hanto1 Svart 3.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 Har aldri hatt en båt som ikke har mistet toppfart med mye last eller dårlig vær. Får håpe du har en god advokat hvis du tar saken videre. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 3.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 og at det sikkert er i fleres interesse å få vite om dette, mener jeg det er riktig å dele våre erfaringer og oppgi de resulteter vi har hatt. Er veldig takknemlig for denne informasjonen, ja. Når produsenten selv har informert om at båten ikke skal selges med singel installasjon, er vel båten dere fikk levert helt på grensa til å kunne kalles et feilprodukt. Utrolig at forhandler er så lite villig til å kostnadsfritt ordne opp i dette for dere, spør du meg. Båtbransjen er og blir nå engang båtbransjen.... Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 3.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 Stå på "pauc"! denne båten er saftig undermotorisert, dette er noe alle ser. 3-4 L pr nm er hinsides det som kan aksepteres med en sånn innstalasjon. Levetiden på denne motoren vil ikke være lang ved en slik belastning over tid. Sitér dette innlegget Link to post
twisterx Svart 3.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 Jeg synes dette virker som en tvilssituasjon. Videoen du postet tidligere pauc viser at båten klatrer raskt opp i plan og holder god fart under gode forhold. Det at båten din begynner å slite fullastet med folk og i bølger er ikke spesielt uvanlig. Jeg mener at så lenge båten klarer å komme opp i plan i disse forholdene så er det på mange måter "godt nok". Jeg er helt enig i at det er litt kjipt med en båt som går tungt under slike forhold og jeg ville nok også gått for en større motorisering. Men hvor stor motor man trenger og hva som er "undermotorisering" har veldig mange forskjellige synsvinkler har jeg erfart. Jeg gikk for en "overmotorisering" på båten vår nettopp fordi den skulle gå lett under alle forhold. Men mange velger annerledes. Dersom du hadde gått for 2x150 fra starten så ville det kostet deg prisforskjellen mellom motorene + noe ekstra for mer omfattende montering og motorstyring. Dersom forhandler står på sitt og ikke gir deg noe slakke så får du altså tapet med å selge 250en brukt. Hvor mye det blir snakk om er vanskelig å spå, men noen titusenlapper blir det nok. Så du må spørre deg selv om hvor mye mas og kjas med advokater du gidder å sette i gang for å - muligens - få dekket inn hele eller deler av dette tapet. Hadde jeg vært deg så hadde jeg lagt saken frem for forhandler og foreslått et forlik der forhandler dekker noe av utgiftene dine. Dersom de ikke går med på det heller så hadde jeg vurdert å bite i det sure eplet. Normalt sett så er den holdningen langt unna den jeg vanligvis tar, men jeg mener du står noe svakt og at du fort kan komme til å ende opp med å dekke en advokatregning i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
pauc Svart 3.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 Nå har vi fått på plass 2x150hk Evinrude. For en forskjell! O - glede! Toppfart med to personer og fulle tanker - 39 knop med 17" Rebel, ca 5250rpm. Forbruk ca 2,1 l/nm i 25 knop ved ca 3600rpm. Dvs 10 knop mer enn med 1x250 hk under samme belastning og vindforhold. En bonus er et motorlyden er betraktelig lavere, nå kan vi føre en normal samtale under marsfart Gangtid på motorene er 0t. Når motorene er ferdige med dobbel oljemengde etter ca 22 timer vil dette fungere enda bedre.Nå er vi klare til å nyte denne båten med riktig motorisering. Her er en video filmet med mobilen: http://www.youtube.com/watch?v=OZfmjF2oGHA&list=HL1341345593&feature=mh_lolz Mekanikeren på Skjeberkilens Marina som har gjort innstallasjonen møtte opp i kveld kl 19, på sin fritid, for å gi oss en gjennomgang av det han hadde gjort. Han ventet på brygga til vi var tilbake fra prøveturen som varte i 1,5t for å høre om vi var fornøyd - God service og yrkesstolthet vil jeg si . Takk Vegard! Nå som jeg har prøvd båten med både enkel og dobbel innstallasjon har jeg bare en ting å si: Denne båten kan ikke leveres med 1x250 hk. Tallene som vi har oppgitt taler vel for seg selv? Jeg tviler på at de som skal bruke denne båten som feriebåt for en familie vil bli særlig fornøyd. Etter flere samtaler med de involverte vet vi at både Jeanneau og Fishe Marine mener at denne båten bare kan selges med dobbel innstallasjon. En propell er ikke tilstrekkelig for å drive denne båten! Sitér dette innlegget Link to post
pauc Svart 3.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 (redigert) Jeg synes dette virker som en tvilssituasjon. Videoen du postet tidligere pauc viser at båten klatrer raskt opp i plan og holder god fart under gode forhold. Det at båten din begynner å slite fullastet med folk og i bølger er ikke spesielt uvanlig. Jeg mener at så lenge båten klarer å komme opp i plan i disse forholdene så er det på mange måter "godt nok". Jeg er helt enig i at det er litt kjipt med en båt som går tungt under slike forhold og jeg ville nok også gått for en større motorisering. Men hvor stor motor man trenger og hva som er "undermotorisering" har veldig mange forskjellige synsvinkler har jeg erfart. Jeg gikk for en "overmotorisering" på båten vår nettopp fordi den skulle gå lett under alle forhold. Men mange velger annerledes. Dersom du hadde gått for 2x150 fra starten så ville det kostet deg prisforskjellen mellom motorene + noe ekstra for mer omfattende montering og motorstyring. Dersom forhandler står på sitt og ikke gir deg noe slakke så får du altså tapet med å selge 250en brukt. Hvor mye det blir snakk om er vanskelig å spå, men noen titusenlapper blir det nok. Så du må spørre deg selv om hvor mye mas og kjas med advokater du gidder å sette i gang for å - muligens - få dekket inn hele eller deler av dette tapet. Hadde jeg vært deg så hadde jeg lagt saken frem for forhandler og foreslått et forlik der forhandler dekker noe av utgiftene dine. Dersom de ikke går med på det heller så hadde jeg vurdert å bite i det sure eplet. Normalt sett så er den holdningen langt unna den jeg vanligvis tar, men jeg mener du står noe svakt og at du fort kan komme til å ende opp med å dekke en advokatregning i tillegg. Videoen vi lastet opp den første gangen viser båten ustoffet, med en person ombord. Vi var helt klare på hva hva vil skulle bruke båten til og spurte om vi burde velge 2x150 hk. Vi fikk imidlertid forsikring om at 1x250 hk var tilstrekkelig. Forbruk og fart var en vesenlig del av vurderingen da vi valgte motorinnstallasjon. Når toppfarten reduseres med 7 knop og bensinforbruket øker med 50% med normal ferielast, mener jeg dette er utenfor hva som er akseptabelt. Når forhandleren til alt overmål ikke vil komme oss i møte ved å gi oss et tilbud på innbytte av motoren, synes jeg de har gått for langt. Vi er selvsagt klar over at det vil koste noe ekstra med en dobbeltinnstallasjon, vi har som du sier kanskje tapt noen titusner på denne saken, men det sier seg selv at vi ikke kommer til å kaste bort penger på advokater i denne saken. Det viktigste for oss er å dele vår erfaring slik at andre kunder vet hva de går til. Det gjør nemling ikke Fritidsenteret som er importør og forhandler på østlandet. Merk at Jeanneau ikke vil selge denne båten med enkelinnstallasjon. Kanskje det vil fungere bedre med 1x300HK Suzuki eller 1x350hk Yamaha - men det er ikke båten CE-godkjent for (ref www.jeanneau.com) Kanskje noen som vet hva de snakker om kan gi en vurdering av dette? Redigert 3.Juli.2012 av pauc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
twisterx Svart 3.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 Definitivt en kjedelig sak pauc! Og jeg forstår at du er irritert! En ting som slo meg når jeg så på den videoen du nettopp linket inn med din nye dobbeltinstallasjon; står motorene dine noe lavt? Eller var de kanskje ikke trimmet ut riktig etter at du kom opp i plan? Jeg synes det ser ut til at kavitasjonsplaten din subber litt for mye ned i vannet. Når båten er normalt lastet slik du vanligvis vil bruke den og riktig trimmet så skal kavitasjonsplaten stå rimelig parallellt med vannflaten. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 3.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 Jeg ser på videoen i det du filmer i mellom motorene, da kan vi se kavitasjons platen er synlig ved marsjfart, glimrende, det tyder på att motorene er montert i rett høyde. Sitér dette innlegget Link to post
pauc Svart 3.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 (redigert) Takk for tips vedrørende kavitasjonplaten - dette er jo litt prøving og feiling og vil skal se om bør heve motorene ett hull. Båten er ikke ferdig levert fra Skjebergkilens Marina. Det gjenstår noe kalibrering av instrumenter, men de lot oss få gjøre en prøvetur før de gjør seg ferdige. Redigert 3.Juli.2012 av pauc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
twisterx Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Jeg ser på videoen i det du filmer i mellom motorene, da kan vi se kavitasjons platen er synlig ved marsjfart, glimrende, det tyder på att motorene er montert i rett høyde. Dette med høydejustering av utenbordsmotor er nok noe mer eksakt vitenskap enn at man bare skal kunne se kavitasjonsplaten og dermed konkludere med at alt er i skjønneste orden! Hvis du tar en titt på bildet under (hentet fra filmen til pauc), så ser man tydelig at fremre del av kavitasjonsplaten graver ned i vannet. Man ser også at store mengder vann sprutes til siden og litt lengre ut i filmen ser man også at kjølvannet er hvitt og rotete. Det er mulig at noe av dette problemet kan hentes inn med å trimme korrekt, men jeg tipper at motorene skal opp ett til to hull i forhold til der de står i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Interressant tråd, takker for at du deler alle gode og dårlige erfaringene med denne båttypen og erfaringer med motoralternativene. Synes likevel det er litt rart at såpass store båter leveres med påhengere, kanskje bare det er meg som er gammeldags, men skulle jeg hatt en båt som er såpass stor og romslig og bo i på en ferietur, ser jeg ikke helt for meg hvor komfortabelt det skulle bli uten de andre fordelene som sjelden blir nevnt ved innenbordsmotor(alt. diesel) som varmtvann, mulighet for radiatorer, gangvarme og et brutalt dreiemoment som ikke lar seg plage av ferielast og motvind.. Det romler mye mer i kjelleren, og krever litt anna vedlikehold, men det er disse andre årsakene som gjør at jeg stiller meg spørrende til hvordan dette blir brukervennlig i en båt tydelig ment for helårsbruk i mer eller mindre bra vær. Kan selvfølgelig suppleres med diesel/parafin vann og luftvarmere(ser wallas'en), men vet ikke hvordan dette løses praktisk hos de som er eiere av denne båttypen? Beklager trådkapringen, men litt nysgjerrig hvordan dette med komfort, dusj og vaskevann løses/er løst hos dere med utenbords på så store båter? Sitér dette innlegget Link to post
pauc Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Wallas, landstrøm og bensindrevet aggregat. Fungerer glimrende når man er vant til det Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Ok, jeg er opplyst - ser nå at el-kolbene er jo så små at en liten honda eller inverter kan klare jobben med vv greit Sitér dette innlegget Link to post
Christian_V Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Heisann, Da har jeg omgjort min bestilling hos Fritid Senteret og får nå 2x150 hk. Jeg ga en veldig sen melding om dette, men syntes de har snudd seg veldig raskt og kommet meg i møte. Sitér dette innlegget Link to post
pauc Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Gratulerer med valget! Når får du båten? Er det Evinrude du har bestilt? Sitér dette innlegget Link to post
Christian_V Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Hei, Ja, Evinrude med ECON(?). Båten har kommet og er klar til levering i starten av neste uke. Gleder oss veldig, skal kjøre båten rundt kysten til Bergen. Sitér dette innlegget Link to post
pauc Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Høres bra ut! Ønsker dere en god tur. :) Vi holder til i Østfold og kan gjerne utveksle erfaringer over en kaffekopp når, og hvis, dere skal bunkre på østfoldsiden. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Gratulerer med ny flott båt! Jeg er fortsatt utrolig stor fan av desse båtene! Hvem vet, kanskje det dukker opp en Viknes 880 til salgs om en stund??:) Sitér dette innlegget Link to post
bjolsen Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Wallas, landstrøm og bensindrevet aggregat. Fungerer glimrende når man er vant til det Jeg ser Exclusive pakka inneholder varmtvann , hva slags tank er det i denne og hvor mange watt drar den ? Sitér dette innlegget (Skibsplast 655) (Nordan 780) (Bavaria 32 sport) Finnmaster 68 DC Link to post
pauc Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 25l, 1200W Sitér dette innlegget Link to post
Christian_V Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Pauc, Har du dette ICON systemet? Kan du fortelle litt om hvordan dette fungerer i praksis? Sitér dette innlegget Link to post
pauc Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 ICON er elektronisk gear og gass. Gir mulighet for synkronisering av motorer på trim og turtall. Fungerer glimrende! Sitér dette innlegget Link to post
pauc Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 (redigert) Christian_V! Kan vi gratulere med ny båt? Er du på vei til Bergen? Redigert 19.Juli.2012 av pauc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christian_V Svart 22.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2012 Jepp! Det stemmer. Dro fra Høvik på onsdag kl 1300. Første havn var Jomfruland med overnatting. Deretter dro vi videre til Grimstad, hvor vi fortsatt er. Planen er å kaste loss i morgen formiddag for sette kursen mot Lyngdal. Deretter blir vi liggende å vente på at været opp mot Jæren blir bra. Ellers er jeg strålende fornøyd med båten og motorene. Logget et snitt forbruk på 28 l/t fra Høvik til Valle, hvilket jeg syntes slett ikke er ille. Har ganske mange blekker med dokumentasjon jeg må gjennom ennå... Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 22.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2012 Har du også 2x150 e-tec? Hva er toppfarten? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.