Jump to content

Et strømeventyr med ekstern regulator


Windy37GM

Recommended Posts

Ja Seilglede, statistisk sett kan jeg bruke dette ordet "alltid" i slike sammenheng.

 

Hvis jeg for en gangs skyld sier "Nei" til noen da betyr dette "Nei" også at jeg kan forklare hvorfor.

Omvendt er et klar "Ja" noe som jeg forklarer til leverandøren.

Og dette gjelder her sålenge det motsatte er bevist.

Så, uansett om det er Nei eller Ja må dette være uten noe mulighet for tvil -for meg- siden jeg står for både kunder og leverandør.

 

Om du synes at det er dårlig kundebehandling, vær så god.

Men vil du diskutere noe, spesiell på et forum, da burde du kanskje holde deg til fakta og fakta er det du bør kunne bevise.

Nettopp det som jeg har bedt deg om X antall ganger allerede.

Det derimot du forklarer her er påstander med basis i konstant ignoranse av teknisk grunnlag + utpreget

tendens til "forvekslinger" med regelmessig korrektur etter hvert når du måtte skjønne hva du skrev.

 

Jeg kan bare anbefale at du sorterer fakta og kanaliserer litt.

Det begynner med grunnlagene som "ditt anlegg" som ikke er mer enn "standard" men med batterier som ikke passer til datablad,

og slutter med krav som du stiller til "andre" uten å være villig til å yte noe selv.

 

Det gjelder også for dine for min del merkelige uttalelser om både konstruerte problemer, tallord som "flere",

påstander at jeg ikke ønsker "å snakke om noe", tabber som "man" har gjort, forbruker-kjøpsloven og angivelige krav du beskriver, etc. etc.

Ikke noe av dette har bare det minste å gjøre med batteriene eller andre problemer som du kanskje har.

 

-------------------------------

 

Det eneste som du virkelig behøver å gjøre er å forklare hvorfor at det skal være riktig

at dine batterier ikke passer til databladet du har.

Kan du dette, og beskriver dette at jeg måtte ha anbefalt annet enn jeg gjorde, da "vant" du allerede.

Så enkelt er det.

 

Men kan du dette ikke, da beskriver det enten at jeg har rett,

eller at du av en eller annen grunn bare ikke vill at dine batterier blir dømt.

 

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Seilglede:

 

Jeg har samme dynamo som deg, dvs 115A Volvo original, med original regulator og kun oppgraderte kabler og laderele istedenfor diodeskiller. Denne installasjonen har jeg 640Ah Gel forbruksbank på, og på det meste har jeg notert 125A ladestrøm når bank har vært ca 50% nedtappet, hvilket er maks av hva jeg tapper ut. Nå er kjølingen på disse dynamoene uten vifte, og ladestrøm synker etterhvert ned under 100. Tipper snitt i løpet av første timen ligger på noe over 95A. Har imidlertid to ganger opplevd at Gel banken har havarert på under 2 sesonger, og har da kjørt reklamasjon mot leverandør av batterier. Den siste gangen viste det seg at batteriene jeg hadde fått var to år gamle da jeg fikk dem, og at de nok alt var delvis defekte ved levering tross flott nytt utseende. Dette ble avslørt på serienummer, og leverandør fikset greit opp i dette. Det er imidlertid slik at når man ikke har satt bort hele jobben, og skal reklamere, er det alltid en mistenkt komponent som ikke er levert av den man skal reklamere for. I mitt tilfelle måtte jeg dokumentere hvordan både lader og dynamo fungerte, samt veie de havarerte batteriene for å dokumentere at de ikke hadde tørket ut som følge av overladning. Oppførselen til hvert enkelt batteri ble dokumentert i en utladetest både med landstrømslader og dynamo. Da ble det klart at jeg sannsynligvis ikke kunne klandres for havariet, og nye batterier ble levert fordi leverandør ikke kunne bekrefte hvordan batteriene var blitt så gamle som 2 år før jeg fikk dem. For min del hjalp det nok også med mastervolt batterimeter og landstrømslader, hvor parametere og alarm historikk kunne leses av. Det er altså ikke alltid at nytt er nytt. Forøvrig har jo dette skjedd to ganger hos meg, og jeg har derfor vurdert å gjøre tiltak for å senke ladespenningen fra 14,35 og ned til float når båtens motor starter og jeg skal kjøre noen timer på full bank etter gjestehavn. Blybanken før jeg gikk over til Gel holdt imidlertid 8 sesonger.

 

Hva slags batterier har du seilglede, og har du sjekket serienummer opp mot produksjonsdato? Med likestrømstang på hvert enkelt batteri, oppfører de seg likt? Tenker da på ved utladetest og landstrømslader. Det er jo alltid to ladesystemer i en båt, og ettersom jeg har forstått uten å ta meg tid til å lese hele tråden, handler denne tråden mest om dynamoens ladekrets.

Link to post
Share on other sites

Stradivarius

det er mulig  PDAR kan gjøre lading bedre enn den originale regulatoren i mange tilfeller, det har jeg aldri avvist eller tilbakevist,  men derimot i MITT anlegg har den gjort en svært dårlig jobb, i den tiden jeg hadde den i drift. Mine batterier har fått "rar/unormal" lading KUN når PDAR var innkoblet, ikke etter at jeg kun har brukt den originale.  Det var med innkoblet PDAR at det kun  kom 50-55 A ut fra dynamoen.  Dette er ikke tilfelle nå når alt fra Jørg er koblet ut (PDAR og VC), da oppnår jeg som sagt 80-90 A (og 14,4 V til forbruk og 14,8 til start) ved behov, så jeg tror du har misforstått  litt her, eller i verste fall kun tatt påstandene til Jørg som fakta.  Derfor har jeg svært god grunn til å skrive det jeg gjør!

 

Jeg forholder meg til testresultatene fra den testen du og Jørg gjorde sammen, ref. innlegg innlegg 46:

 

"Det første vi gjorde var å starte -uten- tilkoblet PDAR, for å sjekke om den har virkning.

 Da var det bare lite som skjedde uten PDAR, strøm laver enn 25A og et første pekepinn...

 Så ga jeg full felt (batterispenning), dynamoen begynte å jobbe med litt over 40A, da sa jeg allerede at det er for lite.

 Så ble PDAR tilkoblet igjen.

 

=> Resultatet på sted var at dynamoen ikke klarte å bli kvitt mer enn først 43A og senere maks 57A t.o.m. når batteritemperaturen steg litt på alle batterier.

 

Bestrider du dette? Så vidt jeg har fått med meg har du ikke gjort det tidligere.

 

 

 

Når Jørg etter hans eget utsagn også. innrømmer og bekrefter at PDAR ikke gjør jobben hos meg, istedenfor å tilby seg å ta PDAR tilbake, , ber meg om å kjøpe en helt ny regulator, vitner det om dårlig kundebehandling. At han "tar tilbake" regulatoren for å sjekke den for feil er helt normalt, og også ihht kjøpsloven, og er vel ingen spesiell handling. Jeg leverte den selv til ham, og han leverte den tilbake da han likevel besøkte hjemmehavnen ( i nærheten av hans egen båt). Det skulle bare mangle om han ikke ville sjekke den for feil, da dette er lovpålagt, uten kostnader for kunden!

Dette er ikke riktig. Jeg kan ta norges største nettbutikk, komplett.no, som eksempel, hvor de skriver: "Hvis en vare blir testet ok, ingen feil funnet eller skadet av bruker, kan det bli belastet med kr. 190,- i testgebyr + returfrakt." Mener du at komplett.no bryter loven? Forøvrig er det forbrukerkjøpsloven som gjelder: "Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel..." (§30 4. ledd)

 

 

 

Jørg har selv framstått som fagmann her, helt fra første stund, ref hans hjemmesider også. Selvfølgelig var det ham jeg måtte forholde meg til, og ikke blande inn "eksperter" utenfra! Han anbefalte, og solgte meg produktene, og det må være hans ansvar ved eventuelle reklamasjoner, noe annet vil vel være helt urealistisk? Man går da ikke til en Volvoforhandler om man har kjøpt en ny VW og har fått problemer med denne?
De produktene som Jørg har anbefalt og solgt deg må han ta ansvar for, og det har han også gjort. Du kan ikke gi Jørg ansvaret for at batteriene fungerer i henhold til spec.

 

 

 

Det som går igjen som svar fra Jørg når problemer med hans produkter oppstår, er at det ALLTID kundens feil, det kan du se i flere av trådene her. Flere jeg har kontakt med sier akkurat det samme, noe som Jørg selvfølgelig ikke vil høre eller snakke om, det ville vært for ødeleggende for hans salg og buisness. Hans taktikk er da å pøse ut med utrolig mange ord og utsagn, og til slutt komme med påstander om at vi andre ikke skjønner noe som helst. Ikke alle gidder å argumentere imot ham, eller lese allle de usakelige utsagnene hans,, men heller trekke seg ut fra debatten, og innse at man har gjort en tabbe. Jeg er nok mer enn gjennomsnittlig sta, og har en systemforståelse som Jørg mangler.
Hele poenget her er at du tar det for gitt at det er Jørgs produkter det har oppstått problemer med, mens de målingene dere gjorde tyder på at det er batteriene som er problemet. Jeg forstår at du til å begynne med trodde det måtte være Jørgs produkter siden batteriene fungerte brukbart uten PDAR, men det betyr ikke at de oppfører seg som databladet angir og det er dette Jørg må forholde seg til. Du skrev selv at du sendte ham databladet på batteriene. Da må du være inneforstått med at Jørg forutsetter batteriene oppfører seg som angitt i databladet når han gir sine anbefalinger og selger deg utstyr.

 

Forøvrig stusser jeg litt over hvordan du har friskmeldt batteriene dine underveis her. Jeg siterer fra noen av dine innlegg:

 

#62: Batteriene har i 2015-sesongen tilfredsstilt alle mine behov, så de er det ingen feil på.

 

#64: Batteriene var frakoblet og ble målt spenning på over forholdsvis lang tid, uten at denne gikk nevneverdig ned, og lik spenning på alle 4 batteriene

#76: Batteriene er ikke mer spesielle enn at selger hadde solgt en stor palle av de samme batteriene samme året, og datablad forelå. 

 

Oppdraget var "såre enkelt": En ferdig konfigurasjon av et helt standard system som finnes i hundrevis av båter av samme merke, og med innkjøpte batterier med kjent kapasitet og datablad som dokumentasjon.

#91: Jeg har ikke sjekket ett og ett batteri, da det ser jeg ingen grunn til.

 

#95: Jeg garanterer at mine batterier er friske, og de funker, kom og se den som vil :)

Dette har jeg bevist gjennom denne sesongen..

#99: Batteriene var ubrukt da jeg satte PDAR i drift første gangen, og de hadde stått lagret i garasjen gjennom vinteren, uten tegn på å miste spenning, så det er utelukket at Jørg kan skylde på disse.

#161: Jeg har de siste dagene tatt test av batteriene, om enn ikke mer omfattende enn at jeg testet hvert enkelt i ca to timer, med fast belastning, og med jevne avlesninger av spenning og strøm.  Det var INGEN avvik mellom batteriene, da alle begynte på 12,9 V og endte på 12,6 V, med samme energi tatt ut, jevn strøm på ca 15 A

Det virker ikke som om du hadde noe grunnlag for å si at batteriene dine var i orden da du rykket ut med din kritikk. At de nå tilsynelatende oppfører seg mer normalt (ref. den siste testen du påstår du har gjort) kan vel forklares med sulfatering som nå har blitt reversert.

 

Har du gjort noe forsøk på å vise at batteriene dine oppfører seg som angitt i databladet? I så fall vil du jo ha en meget god sak overfor Jørg, om du kan bevise at batteriene leverer i henhold til datablad og at PDAR likevel ikke lader dem tilsfredsstillende.

Link to post
Share on other sites

Nå orker jeg ikke å gjennomlese alt dette for å sjekke at høy dynamotemperatur er sjekket ut som årsak til problemene?

 

Jeg har stooor AGM bank 1200 Ah, med svært lav indre motstand, og jeg har PDAR. Standard dynamo, Prestolite, ikke noe skit, leverte strøm som den skulle (100A) men ble fort for varm, ihvertfall etter det PDAR synes er trygt. Lading ble borte (redusert), dynamoen ble nedkjølt, og ny syklus startet. Jeg var selvfølgelig ikke helt fornøyd, kuttet PDAR og fikk full lading hele tiden, men fyterakkern, dynamoen ble som en varmeovn, kanskje den glødet i mørket? Altså: PDAR reddet situasjoen med for svak dynamo i forhold til ladekrav.

 

Løsning ble ny dynamo, Wilson 160A, stor tung klump!. Den lever 160A kontinuerlig (som den skal kunne), uten å bli varm, og både PDAR og jeg er fornøyd.

 

I denne pågående saken, hvordan er det med dynamotemperaturen, med og uten PDAR?

Redigert av Regina III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

seilglede:

 

Mine havarerte Gel batterier ville nok bestått totimers testen på 15A belastning pr. batteri, men like fullt leverte banken min bare ca. 35% av påstemplet effekt etter 1,5 års bruk. Man skal ikke være redd for å gjøre en skikkelig utladetest så lenge man har lader som raskt løfter banken opp igjen. Jeg kjører nå årlig utladetest, men ikke helt ned, da det ikke har noe for seg å gå lenger ned enn hva som kan være aktuelt i virkeligheten. 30% restkapasitet og så rett opp igjen med 70A ladestrøm utfører jeg årlig. Tidligere stolte jeg på at nye batterier er "hel ved" men det har jeg nå sluttet med. Jeg gir nye Gel batterier noen Sykluser for å bli gode, og så kjøres utladetest ved å benytte inverter og varmeovn. Følger tabell fra batteri produsent, og gir på med Opp mot 100A last. (640Ah Gel bank).

 

Uavhengig av hva som måtte være feil og ikke feil med dynamo reguleringen, synest jeg det er på tide med en full utladetest av batteribank hvor landstrømslader benyttes for å løfte banken igjen. Regner med du har en landstrømslader på ca. 70A ettersom du har en 720Ah AGM bank. Det er jo da også interessant å måle strøm på de forskjellige batteriene i forbindelse med både opp og utladning. Skriv ned resultatene hvert kvarter ettersom dette er i forbindelse med feilsøking. Er alt i orden ville jeg gått videre i feilsøkingen mot dynamo og leverandør av denne reguleringen. Man kan rett og slett ikke ta for gitt at en ny batteribank fungerer, det er hvertfall min erfaring.

 

For ordens skyld har jeg ikke lest hele denne tråden da jeg ikke har hatt tid, og kan sånn sett ha gått glipp av vesentlig informasjon.

Link to post
Share on other sites

Stradivarius, Seilars, Gixen og andre, jeg velger å lage ett svar, da jeg ser at det ikke er så lett å følge med i denne lange tråden. 

Velger å ta "min situasjon" i kronologisk rekkefølge, med relevante opplysninger og fakta, og ikke bortforklaringer som fjerner fokus, som Jørg gjør:

  • Kjøpte båten (2007-modell) i 2011, og oppdaget fikk allerede første sesong mistanke om utslitte batterier (5 stk 115Ah, åpne bly/syre), og etter at jeg fikk installert en batterimåler i sesong 2 fikk jeg bekreftet dette, ved at de ikke tok imot nok ladestrøm (ca 50-55 A), og at de holdt dårlig på energien.  Jeg fikk heller ikke syrevekta opp på 1,3 i noen celler.
  • Dynamo er 115 A Mitsubishi, på Volvo Penta D2-75, med skillediode.  Helt normalt opplegg i Bavaria.
  • Bestemte derfor å bytte batteribank, og leste om ekstern regulator på nettet, og kontaktet Jørg som tilsynelatende var den som virkelig hadde peil på dette med lading og batterier.  Ut over høsten 2013 var jeg mye i kontakt med Jørg, og diskuterte ulike batterier.  Kom fram til at AGM var et fornuftig valg, spesielt da han profilerte så godt for PDAR med eget "AGM-program".  Jeg ble også overbevist gjennom dialogen med Jørg, og hans reklame på hjemmesidene, at en ekstern regulator ville gi maksimal lading.
  • Installerte solcellepanel 100 W, med regulator.
  • 4 stk AGM batterier (180 Ah) ble kjøpt av en av Vestfolds største batterileverandører for bil, båt og industri.  Dette var de 4 siste batteriene av en palle, og jeg fikk et svært godt tilbud.  Målte hvilespenning på samtlige før kjøp, og den lå mellom 12,69 og 12,71 for alle.  Batteriene var iflg selger levert og produsert våren 2013.  Batteriene ble oppbevart i garasjen gjennom vinteren, og spenning sjekket hver måned.  Vedlikelading et par ganger med billader, til 12,9 V.  Jørg fikk også datablad for batteriene for å bekrefte at PDAR ville fungere sammen med batteriene.
  • Hadde besøk av Jørg i båten før kjøp av PDAR, for å få råd om plassering, samt se over resten av systemet.  Ingen kommentarer ble gitt på kabler eller opplegg, kun en bemerkning om at skilledioden vil gi et forventet spenningsfall på ca 0,4 V.
  • PDAR med VC ble kjøpt inn, med program for AGM, samt nytt børstesett for dynamo.  En svært god installasjonsbeskrivese følger med PDAR, og Jørg ga support ved tvil.  For en som har installert langt mer avanserte og kompliserte installasjoner var dette ganske "rett fram", bare man holdt tunga rett i munnen, men selvfølgelig er det alltids muligheter for feil.
  • Våren 2014 var alt installert (batterier, PDAR og VC), samtidig også byttet til ny landstrømlader på 70A (4-trinnslader med AGM-innstilling) også etter råd fra Jørg.  Victron batterimåler ble også kjøpt ny av Jørg, og erstattet min NASA
  • April 2014 prøvekjørte jeg det nye systemet, og fikk en ladestrøm på 50-60 A ved tomgang, og noe mer ved 1000 omdr. Jeg følte da at alt virket tilfredsstillende.
  • På de første helgeturene merket jeg at turtallet på motoren varierte en del etter ca 30 minutters kjøring (etter at seilene var tatt ned), og sjekket strømmåleren, og så da at den varierte raskt mellom 0 og 30 A, Dvs det gikk mer strøm ut av batteriene enn inn, og spenning varierte raskt mellom 13 og 14V.  Jeg stoppet motoren, og startet igjen, og fikk da lading på nytt, ca 50 A.  Dette gjentok seg med jevne mellomrom over flere helger.
  • Tok kontakt med Jørg og forklarte problemet, og fikk en del tips på hva jeg burde måle av spenningsfall.
  • Disse målingene ble formidlet til Jørg, uten det ga indikasjon på noe feil med anlegget.  Jeg gjorde forsøk med å koble ut PDAR (ta ut sikringen), og fikk da kontinuerlig lading, dog noe lavere Amp, med spenning ca 13,8 V.  Batteriene ble  aldri ladet fullt opp ved bruk av PDAR i det hele tatt, men landstrømladeren ordnet dette.  Jeg ligger aldri lenge tilkoblet landstrøm, kun for opplading av batterier. 
  • Etter mine problemer med lading tilbydde Jørg seg å sjekke PDAR/VC.  Hva som virkelig ble sjekket foreligger det ingen jeg dokumentasjon på.  Iflg Jørg selv har han tidligere, med andre "brysomme" kunder, ikke gjort annet enn å pakke den inn igjen og sende den tilbake uten sjekk i det hele tatt, da han var så sikker på at PDAR virket uansett.  Om dette skjedde hos meg vet jeg ikke.
  • PDAR oppførte seg på samme måte ved retur, DVs stopp av lading etter ca 30 minutter
  • Sesongen 2014 erfarte jeg at batteriene ga tilbake samme energi som ble puttet inn, og spenningsfall ved bruk var som forutsatt og ihht databladet.  Dette ble monitert av batterimåleren, og jeg har en kontrollfilosofi som gjør at jeg aldri lar batteriene lades ut til lavere enn ca 70%, og spenningen har ALDRI vært under 12,4 V på de nye batteriene.
  • Vinteren/våren 2015 avtalte jeg med Jørg for hjelp til å finne eventuelle feil, ved min installasjon eller systemet.  Det ble bekreftet at alt var gjort riktig.  Ved testkjøring, i temperatur på ca 3-5 grC i båten, avleste vi som sagt maks 57 A, og spenning som gikk over 14,2V etter ca 30 minutter.  Iflg Jørg oppførte PDAR seg nøyaktig som programmert, og ga da heller ikke mer strøm til batteriet, akkurat hva jeg hadde erfart hele sesongen.  Vi gjorde sammen flere målinger av spenningsfall i systemet, uten å finne noe uregelmessig.  Det som vi IKKE prøvde da var hvordan den interne regulatoren virket helt for seg selv, Dvs med både PDAR og VC koblet ut, samt at sensor fra batteriets pluss ble koblet til "S" på dynamoen.  Denne kabelen var tatt vekk og "forseglet" ved installasjonen av PDAR.  Det som IKKE er tilfelle er at batteriene var tappet ned til under 50% og hadde spenning på 12,1 V.  (Jørgs påstand!) Ref det jeg tidligere skrev om kontrollfreak på batteriene ville jeg ALDRI gjort dette!
  • I sesongen 2015 konfererte jeg med Jørg om muligheten for å forandre settings på PDAR, til lengre utjevningstid (1 time), samt høyere spenning, og dette ble gjort.
  • Dynamoen (med PDAR's styring) ga nå også bra med strøm, 80-95 A, og spenning opp mot 14,6-14,8 V.  Dette skal iflg databladet til batteriene være helt greit.  Denne konfigurasjonen fungerte tilsynelatende bedre, bare det at nå kuttet PDAR kontrollen pga temperatursensor nådde 90 grC, og jeg fikk ingen strøm til batteriene.  Iflg Jørg skulle nå den interne regulatoren "ta over", men det skjedde ikke.  Denne høye temperaturen på dynamoen kom ganske raskt, allerede etter 5-10 minutter dersom batteriene var litt "tørste".  Muligens kan dette hindre et havari på dynamoen, men iflg Jørg er det i disse dynamoene en innebygd temp.føler som skal ta seg av eventuelle overbelastninger, så dette burde vært tatt vare på uansett.
  • Jeg hadde nå altså valget om enten av-på-regulering etter ca 30 minutter (med lite strøm inn totalt), eller en stor strøm i 10 minutter (og så ingenting før PDAR slo inn igjen ved kjøligere dynamo) eller velge å koble ut både VC og PDAR og kjøre på den interne regulatoren med strøm 80-85 (ca 10-15 A mindre strøm enn PDAR), men altså kontinuerlig lading.  Valget er veldig enkelt, ikke sant?
  • Jeg koblet ut alle sikringene til VC og PDAR, og satte tilbake sensorkabelen til "S" på dynamo.  Fikk da 80-85 A, ved spenning 14,6-14,8V
  • Gjennom sesongen 2015 har jeg fått tilnærmet fulladet batterier med dynamo, og spenning til maks 14,6-14,7 V til forbruk og 14,7-14,8 V til start (fortsatt åpent bly/syre).  Væskenivå sjekkes der hver mnd ved bruk.  Forbruksbatteriene gir tilbake samme energi som blir tilført (målt), og det har ikke blitt målt forskjeller på batteriene (ett og ett og hver for seg), som nevnt tidligere.

 

 

Konklusjon og oppsummering:  Jeg har ALDRI hevdet at PDAR generelt sett er et dårlig produkt, og ikke gjør en jobb i mange anlegg, men derimot at det IKKE har virket hos meg, og heller også ikke hos en god del andre som jeg har fått tilbakemelding på gjennom denne tråden og ved tidligere diskusjoner/forespørsler på FB.  Ikke alle har ork til å diskutere med Jørg angående dette, etter hvert, og til slutt bli forsøkt hengt ut av ham som om man ikke skjønner noe, og i det hele tatt blir forsøkt latterliggjort.  Ikke alle båtfolk følger med eller skriver her inne på ette forum, så det faktiske antallet kunder som har forsøkt å reklamere er også helt uvisst.  Jørgs nedsnakking av kunder som har kritikk gjør også at en del heller lar være å uttale seg.

 

At mange har gode erfaringer med PDAR er jo svært bra, og den vil sikkert i 70-80% av tilfellene gjøre den jobben som forventes av den, men når Jørg proklamerer at det gjelder "ALLTID", skyter han ganske mange meter over målet.  Og det verste er jo at han ikke kan innrømme at i de resterende tilfellene er det bedre med det originale opplegget, og legge seg litt flat.  I istedenfor blir alle andre mistenkeliggjort, og løgn og usannheter brukt for å legge skylden på enten en dum kunde, oppsett ellers i båten, eller endog på batterileverandører/produsenter.  Det han fortalte meg om en brysom kunde sier meg i grunnen en god del av filosofien hans.

 

og til Stradivarus:  Hvem vil levere inn en vare for test som virker tilfredsstillende?  Uansett om det er komplett eller Elkjøp, eller Jørg

Regner med du fikk svar på resten av spørsmålene dine også? Selvfølgelig hadde jeg grunnlag for å si batteriene var i orden, det har jeg jo sett og målt gjennom 2 sesonger.  Jeg har hatt andre båter før, også med batteriovervåkning, og kjenner symptomene veldig godt dersom en celle, eller et batteri i kretsen svikter.  Ellers viser jeg til den enkle testen jeg gjorde, for å vise overfor meg selv at de er i orden.  Jeg har ikke underveis "friskmeldt" de, de har holdt hva de forventet hele tiden, men det er derimot ladingen inn som har vært problemet, fra dag 1.  Jeg har aldri påstått at PDAR har gjort skader heller,  det var en konklusjon som Jørg selv gjorde da han påstod at han "skjønte" at batteriene var skadet.  Selvfølgelig for å frata seg selv alt ansvar.

Link to post
Share on other sites

Det som er mest interessant med dine beskrivelser er at alt blir bare bedre og bedre med hver gang du skriver -etter- at noe ble beskrevet.

Begynnende med første dagen, da du ikke skjønte forskjellen mellom spenning og strøm,

og frem til denne oppsummeringen her som skal fortelle at DU har gjort absolutt alt riktig og det i hele tida, og at du har så mye erfaring fra før, etc.

 

Seilglede, du er virkelig enestående. :thumbsup:

Men det gode med det hele er at du faktisk har lært litt noe, selv om jeg ser at du fortsatt beskriver, men ikke forstår hva du egentlig oppsummerer.

 

Om du ikke kan huske er en annen sak og kanskje er det noe du sliter med.

Men hvis jeg frakobler PDAR og VC da -står- dynamoen alene. 

Og hvis jeg beskriver 20 - 37 Ampere da burde du som var systemansvarlig for "så mye og over så mange år"

skjønne at dynamoen faktisk ha blitt kjørt "solo".

Og hvis jeg sier at vi så 57A med PDAR da blir du ikke mer troverdig hvis du først hevder "15 ganger" det motsatte

for så å innrømme dette likevel.

Toget ha gått.

 

En annen sak.

Det jeg fortalte deg om EN brysom kunde burde du også fortelle slik som det var, og da det hele slik at det blir riktig.

Å slenge inn noe for bare å sette noe i dårlig lys blir her til en boomerang.

 

Men greit, og denne historien er faktisk også interessant å fortelle i denne sammenhengen her,

fordi den passer også perfekt til deg.

Denne kunden (som jeg nå vet er en av dine Fakebook- "kontakter  som har opplevd det samme som du") har reklamert sin PDAR.

Det var akkurat som med deg, mange ganger mailkontakt og mye bruk av tid uten at feilen ble funnet av han.

 

Også han mente å ha full styr på båten sin.

Men så ble det klar for oss at det ikke kan stemme,

og så ble også han oppfordret å hente fagfolk på båten for å komme til bunns.

Også han visste alt, kunne ikke akseptere at feil kunne være hjemmelaget,

han nektet å hente noen som kan det og sendte regulatoren til meg.

Dette har skjedd 2 ganger og begge to ganger var det ikke noe galt med regulatoren.

 

Han sendte altså regulatoren for andre gang tilbake for sjekk, som jeg i motsetning til din løse påstand gjør.

Så fant jeg ikke noe på regulatoren den gang heller, men han ville absolutt at jeg bytter regulatoren mot en ny,

fordi han skulle på jordomseiling "i flere år".

 

Igjen, PDAR virker, eller den virker ikke, det finnes ikke noe alternativ.

 

Jeg visste også at vedkommende ikke fortalte hele sannheter før,

så har vi enkelt og greit, og uten å forandre noe, satt hele kretskortet av den "gamle" over i et ny hus.

Huset har jeg faktisk ofret fra en splitterny regulator bare for å komme til bunns i greien.

Regulatoren ble så sendt tilbake.

Og fikk vi omsider bekreftet av denne kunden at den "nye" nå endelig ha virket som det skulle....og hvorfor ikke med en gang...

( :rolleyes:  det skjer jo fortsatt tegn og vidunder. :pray: )

Siden vi er ikke helt så dumme som noen tror ble dette dokumentert sammen med 2 vitner

mens regulatoren ble både satt over i det nye huset, testkjørt atter en gang, og pakket ned etterpå.

Regulatoren ble t.o.m tatt med av vitnene og innlevert til posten av dem, slik at også siste muligheten for noe manipulasjon av meg ble utelukket.

 

Det finnes en del flere ting til som kunne fortelles om troverdigheten av denne kunden, men dette tilhører ikke her.

 

Men det som skal bare sies til deg er at du burde være ganske så obs før DU forteller noe offentlig eller personlig til andre.

Her skjer det ikke noe som ikke blir dokumentert, nettopp pga. disse få kunder som han og nå også du som lager bråk istedenfor å gjøre ting riktig.

I motsetning til deg finnes det folk som husker.

 

Seilglede, du kan pumpe opp så mye som du bare måtte ønske.

PDAR er PDAR, en digitalt regulator som reagerer på spenniger,

og problemet med batteriene dine forandres heller ikke hvis noe skulle ha forandret seg litt.

 

:seeya: 

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Er på vei til å slutte for i dag.
- Ingen AGM tåler konstant høy ladespenning.
Etter topplading må spenningen senkes mot 13,3V (+/- 0,1V) for at den ikke tørker ut.

 

- VC til denne dynamoen er beregnet for å redusere spenningen på originalregulatoren til 13,3V
Dette kan jeg tilpasse etter behov.

 

- For den der Mitsubishi 115A finnes det minst originalregulatoren som Volvo bruker.
Jeg vet ikke nøyaktig hvor mye den kan redusere når dynamoen blir varm, men den drar vel ned bort mot 13,8V tenker jeg.
Så finnes det en aftermarket som -ikke- reduserer og som er farlig for denne dynamoen på større batterier.

 

Da kommer jeg akkurat på noe som jeg ville ha sagt lenge tidligere allerede, glemmer dette hver gang.

Noen folk her mener at det er bedre hvis eksterne regulatorer reduserer spenningen når dynamoen blir varm.
Dette er opprinnelig feil og gjelder kun ved samtidig å redusere dynamoens effekt parallell.

Å redusere spenningen alene hjelper ikke når dynamoen er under full last.
Det er tull siden sånt nettopp skjer hvis batteriene er tomme eller andre forbrukere suger.
Hvis regulatoren skal redusere til 13,2V og dynamoen ligger under full last -ved- 13,2V
da vill dynamoen brenne opp hvis ikke den da eksterne regulator slår seg av.
 

Å redusere spenning ekstern er ikke det samme som pulsmodulert reduksjon, eller når dynamoen ikke lengre kan generere feltspenning.
PDAR kan opprinnelig også redusere spenningen når dynamoen blir varm, men vi har valgt dette bort.
Dette er kun bra hvis man lader litt på f.eks. start og når motorrommet er varm.
Store batteribanker med lite motstand derimot ville fortsatt trekke så mye strøm at dynamoen kan knekkes.
Derfor slår PDAR av når det blir kritisk, og den interne klarer normalt ikke å ødelegge noe (sånt sett, noen som er "for effktiv" klarer det likevel).

 

 

Natta Norge

 

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Seilglede skriver.

Jeg hadde nå altså valget om enten av-på-regulering etter ca 30 minutter (med lite strøm inn totalt), eller en stor strøm i 10 minutter (og så ingenting før PDAR slo inn igjen ved kjøligere dynamo) eller velge å koble ut både VC og PDAR og kjøre på den interne regulatoren med strøm 80-85 (ca 10-15 A mindre strøm enn PDAR), men altså kontinuerlig lading.  Valget er veldig enkelt, ikke sant?

 

Ja i mine øyne er valget enkelt, bedre kjøling av dynamo. Selv min 150a balmar dynamo med vifte både i for/akterkant dynamo ble for varm. Ordna slange og egen kjølevifte fra hekken og bak dynamo, 22 grader ned og høyere kontinuerlig lading. Husk også at dynamoen gir en god del mindre A når den blir varmere.

Link to post
Share on other sites

og til Stradivarus:  Hvem vil levere inn en vare for test som virker tilfredsstillende?  Uansett om det er komplett eller Elkjøp, eller Jørg

Regner med du fikk svar på resten av spørsmålene dine også? Selvfølgelig hadde jeg grunnlag for å si batteriene var i orden, det har jeg jo sett og målt gjennom 2 sesonger.  Jeg har hatt andre båter før, også med batteriovervåkning, og kjenner symptomene veldig godt dersom en celle, eller et batteri i kretsen svikter.  Ellers viser jeg til den enkle testen jeg gjorde, for å vise overfor meg selv at de er i orden.  Jeg har ikke underveis "friskmeldt" de, de har holdt hva de forventet hele tiden, men det er derimot ladingen inn som har vært problemet, fra dag 1.  Jeg har aldri påstått at PDAR har gjort skader heller,  det var en konklusjon som Jørg selv gjorde da han påstod at han "skjønte" at batteriene var skadet.  Selvfølgelig for å frata seg selv alt ansvar.

 

Du spør om hvem som vil levere inn en vare for test som virker tilfredsstillende? Er ikke det ganske åpenbart for en med god systemforståelse? Det er folk som ikke har identifisert problemet. Et typisk eksempel for komplett er at en kunde reklamerer på RAM-brikken sin fordi han tror det er noe galt med den, men så viser det seg at det er dårlig kontakt i RAM-sloten på hovedkortet, mens det ikke er noe galt med RAM-brikken i det hele tatt.

 

Nå har vi kanskje gjentatt oss selv mange nok ganger snart, men den enkle testen du har gjort og de spenningene du har målt uten belastning på batteriene er ikke nødvendigvis nok til å kunne si med sikkerhet at batteriene oppfører seg som de skal. Du har jo selv bevitnet at batteriene, etter å ha vært tappet ned med 230 Ah, bare tok imot 57 A da dere testet i våres.

Link to post
Share on other sites

Kjøling er viktig ved lading av stor batteribank. Kunne det være en idé å speede opp dynamoen med større reimskive på veiva? Den som sitter på volvo/Mitsubishi er ganske liten så ytterligere reduksjon av denne er neppe mulig.

Ja, en seilerkamerat fortalte han hadde installert ekstra kjøling, og at det var ganske stor forskjell, så det er et vinterprosjekt.

Link to post
Share on other sites

Du spør om hvem som vil levere inn en vare for test som virker tilfredsstillende? Er ikke det ganske åpenbart for en med god systemforståelse? Det er folk som ikke har identifisert problemet. Et typisk eksempel for komplett er at en kunde reklamerer på RAM-brikken sin fordi han tror det er noe galt med den, men så viser det seg at det er dårlig kontakt i RAM-sloten på hovedkortet, mens det ikke er noe galt med RAM-brikken i det hele tatt.

 

Nå har vi kanskje gjentatt oss selv mange nok ganger snart, men den enkle testen du har gjort og de spenningene du har målt uten belastning på batteriene er ikke nødvendigvis nok til å kunne si med sikkerhet at batteriene oppfører seg som de skal. Du har jo selv bevitnet at batteriene, etter å ha vært tappet ned med 230 Ah, bare tok imot 57 A da dere testet i våres.

Nettopp, Stradivarius, jeg hadde jo identifisert "problemet", og også selger verifiserte at det var et problem i løpet av sesongen 2014, så selvfølgelig hadde både selger og jeg god grunn til å sjekke den.  Nå bekrefter jo Jørg selv at han ikke alltid er så nøye med reklamasjonene, dersom han tenker seg på forhånd at det er kunden som er "problemet".  

 

Og testen som du henviser til har jeg jo forklart mange ganger feilen med, dvs Jørg sjekket kun lading med PDAR/VC, og ikke koblet dette totalt vekk og brukte det opprinnelige opplegget. Det bekrefter at "noe" ikke stemmer sammen.  Når jeg nå kjører helt uten både PDAR og VC virker det jo utmerket, så man kan jo selv konkludere med hva feilen er, sant?

Link to post
Share on other sites

Jørg, er det ikke fint å være selger og ha kunder som ikke vet forskjell på volt og ampere osv?  Da kan man virkelig boltre seg i tekniske finesser og lange utredninger, og vite (håpe?) at kunden svelger alt som blir skrevet?

 

Nå er heldigvis de fleste litt mer oppegående enn det Jørg kanskje helst kunne tenke seg.

Jeg tror jeg var så vidt litt inne på min egen bakgrunn, da vi snakket sammen første gangen, uten å legge noe vekt på dette.  Men jeg har altså den høysete maritime tekniske utdannelsen det gikk an å få på 70-80-tallet, og siden den gang jobbet med, vedlikeholdt, operert, reparert, feilsøkt og hatt ansvar for avanserte styringssystem og kontroll for bl.a. store dampanlegg, hovedmaskineri, kraftproduksjon og prosessanlegg . Den gangen før den digitale reguleringen kom, var mange ganger  loddebolt, ohm -og voltmeter like nyttige verktøy som skiftenøkkel, slegge og taljer for å holde systemet i gang, så både Volt og Ampere med både m og k foran er en svært naturlig del av min arbeidsdag .  Styringssystemet den gang var pneumatisk, hydraulisk eller relebasert, så en viss systemforståelse og kunnskap var nødvendig for å holde alt dette i drift.

 

Det kan også være en fornøyelse for kunder noen ganger å snakke med selgere som selv mener de er "spesialister" på sine produkt, når man selv fort skjønner at dette er svært begrenset.  En dynamo er en svært enkel sak, og man trenger heller ikke stor teknisk innsikt for å skjønne virkemåten.  At man henger på en ekstern regulator forandrer svært lite på prinsippene. 

 

Jeg trenger ikke forsvare meg selv overfor Jørg, og jeg har ingen ting å "vinne" på å fortelle om mine opplevelser, hverken med PDAR eller Jørg som selger/kundebehandler, men mener det er på sin plass å opplyse om at ikke alt er det det utgir seg for på reklame eller på dette fora.  Jeg har fått tilbakemeldinger fra flere som har opplevd tilsvarende, både om produktet og Jørgs måte å svare på. Veldig bra at mange opplever en bedre lading med ekstern regulator, men ser at Jørg her er overivrig med å forsvare sine produkt, selv om han  flere ganger har påpekt at de ikke virker i alle tilfeller, og uten i det hele tatt å være litt ydmyk overfor kunder.  Noen sier at "kunden alltid har rett", uten at jeg kan skrive under det i alle tilfeller.  Det eneste Jørg har "bevist" er at PDAR ikke gir god lading hos meg, noe jeg skal være helt enig i. 

Link to post
Share on other sites

Så lenge der ikke tilføres ny kunnskap eller opplysninger, er det ikke på tide å stoppe denne pissekonkurransen? Å gjenta det samme en haug ganger gjør ikke annet enn å ødelegge hele tråden og ingenting godt eller nytt kommer ut av det...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Nå bekrefter jo Jørg selv at han ikke alltid er så nøye med reklamasjonene, dersom han tenker seg på forhånd at det er kunden som er "problemet".  

 

Og testen som du henviser til har jeg jo forklart mange ganger feilen med, dvs Jørg sjekket kun lading med PDAR/VC, og ikke koblet dette totalt vekk og brukte det opprinnelige opplegget. Det bekrefter at "noe" ikke stemmer sammen.  Når jeg nå kjører helt uten både PDAR og VC virker det jo utmerket, så man kan jo selv konkludere med hva feilen er, sant?

Det bekrefter kun at du fortsatt enten ikke leser, bare ignorerer, eller ikke forstår hva jeg sier.

Alternativ, hvis korttidsminnet ikke lengre funker, kunne det være nyttig med et besøk hos spesialister.

Frem til dette kan du lese i innlegg #209

 

Vedkommende regulatoren som du siterer ble derfor 2 ganger fullstendig ransaket.

Og først deretter ble innmaten satt over til en annen hus.

Og, noe du glemmer å nevne:

Så fikk vedkommende kunde det samme regulator tilbake, og saken har virket som den skulle og da bekreftet av din nye venn.

=> UTEN at det ble noe forandret på PDAR.

=> MED vitner tilstede.

 

 

Det samme gjelder forresten også for det andre du forteller om og om igjen.

 

Hvis jeg sier at jeg har testet både med og uten da betyr dette med og uten.

Jeg leverte jo t.o.m. spenninger og strøm til både "med og uten" tilkoblete enheter.

-----------------------------------------------------------------------

 

Jeg sjekker -alt- og dette så nøye at verken kunde eller produsent kan klage på det.

Alt blir også dokumentert, så presis at ikke en gang sakskyndige eller advokater kan klage uten at jeg kan svare.

Det er ikke lett å være mye mere nøyaktig enn jeg er, og jeg tillater meg ingen feil.

Seilglede burde derfor slutte å dikte opp noe mot meg, men helst bevise det motsatte.

 

==========================================

 

Og til alle andre her:

Alle fakta ble forklart i løpet av de første få innlegg allerede.

Jeg har heller ikke lyst til, eller ser noe mening i å gjentar det hele enda 100 ganger til.

Men sålenge Seilglede ikke slutter å hoste opp dumme kommentarer blir jeg vel nødt å kommentere dette vaset.

 

Men, jeg kommer akkurat nå på dette.....

Alternativ kan jeg jo lage noe separat nettside der jeg forklarer alle fakta en gang til, og så kompakt.

Og så linker jeg bare til sidene og kan spare oss i alle fall for bruk av mye tid her.

 

med bilde ...guter Plan. :thumbsup:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Syns det er helt relevant at noen får uttrykke sine meninger og erfaringer, de som ikke vil lese mer trenger vel ikke søke opp denne tråden.  Forumet er vel ikke bare for tekniske opplysninger?  Seilglede peker på noe som kan angå mange andre båtfolk, og gidder man lese gjennom alle innleggene her som har blitt svært mange, og samtidig luker ut det uvesentlige, ser man tråden i det hele.  Han har beskrevet sitt anlegg og hvordan det virker, og er nå tilsynelatende svært fornøyd slik som det er, uten en ekstern regulator, mens Jørg gjør hva som helst for å undergrave fakta Seilglede kommer med.  Faktisk tror jeg mye mer på kunden enn en selger når det gjelder de faktiske forholdene.  Som han sier har han ingenting å vinne (eller tape) på å unndra fakta eller gjøre sitt anlegg bedre enn det det er.  Jørg har derimot en god del å tape dersom kunder  får vite at produktet ikke alltid holder som lovet, og han ikke en gang sjekker returnerte varer ifb med reklamasjon.  Og det er direkte flaut på vegne av Jørg å se hvordan han prøver å "drite ut" kunder som muligens viser seg å ha langt mer kunnskap enn ham selv!

 

Jeg vil iallefall være ganske mye mer betenkt å handle med dette firmaet etter hva som har kommet fram her.

Link to post
Share on other sites

Jørg, jeg tror det er deg som ikke leser alt (skal mye til også å følge med i over 200 innlegg, så man er vel litt unnskyldt alle?), eller heller kanskje ikke skjønner.

 

For å ta det kort igjen (etter ørten forsøk): Med PDAR (og VC) innkoblet får jeg av/på-regulering av strømmen etter 30 minutter, noe jeg påpekte ved første båttur i 2014, og den interne tar IKKE over regulering.  Med PDAR/VC helt koblet vekk, OG sensorkabel fra batteriene koblet til dynamo (S), får jeg kontinuerlig og god lading.  Verre er det ikke, Jørg, og jeg lurer på når du skal innse dette?  Det blir ikke mer riktig selv om du skriver noe annet i hvert innlegg.

 

For å korrigere deg enda en gang (jeg tror det er ditt minne som svikter): Ved vår lille test våren 2015 var VC fortsatt tilkoblet, og original sensorledning var forseglet med krympestrømpe.  Denne ble ikke rørt før jeg selv tok den i bruk igjen i sommer.

 

Du påstår fortsatt at jeg ikke kan ha 80-85A inn nå, med 14,4-14,6 V, med min originale regulator.  Hvorfor skal jeg hevde dette om det ikke var sant?  Gi meg EN god grunn til det!  Dersom mitt ladesystem var så dårlig, eller batteriene for den saks skyld, som du påstår (=ønsketenkning??), hvorfor skulle jeg da ikke ønske å forandre på dette nå?  Jeg er jo tvert imot svært fornøyd med status, mens du hele tiden hevder det er "feil".  Hvor er logikken din, Jørg?

 

Husk det kan faktisk være andre enn deg som skjønner gangen i et strømsystem, Jørg..... 

 

Jeg vil bare advare folk mot overdreven tro på påstander om et produkts fortreffelighet.

Link to post
Share on other sites

 

  • Etter mine problemer med lading tilbydde Jørg seg å sjekke PDAR/VC.  Hva som virkelig ble sjekket foreligger det ingen jeg dokumentasjon på.  Iflg Jørg selv har han tidligere, med andre "brysomme" kunder, ikke gjort annet enn å pakke den inn igjen og sende den tilbake uten sjekk i det hele tatt, da han var så sikker på at PDAR virket uansett.  Om dette skjedde hos meg vet jeg ikke.

Hmm.

Nå har jeg vært på verkstedet til Jørg med en PDAR som jeg ikke fikk til å funke. Det tok Jørg nøyaktig 1 helt minutt (ferdige koblinger) å koble den opp og sjekke den. Så at han ikke skulle gidde det høres borti-natta-ut.

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Syns det er helt relevant at noen får uttrykke sine meninger og erfaringer, de som ikke vil lese mer trenger vel ikke søke opp denne tråden.  Forumet er vel ikke bare for tekniske opplysninger?  Seilglede peker på noe som kan angå mange andre båtfolk, og gidder man lese gjennom alle innleggene her som har blitt svært mange, og samtidig luker ut det uvesentlige, ser man tråden i det hele.  Han har beskrevet sitt anlegg og hvordan det virker, og er nå tilsynelatende svært fornøyd slik som det er, uten en ekstern regulator, mens Jørg gjør hva som helst for å undergrave fakta Seilglede kommer med.  Faktisk tror jeg mye mer på kunden enn en selger når det gjelder de faktiske forholdene.  Som han sier har han ingenting å vinne (eller tape) på å unndra fakta eller gjøre sitt anlegg bedre enn det det er.  Jørg har derimot en god del å tape dersom kunder  får vite at produktet ikke alltid holder som lovet, og han ikke en gang sjekker returnerte varer ifb med reklamasjon.  Og det er direkte flaut på vegne av Jørg å se hvordan han prøver å "drite ut" kunder som muligens viser seg å ha langt mer kunnskap enn ham selv!

 

Jeg vil iallefall være ganske mye mer betenkt å handle med dette firmaet etter hva som har kommet fram her.

Dessuten velkommen på Båtplassen, man glemte jo å hilse deg velkommen ved første innlegget du skrev nettopp her på denne tråden.

 

Helt relevant deling, ja, og uten tvil.

Men også du forveksler en liten del her.

 

Jeg har absolutt ikke noe imot fakta og eventuelle problemstillinger.

Tvert imot ønsker jeg info om problemer som dykker opp, for så å kunne informere produsentene om dette.

Men det siste problemet som måtte rettes opp på disse regulatorene er faktisk 8 år gammel.

 

Og jeg har det absolutt ikke vond med å finne feil, hvis det finnes feil, da fikser man dette bare.

 

Her i dette tilfellet er det bare så at det finnes eller fantes feil som jeg t.o.m. fikk i oppdrag for å undersøke.

Betalt oppdrag.

Dette har jeg gjort, og faktaene ligger på bordet.

Og hvis "du" både leser og skjønner riktig, da skjønner du også at det ikke er penger som spiller noe rolle for meg, men rettferdighet.

 

Du sier at jeg prøver å drite ut en kunde som muligens har mer kunnskap enn jeg har.

Jeg kan fortelle til deg at det finnes t.o.m. en lang rekke kunder som har -minst- så mye kunnskap som jeg har.

Og i tillegg finnes det en god del kunder og folk her som har så mye kunnskap at jeg bøyer meg med respekt i støvet.

 

Her derimot, så sant kritiske mennesker leser i rekkefølge, kan man se at Seilglede konstruerer,

og så rart, at han omsider har blitt så kunnskapsrik og målrettet underveis..ila. bare litt over én uke.

De hele begynte med påstander, så nekter han fakta, så ble det innrømmelse av fakta,

så nekter han igjen, for så å flette inn at alt er bare løgn, og så svinger han over på alle mulige påstander igjen og

finner endelig en rekkefølge som passer helt perfekt  i det bildet han gjerne vill at andre ser.

 

Og også du er enten bevis for at dette funker, eller at du er passe nyregistrert for å deltar her.

Fordi en ting er klar: Egentlig har du absolutt ingen grunn for ikke å tvile på Seilgledes påstander.

 

Tvert imot enn du mener kunne man jo helt enkelt gjøre som jeg både sa og fortsatt sier.

Han kunne hente seg en takstmann, eller frakte batteriene til selgeren for så å få noe uttalelse om det.

Vi vill jo bare vite om disse batterier er ok eller ikke.

 

Dette er da nemlig ganske så interessant og spørsmålet fikk jeg stilt mange ganger.

Seilglede har kjøpt regulatoren, og VC, og min service for å sjekke det som tilsynelatende ikke funker.

Kjøpt, vel og merke, ikke noe gave.

 

Hvis da nå ingenting stemmer, dvs. alt jeg sier er bare løgn, da ville i hvert fall jeg bare klage mot selgeren.

Dette er Norge, kjære venn, rettshjelp, forbrukervern per exellence, 5 års reklamasjonsrett på så mye,

og han har brukt hele 4400,- koner for noe som etter hans uttalelse er absolutt feil.

 

Så, fortell meg nå, Stormseil, hvorfor skal han la være ?

 

Og hvis du ikke har noe fornuftig å si om det,

fortell kanskje hvorfor at jeg skal la være å dekke opp noe som ikke stemmer?

Jeg har gjort min jobb, og det både nøye og protokollert.

Produktet har ikke noe feil, det er også påviselig.

Batteriene har en feil, selv om han idag kanskje virkelig -ser- 80 til 90A som går inn på en måte på disse 4 stykke AGM-batterier.

 

Hva mener du er så problematisk med sannheter, at "en til ti" ikke liker dette eller meg?

 

Ikke med meg, kjære venn.

Det finnes alltid bare en sannhet og en tilsvarende rettferdighet.

 

Og ang. din bemerkning du skrev til slutt.

Verken du eller Seilglede utgjør noe trussel for meg.

Tvert imot får jeg siden to uker konstant mail av mine kunder og helt fremmede som bekrefter at de liker at jeg står på.

Så klart, sier jeg da bare, enkelt fordi "vi" her er over 25.000 som gleder oss i forhold til

færre enn 10 inkludert Seilglede og eventuell deg som gir uttrykk for en annen mening.

 

Så var gjerne betenkt, jeg liker heller ikke alt og alle på denne planeten.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...