Jump to content

Har noen prøvd QMI produkter ?

biggen

Recommended Posts

I morgen blir det handlet inn 2 liter qmi innvendig motorvask, 2 liter qmi motorbehandling, og 1 liter qmi bensintilsettning, så da blir det å behandle V-8 i båten og bilmotoren, båten blir også påspandert Royal purple olja.

Samtidig blir det tur innom Maritim og handle Navman bensinforbruksmåler!! Denne er svært nøyaktig, hadde den også i min forrige båt, når den er montert, blir det testing av forbruk ved de ulike turtall og fart, når jeg har fått en god oversikt over dette, foretar jeg Qmi behandlingen, så da får en jo se hvorvidt forbruk og fart har endret seg (har selvsagt GPS også) Bare noen brøkdeler forandring i positiv rettning vedrørende fart og forbruk vil være nok til å tjene inn igjen det behandlingen har kostet iløpet av kort tid, så dette blir spennende. Når jeg har fått brukt båten noen timer etter behandling kommer jeg tilbake med mine erfaringer :yesnod::cheers:

Nå ligger båten på land, men jeg skal følge opp tråden til sommeren. Har fjernet alt bunnstoff i høst, så farten blir urealistisk å sammenligne, men røyken skal jeg observere og temperaturen....

Jeg sitterer meg selv litt for å få litt helhet i dette inlegget.

Jeg har nå forstått følgende. Båten ble satt på sjøen i månedskiftet april-mai. Startet med nyladede batterier. Første 30 sekunder gikk uten blå/frå røyk. Deretter var vi igang igjen. Røykla havnen som før....

Jeg er heldig å ha en båtkompis i havnen som har skrudd mer enn nok båt og motor (han har vel en tråd her inne også om restaurering av en 40 fot Italiensk trebåt "Legend"). Denne karen har overhalt noen motorer gjennom tiden inkludert FordSabb 2728T. Han hadde følgende kommentarer til QMI og blårøyk på motorer bygget med så store tolleranser som min : Det er to ting som kan gjøres for å hindre dette, toppladede batterier og belastning på motoren fra første stund slik at den forbrenner mer av dieselen som kommer inn. En annen varig løsning er å sende dieselpumpa til England å få den bygget om slik at den kun "forer" 3-4 av de seks sylinderene på tomgang. Han nevnte også Volvos 41 motorer som har innebygget termisk justert eksosspjeld. Dette for å øke motstanden i motoren når den er kald slik at den bruker opp drivstoffet den får.

Summa summarum har QMI ikke utgjort noen forskjell.

Hvorfor har den ikke hatt effekt på min motor?

Vel til dette er følgende forklaring. Denne Ford blokka har så store tolleranser at ikke noet kjemikalie vil kunne tette eventuelle lekkasjer, det som derimot kan skje er polering av sylindere. Denne blårøyken kommer heller IKKE i noen stor grad av forbrent motorolje, men av alt for mye uforbrent diesel.

Hva ble anbefalingen fra "Legend": Disse motorene SKAL ryke slik. Bytt til en rimelig mineralsk 15/40 olje, ha toppladede batterier og la være å gå på tomgang i havnen. Her er det nå fylt 20 liter med Biltema 15/40 Mineralsk, denne har jeg kjørt på nå i ca 50 timer og med landstrøm og toppladede batterier er faktisk ikke røken så ille. Det jeg derimot har gjort er å tilsette dieselen et lurium som øker cetantallet og dette ser faktisk ut til å ha effekt.

Når dette er skrevet må jeg i rettferdighetens navn si at QMI sikkert har bedre effekt på motorer som er mer "trangborrede", men da ikke med hensyn til uforbrent diesel....

Det QMI bør gjøre er å sette seg litt inn i forskjellige motorkonstruksjoner, problemene som fremlegges og hva dissse skyldes. Ikke selg oljetilsettningen som en vindunderkur for alt mulig !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Kommentar til "VannTro"

QMI behandlingen virker på samme måten i alle typer motorer, og på alle frikssjonsflater, hvor du har minst 30 minutter kontinuerlig friksjon. Det blir mindre friksjon og slitasje av de bevegelige deler. De fleste forbrenningsmotorer har stempelringer som skal tette mellom sylindervegg og stempel. Det er på stempelringene og sylinderveggene en får QMI PTFE belegg til å feste seg. Jevnere og tettere forholdet mellom stempelring og sylindervegg er, dessto høyere blir kompresjonen. Da QMI PTFE belegget gjør at stempelringsporet blir glatt, resulterer i at stempelringen beveger seg fritt og tetter bedre. Da vil ringen også skrape med seg mere olje når stempelet går ned, noe som gjør at mindre smøreolje blir forbrent eller forbrukt.

Et røykproblem i en motor foråsaket av uforbrent drivstoff kan være forårsaket av forskjellige grunner:

1. For mye drivstoff i forhold til luftmengden (oksygen). Her må justeringen gjøres!

2. Dårlig drivstoff. Her kan tilsetninger hjelpe!

QMI har alldri hevdet at det kan reparere defekte motorer. Ta en QMI behandling etter at motoren er kjørt inn, og du vil ha en motor som holder lengre, før du får vanskeligheter med den.

Problemer med mineralolje er at når motoren og oljen blir veldig varm (over 100 grader celsius) så vil den bli veldig tynn og smører dårligere, samtidig som at den gir mere avleiringer, enn helsyntetisk olje.

QMI Norge

Thor Johansen

1. For mye drivstoff i forhold til luftmengden (oksygen). Her må justeringen gjøres!

2. Dårlig drivstoff. Her kan tilsetninger hjelpe!

Når det gjelder for mye drivstoff så relaterer det seg til at motoren er kald når man starter opp. Dette skal man absolutt ikke justere seg vekk fra. Dette røykproblemet som mange med forkammermotor opplever er et problem som forsvinner når motoren blir varm.

Når det gjelder smøring av saktegående motorer med store tolleranser har jeg i hvert fall hørt om faren for sylinderpolering av flere på forumet her. Jeg tror både "Hulda" og "Ingar" har noen meninger om det...

Redigert av Ingar (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

For å klargjøre punkt 1. i mitt svar til "VannTro" så kan ikke QMI Drivstofforbedrer løse problemet med at motoren får for mye drivstoff. Etter hva jeg forsto av innlegget så kom røyken av for mye drivstoff.

Du nevner ikke QMI i forbindelse med sylinderpolering på saktegående motorer, men jeg kan nevne at en av Bergesen båtene "Berge Arrow", som hadde en saktegående Sultzer motor på 90-100 RPM, ikke hadde noen sylinderpolering på grunn av QMI. Tvert imot så vil QMI PTFE belegget forhindre at belegg og slitasje lager sylinderpolering. Vi har behandlet flere hundre større skipsmotorer uten at sylinderpolering har oppstått. Porer i metallet ligger i størrelsen på ca. 1-20 mikron. Tykkelsen av QMI belegget er under 1 mikron. QMI's PTFE partikler er i størrelsen av 0.05 til 0.5 mikron. Dvs. at QMI's PTFE belegg følger strukturen i metallet og honingen. Det er feilaktig å tro at QMI tetter porer og retter ut honingsstrukturen. Honingsstrukturen er viktig for å holde en god oljefilm på plass. Jeg kan nevne at "Berge Arrow" som jeg tror nå har blitt til spiker, hvis jeg ikke husker feil, kunne sette ned oljeforbruket med ca. 30% i forhold til før QMI behandlingen. Den hadde sylindersmøring, og ved å sjekke oljefilmen ut i receiveren, så kun smøreapparatene justeres ned med ca. 30%.

Med vennlig hilsen

QMI Norge

Thor Johansen

Da var du min forhandler muligens siden mitt firma hadde importen av Slider 2000 :flag:

Fikk ett eneste treff på norsk google på slider 2000 ptfe og det var ditt gamle innlegg :lol:

Dersom ditt etternavn begynner med H og du holdt til i Harstad, stemmer det.

Importøren fikk Slider 2000 fra England og hadde fått lov av produsenten å kalle en innvendig motorrens, som han selv produserte i Harstad, for Slider innvendig motorrens. Dette stoffet var meget effektivt. 10 minutters innsprøytning i forgassenen på en Golf 1 jeg nettopp hade kjøpt billig, hevet kompresjonstrykkene fra 9, 7, 9 og 9 bar til 10 bar på alle sylindrene.

Etter denne målingen startet jeg motoren igjen og tilsatte Slider 2000. I løpet av 5-10 minutter økte tomgangsturtallet med ca. 100 o/min og jeg lunne stille tomgangsskruen. Noe redusert forbruk på tomgang....

Men så skjedde dette med lakkering av sylindre på dusinvis av fiskebåter på Mørekysten, og da fikk jeg kalde føtter. PTFE i Slider 2000 skal jo legge seg på metallflater og redusere friksjonen. I lagre og tannhjulsoverføringer er jo det flott, men hva skjer med smørefilmen på foringene? Når det oppstår lakkering, kan smøreoljeforbruket øke opp til 400%. Vil foring og stempelringer som er belagt med PTFE, begynne å samarbeide slik som når det er oppstått lakkering? Dette var en av grunnene til at jeg avsluttet forhandlervirksomheten for Harstad-firmaet.

En annen grunn var at H. senior hadde overført virksomheten til junior, men "han S." hadde startet forretning, og datamaskiner fenget så mye at han ikke ville levere mer Slider hverken av det som ble produsert i England eller det som strømmet ut av vannkranene i Harstad. Råstoffet til motorrensen står kanskje på fat i Harstad ennå, og Harstadvannet strømmer fortsatt i rørene....

Er du H. senior eller junior, teerex?

• 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Da, kan jeg også fortelle at dette virket.

bilen er nå kjørt 170.000km og oljeforbruket er veldig lite, bilen har vært på langtur til tyskland ellers småkjøring.

å det virker som at oljeforbruket avtar hele tiden.

på siste langtur ca 1200km var forbruket ca 0,5 liter

før behandling hadde jeg på langtur et forbruk på 1 liter på 600km.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Er du H. senior eller junior, teerex?

Bra at noen vekket tråden nå. Tror ikke jeg fikk med meg svaret ditt her i sommer, beklager.

Ja Slider 2000 innvendig motorrens ble ferdigblandet i Harstad, dvs tilsatt nødvendig norsk vann. Liten vits å betale dyr frakt for engelsk vann :wink: Det var 3 forskjellige ingredienser som skulle blandes nøye, og røres godt om, og stå noen uker for å klarne. En av ingrediensene var på et 2-300 liters plastfat mens de andre var noe mindre emballasje.

Har fortsatt noen skvetter igjen av stoffet. Men har faktisk nesten glemt å bruke det (tilsvarende skomakerens barn osv...).

Det med sylinderlakkeringen på mørekysten har jeg faktisk ikke hørt om før.

Helsa til pensjonist H. Senior begynte etterhvert å skrante noe (han gikk til slutt dessverre bort altfor tidlig i 2004), mens jeg etterhvert prøvde å dekke den stadig økende etterspørselen av datamaskiner utover på 90-tallet (hvordan skulle ellers slike fora som dette blomstre ? :lol: ).

Slider 2000 ville vi gjerne levere fortsatt men siden firmaet i England solgte rettighetene til Russland og vi intet mere hørte eller så fra dem etter ca 1996 så fant jeg ut at det naturlig nok ikke var noe vi kunne satse videre på der og da.

Vi var nok heller ikke proffe nok eller hadde nok kapital i ryggen til å markedsføre og gjøre produktene lønnsomme i omsetningsverdi den gangen, men det var en spennende tid.

Råstoffet ja.. det ble etterhvert avhendet som spesialavfall da jeg ikke hadde noen kapasitet til å jobbe med dette lengre. Var vel nok råstoff igjen til tusen liter eller to så burde nok ha tatt vare på det ved nærmere ettertanke. Det var samtidig et annet bergensk stoff, RMC, på markedet. Dette er visst pussig nok også forsvunnet. Slider 2000 var forsåvidt en etterligning/forbedring av RMC som ble mye brukt på store skip og turbiner.

Nå ble dette kanskje litt internt.. men det får nå så være.

H. junior :flag:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 1 måned senere...

Betalte ca 1600 for alle produkter for behandling av min 5 liter v-8 bensin i båten, og min erfaring er; Ingen merkbar eller målbar forskjell på forbruket, lyden føles å være den samme, merket heller ikke tomgangsøkning når behandlingen ble utført slik mange hevder. Farten er uforandret, ergo også effekten. Det eneste positive jeg mulig kunne få en følelse av er at en kan kjøre båten noe lengre ned i fart før den ramler utav plan, men dette er ikke noe jeg har forsket på, men en total følelse jeg sitter igjen med etter behandlingen, ellers har jeg ikke oppfattet noen forskjeller verken i positiv eller negativ rettning. motoren hadde ca 380 timer når behandlingen bel utført og har nå 460 timer på telleren.

Behandlingen ble utført til punkt å prikke etter bruksanvisning:

Qmi innvendig motorvask.

Oljeskift Royal purple og nytt oljefilter.

Qmi motorbehandling.

Qmi drivstofftilsettning.

QMI motorvask? renser den motoren?? i så fall ville jeg hvert meget skeptisk til et slikt produkt om man har en motor som har mye koks i seg.

Hadde en BMW en gang som hadde gått lange oljeskift i tyskland og derav mye koks innvendig. Jeg fyllte på olje av edleste kvalitet.. resultat...

Oljen virket så bra at den løsnet koksen og det igjen tettet smøringen til rammelagrene... totalhavari.

En venn av meg opplevde det samme på en Volvo T5r.. oljen løsnet koksen og medførte totalhavari der også..

Men jøss bare fyll på alt mulig av remedier.. Jeg gjør det ikke.. holder meg til produsents anbefallinger og er nøye med skiftintervall.. :smiley:

Og å fylle på helsynt olje på en eldre diesel er og be om oljeforbruk og utett motor.. Det er en grunn til mekanikere anbefaller og bytte til mineralsk olje når motoren er sliten..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Ja dette har jeg også hørt om men nå er nå en v-8 bensiner rimelig ren i utgangspunktet, så i dette tilfellet var jeg ikke særs redd for det, qmi garanterer forresten for produktene, og dekker skader realitert til produktene, selv om dette sikkert ikke er like lett i en situasjon som det høres ut, tar den :wink:

Min oppfattning er litt i rettning skuffende da jeg hadde litt forventinger ( en nabo drev med salg av dette på nittitallet og skrøt av det hadde hatt det bl. annet på en llitt treg girkasse i bil, dette gjorde visstnok susen der....?), Så bortsett fra følelsen med at båten mulig kan slippes en knop eller så lengre ned før den går utav plan, men som jeg slett ikke er 100% sikker på, syntes ikke jeg dette gav valuta for verken pengene eller "jobben" med det, men det er min oppfattning i mitt tilfelle.

Ser dette er en gammel tråd som er tatt opp igjen,men er vel like aktuell nå.Brukte et produkt på en gammel dieselmotor som brukte mye olje samt en god del røyk.Dette var ikke qmi,men det skulle ha samme effekt.Resultat var ingen endring bortsett fra økt tomgang.Dette skjedde imidlertid så lenge etterpå at jeg er usikker på om det skyldes luriumet som jeg ikke husker navnet på.Tror heller det skyldes feil i dieselpumpa som jeg aldri fant ut av. Imidlertid stusser jeg litt over reklamen til disse produktene. Økt oljetrykk??Er det så bra da?Hvis friksjon blir mindre og oljekanaler renskes skulle vel oljetrykket synke og ikke øke.Økt tomgang??.Tja,det skulle jo tilsi mindre friksjon,men stempel må jo ha en viss friksjon for å holde på kompresjon.Stoffet er kanskje bra for lager og tannhjul,men er tvilende til virkningen på sylindere.Når man honer en sylinder lager man ørsmå riller i den nettopp for å oppnå tettning og så skal man plutselig fylle rillene med lurium istedet for olje?Det var på 70 tallet populært med teflonbehandling av motorer,men dette forsvant ganske fort av en eller annen grunn.Videre,hvis stoffet er så bra,hvorfor markedsføres det ikke mye bedre enn tilfellet er i dag? At noen har posetive erfaringer er jeg med på,men som sagt er der nok en del som ikke merker forskjell også.Jeg antar at jeg sikkert har gjentatt mange punkter som er nevnt før i denne tråden,men jeg gadd ikke lese alle innleggene.

Hei SeaRaymond,

Ja, det er ikke lett å måle forbedringene i motoren etter en QMI behandling, hvis en ikke har målt de forskjellige parameterene før og etter en behandling. Synsing er ikke lett å måle. Det er ikke lenge siden vi behandlet en større moter et sted på vestlandet. Ca. 2000 Hk. Vi hadde kjøpt inn måleutstyr for drivstofforbruket til ca. 10 000,00 kr., men det fikk vi ikke til å fungere. Det eneste som kunne bevises etter behandlingen var en nedgang på eksostemperaturene med 10%, og at smøreoljeforbruket gikk ned fra ca. 10 liter i døgnet til 5 liter i døgnet.

Nå er det heldigvis for oss at vi har behandlet båtmotorer siden 1993 og har fått en rekke tilbakemeldinger som viser at drivstofforbruket går ned med ca. 5-10%, og det er ofte mer enn nok til å betale for behandlingen. En annen ting som du vil legge merke til er at motoroljen vil holde seg mye renere nå enn før, det var også en ting de la merke til i den tidligere nevnte båtmotoren, oljeseperatoren skilte ikke ut så mye skitt som før.

Jegt skal komme tilbake med noen flere opplysninger om dette på mine nettsider www.qmi.no

Med vennlig hilsen

QMI SCANDINAVIA

Thor Johansen

Var med på og behandle en motor for et par år siden. En dyktig selger hadde solg en mase lurium til båteieren. Båten hadde to stykk GM 8V92 hvær på ca 600Hk begge kjørt ca 14000t. Det var montert FloScan forbruksmålere i båten slik at vi hadde meget bra data på forbruk før vi startet. Etter en del diskusjoner ble vi enige om og behandle den ene motoren først for og se om det ble noen forskjel. Det ble det ikke så en skuffet båteier startet prosesen med og få levert tilbake luriumet (QMI) som var tiltengt den andre motoren. Hvet ikke sikert hvordan det gikk han ville ikke ha noe mer prat om saken.

Thor Johansen er ute og går igjen. Kan du no fotelle meg hva som er innholdet i en Shell olje ? Sakner svaret fra siste runde

Hei Solbris,

Jeg ville anbefale deg å spørre Shell hva de har i oljen sin.

Vi i QMI sier at vi har PTFE i oljen vår. ( se: www.qmi.no ) Nå selger også Shell PTFE selv om de sa for noen år siden at det ikke fungerte, OG AT DET VAR ET BEDRAG!

De kjøpte opp den værste kunkurenten de kjente til, nemlig Slick50 som er basert på PTFE

Med vennlig hilsen

QMI SCANDINAVIA

Thor

Nå har jeg ikke lest tråden i detalj, men vil QMI behandling kunne "hjelpe" en Toyota Corolla 1.3 XLI som har begynt å bruke litt olje i det siste? Evenetuelt, hva trenger jeg?

Jeg vil anbefale 1 liter med QMI på et nytt oljeskift. Du kan få kjøpt det på Torshov Bilrekvisita for ca. 396,00 kroner.

Det vil redusere oljeforbruket ditt. Ha det i motoren i minst 5000 km. og fungerer det ikke, så kontakt meg på www.qmi.no så vil du få pengene igjen.

Med vennlig hilsen

QMI Scandinavia

Thor

Var med på og behandle en motor for et par år siden. En dyktig selger hadde solg en mase lurium til båteieren. Båten hadde to stykk GM 8V92 hvær på ca 600Hk begge kjørt ca 14000t. Det var montert FloScan forbruksmålere i båten slik at vi hadde meget bra data på forbruk før vi startet. Etter en del diskusjoner ble vi enige om og behandle den ene motoren først for og se om det ble noen forskjel. Det ble det ikke så en skuffet båteier startet prosesen med og få levert tilbake luriumet (QMI) som var tiltengt den andre motoren. Hvet ikke sikert hvordan det gikk han ville ikke ha noe mer prat om saken.

Hei BMP,

Jeg har ikke hørt om ditt tilfelle. Det er jo ikke vanskelig å kontakte oss på www.qmi.no Men hvis det er sant det du sier, og at vi er negative til å ta varene tilbake og ellers gi dere pengen tilbake, så vil jeg gjerne høre hva dere heter. Det er jo meget rart at du ikke skriver noe spesielt om behandlingen ellers. Det er mange parametre som er innvolvert i en forbedring av en motor.

I begynnelsen av desember så solgte vi 220 liter med QMI Hydraulikkbehandling til to av bilbåtene til Wilhelmsen, for bruk i rampene akterut. På siste båt i Wilhelmsen vi solgte det til, så kunne de løfte rampen bare på halvparten AV DEN TIDEN DE BRUKTE FØR (fra 14 til 7 min.) behandlingen med QMI.

Våre resultater er godtatt av Det Norske Veritas og av Southwest Research Institute i USA.

Hvis du vil argumentere mot dem så la meg få høre.

Å kalle vårt produkt for Lurium er en fornærmelse, og jeg forlanger å få vite hvem du er. Hvis ikke, så er du et lurium!

Med vennlig hilsen

QMI SCANDINAVIA

THOR

Her inne er det mange som mener noe om ting de ikke vet noe om i hele tatt. QMI behandling fungerer meget bra, jeg hadde en Chevrolet 2500 med 6,5 l turbodiesel som hadde gått 150 000 km. tok 20 min motorvask på tomgang , det som kom ut av motor så ut som tjære . Motor hadde litt blårøk før behandling hver gang jeg startet opp . og etterpå på med tilsetting for redusert friksjon . etter behandling så jeg aldri en antydning til blårøk igjen og oljtrykk gikk opp endel og holdt seg oppe.

Brukte bilen for og trekke båter, så behandlet automat gearboks også med det spesial stoffet for gear.

Regner det som meget sikkert at stempelringer ble vasket løse og tettet mye bedre etterpå . Brukte bilen 2 år etterpå, ikke ett feilslag på motor og ikke hørt noe om noe galt fra han som kjøpte den heller.

Det som er merkelig er at tempratur på motor gikk ned, men hvor mye vet jeg ikke, men har jo termostat , men så jo på måler et den var endel lavere enn før.

Han som eide Viking i Oslo hadde svartrøk så det holdt på sin diesel suv Nissan når han kjørte , jeg ga han 1 liter av drivstoff rens, for dyser og pumpe , dagen etterpå ringte han og sa at svartrøk var helt borte.

jeg behandler alle biler eller båter jeg er i besittelse av med QMI full behandling , samme som skjer hver gang temp ned, oljtrykk opp , forbruk ikke målt ,kjører for hardt og variert til og si noe om det .

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...