MaSa Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Fikk melding av kollega idag, at dem var funnet! Som jeg nevnte tidligere så hadde ikke vi vært behøvd der nede i det hele tatt om vest var brukt ! Og det er flaks at vi i det hele tatt finner dem så raskt! Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Bitteliten Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 (redigert) Årlig kontroll er viktig. Hjelper ikke med grønt lys om patronen er korrodert og tom for gass Srs, du har et godt poeng. En del savna kommer opp om våren når de begynner å råtne og er halvspiste av krabber. Andre blir aldri funnet. Redigert 28.Juli.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 (redigert) Er selvfølgelighet for vestbruk i åpene og hurtigånde småbåter, men vi ser at ulykker vanligvis har sammenheng med manglende sjøvett og rus påvirkning.Det er på disse områdene en må vise fingeren. Når en satt i snekka med 4 knops fart var vel ikke den ene "styrepilsen" så farlig, men å føre hurtige båter krever konsentrasjon og vett og en kombinasjon av mangel på vett, sjøvett og rus er farlig, ikke bare for en selv og passasjerer men også for andre som ferdes på sjøen. Skal ulykkes-tallet ned i framtiden må en få lover og regler som sørger for at disse personene ikke kommer i båt med motor. Redigert 28.Juli.2013 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Og med vestpåbud ville noe vært endret? Det jeg ville frem til med den linken var å vise hvor fort en hyggelig tur i 5 knop kan endre seg nettopp p.g.a. andres oppførsel. Et annet menneskes (feil-?)vurdering tar fra den/de i snekken kontrollen over eget liv! Med økt hastighet endres marginene og ikke minst skadeomfanget når ulykker skjer. Og i dette tilfellet var det involverte fartøyet en snekke i 5 knop. Klart kvalifisert til en solskinnstur uten vest på. Relativt tung båt som er en fordel i kollisjons-hendelser. Hva om de hadde sittet i en jolle? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
paxo Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Noen tatt for fyllekjøring i bil eller båt? - Senk promillegrensen til langt under klinisk edru. (ref. 0,2 i forhold til 0,5) Noen tatt for råkjøring langt over fartsgrensen? -Senk fartsgrensen med ti kilometer til. (ref. E18 i Telemark eller Meheia mellom Notodden og Kongsberg) Noen druknet på sjøen? - Påby vestbruk for alle i båt! (ref. denne diskusjonen her) Å sammenligne bilbelte og vest blir absurd fra min synsvinkel da jeg ikke kjører rundt i bilen i 5km i timen på en stor øde flate mens noen soler seg på taket. Det gjør jeg med båten. Selv om den kan gå i over tyve knop. At andre har en oppfatning av at alle kjører på toppfart når de kan, og bare kjører i sterkt trafikkerte strøk, og bare soler seg ankret opp i sikker havn, er litt fremmed for meg. Jeg vil ha det slik at jeg tar på meg vest når jeg er i liten åpen båt, tar på meg vest i dårlig vær, tar på meg vest langt fra land. Tar på meg vest når jeg synes det er tryggere. At vi får et påbud som får korttenkte treskaller til å ta på vest når det er fare for kontroll, eller gir dem en bot (til) når de blir kontrollert, er håpløst. Påbud og bøter preller oftest av på de dem er beregnet på. Å gi druknete folk bot for å mangle vest er ikke effektivt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 (redigert) Det er et par ting som taler mot paxo's syn: Det er et sterkt signal fra samfunnet med påbud. Påbud har over tid vist seg effektive for adferdsendring(det finnes alltid noen som ikke følger påbud, men de håndteres på annen måte) Man må se på samfunnets ressursbruk på søk etter savnede. Dette er operasjoner som er svært kostbare for alle skattebetalerne. Ideelt sett vil man naturligvis at alle skal forstå, men desverre er ikke folk smarte nok til det Redigert 28.Juli.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Det er et ordtak som heter "Veien til Helvete er brolagt med gode intensjoner". Hva slags samfunn ønsker vi oss? Er det gunstig at samfunnet i enhver sammenheng skal bestemme hva som er bra for oss? Gjør samfunnets reguleringer også noe med oss? Kanskje dumme spørsmål, men jeg ble litt tankefull når en kollega fortalte at barneskolen til datteren hans skulle arrangere aktivitetsdag i skogen like ved skolen. Det varte ikke lenge før nesten halvparten av klassens foreldre hadde henvendt seg til skolen og ønsket fritak for deres barn av grunner som at barna ikke likte/ turde være ute i skogen, - det var for farlig/ de kunne skade seg osv... Heldigvis ble aktivitetsdagen avlyst: "Det var blitt observert en huggorm"... Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Skjønner ikke helt hva som er så vanskelig ved vestebruk i båt jeg..? Spekteret spenner jo fra auto-vester man knapt merker er på , til direkte dritt tøffe RIB vester fra f.eks. Baltic. Og nytteverdien ved uhell er jo udiskutabel, ferdig snakka ! Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Det jeg ville frem til med den linken var å vise hvor fort en hyggelig tur i 5 knop kan endre seg nettopp p.g.a. andres oppførsel. Ser godt hva du mener, men tror ikke et vestpåbud ville endret noe. De som allerede ignorerer alle regler til sjøs vil ikke begynne å følge et påbud om vest. Det er det samme med bilbelte, der noen aldri bruker belte uten at det er politi i nærheten. Vi andre driter i påbudet om bilbelte og ville bruke belte uansett om påbudet forsvant Har mer tro på at Severin Suveren hadde tatt seg en båtferie. Påsketurene hans har jo ført til mer kunnskap hos folk. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Hvis man kan si at det er et fellestrekk mellom de aller fleste ulykkene til sjøs med tragisk utfall så er det at de skjer om natten (mørkt), stor fart og trolig også promille i mange tilfeller. En tur i nærmiljøet på en solskinnsdag i fem knop blir på en måte en litt annen situasjon, og det er nok langt mellom ulykker under slike forhold med tragisk utfall. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bitteliten Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Enig med Mouche. Mørke, høy fart og godt kjent i farvannet=innøvd inkompetanse. Manglende vest=dumhet En dødelig kombinasjon Man skal være godt trent og ha godt utstyr for å kjøre fort i mørket. Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Man skal være godt trent og ha godt utstyr for å kjøre fort i mørket. Det er vel litt for mange som tror at kartplotteren er nok i mørket. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 (redigert) En skjærgårdsjeep kolliderte med seilbåt tidligere i sommer i tjukk tåke. Så tjukk at RS Sundt lå i ro. Da RS ankom kollisjonen etter et par minutter sa motorbåtføreren at seilbåten ikke syntes på iphonen hans.... I Sverige er båtfører dømt for uaktsomt drap i slik sak. Redigert 28.Juli.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 En skjærgårdsjeep kolliderte med seilbåt tidligere i sommer i tjukk tåke. Så tjukk at RS Sundt lå i ro. Da RS ankom kollisjonen etter et par minutter sa motorbåtføreren at seilbåten ikke syntes på iphonen hans.... I Sverige er båtfører dømt for uaktsomt drap i slik sak. Hvilket bare viser at det burde være mulig ved dom, å forby enkelte å komme nærmere havet enn 250 meter.... Sitér dette innlegget Link to post
ohm Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Eller så viser det at man på sjøen bør holde seg til Android Høres jo ut som en merkelig sak da, og ut i fra hva båtfører fortalte virker det som det er mere enn èn ting han ikke har fotstått. Når man virkelig er helt på jordet så er det vel bare et spørsmål om tid før noe går galt dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Han regnet vel med at seilbåten hadde AIS som var synlig på AIS-appen. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Ligger på utsiden av bølgebryteren ved småbåtkaia i Kragerø. Vet ikke hvordan det er til vanlig men flere båter har dundret forbi i hva jeg syns er astronomiske hastigheter mtp at det er trangt, mye trafikk og veldig mye bakgrunnslys og ikke minst tussmørke og nå mørkt. Er det idioter eller har de sæerdeles gode øyne og lokalkunnskap som opphever alle potensielle utfordringer ved å kjøre så fort under slike forhold? Skal man imponeres eller skremmes? Satser selv på å gå i dagslys i morgen. ....... Gikk fra Lyngør/Gjeving i natt. Hadde tenkt å gå i totiden men ettersom fjorden da var ganske full av båter i ulik partymodus og hastighet i mørket satt jeg klokka til 0330 og gikk da i stedet. Sørlandet i fellesferien må vel rett og slett gå galt av og til.... Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Har frekventert Kragerøskjærgården på høylys dag, og har problemer med trafikken på sjøen der. Unngår stedet. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
ohm Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 (redigert) Han regnet vel med at seilbåten hadde AIS som var synlig på AIS-appen. Ja, meg bekjent er det ingen andre måter å se annen sjøtrafikk på mobilen enn via AIS (app), men han har vel i hvertfall misfortstått hvordan applikasjonen fungerer, og når/hvordan det er hensiktsmessig å bruke den. Ellers veit jeg jo ikke om svaret ditt var til meg, men siden det er blitt alt for seint allerede/uansett tar jeg sjansen på å svare likevel Redigert 28.Juli.2013 av ohm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 (redigert) Det er bare ei drøy uke til så reiser feriefolket tilbake til "Osloområdet" og Kragerø blir igjen ei idyllisk perle .. Redigert 29.Juli.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Tja, har vel totalt en "botid" i Kragerøs flotte skjærgård på totalt fire/fem år fordelt over en rekke år, men har aldri følt meg utrygg ved å ferdes der. Bruk av båt mange ganger hver dag da øylivet betinger bruk av båt til nesten enhver ting som skal gjøres/trengs. - Vi har ikke konkludert med hastigheten, men ulykka skjedde i området utenfor der fartsbegrensningen er fem knop. Siden det fikk konsekvenser, har nok fart spilt en rolle i ulykka, sier havariinspektøren.Den første som var på stedet etter ulykka var taxibåtfører Hans Edvard Olsen. Han har tidligere fortalt Dagbladet at han stusset over at begge båtene lå mørklagte da han ankom stedet.- Jeg så min kollega like før ulykka, og da kjørte han fullt opplyst. Men da jeg ankom ulykkesstedet slet jeg først med å finne fram, for alt var mørklagt. Jeg så bare et radarbilde av dem. Da jeg kom fram var motorene påslått, men begge var uten lysføring, sa Olsen til Dagbladet i går. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Stiffler Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Påbud eller ikke spiller ingen rolle for min del, eg bruker alltid vest i ppen båt. Men rent prinsippielt vil eg ikke ha noe påbud, men hadde gjerne sett at folk selv klarte å bruke fornuft (og vest) uten et pålegg. Syns faktisk det må være opp til hver enkelt hvilken risiko de selv vil utsette seg for (så lenge de ikke påfører andre risiko). Skal vi forby alt som er farlig? Forby turer i fjellet uten oppakning til minst en uke i tilfelle dårlig vær? Folk som utsetter seg for risiko der også. Forby fjellklatring? Fallskjerm? Basehopp? MEN de må gjerne bli belastet en del av redningsopperasjonen dersom deres egen uaktsomhet fører til at en redningsaksjon blir påkrevd. Som det er sagt tidligere i tråden, så ville nok mesteparten av de som gir blaffen i bruk av vest idag, også gitt blaffen ved et eventuelt påbud. Sent from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Problemet er at det er stort sett uansvarlige som drukner på sjøen! De fleste drukningsulykker skjer som sagt uten vest gjerne om kvelden/mørket og ofte påvirket! Da hjelper det ikke at alle andre er flinke med vestbruk! Og dermed så er vel ett påbud nødvendig! Slik at vi som driver med søk og redning av disse uansvarlige personene kanskje kan få sove om natten! Og når staten ser hvor mye penger kommunene kan spare på ett påbud i form av raskere og enklere søk/ redning så vil dem det! Ofte er det slik at redningsaksjoner har ingen pris, så lenge det er håp så søkes det evig! Men så fort det går fra redningsaksjon til søk etter omkomne så får aksjonen en prislapp! Og den brukes fort opp av private selskaper som driver med søk! Og dermed så får heller ikke pårørende en grav og gå til bestandig. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Mulligan Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Hjelper ikke med grønt lys om patronen er korrodert og tom for gass Og hvordan har du tenkt å sjekke det? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 hopp i vannet fra tid til annen med vestene og prøv. Når jeg er på lengre reiser alene med oppblåsbar vest, har jeg alltid en ekstra vest liggende på stolen ved siden av meg. i tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.