kaptajn Svart 9.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2012 Hi Pauc Nogen nye spaendende kommentarer/billeder fra omkring din baat - sejler den stadigvaek som forventet? Allan Sitér dette innlegget Link to post
pauc Svart 9.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2012 (redigert) Hei, vi har ikke fått brukt båten noe særlig pga feil og mangler som må utbedres. De skal komme og utbedre dette på tirsdag i neste uke (sier de). En stor skuffelse og overraskelse er at når båten nå er stoffet og med belastning fra 5-6 personer og fulle tanker, erfarer vi at båten trenger to motorer. Farten synker mye med belastning og turtallet må økes vesentlig for å oppnå samme fart og beninforbruket øker vesentlig. Det er ikke propellvalget som er avgjørene, men en motor gir etter vår oppfatning ikke tilstrekkelig skyvekraft når båten er lastet. Forhandleren mente at 1x250 hk Evinrude ville være mer enn sterk nok pga 2t høyere dreiemoment ifht en 4t. Vi har derfor bestemt oss for å bytte til 2x150 hk. Dette ordner vi lokalt i steden for å gjøre dette gjennom forhandleren. Båten er vi veldig godt fornøyd med, og vi håper at vi kan få byttet motorene raskt slik at vi får glede av båten i sommer. Redigert 9.Juni.2012 av pauc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 9.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2012 Ble kjøpet avlyst, Kal-El?? Ja, det ble for mye usikkerhet rundt det. Ingenting var bestemt plutselig, verken pris, leveringstid, hvilke oppgraderinger som var der osv. Jeg hoppet av, og kjøpte meg en 2007 Viknes 880. Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 9.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2012 Hei, vi har ikke fått brukt båten noe særlig pga feil og mangler som må utbedres. Uff sånt er trasig, håper det blir rask ordning! Sitér dette innlegget Link to post
pauc Svart 9.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2012 Gratulerer med ny båt! Håper du blir fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 9.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2012 Takk!! Så langt er jeg iallefall veldig fornøyd! Sitér dette innlegget Link to post
kaptajn Svart 10.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2012 Ok Tak update Pauc - trist at høre at mortor kraften ikke er stor nok - ser frem til at høre om de 2 x150 Hk ændre fart/forbrug - jeg påtænker også 2x150 (Suzuki eller Yamaha) Sitér dette innlegget Link to post
Christian_V Svart 10.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2012 Hm... Dette var jo ikke så bra. Har dere vurdert 2x130 E-tec? Jeg tenker jo litt på pris og forbruk, ville 2x130 gjort bedre nytte en 1x250 mht moment? Sitér dette innlegget Link to post
pauc Svart 10.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2012 Tipper også 2x130 er bedre enn 1x250 og vil kunne fungere bra, men vil være helt sikre på at vi har nok kraft med fullastet båt og velger 2x150. Dessuten leveres 150 hk med det elektroniske gear/gass systemet ICON. Sitér dette innlegget Link to post
kaptajn Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Pauc - fik I byttet motoren? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Er det ikke Jeanneau 855 som ble forsøkt solgt i Norge med 1x 250hk og så viste det seg at båten ikke er CE merket med en slik motorisering ? Kun 2 x 150 som har CE godkjennelse.....trur eg... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
VannTro Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Joda, jeg husket rett. Det står om det i Båtliv 1/12 under oververskriften "Ny Jeanneau sliter med CE-godkjenningen". Sitter selv med papirutgaven og artikkelen på nett må vist kjøpes: http://netthandel.batliv.com/wip4/detail.epl?id=1191594 Problemet er ikke å få toppfart med 1 x 250, men motoren er for svak i mellomregisteret og man mener dette fører til for høy slitasje på motoren i marsj fart (22 knop). Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
pauc Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Båten trenger etter vår erfaring minst 2x150 hk for å få nok skyvekraft når båten er lastet, i sterk motvind, eller i stor (med)sjø. Dette gjelder både ved toppfart og i mellomregisteret. Vi har testen båten, med en rekke forskjellig propeller under ulik, personbelastning, i sterk vind, og i stor sjø. Hverken Yamaha, Evinrude eller andre 250hk kan ha stor nok propell (stigning) for å klare å holde farten under belastning. Turtall og fart synker betraktelig og bensinforbruket øker vesentlig, for eksempel når båten er lastet med 6 personer og fulle tanker. Med tanke på at båten er godkjent for 10 personer, er 250 hk etter vår oppfatning en undermotorisering. Det er beklagelig at båten er markedsført med 1x200hk og solgt med 1x250 hk som om dette skulle være en tilstrekkelig motor. Etter vår erfaring har denne båten da kun et motoralternativ - 2x150hk. Det er kanskje en sterk påstand, men vi mener helt klart at ingen vil være fornøyd med denne båten med kun 1x250hk. Jeanneau selger sin Cap Camarat 8,5 som er godkjent for inntil 1x350 hk. Den har det samme skroget og den samme vekten som MF 855. Hvorfor MF 855 ikke er godkjent med 350hk kan vi bare spekulere i, men dette er nok det eneste alternativet med singelinnsallasjon. Alt dette rotet har vi måttet lide under og vi er veldig misfornøyde med den måten båten er markedsført og solgt på i forbindelse med lansering på Båter i sjøen i Sandvika. Vi bytter til 2x150hk i disse dager. Båten skal etter planen hentes på fredag. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 (redigert) Er det din båt det er referert til i Januarutgaven av Båtliv ? Red: Fikk endelig lest meg opp på hele tråden. Det er i hvert fall ingen tvil om at båten ikke burde markedsføres med 1 motor.... Redigert 26.Juni.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
BårdK Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Lider du økonomisk for dette pauc? Sitér dette innlegget Link to post
pauc Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Det er ingen tvil om at denne båten burde markedsføres med to motorer. Internasjonalt (www.jeanneau.com) er den kun CE-godkjent med dobbeltinnstallasjon. Antakelig ikke uten grunn. Hvorfor den markedsføres med en motor i Norge kan vi jo selvsagt spekulere i, men det er ingen tvil om at markedsføringen i Norge er og har vært mangelfull og feilaktig. Vi opplever at vi er blitt prøvekaniner for et produkt som ikke er utprøvd fra importørens side. Det er selvsagt en ekstrakostnad ved å bytte til to motorer. Om det er vi som til sist skal lide økonomisk for dette gjenstår å se. Sitér dette innlegget Link to post
pauc Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Det er vår båt som er bakgrunnen for artikkelen i Båtliv. Sitér dette innlegget Link to post
kaptajn Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 @Pauc ..ja det er noget vaerre rod og kan godt forstaa jeres frustration haaber I finder en okonomisk loesning med Jenneau. Haaber den nye dobbelt installation kommer til at opfylde jeres krave fuldt lastet og i haard soe - ser frem til at hoere om jeres test ! Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Om importør ikke kommer med et godt tilbud, må jo dette være en soleklar grunn til å heve kjøpet om det er et aktuelt alternativ for deg pauc. Sitér dette innlegget Link to post
pauc Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Vi har sendt krav om heving av kjøpet av motoren fordi vi mener at markedsføringen er feil og at båten må ha mer enn 250hk. Dette kravet er avvist. Vår utprøving av båten viser jo at at båten må ha to motorer, noe Jeanneau også hadde gitt sine importører informasjon om i forkant av messen i Sandvika! Vi oppdaget dette På Jeanneaus hjemmeside etter at vi hadde inngått kontrakt og ba om pris på 2x150hk. Pga rotet med CE-godkjenningen og bruk av en eller to motorer (jfr artikkelen i Båtliv - link i vedlegg over) og forsikring fra importøren om at 250hk var tilstrekkelig (jfr presentasjonen i Båtliv med motor fra 200hk) valgte vi til slutt å inngå kontrakt med 250 hk. Da vi under bruk oppdaget at båten er undermotorisert ved belastning, så vi oss nødt til å be om et tilbud på innbytte av 250hesteren og pris på 2x150 hk. Det ville de ikke gi pga at motoren var så vanskelig omsettelig. Hvordan kan den være vanskelig omsettelig og samtidig tilstrekkelig på MF 855? De avviser vårt krav om heving og legger ansvaret for motorvalget på oss. Merk at alternativet med en 250hk nå er fjernet fra importørens prisliste. Denne saken er ikke avsluttet fra vår side... Sitér dette innlegget Link to post
Yamarinsyper Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Jeg har en VW passat med 1,4 tsi på 122hk, når jeg laster den med 5 personer og en tilhenger med last opp til 1400 kg totalvekt, så blir det et heftig drivstofforbruk, og mye bruk av lavere gir. Like fullt er den godkjent for dette, og jeg valgte selv motoren da den stort sett brukes med bare meg som fører. Hadde jeg hatt campignvogn foreks. Så hadde jeg kjøpt 2.0 tdi med 170hk. Så selv om rådgivingen fra forhandler kanskje ikke var god nok, så er det du som bestemmer hva du kjøper, og kanskje beskrev du bruksområde for dårlig Sitér dette innlegget Link to post
pauc Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Merkelig sammenligning. Hvis bilen ikke klarte mer en 90km/t på sletta i motvind med 2 personer ville du kanskje ikke vært fornøyd? Sitér dette innlegget Link to post
pauc Svart 30.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 Dette kan ikke annet en å bli bra! Sitér dette innlegget Link to post
Christian_V Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Pauc, Kan du fortelle litt mer om det som oppleves utfordrende. Jeg har som du vet bestilt båt med 1x250hk, og tilbakemeldingen jeg får er at det kommer til å fungere veldig bra, bortsett fra redusert toppfart med tung båt. I følge Fritid Senteret gjorde båten om lag 33 knop med tre voksne og fulle tanker. De har forsåvidt gjort meg oppmerksom på at dersom båten blir vesentlig tyngre (mer folk, masse feriebaggasje) så vil toppfarten synke. Vårt behov er to voksne og fire barn under 10 år. Sitér dette innlegget Link to post
pauc Svart 3.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 (redigert) Det er flere ting som oppleves utfordrende ved denne leveransen. Jeg vet ikke hvor Fritidsenteret har dataene sine fra. Så vidt vi vet har de ikke selv utført noen test av dette. Vi har kjennskap til et internt dokument fra Jeanneau som oppgir slike tall basert på test med Yamaha 250hk. Dette var på et tidspunkt oppgitt til maks motorkraft med singelinnstallasjon. Det er verdt å merke seg at i dette dokumentet sier Jeanneau at båten ikke skal selges med singelinnstallasjon og at det er viktig at denne informasjonen tilfaller representantene i Norge før lansering på båtmessa i Sandvika. Nå er også alternativet med singel innstallasjon fjernet både fra Jeanneau og Fritidsenteret sine hjemmesider. Vi hadde en representant fra Fritidsenteret med i båten vår ved levering. Vi hadde da 3/4 bensintank og 3 voksne ombord, og båten var ustoffet. Da gjorde båten litt over 32knop i medvind og 29 knop i motvind med Viper 19" propell. Dette så greit ut og var iht våre forventninger. Senere har vi prøvd båten med ulike propeller, Cyclone 18" (4-blader), Rebell 19" og 17" og Solas 15". Beste resultat oppnådde vi med 2 personer i stille vær og halv tank - 33 knop med 15" Solas Lexor og et økonomisk bensinforbruk i ca 25 knop på 2 l/nm. Senere ble båten stoffet. Da tapte vi ca 2 knop i toppfart og ca 200rpm i turtall, dvs at vi nå hadde ca 5400rpm på maks gass. Så kom det som gjorde at vi valgte å gå til det skritt å bytte motor. Under dagstur i noe vind (bris), 3/4m bølger, med 6 voksne, 3/4tank og full vanntank, uten bagasje, uten service/bestikk og annet utstyr som det er naturlig å ha i båten, oppnådde vi 23 knop ved 5000 rpm og et forbruk på 65 l/t (3 l/nm). Vi fikk maks 26 knop på topp og ca 5150 rpm på maks og et enda høyere bensinforbruk, i underkant av 4 l/t. Senere oppnådde vi 29 knop med to voksne og et barn under samme forhold. Videre er det vanlig at båten taper ytterligere fart i løpet av sesongen, når det gror noe under båten og du fyller opp med mer saker og ting. Vi opplever derfor 250hk som undermotorisering. Forøvrig har jeg skrevet til deg på IM om våre erfaringer med Fritidsenteret. Sjekk alle innstallasjoner som er utført der nøye. Arbeidene er utført av innlede sesongarbeidere som ikke vet hva de holder på med, og det er ingen kvalitetskontroll før levering. Vi reklamerte på en rekke forhold, men ble ikke tatt på alvor. Vi fikk som svar at arbeidene var utført med normal kvalitet! Dette ble ikke tatt på alvor før vi engasjerte en uavhengig båtteknisk konsulent. Båten skulle vært levert i uke 46 i 2011 iht kontrakt. Dette har vært en svært tung prosess med nye frustrasjon, og båten vi så frem til å få har kostet oss svært mye unødvendige krefter og ressurser. Vi håper å ha båten på vannet denne uka. Vanligvis er jeg ikke tilhenger av anomym kritikk av noen på internett, men siden du spør så direkte, og at det sikkert er i fleres interesse å få vite om dette, mener jeg det er riktig å dele våre erfaringer og oppgi de resulteter vi har hatt. Redigert 3.Juli.2012 av pauc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.