Sjeldenutpå Svart 10.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
REM Svart 10.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 Når du først har motorene ute av båten ville jeg benyttet anledningen til å bytte pakninger. Eller er det gjort allerede kanskje? Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
ray Svart 10.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 Neste del av motor jobben Skifte av bunnpanne pakninger, dette gjøres nå fordi det er veldig trangt når de er montert. Motorene hadde ikke noen lekkasjer av olje eller frostvæske når jeg tok dem ut. Bunnpanne etter varmsteaming. Alle tappeplugger etc. har fått nye kobberpakninger. Alt løst er fjernet, skal pusses og lakkeres. Ferdig lakkert. Ny pakning med pakningslim. Da er motorene tette under. Eventuelle andre lekkasjer som måtte kommer med åra kan fint tas med motorene i båten. Prosjekt Princess 35 Link to post
Luco Svart 12.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2012 Flott stykke arbeid.. Siden du har nå motorene strødd ut over garasje gulvet, vet du hvordan det ser ut der kjølevannet kommer ut i eksos bendet? Ser helt rent og fint ut på stussen der vannet går inn men jeg møter motstand der det går ut i eksosen.... er det en guide plate eller noe, eller skal det være åpent hull ut i eksosen der? Skal prøve å få tak i et lite speil til å se inn, prøvde meg på skruene på bendet men der satt det godt ja... Link to post
princess 412-2 Svart 12.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2012 (redigert) hei,kan jeg spørre deg hvor mye du måtte ut med for dieseltankene og hvor store de er,står foran samme jobben selv på min princess 412-2 Redigert 12.Januar.2012 av princess 412-2 (see edit history) Link to post
ray Svart 13.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 Flott stykke arbeid.. Siden du har nå motorene strødd ut over garasje gulvet, vet du hvordan det ser ut der kjølevannet kommer ut i eksos bendet? Ser helt rent og fint ut på stussen der vannet går inn men jeg møter motstand der det går ut i eksosen.... er det en guide plate eller noe, eller skal det være åpent hull ut i eksosen der? Skal prøve å få tak i et lite speil til å se inn, prøvde meg på skruene på bendet men der satt det godt ja... Det ser ut som 2 rør lagt utenpå hverandre med en falls full av små hull. Det indre røret er vel ca 4" og det yttre er 5" Har dessverre ikke noe bilde Prosjekt Princess 35 Link to post
ray Svart 13.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 Motor jobben fortsetter.. Alle små deler er slipt helt ned, føre epoxi og lakk. Her er begge motorer nesten klare, ventil justering på BB motor viste 2 innsugs ventiler som lå på. Tok ut silen på gira også i forbindelse med oljeskift. Disse gira skal ha ren 30 olje. mineralsk motor olje. Går ca 4 L pr kasse. Har også skiftet olje og filter på begge motorer, nye dieselfilter og frost væske. Fant også ut att blokka på SB motor er byttet en gang. Alle releer på el,nettet er byttet ut samt dårlige kabler/kabelsko Klare for inn montering i båten igjen. Prosjekt Princess 35 Link to post
Luco Svart 13.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 Et lite tips før du monterer motorer, Har du modifiserte motor labb feste eller lav motor labb bolt? På ene motoren min måtte motor labb mutteren av ved impel pumpa og motor jekkes opp for å få ut impel huset med aksling.. Da denne må trekkes rett ut noen cm, går den rett i motorlabben.. Det finnes to muligheter om du har det problemet, eller får det problemet med nye lange labber. Enten må labben kortes ned eller sett inn en avstands plate på motor så motorfestet blir flyttet ut fra motor. (og labb må flyttes tilsvarende avstand vekk fra motor) Vet ikke hvilke modeller som har dette problemet, mine er fra tidlig 90 tallet... Link to post
ray Svart 13.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 Hei Luco Som du ser under på bilde har jeg ikke dette problemet på mine motorer. God klaring her.. Prosjekt Princess 35 Link to post
Luco Svart 13.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 Ja det ser ut som feste ditt går litt lenger ut. Men bilde er ikke rett ovenfra, er nye labben høyere en den gamle? Hele den ovale plata skal rett ut lengre en bolten, så om den er i veien så stopper den.. Link to post
ray Svart 13.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 De nye motorfestene er identiske. så det er ikke noe problem hos meg. men takk for the heads up. Jeg har kjøpt festene hos de som produserte de orginale.R and D marine. Fant de på deres web side. Bestilte på mekonomen en mandag og fikk alle 8 morgenen etter. Prosjekt Princess 35 Link to post
Luco Svart 13.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 Ser jeg har et mindre feste. Link to post
frolar Svart 13.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 Hei ray skal til med samme operasjon med skifte av cuttless lager, hvor kjøpte du lagerne? sitter hylsa veldi fast etter du har skrudd av de 3 boltene, jeg har en fairline med 38mm aksling jeg har en klemflens uten bolter som klemmer akslingen, lurer litt på hvordan akslingen er festet er vel muli at det er en mutter på akslingen inne i klemflensen når jeg løser den fra giret, må vel terses av. Link to post
Luco Svart 14.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2012 Hvordan var det å få løsnet gamle bolter, brukte du noe triks? varma du gods eller rust løser? Jeg prøvde meg såvidt på eksos bendet og så kjente jeg på termostathuset, men gav opp i første omgang da jeg var redd for å ødelegge boltene og virkelig ordne meg arbeid. Noen som har tips til å smøre boltene inn med for å unngå at de ruster fast til neste gang? Har god erfaring fra jobb med aqualube på bolter som skal under vann, men vet ikke om den tåler varm/kald sekvensen... Link to post
REM Svart 14.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2012 Bruk antiseise på gjengene. Biltema har sk. montasjepasta som er kopper eller alubasert. Kopperpastaen benyttes i stål/stålforbindelser. Alupasta hvor du skrur i aluminium eller andre lettmetaller. Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
sofa Svart 14.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2012 Hei hvis det ikke blir spesielt varmt så er vanlig trekjære et bra middel Link to post
ray Svart 14.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2012 Hei ray skal til med samme operasjon med skifte av cuttless lager, hvor kjøpte du lagerne? sitter hylsa veldi fast etter du har skrudd av de 3 boltene, jeg har en fairline med 38mm aksling jeg har en klemflens uten bolter som klemmer akslingen, lurer litt på hvordan akslingen er festet er vel muli at det er en mutter på akslingen inne i klemflensen når jeg løser den fra giret, må vel terses av. Hylsa blei slått løs. Brukte en 2"x 4" mot hylsa fra utsiden og slo den inn. Boltene er messing og løsnet med engang. Hvordan akselen din sitter i klemflensen har jeg ingen aning om. Regner med att du ser det når du løsner den fra giret Prosjekt Princess 35 Link to post
ray Svart 14.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2012 Når det gjelder boltene på eksosbbendet , satt de hardt, Tok i det jeg turte og litt til, ikke noe seig trekking, bare hard og bestemt. Løsner som regel da. Når den har løsnet men fortsatt går tregt,må bolten skrus inn og ut, litt lenger ut for hver gang. Bruker da wd40 i tillegg. Prosjekt Princess 35 Link to post
winum Svart 16.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2012 Hej super projekt Vi er også igang med en P35 og er næsten lige så langt som dig (skal til at male motore men venter på 2 nye turboer). Jeg har et spørgsmål i indlæg nr. 39 (pakkboksen) der er en slange på pakkboksen hvor er den monteret i den anden ende ? ps vores er med 2 Tamd 41. Skulle der være en med samme motore der kunne hjælpe med et foto (slangen var ikke monteret da vi fik båden) Hilsen Johnny Danmark Link to post
Princess 36 Riviera Svart 17.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2012 På min P36 Riviera så går det sjøvann til kjøling/smøring inn på hver pakkboks. Regner med det skal være det samme på P35. De er koblett inn på saltvannskretsen på motoren. Forøvrig en veldig fin tråd! Gleder meg over å se hvor fin båten blir! Link to post
nordan family 27 Svart 17.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2012 (redigert) Meget inspirerende tråd Winum: om du søker opp REM sin gamle tråd om girkassene sine var det noen veldig gode bilder og illustrasjoner av pakkboksene i P 35 når han skiftet pakninger. Det var vel 2x Volvo innstallasjon, og detaljerte bilder. edit: HER Redigert 17.Januar.2012 av nordan family 27 (see edit history) Link to post
winum Svart 17.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2012 Ja den er rigtig fin. Mit problem er hvor man skal koble slangen til. På MS4 gearkassen er der tilslutning men det kan jeg ikke finde på HS1. Måske REM kan hjælpe med et foto ? Hilsen Johnny Link to post
ray Svart 17.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2012 Hej super projekt Vi er også igang med en P35 og er næsten lige så langt som dig (skal til at male motore men venter på 2 nye turboer). Jeg har et spørgsmål i indlæg nr. 39 (pakkboksen) der er en slange på pakkboksen hvor er den monteret i den anden ende ? ps vores er med 2 Tamd 41. Skulle der være en med samme motore der kunne hjælpe med et foto (slangen var ikke monteret da vi fik båden) Hilsen Johnny Danmark På de med cummins og vann"trykk" smøring/kjøling er slangen koblet inn på det som er tappe pluggen på oljekjøleren til giret. På min utgave er den koblet inn på eksos bendet. Vil tro REM kan svare da han monterte HS1 gir Prosjekt Princess 35 Link to post
REM Svart 17.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2012 Mit problem er hvor man skal koble slangen til. På MS4 gearkassen er der tilslutning men det kan jeg ikke finde på HS1. Vil tro REM kan svare da han monterte HS1 gir Tilførselslangen til pakkboksen har intet med gearkassen å gjøre, det være seg MS4 eller HS1. Slangen går fra saltvannskretsen på motoren, fra oljekjøleren hvis jeg ikke husker feil. Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
nordan family 27 Svart 17.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2012 Tror innlegg 67 i tråden til REM viser slangen som går til pakkboksen? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn