Jump to content

Da ble skuta mi ein ubåt


Geir Hel

Recommended Posts

Hyttetaket var borte vekk etter Berit, men i dag så var det på plass igjen. Fiskebåt som fant det drivende :sailing:

 

Så nå har eg fortøyd det te eg får hjelp med å ta det på land, stygge plattgatteren dere ser er noe eg bytta med 15 foteren, blir arbeidsbåt.

 

img_20111129_130620.jpg

 

Berit har flytta båten 6-7 meter

 

img_20111129_130823.jpg

 

Nå ligge båten mer på siden så det blir spennende om dykkerne komme te.

Redigert av Geir Hel (see edit history)

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Den plattgatteren er da virkelig ikke stygg! Jeg synes den har noen fine klassiske linjer. Skulle gjerne sett litt nærmere på den. Vet du noe om opphavet?

 

 

 

På bildet ser den ikke så gal ut nei, men er grønn og skitten, vask og malling gjør nok underverker.

Tror det er ein 26 fots furuholmen men 1.8 eller 2.5 liters bmc.Kommer ifra karmøy.

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

En ting til du må huske..... Det elektriske er nok ødelagt, men motoren... Samme for motoren om den ligge tjue minutter eller to måneder under vann... Det er når den kommer opp av vannet den må berges med en gang.... Olje opp alt... Dykkeren har hevet snekke før og fikk motoren til, så hør med ham...

Link to post
Share on other sites

Dette blir spennende!!

 

Skulle gjerne vært der å hjulpet, men reiser til Dubai på lørdag.

 

Mens alt ombord fortsatt er vått er det relativt lett å spyle alt ned med en høytrykkspyler

Får det tid til å tørke skikkelig er det verre. Grønnsåpe vil være din venn her :thumbsup:

 

 

Ja motoren burde la seg redde. Startmotoren og dynamo er mest sannsylig søppel,ikke sikker, men uansett ikke det dyreste å evt bytte ut. Det går jo an å hive dette opp i et kar med diesel så fort som mulig.

 

Når det gjelder selve motoren har jeg vært borti dette før.... Sug ut alt du kan av vann, og fyll hele motoren med diesel... helt til det renner over i oljepåfyllingen. Skru så ut glødepluggene, fyll opp med diesel og la det stå ei stund. Gjerne en dag eller to. Prøv å turne på motoren på tannkransenn der hvor starteren har stått med et brekkjern. Om du er heldig kan du ha reddet starteren, og da setter du den inn igjen. Hvis starteren ikke virker så vær forberedt på å ha en i bakhånd til motoren skal startes.

Så er det tid for å snurre på motoren. Tøm den først for diesel og fyll opp til merket med billig olje.

Deretter lar du den turne forsiktig rundt noen runder (til starteren blir god og varm). Det vil sprute diesel opp av glødepluggene, men ikke gi deg med turningen før det slutter å sprute. Deretter setter du tilbake glødepluggene og prøver å fyre den. La den gå på diesel fra ei kanne eller lignende.

Husk at det kan være lurt å la den stå i gir og surre den godt i fortøyningene i tilfelle motoren ruser seg på gjennværenede diesel i sylindere/innsug. Står du på slipp og gjøre dette så hadde jeg hatt klar noe å stenge innsuget med...

Start den og lytt etter stygge lyder. Stopp den etter ett minutt eller to og sjekk oljenivå og farge på olje.

Er olja veldig hvit bytter du den. Ser det greit ut lar du den gå til den blir driftsvarm.

Så er det tid for å bytte olje igjen (hvis den er hvit). Bytt også oljefilter.

La gjerne motoren gå en times tid om du kan.

 

Tøm også girkassa for vann og fyll opp med diesel. Tøm den for diesel og fyll billig olje før oppstart på motoren.

 

Hadde ikke motoren vært så lenge under vann hadde jeg hoppet over delen med å fylle den med diesel og hoppet rett på oppstart med fresh olje, men har det komme litt rust her så vil dieselen kunne redde deg.

 

 

Sikkert noe jeg har glemt, men burde funke om du følger denne oppskriften sånn tålig :seeya:

Link to post
Share on other sites

Motoren var planlagt te utskifting i november grunnet rådebank,så det er ikke det værste. Samme med overbygg å interiør. Eneste som er av eletrisk er instrumenter te motoren,så det er heller ikke så galt. Værste er 7-8 batteriene ombord gassovn gasskoker. For det må kjøpest på nytt. Interiør bruke eg fra campingvogna,når eg tenke meg om så er det gasskoker og gassovn i den.

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Hei Geir!

Ønsker deg all mulig lykke med hevingen! Har lest gjennom tråden, og synes virkelig at du fortjener medgang nå!

Er jo meldt bra med vind i helgen, hvordan vil dette påvirke hevingsprosessen?

Håper uansett du slipper så mye vind som mulig og at alt går som planlegt! Unner deg å få se båten OPPÅ vannet igjen!

Beste lykkeønskninger, krysser fingrene!! :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Hei Geir!

Ønsker deg all mulig lykke med hevingen! Har lest gjennom tråden, og synes virkelig at du fortjener medgang nå!

Er jo meldt bra med vind i helgen, hvordan vil dette påvirke hevingsprosessen?

 

Beste lykkeønskninger, krysser fingrene!! :flag_bp:

 

Tusen takk. Ser på yr at vindrettningen er fin (fralandsvind) men den dreier senere på dagen (mindre bra) men håper på det beste :-)

Eigeren av kaien er ikke glad i meg så eg håpe å få fjerne den i helga ja.

Se om eg får lånt bil og henger te fredag så eg får frakta 100 liters fata,så må eg surre tau rundt di slik at me får feste under te stroppene, så vist vindrettningen er med meg så senke eg fata ned så me spare tid når dykkerne er på plass.

 

Men ser ut desverre at båten har lagt seg på siden så dykkerne ikke får satt stropper under kjølen, så må kansje feste 2 fat på dekk for å få den på rett kjøl,før det planlagte arbeidet kan starte.

Berit har jo flytta båten 6-7 meter frem, men også 1-2 meter ut ifra kaien heldigvis, så det skal ikke bli vansklig å senke fata mot kaien.

 

 

 

Vist noen har gode ideer og tips om hvordan surre fata så skrik ut :thumbsup: Har plan og ide om det selv, men andre har kansje noe smartere ideer.

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

tips til å surre fata fast til tauet: eg hevet en 16 fot halko med "blåfat" sånne som blir brukt til flytebrygger,

brukte lastestropper, med strammer fra biltema og la tauet under strammeren først, og strammet til så ikke det glei av, funket veldig bra, lykke til med hevinga, ps, plattgatteren din er et fin "møbel" puss den opp,

så har du en fin båt, hadde en slik sjøl for en god del år siden, men da motoren kolapset, og båten vart

bare liggende, reiste sjøl på langfart igjen så det var det, i dag har eg en 78 modell FRAM som skal pusses opp ,har bare hatt den 1 år men er snart ferdig inni, til våren er det utvendig som skal til pers, lykketil!!!!

Link to post
Share on other sites

Eigeren av kaien er ikke glad i meg så eg håpe å få fjerne den i helga ja.

 

Vi kan vell ikke akkuratt klandre han for det :wink: han vill nok ha "dritten" vekk fort som f.........

 

Synd med dette fæle været dere skulle få men håper det ordner seg for deg, lykke til, fyller med på tråden din.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Fikk nett tlf ifra teknisk etat,de engasjere seg i slike saker som dette for å forsikre seg at alt går bra. De sende ein mann (kansje brannmann) for å passe på.

 

Har også fått hente 4 fat

 

img_20111201_153342.jpg

 

Nå nærme det seg styggeligt,kjenne det på kroppen min nå ja. Vært oppe i 20 timer så det skal bli godt å få dette ut av verden.

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...