikke overlader batteriene når PDAR går i float?
Link to post
Share on other sites

Hah. Der fikk du meg faktisk til å bli usikker på om jeg er i stand til å oppnå det. Jeg trodde jeg kunne huske å ha sett det en gang eller to for lenge siden, men nå blir jeg usikker. Jeg har en digitalt voltmeter i dashbordet, hvor jeg kan veksle mellom kuts 1, kurs 2 eller ingen. De første årene pleide jeg bare å slå det på av og til. De siste årene har det som regel vært påslått på den kursen jeg bruker. (Jeg har kun gammeldags "1, 0, 2, both" hovedbryter)

 

Jeg har liksom gitt opp å få float lading underveis, ettersom min PDAR uansett har minstetid på 4 timer absorbsjon (og opptil 8) hvis jeg skal holde meg til AGM programmet, som passer best på spenning.

Det er jo nokså sjelden jeg kjører så lenge uten at det har vært en liten stopp. Jeg snakket med Jørg om dette problemet i starten, og han sa jeg kunne velge innstillingen for blybatteri hvis jeg ville ha kortere absorbsjon. Men der syns jeg det ble for høy spenning for batteriene på topp, og for lav på float.

 

Inntil du spurte trodde jeg VC bare kom inn i bildet når PDAR har slått seg av pga. et eller annet. Altså at den originale regulatoren var "eliminert" til vanlig, men ble koblet på igjen via PDAR når PDAR gikk i sikkerhetsmodus pga. varm dynamo eller noe.

 

Ingen sa noe om at jeg trengte en VC, hverken monetringsanvisningen eller Jørg. Og det ene innlegget fra Jørg lenger oppe fikk meg til å tro at det var noe spesielt med dynamoen til seilglede som gjorde at han trengte dette for å få senket spenningen.

Link to post
Share on other sites

Det er relativ enkelt å forstå, men ha absolutt ikke noe å gjøre med tilfredsstillende eller personlige oppfatning.

Det finnes ikke noen variabler, men tekniske data, og bare det.

Den gangen vi har testet tok batteriene ikke mer enn 57A.

Det var det samme om med PDAR, eller med-uten PDAR og da med direkte minus på felt som gir det maksimale som dynamoen kan yte.

(Forebyggende for "spekulanter" :

Ja, dynamoen var da fortsatt "kalt". Målt med PDARRC som viser hva PDAR "ser og tenker" og senere kontrollert med TI32 varmebildekamera til en prislapp av 57.000,- kroner pluss moms.)

--

Så ble PDAR koblet ut.

Originalregulatoren alene klarte ikke mer enn noe over 20 - 30A (må jeg finne fram på andre PCen om det skulle være viktig),

Det vil si med "normal" avstand som er vanlig i forhold til PDAR som senser ekstern,

men begge to verdier var likevel unormal lave mht. DoD og ikke passe batterispenning før oppstart .

 -------------------------------------------------------------

VC har bare som oppgave å redusere utgangsspenningen som originalregulatoren genererer når den styrer alene. (dvs. uten PDAR).

Den blir overstyrt straks PDAR regulerer, og siden VC bare er tilkoblet W-regulatoren kan den ikke påvirke PDAR t.o.m. hvis VC ville feile.

Men VC er også blitt testet på funksjon ved å utkoble PDAR, så sank dynamospenningen til 13,3V som den skulle etter beregningen.

 

=> Noe som jeg glemte å kommentere tidligere.

"0 ladestrøm hvis PDAR skifter trins eller går i dvale" som Seilglede også mente å se er et resultat av noe laver spenning på dynamoen

enn det er på batteriene i dette øyenblikket.

Likevel finnes det ikke noe 0 aktivitet hvis det finnes noe skillediode mellom batteri og dynamo.

Dynamoen/w-regulatoren ser da nemlig ikke at det finnes økt spenning over the wall, men bare det som den ser på sin side.

Analoge regulatorer er alltid opptatt med noe, så har man kanskje ikke noe ladestrøm, men signalspenning på W og ikke noe alarm heller.

Seilglede har skillediode, det betyr at også det var som det skal være.

 

For å svare samtidig på spørsmålet som da kanskje vill komme ang. hvis en ikke bruker skillediode:

I så fall som beskrevet ovenfor kan det hende at man mister signalet til turtallmåleren

sålenge til enten W-regulator eller PDAR overtar når bunnspenningen er nådd.

 

Teknisk derimot spiller verken det ene eller det andre noe rolle.

Det  finnes verken utlading eller alarm siden det hele spiller ovenfor batteriets floatspenning. 

 

-------------------------------------------------------------

Kabler og kontakter har bare så lite spenningsfall at det ikke trengs å diskutere ikke minst siden det blir kompensert av PDAR.

-------------------------------------------------------------

Analoge w-regulator gjør noe annet enn eksterne flertrinsregulatorer.

W-regulatorer blir sløv underveis, men prøver likevel å øke spenningen frem til sin egen setpoint er nådd.

Forskjellen er også at den verken ser eller har anledning til å reagere på noe,

uansett om batterispenninger er på 14,2V rett etter oppstart eller først etter "en uke".

Derfor ser den heller ikke om den lader på et ok eller skadet system, ingenting spiller noe rolle for den unntatt at den vill opp til sin setpoint.

 

Digitale regulatorer har andre oppgaver i tillegg, derfor programmer, og programmene

kan bare lages til et vel fungerende batterisystem med utgangspunkt at den virker som den skal.

-------------------------------------------------------------

Joerg Becker har forklart det meste i denne saken flere ganger, men han burde kanskje kunne si noe mer om hvordan det kan ha seg at batteriene nå tilsynelatende fungerer tilfredsstillende. For meg ville det i hvert fall vært interessant å få en fagmanns vurdering av hva som kan være årsaken til dette problemet og hvorfor du ikke opplever problemer i ditt nåværende oppsett uten PDAR.[/size]

Så til ditt spørsmål, Stradivarius.

Seilglede sier nå at han opplever noe høyer ladeeffekt enn vi gjorde den gangen.

Teknisk er sånt mulig, f.eks. når batterier var sulfaterte og når den ble litt bedre ved flere ganger topplading,

eller når den har stått en stund og må innkjøres (kapillare, syreblanding, nedbryting av lett sulfatering, utjevning av celler, temperatur, mm.).

 

Men siden han pleier å bruke båten og har landstrømlader, burde nettopp denne innkjøringen og nedbryting

av lett sulfatering ha skjedd ila av noen ganger bruk, men senest etter disse mange måneders bruk som gikk lenge før jeg dykket opp.

Dette var nå ikke tilfellet, og så så vi fattige 57A og noe spenning som tilsvarer fulladete batterier.

 

Er svaret forståelig og det som følger klar?

------------------------------------------------------------

Så avsluttende for denne gangen:

Hvert nytt komponent forlanger at det finnes noe standardisert situasjon, enig?

Men jeg ser fortsatt ikke noe henvisning på databladet at disse batterier har lov for å nekte å absorbere strøm,,,   ,,

men omvendt at den skal vernes for for mye strøm.

 

...et ørlite forskjell :rolleyes:

 

Så, Seilglede vill gjerne sende PDAR tilbake fordi han mener at den ikke passer til la oss si Seilgledes system.

Og Seilglede sier at jeg juger og at det er dårlig kundebehandling hvis han ikke kan bytte som han ønsker.

 

Jeg derimot ønsker, også for hans egen interesse, at han sender batteriene tilbake siden batteriene

- enten er skadet,

- eller ikke passer til databladet som han viste som utgangsposisjon.

Alternativt (for tilfellet at selgeren og Seilglede klarer å få orden i databladet) at Seilglede skaffer seg en annen regulator

som da kanskje passer bedre til parametrene som nå disse batterier måtte trenge.

 

Kanskje denne gangen på bekostning av den som evt. leverte feil datablad?

 

Flere spørsmål?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg lar den stå uavkortet som den er.

Hah. Der fikk du meg faktisk til å bli usikker på om jeg er i stand til å oppnå det. Jeg trodde jeg kunne huske å ha sett det en gang eller to for lenge siden, men nå blir jeg usikker. Jeg har en digitalt voltmeter i dashbordet, hvor jeg kan veksle mellom kuts 1, kurs 2 eller ingen. De første årene pleide jeg bare å slå det på av og til. De siste årene har det som regel vært påslått på den kursen jeg bruker. (Jeg har kun gammeldags "1, 0, 2, both" hovedbryter)

Jeg har liksom gitt opp å få float lading underveis, ettersom min PDAR uansett har minstetid på 4 timer absorbsjon (og opptil 8) hvis jeg skal holde meg til AGM programmet, som passer best på spenning.
Det er jo nokså sjelden jeg kjører så lenge uten at det har vært en liten stopp. Jeg snakket med Jørg om dette problemet i starten, og han sa jeg kunne velge innstillingen for blybatteri hvis jeg ville ha kortere absorbsjon. Men der syns jeg det ble for høy spenning for batteriene på topp, og for lav på float.

Inntil du spurte trodde jeg VC bare kom inn i bildet når PDAR har slått seg av pga. et eller annet. Altså at den originale regulatoren var "eliminert" til vanlig, men ble koblet på igjen via PDAR når PDAR gikk i sikkerhetsmodus pga. varm dynamo eller noe.

Ingen sa noe om at jeg trengte en VC, hverken monetringsanvisningen eller Jørg. Og det ene innlegget fra Jørg lenger oppe fikk meg til å tro at det var noe spesielt med dynamoen til seilglede som gjorde at han trengte dette for å få senket spenningen.

VC er ikke noe en "må" ha, men noe "kan" og bare en av flere muligheter for å forbedre tilpasninger etter behov.
Det samme gjelder også for andre spenninger og tider.

 

Men det er nå ikke en gang sikker at du trenger lavere eller høyere spenninger heller.
De fleste kjører for eks. PDAR bare for enten å akselerere noe mellomlading, og kanskje til å oppnå riktig ladeslutspenning (topplading) på tur,

men ikke nødvendigvis med tanke på floatspenning nettopp fordi de ikke kjører motorene lenge nok for å komme over utjevningstider.

Man kan gjøre mye, eller tvert i mot all reklame også å la være hvis det egentlig ikke lønner seg.
Som du vet er det bare å lese over nettsidene og / eller å slå på tråden.

:seeya:
Jørg


 

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Så til ditt spørsmål, Stradivarius.

Seilglede sier nå at han opplever noe høyer ladeeffekt enn vi gjorde den gangen.

Teknisk er sånt mulig, f.eks. når batterier var sulfaterte og når den ble litt bedre ved flere ganger topplading,

eller når den har stått en stund og må innkjøres (kapillare, syreblanding, nedbryting av lett sulfatering, utjevning av celler, temperatur, mm.).

 

Men siden han pleier å bruke båten og har landstrømlader, burde nettopp denne innkjøringen og nedbryting

av lett sulfatering ha skjedd ila av noen ganger bruk, men senest etter disse mange måneders bruk som gikk lenge før jeg dykket opp.

Dette var nå ikke tilfellet, og så så vi fattige 57A og noe spenning som tilsvarer fulladete batterier.

 

Er svaret forståelig og det som følger klar?

 

Jeg fikk vel ikke noe klart svar her. Jeg nevnte tidligere for seilglede at sulfatering var en mulig forklaring på at spenningen steg så raskt, men som du skriver her burde nedbryting av sulfatering ha skjedd allerede da testen ble gjort. Så jeg lurer ennå på hva problemet kan skyldes. I år har det imidlertid fungert bedre uten PDAR. Kan det være permanent sulfatering på ett batteri, mens de tre øvrige batteriene egentlig oppfører seg som normalt? Det var det jeg mitenkte først, men så sa seilglede at han hadde testet hvert enkelt batteri på 15A i noen timer og målt samme spenninger på alle.

 

Så svaret er vel heller det du skrev rett før, at han nå bruker har en regulator som bare tar hensyn til spenningen i øyeblikket og ikke ser at den lader på et skadet system, mens PDAR avbrøt lading mye tidligere fordi den nådde terskelspenningen tidlig i syklusen. Men det er fortsatt uklart for meg hva som kan være årsaken til batterienes oppførsel.

Link to post
Share on other sites

Nå begynner innleggene å bli så lange at de fleste antagelig ikke orker å lese alt lenger, så jeg prøver meg på en fra hofta: Er det rett og slett så enkelt at med VC innkoblet ble spennin så lav fra dynamoen at ladestrømmen sank i bånn? Og når VC ble koblet fra begynte dynamoen å jobbe mot 14,7V istedenfor 13,7V og ladestrømmen økte deretter???

Link to post
Share on other sites

Du fikk relativt klart svar.

Svaret er den at det burde ha skjedd hvis batteriene hadde blitt behandlet ordentlig og ville være ok.

Innkjøring og desulfatering etter vinterlagring er en prosess av få ut og oppladninger, så er normal sulfatering dannet tilbake, alle overflater er aktive, cellene er balansert,

og det betyr at batteriet er fit for fight.

Disse batterier derimot har laget bråk fra første dagen og det ha ikke blitt bedre i hele året som fulgte og heller ikke frem til den dagen jeg så på.

Nå i etterkant forteller Seilglede om at batteriene tar imot opp til 90A men at det fortsatt skal være bråk med PDAR.

Dette forteller meg at jeg ville se det samme spenningsutvikling som før, i tilfellet jeg ville dobbeltsjekke nå.

Og dette forteller meg at mange gangers bruk kanskje ha gjort en liten forbedring men at jeg ikke forventer et hurra,

enkelt siden noen prosesser bare ikke er reversible.

Enkelt forklart.

Sulfatering er i grunn det som er batteriets kjemi og kraftverk og er samtidig det vanligste som skader batterier og er en prosess som gnager på alle bly-batterier.

Det er en naturlig prosess, som bli reversertr delvis ved riktig opplading av et batteri, men som til slutt fører til at batteriet døder av nettopp det,

hvis den ikke ble henrettet tidligere av andre grunn.

Dette .... er unngåelig.

 

Det som jeg antyder ang lett sulfatering er sulfatering der krystallene ikke enda klarte å nå et stadium som gjør det umulig å omgjøre det grove tilbake til fin-bly.

Slik lett sulfatering finnes f.eks. automatisk på alle batterier som har stått uten tilstrekkelig lading kanskje i noen dager, eller noen få uker,

mens måneder kan være katastrofal.

 

Virkningen av selve sulfateringen, og hvor rask og dypt det går varierer også fra type batteri til type batteri og er avhengig av en rekke forskjellige faktorer.

Et batteri er som en svamp, og alle overflater (også alle indre) er aktive.

Sulfateringen selv kan man forestille seg liksom med at svampen tettes på sine "kanaler" og som til slutt ikke kan svelge det som egentlig skal inn.

Og når kanalene er tettet da er svampen død.

 

Nå er det sånt at ganske mange er litt sløve med vedlikehold og vedlikeholdlading av batteriene de har.

Men ofte begynner det hele allerede rett hos produsentene, transportører, mellomlager, og til slutten hos forhandlere selv.

Dette fordi batterier er ferskvarer og dermed FiFo-produkt, FiFo betyr First inn = First out,

som igjen betyr at det finnes noe nok så stor sjanse at man ikke får ferske varer men det som innlagret først.

Ser man da nå også på dårlige tider med lite omsetning da økes sjansen for at man får ikkesånye vare ganske så kraftig.

 

Et problem i tillegg, som også alle batterier er berørt av, er selv-utlading.

Selvutlading kan være så lite som 1 - 2% eller opp til over 12% av batteriets kapasitet -per måned-.

 

Nå kommer det litt an på hvordan det er med batteri-forhandleren vi ønsker å sette vår lit på.

Den ene jobber seg regelmessig gjennom lageret og ordner regelmessig etterlading av alle batterier, i rekkefølgen som de har kommet inn.

Mange andre derimot, og også produsentene, har ofte lite tid for det, for å si det så.

 

Har batteriet nå stått i bare 5 måneder med la oss si realistisk selvutlading av linear 4%

da nærmer vi oss noe DOD20 = ca. <12,6V som hvilespenning, og senest der begynner sulfateringen å virke svært kraftig.

Ser vi da på dårligere batterier, eller batterier som kommer med en spenning av <enn 12,6V da aner nå de fleste hva klokken kan ha slått.

Og ser vi da i tillegg på dårlige tider, eller batterier som ikke ble solgt særlig bra, da? 

 

Det er det og andre feil som f.eks. skeiv lading, uttørkning, ikke minst feil ved utvalg og en del mer som vi ser regelmessig,

og ikke noe av det kan "heles".

 

Ang. måling av restkapasitet og spenning, så fint.

Også fint at Seilglede ser ikke noe forskjell ved utlading ned til 12,6V.

Heller ganske fantastisk at han ser 80 - 90A med en begrenset regulator,

=> mens vi med kortslutning på felt leser 57A.

Seilglede glemte forresten å nevne ladespenningen mens han så 90A....

 

======================================================

 

Komodo, dessverre krever de fleste spørsmål lange svar.

Men du har rett, jeg sitter allerede alt for lenge på dette på tross av at alt er sagt.

Bare her avsluttende til deg, dessverre også gjentatt:

VC påvirker -bare- originalregulatoren.

Siden den så reduserer til 13,3V blir effekten et hakk mindre hvis originalregulatoren jobber alene.

Seilgledes dynamo er negativ.

VC leverer til "S" på originalregulatoren, og den regulerer ned til 13,3V.

 

PDAR er tilkoblet negativ, betyr på felt mellom rotor og originalregulatoren.

Her kunne du nå framontere eller "skyte" originalregulatoren,

PDAR ville likevel åpne alle sluser mellom D+ via rotor til B-

 

Nettopp det vi gjorde ved testen, da vi faktisk satt kortslutning mellom felt og gods, og som likevel resulterte i bare 57A.

 

Du ser, hver forklaring tar mange linjer.

Men nå takker jeg for meg også her, til dette tema er alt sagt og trippelforklart.

 

Takk for å følge!   :flag: :flag:

 

:seeya:

Jørg

 

 

Og her kommer den:

 

 

 

   -  the end  -

 

 

 

:fireworks2::fireworks3::fireworks1::fireworks2: :fireworks2: :fireworks3:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Du fikk relativt klart svar.

Svaret er den at det burde ha skjedd hvis batteriene hadde blitt behandlet ordentlig og ville være ok.

 

Spørsmålet var altså hvilken feil på batteriene som kan ha forårsaket de problemene seilglede hadde, når han nå for det første sier at han har stor glede av batteriene sine og for det andre påstår at ved en test av hvert batteri under belastning, oppfører alle batteriene seg helt likt.

 

Dersom problemet hadde vært lettere reversibel sulfatering, ville vel ikke dette problemet vedvart gjennom hele 2014. Dersom problemet var sterkere irreversibel sulfatering, stemmer vel ikke det så bra med at seilglede nå angivelig mener at batteriene fungerer helt greit. Nå har vi riktig nok bare hans ord for dette, men det var utgangspunktet for spørsmålet.

 

Jeg vil ikke kritisere deg for å skrive lange innlegg, det mener jeg er helt feilslått og jeg er enig med Rallypetter i at det snarere er en fordel at du tar deg bryet med å gi forklaringer. Men spørsmålet jeg stilte var altså ikke hva som kan være årsaken til sulfatering, som du har gjort greit rede for. Spørsmålet gikk mer i retning av i hvilken utstrekning sulfatering faktisk forklarer de observasjonene som er presentert her. På meg virker det som om det finnes ting som taler imot at dette skyldes reversibel sulfatering, siden batteriene ikke kom seg i løpet av 2014. Samtidig er det også ting som taler imot at det er snakk om irreversibel sulfatering ut ifra de opplysningene seilglede kommer med fra årets bruk og testing hvor batteriene tilsynelatende fungerer bra.

Link to post
Share on other sites

Sorry, men det kan jeg jo besvare kjapp siden det ikke finnes så mye å si om det.

 

Problemene kan ha sin årsak i sulfatering, eller feil behandling, eller at batteriene er for trege, eller ......
At den er for trege kan også ha flere årsaker, men det er ikke vår oppgave for å analysere et hver batteri på markedet.

Det derimot du og jeg kunne stole på er databladet til batteriene.
Hvis den sier noe annet enn vi finner på batteriet da er det fortsatt noe som ikke stemmer med batteriene men ikke med resten av hele båten.

 

Ser vi da på mer alvorlige muligheter, som også kan brukes utenfor dette tilfellet her.

Hadde nå f.eks. du kommet med spørsmål om min anbefaling til teknisk best mulig lading av en slik bank med dynamo

da hadde jeg f.eks. anbefalt "25% + reserve reglen" + medium eller helst large case dynamo + pulsmodulert regulator.

 

For det ville det være nødvendig med dobbelt reim, eller flatreim-set (tidligere ca. 9000,-)

pluss dynamo 200A (medium case ca. 22.000,- / eller 250A large case til enda et hakk mer)
pluss regulator til kr. 4500,-   og evt. feste til dynamoen 

= realistisk ca. kr. 35.000,- (og litt til med large case).

 

Dette for et system som klarer å levere nesten det som batteri-databladet lover at batteriene kan svelge uten å overbelaste dynamoen.

Nå forestiller vi oss at du hadde kjøpt og montert det hele, du har gjort alt riktig, så starter du motoren,
for så å finne ut at batteriene ikke svelger mer enn 60, eller for min del hele 100A. 

Ville du nå rette din klage mot ladesystemet?

 

:seeya:
Jørg

   

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg skrev:

.............

Ang. måling av restkapasitet og spenning, så fint.

Også fint at Seilglede ser ikke noe forskjell ved utlading ned til 12,6V.

Heller ganske fantastisk at han ser 80 - 90A med en begrenset regulator,

=> mens vi med kortslutning på felt leser 57A.

Seilglede glemte forresten å nevne ladespenningen mens han så 90A....

 

=====================================================

......................

 

 

Jörg, ser at du er litt innpå igjen og av ren nysjerrighet:

 

Seileren har målt 90A ut fra generatoren - uten å samtidig måle spenningen som du påpeker.

 

Du målte 57A med "kortsluttet" ankerfelt - og av ren nysjerrighet - målte du samtidig spenningen?

 

Her ligger åpenbart svaret på hva generatoren maksimalt kan levere.

Noen generatorer er jo også temperaturregulert men da over egen regulator. Stiller spørsmålet av ren faglig nysjerrighet.

 

 

Hadde ikke tenkt å engasjere meg i denne tulletråden men av det jeg har lest er den/de ukjente faktoren/e i likningen batteriene. Uten at de er grundig evaluert er det umulig å skylde på Jörg.

Sulfaterte batterier er ikke batterileverandørens garantiansvar.

 

Gjør for ordens skyld oppmerksom på at jeg har jobbet med slik problematikk i 30 år.

 

Har skummet PDAR og det er liten tvil om at den er kapabel til nær sagt hva som helst om den er riktig installert/satt opp.

Det må være batteriene som av en eller annen grunn skaper en "mis-match" - intiellt og som har skapt "problemet" for PDAR - om det finnes. Ting kan ha endret seg mht batteriene etterhvert som Jörg påpeker.

 

Har man en "Mickey Mouse" problematikk (ref ustabile batterier) som utgjør flytende faktorer vil det etter min oppfatning være svært vanskelig å finne riktige grunninnstillinger for PDAR (i dette tilfellet) da forutsetningene endres underveis. Muligens kunne PDAR vær kjørt i en slags "safe mode" til batteriene hadde vært i bruk en tid og etter en tid kunne kanskje PDAR enheten blitt optimalisert - bare en teori basert på generelle erfaringer.

 

 

Av egne erfaringer kan jeg nevne at jeg i sin tid kjøpe en "original" Valeo dynamo fra Penta som med helt nye batterier - 1 rødt Optima (start) og et annet høykvalitetsbatteri jeg ikke husker navnet på (forbruk) og dette krasjet totalt.  Valeoen ladet 17v med eller uten senseledning. Batteriene ble raskt varme - heldigvis oppdaget jeg dette i tide før de tok skade. Jeg hadde valget mellom å bytte batteriene eller slakte den nye Valeoens regulator for en ny PS Regulator men endte med andre batterier.

Dette som et eksempel på hvor vanskelig ting kan være.

 

 

Det som er helt-helt sikkert er at PS regulatoren i all sin effektivitet og enkelhet klart overgår PDAR og andre alternativer.

Den både lader maksimalt og desulfaterer elegant gjenom sin avanserte pulsteknologi - om batteriet i det hele tatt er reddbart.

 

14.4v nær sagt uansett last hvis generatoren leverer. Den har 2 valgbare og justerbare innstillinger. 3 år gamle batterier testet til 120% kapasitet. "Evig" batteriiv.

 

Hva ble det ut av PSR-planene Marwin?

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Long story. Tegninger og patent ble solgt av familien til et 'firma' , og døde. Dessverre.

En partnesr av PS ute i Asker laget endel ext. regulatorer, men det døde også ut!

Synd!

Har fortsatt et ex. av laderen, og den har rettet opp mange batterier, tross Jorn sin tvil i sin tid....

 

Det eneste PSR ikke gjorde, var vel å legge inn float ved lengre turer....

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Bay_liner.
Nei, jeg er ikke ute av denne tråden, jeg bare synes at man ikke trenger å diskutere akkurat dette videre.
Alt er besvart og sagt, bare derfor skrev jeg "-the end-"

Jo, men du leste ikke hele sulamitten her.
Både spenning og strøm ble observert ved alle del-undersøkelser, ellers kunne jeg ikke uttale meg.

 

Kortslutning på felt (uten motstand som sikring) pleier jeg å gjøre bare så
lenge det trengs for å kunne konstatere at dynamoen virker tilsynelatende bra.

Spenningen bare økte rask på godt over 14V, så har jeg avbrudd.

 

Det er ingen vits i å produsere overspenninger hvis man ser at strømmen ikke øker parallell.

Tross alt snakker vi om en kjent type dynamo som bare måtte sjekkes litt ekstra siden man ikke vet hva noen klarer å ødelegge.
Ellers var utgangspunktet at det er "nye" batterier og så bare lot jeg PDAR arbeide for å kunne undersøke videre (standardmessig er felt på PDAR sikret med 5A men kan minst 18A konstant).

Ellers som beskrevet i bl.a. innlegg 165
"Spenningen på batteriene økte kjapp opp til 14,3V på tross av mer enn 50% utlading.
Etter en drøy halv time sank spenningen mot 13,9V.
Strømopptak var da ca. 40 – 47A
"

 

 

Ang. Pål Smith regulator.
Jeg har ikke sagt noe negativt om den, bare at jeg tviler på at den gjør annet enn andre regulatorer.
Tross alt snakker vi om ikke annet enn enten økte spenninger eller veldig høye frekvenser som må til for å reversere sulfatering (så sant mulig) eller for å rense platene.
Men til slutten vill alle bly-batterier dø, dette er uungåelig med dette materiellet. 

 

Ellers:
Hvorfor graver du ikke i patentkontorene.
Dette patent må ha gått ut for lenge siden, mens tegninger og beskrivelsen trolig ligger igjen. :smiley:

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Bare en liten epilog off topic:

 

Ganske sikker på at PS regulatoren aldri ble patentert. PS laget den dog på en måte som gjorde at den var umulig å åpne den uten å ødelegge den og med det gjøre det vanskelig å kopiere den. 

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål, tror det er til "SEILERGLEDE" hvorfor pøst, når orginalregulatoren er så suveren?

Jeg vet ikke helt hva du mener, men oppfatter det som tenker hvorfor jeg skulle kjøpe PDAR dersom jeg hadde et godt system fra før?  I så fall er svaret er at jeg var i ferd med å bytte batterier i båten, etter 7 år (jeg kjøpte den brukt med disse batteriene i), og ønsket et strømopplegg som ga meg de optimale av jeg kunne forvente i et slikt anlegg.  Derfor var jeg i kontakt med Jørg FØR jeg kjøpte nye batterier og ville ha en anbefaling på et godt ladesystem.  Svaret fra Jørg var helt klart: PDAR og VC, etter at jeg hadde informert han om hva slags type batterier jeg hadde kjøpt, etter hvert.  De nye batteriene ble satt i drift i samme stund som PDAR var installert, og hadde vært vedlikeholdsladet (av/på) gjennom vinteren til 12,7 V på samtlige.  Ved første gangs oppstart fikk jeg konstatert at alt tilsynelatende virket som det skulle.  Men på mine første turer hørte jeg etter hvert at turtallet varierte en del etter en halv times motorkjøring, og oppdaget da at dynamoen ikke ga mer strøm, selv om batteriene ikke var ladet opp.  Fikk ikke lading igjen før etter at motor ble stoppet og startet igjen, men samme skjedde hver gang.  Kontaktet da Jørg og forklarte problemet, og fikk en del råd å prøve ut, uten at noen av dem ga meg bedring.  Testet også ved å koble ut PDAR, og fikk da stabil strøm til batteriene, noe som også Jørg fikk vite.  Dette pågikk hele sesongen 2014, og vinter/vår 2015 kom Jørg til båten for å måle.  Hans "notater" fra den gangen inneholder så mange feil at jeg ikke gidder kommentere alt, men kan bekrefte at strøm til batteriene var max 57 A.  Det han/vi ikke  prøvde da var å kjøre kun med intern regulator, og med sensorledning fra batteriene.  Han konkluderte med dårlige/ødelagte batterier, som da altså egentlig var blitt påført av PDAR, i såfall.  Sesongen 2015 har jeg nesten ikke brukt PDAR, da den originale har gitt meg massevis av strøm, og batteriene gir tilbake det jeg putter inn, og spenning oppfører seg normalt.  Så min tabbe var altså at jeg ikke først prøvde med det opprinnelige oppsettet med de nye batteriene, før jeg søkte etter noe som kunne være enda bedre.  Konklusjon er at PDAR ikke alltid gir noe markant forskjell, sikkert avhengig av batterier og originalt opplegg.  Og det er det jeg prøver å oppfordre andre til også: test ut om man har et anlegg som virker før man involverer "ekspertise" som Jørg som skal selge sine produkt.  De er som selgere flest, enten det dreier seg om vaksemaskiner, biler eller regulatorer!  Men i motsetning til mange andre tåler ikke Jørg å høre sannheten!

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Marwin.
Det er kanskje ikke så glupt å skrive innlegg på en lørdag kl. 02.00 om natten?
Når man er trøtt da virker det ofte litt aggressiv.

Men du har selvfølgelig rett, og jeg beklager at jeg skrev Pål istedenfor Per Smith som han het.

 

Jeg selv bryr meg lite om navn, eller hvilket navn jeg får (f.eks. Jorg som du skriver, Jørn, Jørgen, Jog, eller hva en bare måtte kalle meg)

sålenge jeg vet at det skal være meg en snakker med eller om.

 

Ang. regulatoren, med all respekt: Dette er en spenningsregulator, og bly er bly.
Videre snakker vi -faktisk- om hendelser som fant sted for omtrent 20 år siden,

da i en tid da batterier hadde mest bly enn alt annet.
Det var nok både det og den gangen regulator-teknikk fra "18hundre-knips" som Per var opptatt med,
og som han fant en bra løsning for.
Men han var ikke alene fordi Ladac, Mastervolt, Sterling, Bents, Meyer, Lorrey, og flere andre andre gjorde det samme.

Jeg sier det i dag som den gangen i Larvik med PSR på bordet:
Hadde den vært så meget spesiell (=> i forhold til andre regulatorer), slik at den ville forlenge batteriets liv,

da hadde den tatt verden med stormskritt.
Men, t.o.m. Per uttalte seg at det ikke er mulig siden bly er bly, så ble det dessverre ikke noe av, og ferdig.

 

Nå, idag, er det bare så at det finnes mange regulatorer, og ingen trenger å tar (særlig mye) hensyn til patenter

siden alle produserer det samme reguleringsteknikk.

"Den er og kan noe spesielt" er kanskje greit for å holde myter i liv,

Men nå skriver vi snart 2016 og nesten hver andre mann eier et oscilloskop og kan fortelle deg -om- det finnes noe spesielt.

Nå aner jeg ikke hva andre kan, men i alle fall kunne ikke jeg se at det fantes noe oppsiktsvekkende

den gangen den la på bordet i Larvik hos meg.

Og ang. Patent.
Jeg verken ser eller fant noe patent / patent-nummer, men du har kanskje noe tilgjengelig?
Så kan vi jo lese hva det spesielle er, eller i alle fall hva som er patentert og beskyttet.
 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hans "notater" fra den gangen inneholder så mange feil at jeg ikke gidder kommentere alt, men kan bekrefte at strøm til batteriene var max 57 A. 

 

:thumbsup: .... så bra, i alle fall etter kommaet.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det han/vi ikke  prøvde da var å kjøre kun med intern regulator, og med sensorledning fra batteriene. 

 

:thumbsdown:  Det ble testet med kortsluttet felt (hvis du forstår hva dette betyr), med og uten PDAR, og med og uten VC,

Men siden du nå begynner å huske (se 57A) kommer du kanskje også på det igjen.

Lys på enden av tunnelen, jeg får gode forventninger.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Han konkluderte med dårlige/ødelagte batterier, som da altså egentlig var blitt påført av PDAR, i såfall. 

 

:rolleyes:  ... jeg har regnet med det, mye tidligere faktisk.

Litt pinlig for deg, men da blir det kanskje spennende å lese hvordan du vill forklare dette.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Så min tabbe var altså at jeg ikke først prøvde med det opprinnelige oppsettet med de nye batteriene, før jeg søkte etter noe som kunne være enda bedre.  .....

......  Og det er det jeg prøver å oppfordre andre til også: test ut om man har et anlegg som virker før man involverer "ekspertise" ......

 

:confused: 

Hvordan kan en teste om et anlegg virker hvis en mangler ekspertise og ikke vet hvordan den skal virke?

Og hvis en vet hvordan noe skal virke, hvorfor trenger man da ekspertise?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

De er som selgere flest, enten det dreier seg om vaksemaskiner, biler eller regulatorer!  Men i motsetning til mange andre tåler ikke Jørg å høre sannheten!

 

:smiley:  Jo, Seilglede, Jørg vill høre sannheten.

Men nå finnes det jo forskjell mellom sannhet og det som du prøver å få fram.

I alle fall ville jeg gjerne anbefale at en ikke burde rope så høyt hvis en ikke klarer å holde styre på relaterte fakta og rekkefølger.

 

Dette må du ikke oppfatte feil, tross alt trengs det jo ikke at alle kan alle fag.

Men likevel er det noe som kanskje også du kunne vurdere, siden du om og om igjen viser at du sannsynligvis

også etter 2,5 år og veldig mange timers forklaring ikke makter å forstå disse få poeng.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jørg,

jeg ventet lenge på din konklusjon, som du så ofte kommer fram til når det gjelder utilfredse kunder gjennom dine utallige innlegg i mange tråder; det er alltid kunden, eller hans opplegg som har feil, og ikke skjønner hva som foregår.  Dessverre er dette et svar du altfor ofte kommer fram til slutt, Jørg.  Ikke alle har sitt hode fullt og helt innenfor et lite skall som en "dum" dynamo eller regulator er, men heller ser litt videre, det kalles systemforståelse, Jørg.

 

I hele mitt 38 år yrkesliv har jeg jobbet med system, og har driftet, hatt oversikt og ansvar for disse.  Jeg har nok hver eneste dag (minus ferie og friperioder) arbeidet med, overvåket og styrt med effekter og energi som overgår alle verdens Sterlingprodukter til sammen,  og skulle jeg vært så lite opplyst som du prøver beskrive, ville det rett og slett vært fatalt i min jobb.  Noe fatalt har enda ikke skjedd.

 

I min verden, med jobb med mange ulike energiformer (og mengder) er jeg avhengig av at det meste fungerer optimalt, spesielt en regulator som skal styre essensielle parametere.  Jeg kan ikke tolerere en av-på-regulator dersom jeg skal levere konstant kraft til en produksjon, og det vil jeg heller ikke ha i min fritidsbåt.  Men det er dette jeg opplever med PDAR, og derfor klager jeg på den jobben dette produktet gjør.  

 

På din hjemmeside har du en slogan: "

"Passer & virker"

     

Dette er vår "slogan" siden mer enn 20 år, så også her.
Det du bestiller hos oss passer og virker.

 

  Dette var utgangspunktet da jeg kom i dialog med deg for å tilpasse regulator og styring av ladesystemet.  Har dette fungert???  Svaret er åpenlyst for alle, unntatt deg, Jørg.

 

Du kan "grave" deg inn i generatorens dype "hemmeligheter", men i utgangspunktet er det en svært enkel (og dum) affære, med magnetfelt som beveger seg og lager strøm.  Energi oppstår ikke, eller forsvinner ikke, men tilføres og inntar andre former, så også med strømproduksjon.  Man tilfører energi i form av brennverdier i olje, gass, kull, eller entalpi i steam, for å få laget rotasjon i en generator, gjennom f.eks direktekoblinger, powerturbin eller remskiver, som i en liten båt.  Denne energien man putter inn kommer ut igjen i andre enden, som (k)Wh, som er en funksjon av strøm og spenning over tid, minus "tap" som f.eks varme og friksjon.  En dynamo på 115 A med en nominell spenning på 12,5V har altså en teoretisk effekt på 1437 W.  Gir denne dynamoen en spenning på 14,7 V og man måler strømmen til 85 A, tilsvarer det altså en effekt på  1250 W, noe som er akseptabelt når en trekker fra varmeutvikling og friksjon.  Leverer dynamoen en spenning på 12,7 V og 98 A gir dette samme effekt.  Denne effekten puttes inn i batteriene for lagring, og senere bruk.  Nå er ikke lagring i batteri en lineær funksjon, siden det blir omgjort til kjemisk energi, men prinsippet er akkurat det samme som om energien skal lagres i en trykkluftstank eller hydraulisk system, og når batteriene tappes ut for lagret energi er det en omvendt prosess.  Dette for å beskrive hvor enkelt man egentlig kan se på en likestrømsgenerator hvor man bl.a. slipper å tenke på frekvens og reaktiv kraft. 

 

En regulator som det din hjemmeside profilerer med, Jørg, MÅ ta hensyn til parameter som økning i spenning og varierende strøm, dersom den skal kunne være tilfredsstillende, ellers  får man av-på-regulering som bare i sjeldne tilfeller er bra.  Når jeg/vi oppdaget at dette var virkeligheten på mitt anlegg, burde du også med en gang innsett at PDAR ikke virket hos meg, og tilbydd deg å bytte den ut til fordel for en som var litt mer intelligent.  Istedenfor tok du den letteste veien, og vendte blikket til andre siden og "fant ut" at bl.a. batteriene var dårlig/ødelagt osv.  Det viser en utrolig manglende systemforståelse.  Dette har en god del andre kunder av deg også erfart.  Selvfølgelig driver du med business, og det er ditt levebrød og hver krone teller, men inntrykket av en seriøs forhandler og ekspert blekner når man følger med på en del tråder her inne.  Jeg har hatt en god del private henvendelser fra mennesker som har opplevd tilnærmet det samme, både her inne og på FB.  Du har selv fortalt meg om slike "brysomme" kunder tidligere, og alltid har det vært kundens feil, uansett!  De fleste gidder ikke fortsette diskusjonen her inne, og lar deg heller få siste ordet.  Du fortalte til og med at en kunde som hadde levert inn en PDAR for sjekk opptil flere ganger fikk den tilbake uåpnet, og til slutt "trodde" kunden at den "innbilte feilen" var rettet opp.  Årsaken til "feilen" var selvsagt kundens manglende forståelse av dynamoens mysterier, den gangen også.  Hva slags seriøsitet er dette, Jørg?  Det forteller meg om en viss desperasjon.

 

Jeg gidder ikke svare på all svada fra Jørg, bare denne ene:

Han konkluderte med dårlige/ødelagte batterier, som da altså egentlig var blitt påført av PDAR, i såfall. 

 

:rolleyes:  ... jeg har regnet med det, mye tidligere faktisk.
Litt pinlig for deg, men da blir det kanskje spennende å lese hvordan du vill forklare dette.

 

Lading til mine batterier har fra første dag blitt styrt av PDAR ,av-på-regulering, og dersom de da ble ødelagt i løpet av denne perioden må jo dette komme fra PDAR, er det ikke logisk? (= systemforståelse).  Men kanskje Jørg har vært synsk og sett inn i framtiden og forventet at PDAR var ødeleggende for AGM, allerede FØR systemet ble satt i drift, og det er dette han mener med "mye tidligere"? I så fall er det jo nærliggende å tro at han med vitende har solgt noe som er skadelig, og i etterkant har håpet at jeg ville kjøpe enda en regulator fra ham?  Penger trenger han jo sårt, har jeg forstått.  Og veldig lett å legge skylden på andre, enten det er kunden, leverandører av batteri, systemet eller forståelsen.  Og dette ser man gjentar seg hele tiden, en viss form for "normal" handlemåte for Jørg og hans firma.

 

Nå er det jo slik som jeg har forklart tidligere i flere innlegg, at mine batterier tar imot, lagrer og leverer tilbake den samme effekten (W) og gir samme energi (Wh) tilbake som jeg tilfører.  At noen fortsatt tviler på mine ord får så være, jeg har kunnskap og systemforståelse nok til å være trygg på dette, uansett en desperat selgers forsøk på å så tvil om fakta her.  Og at det virker tilfredsstillende nå er ikke PDAR's fortjeneste.  Muligens hadde PDAR faktisk ødelagt mine batterier om jeg ikke hadde koblet den ut, etter som Jørg hadde den forståelsen allerede før jeg satte systemet i drift?  Med en strømmåler (NASA eller andre tilsvarende) har man en viss oversikt over strøm inn og ut, samt spenning, og i tillegg alarm for lav spenning (12,3 V), burde man med en porsjon systemforståelse ha god kontroll.

Link to post
Share on other sites

Nei, Seilglede, en dynamoregulator i kjøretøy (i likhet til batteriladere & strømforsyninger ellers) tar først og fremst ikke hensyn til strøm.

Grunn for det er at den skal både lade OG forsyne, mens den i utgangspunktet ikke vet hvilken vei strømmen går.

Presisert for deg:

Regulatoren ser ikke om strømmen forsvinner i batteriene, eller i en lyspære / inverter / kjøleskap / hårføn / ... 

og derfor er det det samme i utgangspunktet siden dynamoen skal levere denne strømmen uansett.

 

 

Unntak finnes bare i disse regulatorene som er beregnet for å kunne -begrense- strøm.

Men dette er bare konstruert så for å verne dynamoen for for høy last, eller batterier for for mye strøm,

eller motoren og kraftoverføring til dynamoen for for høy belastning.

Det finnes flere muligheter, men dette er ikke relevant for "oss på båt".

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Ja, Seilglede, i nesten alle tilfelle ligger feilkilden hos kundens installasjon, eller andre komponenter.

Det er i hvert fall i forhold til antall solgte enheter forsvinnende sjelden at det finnes feil på produktene jeg selger.

Derfor sier jeg "alt du bestiller hos oss passer og virker".

Dette forutsetter selvfølgelig at grunnlagene stemmer og i ditt tilfelle gjelder det batteriene som lager bråket i utgangspunkt.

Stikkord:  "57A"

 

Ang. dine private henvendelser som har "opplevd det samme som du".

For det første: Akkurat det med "det samme" er ikke noe som jeg kan tenke meg.

 

Ellers vet jeg selv om "en hånd full" mennesker som har opplevd noe som ikke passer dem.

Det er noen få uavklarte situasjoner (folk som heller ikke benytter seg av fagfolk når de ikke klarer å ordne ting selv),

noen som vi helt normal holder på med å finne problemkildene og løsninger akkurat nå,

og noen som provoserer problemer helt bevisst.

Tallet av "de kjente" er færre enn 10 som jeg vet om i Norge, => ila. 13 år.

Hvis du vet om flere så ber jeg om å komme fram, er jo ikke verre enn å høre begge sider.

 

Men: er det noe man må være skremt av når en møter så mange mennesker, og hvis man kan være sikker på at nesten alle andre er fornøyd?

Når det gjelder meg så er i alle fall jeg topp fornøyd med hvordan det hele går, siden over 30 år.

:cheers_wine:

------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Ang. synsk.

Det er jeg ikke, jeg har bare lært av erfaring hvordan noen folk pleier å reagere.

Ofte er det enda enklere når de dreier seg om noen som enten ikke forstår

eller som bortdelegirer når noe blir vanskelig eller dyrt for dem.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ang. ødelagte batterier.

Det er teknisk ikke mulig å skylde det på også t.o.m. verst mulig dynamo-regulering sålenge det ikke blir noe overlading.

Dvs for høy spenning over for lang tid.

Og siden du som også anbefalt sikkert har skaffet deg en bra lader, som kan håndtere AGM batterier med blikk på spenning og ladetid,

ville de også får god stell etter hvert.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår seilgledes frustrasjon over å ha kjøpt et produkt han ikke har fått glede av. Men hans advarsel til folk mot at PDAR ikke alltid passer burde vel modereres til at PDAR i spesielle tilfeller kan være mer kresen på batterienes oppførsel enn andre regulatorer på batterienes oppførsel. Dette later imidlertid bare til å være et problem for batterier som ikke oppfører seg normalt. Jeg kan ikke se at seilglede har protestert på at batteriene hans oppfører seg unormalt og han bekrefter å ha sett målinger som viser at batteriene ikke bare oppfører seg unormalt men også forskjellig fra det som er angitt i databladet. Dersom man faktisk har til hensikt å opplyse potensielle nye kjøpere, burde dette absolutt nevnes.

 

Når det gjelder anklagene mot Joerg Becker om dårlig kundeservice, virker disse totalt uberettiget på meg. I Norge er forbrukere svært godt beskyttet av forbrukerkjøpsloven og det fremgår ingen ting som tilsier at ikke Joerg følger loven. Det har sågar kommet frem at han har strukket seg enda lenger ettersom han kostnadsfritt tok inn regulatoren og undersøkte den da det var mistanke om at det var denne som var synderen. Vanligvis må forbrukeren dekke kostnader i forbindelse ved slike undersøkelser når det viser seg å ikke være noe feil på produktet, men det har altså seilglede sluppet. Utover dette virker det som om Joerg Becker har gjort sitt beste for å hjelpe til med å få systemet til å virke og senere for å forklare problemet, til tross for at anbefalingen om å kontakte en fagmann fra første stund ikke ble fulgt.

Link to post
Share on other sites

Stradivarius

det er mulig  PDAR kan gjøre lading bedre enn den originale regulatoren i mange tilfeller, det har jeg aldri avvist eller tilbakevist,  men derimot i MITT anlegg har den gjort en svært dårlig jobb, i den tiden jeg hadde den i drift. Mine batterier har fått "rar/unormal" lading KUN når PDAR var innkoblet, ikke etter at jeg kun har brukt den originale.  Det var med innkoblet PDAR at det kun  kom 50-55 A ut fra dynamoen.  Dette er ikke tilfelle nå når alt fra Jørg er koblet ut (PDAR og VC), da oppnår jeg som sagt 80-90 A (og 14,4 V til forbruk og 14,8 til start) ved behov, så jeg tror du har misforstått  litt her, eller i verste fall kun tatt påstandene til Jørg som fakta.  Derfor har jeg svært god grunn til å skrive det jeg gjør!

 

Når Jørg  etter hans eget utsagn også. innrømmer og bekrefter at PDAR ikke gjør jobben hos meg, istedenfor å tilby seg å ta PDAR tilbake, , ber meg om å kjøpe en helt ny regulator, vitner det om dårlig kundebehandling.  At han "tar tilbake" regulatoren for å sjekke den for feil er helt normalt, og også ihht kjøpsloven, og er vel ingen spesiell handling.  Jeg leverte den selv til ham, og han leverte den tilbake da han likevel besøkte hjemmehavnen ( i nærheten av hans egen båt).  Det skulle bare mangle om han ikke ville sjekke den for feil, da dette er  lovpålagt, uten kostnader for kunden!   

 

Jørg har selv framstått som fagmann her, helt fra første stund, ref hans hjemmesider også. Selvfølgelig var det ham jeg måtte forholde meg til, og ikke blande inn "eksperter" utenfra!  Han anbefalte, og solgte meg produktene, og det må være hans ansvar ved eventuelle reklamasjoner, noe annet vil vel være helt urealistisk?  Man går da ikke til en Volvoforhandler om man har  kjøpt en ny VW og har fått problemer med denne?

 

Det som går igjen som svar fra Jørg når problemer med hans produkter oppstår, er at det ALLTID kundens feil, det kan du se  i flere av trådene her. Flere jeg har kontakt med sier akkurat det samme, noe som Jørg selvfølgelig ikke vil høre eller snakke om, det ville vært for ødeleggende for hans salg og buisness.  Hans taktikk er da å pøse ut med utrolig mange ord og utsagn, og til slutt komme med påstander om at vi andre ikke skjønner noe som helst.   Ikke alle gidder å argumentere imot ham, eller lese allle de usakelige utsagnene hans,, men heller trekke seg ut fra debatten, og innse at man har gjort en tabbe.  Jeg er nok mer enn gjennomsnittlig sta, og har en systemforståelse som Jørg mangler. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...