Asch Svart 14.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2013 Vi skal ha styrehus i samme stil som før, men det blir litt mindre enn det var. Stagene vil ikke gå gjennom dekksplankene her, men under dem. De binder sammen den øverste skrogplanken og den langsgående bjelken under ruffen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Februar.2013 Del på Facebook Svart 14.Februar.2013 Ja, jeg ser det. Hr. Archer gjorde det på akkurat samme måten. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 15.Februar.2013 Del på Facebook Svart 15.Februar.2013 (redigert) Beundrer virkelig pågangsmotet til slike som deg som tar fatt på slike prosjekt! Når jeg ser slike bilder så slår tanken meg gang på gang hva disse menneskene har gjort for å fortjene dette, men til syvende å sist er vel heller saken den at dere har både mere baller og gøts en samtlige av oss dødelige til sammen, og det står det respekt av samtidig går det et grøss i gjennom meg og får bekreftet mine intensjoner om aldri noen gang så mye som å streife tanken på trebåt igjen ..har selv pusset opp en 17 ft tresjekte i sin tid i samme tilstandskategorien. det tok et år... Dette må da ta 10? Desverre slet mine tusen arbeidstimer seg fra bøya uka etter sjøsetting i en voldsom storm og der slutta min trebåt kariere for godt Lykke til med prosjektet ditt, denne damen kommer nok til å skinne klarer en solen når du er ferdig Redigert 15.Februar.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Asch Svart 19.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Nå er dekket (utenom ruffen) stort sett ferdig lagt. Bare den siste planken gjennstår. Det gjennstår fortsatt mye før det er ferdig. Det skal proppes, drives, nates og slipes før olje og lakk. Bjelkene til ruffen er fellt ned. Litt dekorative detaljer gjør susen. Dieseltanken har også kommet på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Februar.2013 Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Tror ikke jeg hadde hatt 'råd' til å sette den på vannet og gjøre den våt! Sitér dette innlegget Link to post
Asch Svart 4.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2013 Da var dekket på ruffen ferdig lagt også. Nå mangler driving, nating og sliping. Vinkelsliper med sandpapirskive gjør kort prosess med alle pluggene. Her nytter det ikke å sove på jobben. Det er fort gjort å slipe seg en grop. Tidligere hadde vi en mikroskopisk skylight over salongen. Denne blir betydelig større. Neste steg er å bore hull til kuøyene. Dekksgjennomføringen til pipen har kommet i posten. Det er noe tilfredsstillende med tung messing. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Antilia Svart 4.Mars.2013 Del på Facebook Svart 4.Mars.2013 Utrolig prosjekt!! Beundrer pågangsmotet. Og nå tar det virkelig form. Lykke til videre med prosjektet!! Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Janniz Svart 4.Mars.2013 Del på Facebook Svart 4.Mars.2013 Dette blir bare så på Flott!! Syns jeg kjenner lukta av høvelspon/sagrasp som ligger i bunn av båten....... :-)) Lykke til videre! :-) Mvh Janniz. Sitér dette innlegget Link to post
Splendens Svart 5.Mars.2013 Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 Flott arbeid disse karene gjør! Denne dekksgjennomføringen til pipen så flott ut men jeg lurer på pipeavstand til dekket? Det så litt snaut ut? Og hvor mye må man ut med for en slik? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 5.Mars.2013 Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 Hei Svært flott! Gjer båtbyggarane båten heilt ferdig? Då tenkjer eg innreiing og rigging? Legg gjerne ut ei teikning av korleis innreiinga blir. Ask Sitér dette innlegget Link to post
morros Svart 6.Mars.2013 Del på Facebook Svart 6.Mars.2013 For en jobb dere gjør! Her er det bare å sette seg tilbake å nyte de nye innleggene som kommer Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 6.Mars.2013 Del på Facebook Svart 6.Mars.2013 Hei Eg tillet meg å gje eit råd angaånde omn. Ikkje kjøp for stor omn. Det er ofte ein ynskjer litt varme, t.d. på kjølige sommarkveldar. Vurder gjerne den minste refleksen klargjort for vassboren varme. (Ein stor del av varmen går som strålevarme uansett.) Då kan de ha varmtvatn og radiatorar på dass og i lugaren utan å vera avhengig av straum. Modellen eg tenkjer på har luftinntak under, som er klargjort for tilkopling av slange. Då kan de ta luft frå stader de ynskjer ventilasjon. T.d. bak innreiing eller under dørken. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 6.Mars.2013 Del på Facebook Svart 6.Mars.2013 Blir dekksgjennomføringen for skorstein stående full av vann etter regnvær eller etter at en sjø har gått over dekket? Sitér dette innlegget Link to post
Asch Svart 6.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2013 Det er meningen at denne dekksgjennomføringen skal samle vann. Når man fyrer vil fordamping av vann kjøle gjennomføringen slik at treverket ikke skal bli for varmt. På denne måten trenger ikke gjennomføringen være så stor. Gjennomføringen koster ca 250 dollar. Vi har allerede kjøpt oss en Sardine vedovn fra http://www.marinestove.com Om det skulle vise seg å være feil ovn til vårt bruk, skal vi altids finne andre bruksområder for den. Båtbyggerene bygger alle skottene, men utenom det skal vi ordne inredningen selv. De lager og setter på mastene også. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 7.Mars.2013 Del på Facebook Svart 7.Mars.2013 Hei Fin omn. Få båtbyggarane til å laga klossen under pipegjennomføringa. Den er umogleg å laga utan dreiebenk. Det var same idiotiske runde gjennomføringa til vår Dickinson, og fabrikken har ikkje runde teakklossar i sitt sortiment. Eg trur ikkje det med vassamling i gjennomføringa er nokon god idee. For det første vil det ikkje vera vatn der alltid. For det andre tærar saltvatn på metall. Varmt saltvatn tærer enno meir. Men til den prisen bør det jo vera god kvalitet:-) Ask Sitér dette innlegget Link to post
Asch Svart 7.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2013 Man må jo selvsagt ha et lite øye med vannstanden i gjennomføringen. Om moder natur ikke gjør jobben, får man fylle på litt selv. Dette er en gammel og vellprøvd type gjennomføring, så jeg er ikke redd for at den ikke skal fungere. Denne saken består av et annselig antall kilo bronse, så jeg tror ikke korosjon blir den store bekymringen med det første. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Mars.2013 Del på Facebook Svart 7.Mars.2013 Nei, du kan jo ta en visuell kontroll av gjennomføringen om ca. 130 år. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 7.Mars.2013 Del på Facebook Svart 7.Mars.2013 Då lærte eg det. Kanskje ein kan kombinera fylling med å slå lens:-) Ask Sitér dette innlegget Link to post
Asch Svart 18.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Nå er dekket ferdig drevet og natet. Natemassen må få herde en god stund i vinterkulden før den er klar for sliping. Det har gått noen tuber natemasse i prosessen. Slik ser det ut etter driving og nating. Ruffen har blitt avrundet. Her sees stagene som binder dekket sammen. Helgen har gått med til å fjerne spon og avkapp fra kjølen. Det har samlet seg anselige mengder de siste ukene. Vi fikk noen gode sekker med smått avkapp som blir kjekt å ha når vedovnen kommer. En god del verktøy dukket også frem fra glemselen. Motoren fikk seg en runde med støvsugeren før vi dekket den godt til. Det blir mye fint støv av dekkslipingen. Sitér dette innlegget Link to post
Asch Svart 2.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2013 (redigert) Dekket er nå slipt ned. Dekksplankene har kraftigere dimensjoner akter for å kompensere for større avstand mellom dekksbjelkene. Påsken ble brukt til oljing. Fikk inn 35 liter før dekket ikke ville ha mer. Det er ikke så mye olje på et så stort dekk, men materialen er tettvokst og med mye harpiks. Redigert 2.April.2013 av Asch (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 Gåttabanen, dette blir bra. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
TrondT Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 Ser helt supert ut Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Asch Svart 9.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2013 De gamle kuøyene hadde et utall lag maling som viste seg å være ganske ugjennomtrengelig. Jeg forsøkte skraping, kjemisk stripper og varme uten noe særlig hell. Til slutt leverte jeg dem hos Bergen Bygg og Overflateteknikk som glassblåste dem for meg til en grei pris. Jeg hadde egentlig håpet å få av malingen litt mer skånsomt, slik at vi beholdt den patinerte overflaten. Nå ser de ut som nye igjenn, så de får jobbe seg opp patina på nytt. Det er tydelig at disse kuøyene er støpt for arbeidsbåter. De er ganske grove og har ikke sett mye etterbehandling etter at de ble tatt ut av sandformene. Denne uken skal ishuden tilbake på skroget. Sist gang den ble satt på, ble det brukt for lange spiker som gikk helt gjennom plankene. inne i båten så det ut som en funklende stjernehimmel i vannlinjen etter at ishuden var tatt av. Alle disse små hullene må plugges før kobberplatene spikres på. Denne gangen med kobberspiker i mer passende lengde. Den hvite primeren er malt på for å gjøre det lettere å se hullene. Når alle pluggene er kuttet, spikres ishuden på med tjærefilt under. Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 9.April.2013 Del på Facebook Svart 9.April.2013 Hvordan i alle dager har jeg unngått å se denne praktfulle, interessante, lærerike og oppløftende tråden? Dette var utrolig bra og en fornøyelse å lese gjennom. Når skøyta er sjøsatt så har dere ikke bare fornøyelsen av ei flott skute, men også gleden av å kjenne hver eneste krik ombord, inni, under og bak alle detaljer. Håper vi treffes på sjøen, så vi får beundret henne i sitt rette element og lykke til med innspurten Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Møkkalasset Svart 9.April.2013 Del på Facebook Svart 9.April.2013 Herlig å se så flott faglig utført arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.