alphaman Svart 3.September.2012 Del på Facebook Svart 3.September.2012 har det blitt mange overnattinger med båten?ble det langtur Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 3.September.2012 Del på Facebook Svart 3.September.2012 Jeg ville lagd konsoll, mye mere behaglig og se instrumentene da. Gjorde dette sjøl i min båt, ellers ville instrumentene ligge så flatt. Du har samme turteller som meg seg jeg, jeg fikk tak i "volvoring" til den, da får du rundt deksel i stedet for den firkanta. Mener det var gjennom maritim jeg skaffet den Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 17.September.2012 Del på Facebook Svart 17.September.2012 har det blitt mange overnattinger med båten?ble det langtur Det har faktisk ikke blitt en eneste en ombord denne sesongen, selv om motoren har klokket nesten 80 timer og jeg har tilbakelagt over 110 nm. Det blir nok en del overnattings og festovernattings turer til neste sesong Jeg ville lagd konsoll, mye mere behaglig og se instrumentene da. Gjorde dette sjøl i min båt, ellers ville instrumentene ligge så flatt. Du har samme turteller som meg seg jeg, jeg fikk tak i "volvoring" til den, da får du rundt deksel i stedet for den firkanta. Mener det var gjennom maritim jeg skaffet den Jeg tror det blir Polarn sine ideer og planer vi gjennomfører der ja(bygge egen konsoll på toppen, slik som du har). Takk for tipset om volvo ringen. Jeg skal sjekke opp mer om det i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 22.September.2012 Del på Facebook Svart 22.September.2012 Da har jeg i det små jobbet litt med å montere opp lyskaster. Det ble en slik fra Biltema . Jeg må lage noe som kan blende av lyset ned på dekket. Vanskelig å se når halve framdekket er opplyst. I går var vi ute og testet det. Det lyste ikke veldig bra ned på vannet, men vi så bøyer, tømmerstokker, brygga osv. mye lettere. Mvh Kaptein Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 22.September.2012 Del på Facebook Svart 22.September.2012 Kansje litt sent å komme med meninger her vedr. plassering av instrumentene , men jeg ville definetivt plassert dem i den eksisterende konsollen , som forøvrig er råflott så sant du ser dem i fra førerplassen , du vet...det er ikke nødvendig å nistirre på dem hele tiden , plassseringen vil forøvrig gjøre posisjonen mer ryddig og stilren , for å ikke glemme alt arbeidet du slipper... Uansett valg tror jeg nok det blir bra , slik som resten :thumbsup: Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Kenneth 81 Svart 23.September.2012 Del på Facebook Svart 23.September.2012 Du får prøve å legge en eller annen form for mattsvart film forran lyskasteren. Det burde ta knekken på de værste refleksene. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 18.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2012 Det har blitt lite båtmekk i det siste, men jeg har ihvertfall satt skuta på land. Og det ser ut som at Polarn fikk vilja si med at det er nok lettest å ta motoren ut av båten, enn å skru der nede i maskinrommet Maskineriet ser helt forferdelig ut. Rust, korrosjon og gørr. Blir en stor lakkjobb. Etter 2 runder med avfetting og motorvask ble det ihvertfall litt bedre å skru på. Så blir det mye demontering av diverse deler. Jeg har bestilt repset til vannpumpa, monteringsdeler og repset til Eberspacheren. Mvh Kaptein Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2012 Så da slett ikke ille ut den motoren der! Men en oppshining gjør seg alltid, mye greiere å jobbe nedi der når alt er rent, pent og nymalt! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 24.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2012 (redigert) Enda litt mere demontering av diverse deler og bygging av instrumentkonsollen. Demontering av fuelfilter, starter og vannpumpe: Instrumentkonsollens framside. Jeg tror jeg skal kappe av noen cm av de spisse kantene på endene. Jeg fant igjen motornummerplata i kjølsvinet i fjor. Den hadde da ligget der nede i noen år og blitt "konservert" med alle væsker som har vært på motoren. For å få den brukbar så ble den syrevasket(med en spesialblanding), slipt, rubbet og polert. Den ble tilnærmet speilblank og er grei nok for en motor Mvh Kaptein Fredrik Redigert 24.Oktober.2012 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 25.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 Steike, nu vet vet jeg hvem jeg skal ringe om jeg trenger å få noe metall blankt igjen Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
roggy39 Svart 4.November.2012 Del på Facebook Svart 4.November.2012 Du verden,,del denne blandingen med oss da,,:) Vil den virke på syrefast? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 4.November.2012 Del på Facebook Svart 4.November.2012 (redigert) Du verden,,del denne blandingen med oss da,,:) Vil den virke på syrefast? Jeg har ikke prøvd den på syrefast enda. 1/3 del eddiksyre(antall prosent på denne syra husker jeg ikke, men ihvertfall så svir det på hendene), 1/6 del 904 motorvask, 1/6 cola, 1/6 diesel, 1/3 fosforsyre+noe jeg ikke helt hva er. Med denne blandinga så ble messingen litt mattet ned, og all den gamle malinga(plata var i sin tid lakkert rød) ble helt løst opp. Jeg ble anbefalt å la messingen ligge i løsninga bare noen få minutter, men jeg lot den ligge der i 14 timer. Løsninga ble helt hvit som melk etter det. Etter det slipte jeg den med 1000 papir, rubbet med fin rubbing og polerte med veldig fin knivegg polish vi hadde liggende. Til polishjobben brukte jeg dremel da det var raskest. Jeg har også lokket til sjøvannspumpa som jeg tenker jeg skal også gjøre det samme med. Redigert 4.November.2012 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roggy39 Svart 6.November.2012 Del på Facebook Svart 6.November.2012 Kjempegreier capt,n:)......Må vise bilder av vannpumpen også...:) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 6.November.2012 Del på Facebook Svart 6.November.2012 Polarn fikk vilja si ja, hehe. Ser ut som det lekker fra bunnpanna de. Kjøp nye slanger rundt baut også nå da så etter lakkering + div Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 10.November.2012 Del på Facebook Svart 10.November.2012 Alle slanger på maskineri skal byttes. Det er 2 slanger jeg ikke vil bytte da de er spesiallaget og de er de enste som ser helt strøkne ut. Gummiendene på varmeveksleren skal også byttes regner jeg med. En liten oppdatering: Jeg fikk en hyggelig pakke med deler til Eberspächeren Som jeg skrev i fjor ca. ved samme årstid så fikk jeg en Eberspacher D3lC compact 1997 mod. Den er nå overhalt: Demontering: Montering med nye pakninger: Årets testrack Rustsliping på motoren: Mvh Kaptein Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 Du verden, blir strøkent dette. Nesten så jeg burde ta meg en tur til deg for å få hjelp til feilsøking av dieselvarmeren på lastebilen Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 Du verden, blir strøkent dette. Nesten så jeg burde ta meg en tur til deg for å få hjelp til feilsøking av dieselvarmeren på lastebilen Takk takk Dagens arbeide: Montering av Eberspächer Plasseringen ble ikke helt optimal, ei heller bildene som ble tatt med mobiltelefonen. Mvh Kaptein Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 12.November.2012 Del på Facebook Svart 12.November.2012 (redigert) Når som jeg er godt inne i prosjektet så kan jeg lage en liste over vinterens planer: Vinterens Arbeidsplan: Montere opp Eberspächer bak kapteinsplassen på styrbord side. Legge opp kabler til Ebersächer(strøm og signalkabel til termostaten i kabinen) Lage ferdig instrumenthuset i glassfiber. Koble opp varsellys til motorens sensorer(Oljetrykk, vanntemp og ladelampe) Koble opp resten av stereo. Bygge ny basskasse og montere det nye basselementet. Montere opp termostat til Eberspächeren i kabinen Legge opp varmluftslanger frem til kabinen og montere opp dyser. Koble opp LED lamper i uteplassen og kabinen Montere LED undervannslys ved badeplattformen...Ikke helt sikkert at jeg gjør dette! Male i maskinrom Lydisolere ytterligere i maskinrommet LED lys i maskinrommet(Lysstriper som monteres på forskjellige steder). Koble opp trykkvannsystemet(mangler bare kran på toalettrommet) Legge kabler i slanger og kanaler Montere opp ny lader Koble opp skillerelè Bytte en kuleventil Motorens planer: Lakkere motoren, blå metallic på blokka og girkassa+sort på mange av "smådelene" Bytte bunnpannepakning Overhale sjøvannspumpa Bytte noen andre pakninger på vannsystemet Bytte slanger Reparere oljebyttepumpa Tette oljetrykksensorens kobling Justere akselflensene Justere og sentrere motoren Bytte motorlabbene Det tror jeg var alt det viktigste. Mvh Kaptein Fredrik Redigert 12.November.2012 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 12.November.2012 Del på Facebook Svart 12.November.2012 Detta ser bra ut. Føler med deg ang sliping av motor, er kjett ja. Men desto mere moro å montere inn igjen . Pøs på med bilder. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 12.November.2012 Del på Facebook Svart 12.November.2012 Detta ser bra ut. Føler med deg ang sliping av motor, er kjett ja. Men desto mere moro å montere inn igjen . Pøs på med bilder. Gær kjett ja hehe. Jeg er så og si ferdig med sliping på motoren nå. Mangler bare noen små kriker og kroper som jeg skal ta med dremelen Bilder skal tas i bøtter og spann Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 13.November.2012 Del på Facebook Svart 13.November.2012 Har fått jobbet litt i båten i dag. Jeg rakk å montere opp de fleste kablene+pumpa til eberen og jeg har fått sett litt på sjøvannspumpa til motoren. Jeg liker at kabler er skikkelig festet og samlet i flexislange. Simringen for vanntetting i pumpa(til høyre) har gått litt for lenge. Ikke rart at det lakk. Mvh Kaptein Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 13.November.2012 Del på Facebook Svart 13.November.2012 Den simringen var ferdig ja, bra jobba KF Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 13.November.2012 Del på Facebook Svart 13.November.2012 (redigert) Den har fått litt juling ja. Hele fjæra som skal sitte rundt gummiringen har rustet bort også. Den simringen til venstre er oljetettinga. Den skal også byttes da den ser litt slitt ut den også. Redigert 13.November.2012 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 14.November.2012 Del på Facebook Svart 14.November.2012 Fikk ett par timer i båten i stad etter skole og jobb Luftslangen fra varmeren ble lagt opp, gjennom dassrommet. Den skal festes fast en dag regner jeg med. Jeg monterte også opp termostaten/regulatoren(?) til varmeren. Det eneste stedet jeg fant som var lett tilgjengelig men også ikke for synlig er her på konsollen: Mvh Kaptein Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 18.November.2012 Del på Facebook Svart 18.November.2012 Jeg fikk endelig testet eber'n skikkelig. Det lekker fra eksosslangen. Jeg prøvde først med aluminiumsslangebit jeg fikk tak i. Den er laget og godkjent for bruk på dieselvarmer. Den lakk i alle skjøter når jeg bøyde den til som på bildet. Totalt idiotisk og livsfarlig! Så fikk jeg den så og si tett i skjøtene ved å isolere med glassfiber og monteringsguffe. Fortsatt ikke bra nok. Mvh Kaptein Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.