Flybridge Svart 21.September.2012 Del på Facebook Svart 21.September.2012 http://www.dinside.n...r-en-katastrofe Huff. La oss håpe at folk ikke prøver og bruke leketøy som verktøy. Kanskje dette kan være forklaringen på mye snodig navigasjon.... Denne oppgraderingen til Apple kom for 2 dager siden. Har det vært så mye "snodig navigasjon" de siste to døgn, eller kanskje Apple ikke har noe med "snodig" å gjøre Sitér dette innlegget Hilsen: Capitan of Canopus Link to post
MT. Svart 21.September.2012 Del på Facebook Svart 21.September.2012 Denne oppgraderingen Det er ikke alle fremskritt som er skritt fremover, tydeligvis... Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Marwin Svart 23.September.2012 Del på Facebook Svart 23.September.2012 Hvis du har iPad eller iPhone, ikke oppgrader til iOS 6! Jeg har gjordt den tabben, og Google-map forsvant. Apple har satt inn et ubrukelig kart som ikke kan fjernes og mange unyttige gadgets. Grå-hvit tekst på sort bunn, er ikke naturlig, blant mye annet.. "Big skuff" for en Mac-f@n Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Jon-Kåre Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Kjører vel ikke båt etter google maps? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Free Lillehammer Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Kjører vel ikke båt etter google maps? Går en vandrehistorie i Redningsselskapet om en nyfrelst båtfamilie som navigerte med NAF veibok... Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Går en vandrehistorie i Redningsselskapet om en nyfrelst båtfamilie som navigerte med NAF veibok... Jeg kjente en som navigerte med NAF bok. skal ikke nevne navn. Det var bare å spørre han hvor steiner og grunner var, fordi han hadde vært neppå dem alle hehe Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
8lv Svart 14.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 Noen her som vet om ruter og trakcs som er opprettet på ipad kan exsporteres og brukes på plotter ? Sitér dette innlegget Link to post
Knut T. Svart 14.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 Noen her som vet om ruter og trakcs som er opprettet på ipad kan exsporteres og brukes på plotter ? Ruter laget på iSailor kan i alle fall eksporteres som GPX filer, og kan brukes av f.ex. Open CPN Sitér dette innlegget Besøk min hjemmeside Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt) Link to post
8lv Svart 15.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2012 ser man kan dele ruter og tracs via mail. fb og twiter, når ruter deles pr mail så kommer det kmz filer som åpner seg i google earth ! men dette vil vel ikke gi tracs på plotter om de legges over dit ? Sitér dette innlegget Link to post
Knut T. Svart 15.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2012 iSailor lager rutene som GPX filer, og disse kan som sagt sendes via mail og importeres rett inn i Open CPN programet som jeg bruker på PC. Om vanlige plottere kan bruke dette, og hvordan du event. kan få importert disse filene til den, vet jeg ikke. Ser at Navionics lager ruter som KMZ filer, og de skjønner iallefall ikke Open PCN. ( Enda en god grunn for å bruke iSailor) Sitér dette innlegget Besøk min hjemmeside Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt) Link to post
Proxor Svart 13.November.2012 Del på Facebook Svart 13.November.2012 Hei, må ipad ha 3G? eller kan man bruke ipad med bare wifi? man trenge vel ein anntenne som er i 3g for at den skal vise deg på kartet kansje? Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 13.November.2012 Del på Facebook Svart 13.November.2012 Hei, må ipad ha 3G? eller kan man bruke ipad med bare wifi? man trenge vel ein anntenne som er i 3g for at den skal vise deg på kartet kansje? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 13.November.2012 Del på Facebook Svart 13.November.2012 Ja, den må ha 3G. GPS-enheten sitter på 3G-brikken i iPaden, så uten den blir plasseringen svært unøyaktig (kan gi noenlunde plassering med wifi-tilgang, men er ikke holdbart). Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 13.November.2012 Del på Facebook Svart 13.November.2012 (redigert) Wifi-interpoleringen er fullstendig uholdbar for navigasjon på sjøen. Uten GPS blir iPad´n bare et planleggings- og orienteringsverktøy. Redigert 13.November.2012 av Fargo Lillehamme (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 13.November.2012 Del på Facebook Svart 13.November.2012 (redigert) Mulig nevnt før i tråden. Men en får GPS pluggin's til epleproduktene. En må bare sjekke litt først om disse løse enhetene støtter produktet en har og App'en en skal bruke. Edit: Her er en. Redigert 13.November.2012 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Popeye70 Svart 13.November.2012 Del på Facebook Svart 13.November.2012 Mulig nevnt før i tråden. Men en får GPS pluggin's til epleproduktene. En må bare sjekke litt først om disse løse enhetene støtter produktet en har og App'en en skal bruke. Ulempen med disse er at de tar plass, og lett kan løsne fra ipaden hvis man er litt uforsiktig. Plugger man inn en sånn vil man også få problemer med å putte iPaden i et etui. Et alternativ som gjør håndteringen av iPaden litt enklere er en bluetooth-GPS. Da kan iPaden ligge i et etui, og du slipper alle ekstradinger som må festes til padda og kan falle av. Ulempen er selvfølgelig at bluetooth-GPSen trenger batteri for å fungere. Det er også enkelte kompabilitetsproblemer så man må sørge for å kjøpe en bluetooth-GPS som er offisielt støttet for å være sikker. Selv da kan man få problemer - det er flere som har rapportert om problemer med forbindelsen mellom iPad og GPS etter oppgradering til iOS6. Det enkleste er å kjøpe en iPad med WiFi+3G. Da er alt integrert i brettet og man unngår dingser som faller av, går tom for batteri eller blir borte fordi man ikke husker hvor man la den fra seg forrige gang man brukte den. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
-morten- Svart 14.November.2012 Del på Facebook Svart 14.November.2012 Da jeg kjøpte Ipad var det akkurat som ekstra backup på kartplotter som var største grunn. derfor kikka jeg her inne på det meget gode forumet her, og fant ut at jeg måtte ha wifi+3G Dette fungerer utmerket. Den er annvennelig og brukes til masse annet også både i heimen på hytta og i båten!! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
mhemil Svart 14.November.2012 Del på Facebook Svart 14.November.2012 Garmin Bluechart for iPad ble annonsert i februar i år, først med lovnad om lansering i juni, men appen lar fortsatt vente på seg. Noen med mer info? Bruker forøvrig Navionics og er fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 14.November.2012 Del på Facebook Svart 14.November.2012 Tror ikke dette har blitt noe av ennå! Det ville i hvertfall vært perfekt å fått Bluechart på Ipaden i og med at jeg har Garminplotter med det fra før! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Free Lillehammer Svart 14.November.2012 Del på Facebook Svart 14.November.2012 Slik jeg ser det har iPad bare en eneste ulempe i forhold til plotter og det er hvor lenge man kan kjøre uten lading (ja, padn kan kobles på ledning, men da er utfordringen å holde fuktighet ute.). Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 14.November.2012 Del på Facebook Svart 14.November.2012 Syntes iPad`en funker fint når jeg sitter inne, men sitter jeg ute i solys så ser jeg fint lite eller ingenting Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 14.November.2012 Del på Facebook Svart 14.November.2012 Syntes iPad`en funker fint når jeg sitter inne, men sitter jeg ute i solys så ser jeg fint lite eller ingenting Poeng. Selv har jeg den stående under spray hood dersom jeg har sola vertikalt inn i ryggen. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 14.November.2012 Del på Facebook Svart 14.November.2012 Her i Trøndelag har vi stort sett HT eller kalesje på hehe.. Skjelden jag er av med den fremste kalesjen uansett så for meg har det ikke vært problemer med sollys de to sessongene jeg har brukt Ipad. Den bør jo uansett ikke stå utsatt for sjø eller regnsprut.. om du ikke har deksel til den.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Popeye70 Svart 14.November.2012 Del på Facebook Svart 14.November.2012 En annen ulempe med iPad og Navionics-programvaren er at båten kjører ut av kartet, så man er nødt til å flytte på kartet for å holde båten på kartet. Disclaimer: Har ikke testet dette siden i fjor høst - det kan ha skjedd endringer i nyere versjoner av programvaren. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Mulligan Svart 14.November.2012 Del på Facebook Svart 14.November.2012 Slik jeg ser det har iPad bare en eneste ulempe i forhold til plotter Det finnes noen fler. Og de er langt mer alvorlig. Den har ingen sjekk av konstellasjon før den setter i gang å navigere. Ser den tre satelitter gir den en posisjon, uansett om de står på samme sted. Og, den har heller ingen FDE (Fault Detection and Exclusion). Her tas en og en range ut av løsningen for å verifisere at avstanden den gir er riktig. iPad gir heller ikke mulighet til å ta ut ranger en vet er dårlig. Det er heller ikke mulighet for å løfte elevasjonen ved seilas i trange fjorder. Mine mottagere gir alarm og stopper dersom ikke posisjonen kan garanteres. Det finnes mottagere der ute (dyre) som kan plugges inn i iPad. Blir ei fin lita oppmålingspakke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.