Jump to content

AGM batteri - Hvem har best pris?


bjoris

Recommended Posts

Mix.

Først, jeg kommer opprinnelig fra Tyskland og er vant til annet enn du klarer "å tilby".

Det må derfor mye til før jeg både reagerer på noe som "personangrep" og tar det for alvor.

Unntatt er mine reaksjoner på nazistiske egenskaper, men det vill du ikke vite.

 

Det du driver her blir derimot vurdert som hjelpeløs forsøk for å kaste dårlig lys på både meg og Sterling.

Grunnen for det bli også beskrevet før.

 

Sant er derimot at det jeg gjør og det som Sterling selger faktisk virker.

Du derimot har trolig bare to problemer, et som fortsatt er uklar med ladesystemet ditt, og kanskje et eller noe annet med deg selv.

 

----------------

Men praktisk.

 

Ang. ankepunktet "floatspenningen for AGM" er de gamle ladere, helt riktig, ikke lengre optimal.

Som jeg sa allerede finnes det bl.a. akkurat derfor nye ladere, nemlig PCU.

Men likevel virker CED ganske så fint også på såkalt moderne AGM.

 

Uansett, om Sterling CED eller ikke, kunne du ha skjønt allerede at det holder også med 13,6V ved 20°C.

Bare at det er -enda- bedre med laver spenning.

 

-----------------

Tabellen som du ser ovenfor er egentlig også enkelt å forstås.

Men bra at du signaliserer spørsmål, jeg forklarer det også for deg.

 

Alle ladere med variabel ladetid har minst en triggerpunkt ("der noe skal skje.")..

Den vi snakker om er forskjellig fra innstilling til innstilling men ligger for bly-syre ofte ved ca. 14,1 til 14,2V ved 20°C

Hos Sterling er det så at den tar tiden frem til det blir oppnådd: (ladeslutspenningen -300mV).

Laderen begynner å måle tiden i minutter fra den starter til den oppnår denne spenningen,

multipliserer denne tiden med "X-faktor" for så å kjøre konstant spenning med dette resultatet i minutter.

 

Laderne (alle med variabel tid) har også en minimum og en maksimum for utjevningstiden,

som betyr at utjevningsprosessen må bevege seg innenfor dette tidsvinduet.

 

Og derfor er det viktig at man velger en lader som passer inn i både forbruks og ladeskjemaet.

For lang utjevning blir forholdsvis sjelden til noe praktisk problem.

 

Er laderen derimot for små da leverer den ikke nok strøm for å kunne lade batteriene rask nok slik at dette passer inn i timervinduet.

Så får man ikke fullstendig lading.

 

Man kunne nå forlenge selveste utjevningstid kunstig,

men det ville heller ikke være bra for blyplatene siden det så økes på gitterkorrosjonen og ikke minst uttørking av AGM-plater.

 

Så er det fortsatt det beste hvis man har en lader som passer til hele kapasiteten,

slik at det blir passe rask bulktid før den går over i utjevningsprosessen.

 

Lading er altså ikke noe hekseverk, men forholdsvis enkelt hvis man holder seg til de enkle grunnlag.

Og dette behøver man ikke å gjøre for vanskelig.

Tvert i mot synes jeg (med blikk tilbake over mange år) at det verken ha blitt mange flere uskadelig brukbare Wh i en 100Ah batteri

eller lengre batteri levetider enn før.

 

Men karusellen dreier jo videre og det hadde vært synd hvis man ikke hadde noe å prate om.

 

Så, si i fra hvis man kan hjelpe deg med mer.

 

 

Hilsen

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Derimot finnes det siden mange år ikke noe problemer hos mine kunder.

Rart, ikke sant?

 

:fishing:

Jørg

 

 

 

En logger koster penge og begynner man med det da trenger man mange.

Mange, fordi da blir det omsider topp aktuelt for kundene med å spørre om en analyse pga. mulig reklamasjon.

 

Jamenn du har jo ingen feil eller reklamasjoner på dine produkter ?

 

:diving:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

At dere klarer å skrive så mye tull om strøm. Dere holder dere heller ikke til tema til trådstarter her. Hadde jeg ikke hatt god greie på dette tema, hadde jeg virkelig blitt forvirret om alt jeg har lest her.

Her er noen tips til de som lurer på valg av lader og batterier: Tenk først over forbruk. Velg batterier etter dette behovet. Om du velger åpne blybatterier (vanlige batterier med syre) eller AGM eller GEL spiller ikke stor rolle. De kan vare like lenge om de blir brukt riktig. Om du kjøper et dyrt batteri som selger sier at er veldig bra, har du ingen garanti for at det vil vare lenge om du bruker det feil. Blybatterier er i de fleste tilfeller gode nok for de fleste. Velger du AGM er de vedlikeholdsfrie. Og kan plasseres som man ønsker. Gjerne liggende. GEL eller dyrere batterier er bortkastet penger. Alle seriøse leverandører har datablad som forteller om sluttspenning, normal float (dette er maks ladespenning ved konstant lading) På AGM så anbefales det ikke å slippe spenningen under 1,85V pr celle= 1,85x6=11,1V. Går du under dette, kan det gå utover levetid. Tips, lad opp så fort du kan etter utladning. Maks ladespenning er 2,28V pr celle 2,28x6=13,68V Dette måles lett med et voltmeter. Når batteriet er fulladet skal det aldri overstige denne spenningen. Ellers ødlegger du batteriet. Dette er det vanligste feilen til å ødelgge batterier. Kjøper man en intligent lader unngåes dette. Ved hurtiglading av ikke fult batteri eller under kjøring, er normalt ladespenning 14,4 volt. Om det er kraftig nok lader. Et batteris kapasitet oppgis alltid i Ah. (Apere timer) De fleste oppgir dette over 10 timer. Tar du ut strømen hurtigere enn dette er det ikke sikkert at du får ut mer enn 50% av batteriet. Temperatur vil også påvirke dette. Normalt er kapasitet oppgitt ved 20 grader. Lader man ved null grader kan man gå opp 0,2 volt på ladespenningen uten å ødelegge batteriet. Vekt betyr ikke hvor bra eller stort batteriet er. Det er legeringen inne i batteriet som avgjør dette. Billig batteri= ofte dårligere batteri.(dårligere kvalitet på legering). Det er heller ikke regler for hvor stor eller liten lader man skal bruke. Men man velger gjerne en lader som er minst 10% eller større enn den batteribanken den skal lade. Det vil alltid gå å lade en stor batteri bank med liten lader. Men det vil gå veldig lang tid å lade de 100%. Man kan heller ikke kjøpe for kraftig lader så lenge denne er spenningstyrt. De fleste intligente (smartladere) har kontroll på dette. Men sjekk gjerne etter noen dager med et voltmeter. En liten ulempe med AGM er at spenningen faller ikke likt som et åpent bly batteri. Så du har ikke like god kontroll på om batteriet begynner å bli tomt. Hold deg til samme type av alle batterier i båten. Men du kan godt blande Ah. (størrelse) Ikke bland AGM eller Blybatteri, da de har forskejllig ladespenning. Det er sikkert mange som er uenige med dette jeg skriver. Men jeg har forsøkt å formidle det som er viktigste med batterier og lader. Min bakgrunn for dette er at jeg har jobbet i over 10 år med batterier og ladere. Jeg har solgt 50% av batterier og laderer til alle landets GSM/3G og base stasjoner til telefon. Samt alle Nordkring sine sendere. (Rikstv).

Link to post
Share on other sites

Ingen så serverer du bare svada.

1time,4h,8h,12h 24h !! Av hva ? Hvordan vinden blåser ?

Man kan jo ikke sette noen max/min tid på disse laderne. Man kan ikke justere noe som helst !

Og totalkapasiten forandrer seg jo fra spec'n etter hvem du snakker med !

Jeg begynner faktisk å lure på om du er riktig navla. (Ja der fikk du et personangrep rett tilbake)

 

Ikke nok med det, du anbefaler Bitteliten 13,2 -13,4 float. Helt greit det.

Men ta en titt på din egen tabell over. :lipseal:

Er det rart man gir opp, og pelmer ut dritten !

Det er ikke det spor rart man trekker produktene dine og kompetansen din i tvil...

 

Det er utrolig å se hvordan du bruker muligheten til å spre ukvemsord i stedet for å følge min oppfordring med å komme med konkrete fakta! Jeg har enda ikke greid å få grep om hvilken batteribank du har problemer med?

 

Her mistet du plutselig all kredibilitet! At det går an? :discuss:

Link to post
Share on other sites

Jamenn du har jo ingen feil eller reklamasjoner på dine produkter ?

Du spøker litt, gjør du? :smiley:

 

Jo, selvfølgelig har vi også feil.

Men det skjer sjeldent nok at det i hvert fall ikke lønner seg for det.

Feilene vi har dykker vanligvis opp rett etter installasjonen og er også vanligvis lett synlig.

Og da sender vi bare nytt, ferdig er det.

 

Men hvis du ikke vet ennå, jeg både selger, installerer og reparer også annet enn produkter fra Sterling.

Jeg pleier først å sjekke selv siden jeg vanligvis finner feil umiddelbart og kan rette på det.

En logger er derfor bra f.eks. ved tilfelle med uregelmessige feil på på større systemer.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Mix.

Først, jeg kommer opprinnelig fra Tyskland og er vant til annet enn du klarer "å tilby".

Jeg kommer fra Norge og er vant med annet enn du kan tilby, nemlig å få vite hvordan

et produkt skal virke. Uten å forholde meg til noen X-faktor.

 

Det må derfor mye til før jeg både reagerer på noe som "personangrep" og tar det for alvor.

Unntatt er mine reaksjoner på nazistiske egenskaper, men det vill du ikke vite.

Dine nazistiske egenskaper kan du godt holde for deg selv ja.

 

Det du driver her blir derimot vurdert som hjelpeløs forsøk for å kaste dårlig lys på både meg og Sterling.

Grunnen for det bli også beskrevet før.

Jeg forsøker kun å feilsøke absorsjonsfasen på et Sterling produkt, personangrep er det du

som har stått for, men jeg har begynt å ta igjen.

 

Sant er derimot at det jeg gjør og det som Sterling selger faktisk virker.

Du derimot har trolig bare to problemer, et som fortsatt er uklar med ladesystemet ditt, og kanskje et eller noe annet med deg selv.

Jeg har ingen problemer lenger, Sterlingladeren er som sagt pelmet ut.

 

Alle ladere med variabel ladetid har minst en triggerpunkt ("der noe skal skje.")..

Den vi snakker om er forskjellig fra innstilling til innstilling men ligger for bly-syre ofte ved ca. 14,1 til 14,2V ved 20°C

Hos Sterling er det så at den tar tiden frem til det blir oppnådd: (ladeslutspenningen -300mV).

Laderen begynner å måle tiden i minutter fra den starter til den oppnår denne spenningen,

multipliserer denne tiden med "X-faktor" for så å kjøre konstant spenning med dette resultatet i minutter.

Ja dette er jo en smart måte å unngå reklamasjonssaker.

Bland inn en X-faktor som gjør det totalt umulig for kunden å feilsøke absorsjons/utgjevnings fasen, og forandre spec'n på total ah kapasitet slik det passer seg...

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt hos Sparelys.no, 100 ah ved 10c til 1450 pr stk, disse er 140 ved 100c så tilsvarer Hyttebutikken.no. Billigst var Maritim med 1350 for 100'ah 10 timer. Jeg har ikke sjekket pris på bly for jeg syns AGM har noen andre fordeler også spesielt minimalt med gassing er viktig når de ligger under puta du sitter på, men er det vesentlig billigere egentlig? Hvis en da kan få mer strømutgifter av samme størrelse så trenger du jo feks bare 2 AGM 100 ah batterier fornånfå samme kapasitet som 3 100 ah bly. Da kan jeg ikke tro prisfordelen til bly er særlig stor om den er der i det hele tatt. Ser det blir lettere å ødlegge AGM batterier

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Greit oppsummert av Sandegutten, takk. Slike innlegg er nyttige for mange vil jeg tro samtidig er det ikke feil å gå skikkelig i dybden som Ole Petter gjør, han hadde blant annet en meget forståelig oppskrift på hvordan en kan sjekke at batteriene blir toppladet, det må være nyttig for alle som ønsker lang levetid og problemfri bruk av batteriene ombord...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Bland inn en X-faktor som gjør det totalt umulig for kunden å feilsøke absorsjons/utgjevnings fasen, og forandre spec'n på total ah kapasitet slik det passer seg...

 

Her er X-faktorene:

 

Boost - Float - Factor - Max - Min

sealed lead acid

14,4V - 13,6V - 6 - 8h - 4h

GEL Exide

14,4V - 13,7V - 8 - 24h - 12h

open lead

14,8V - 13,5V - 6 - 8h - 1h

GEL American

14,1V - 13,7V, 10 - 6h - 4h

 

 

Er det noe mer du trenger før du avslører dine hemmeligheter?

Link to post
Share on other sites

Bare så jeg har skjønte det, hvis vi ser på open lead (som jeg oppfatter som den setting jeg må bruke på AGM siden disse skal ha høy ladestrøm i starten, 14,5-14,9 v) så sjekker laderen på batteriene hvor mye strøm som trengs inn, så gangens tiden med 6? Dvs lader den alltid minimum 6 timer på 14,8v?

 

 

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

På AGM så anbefales det ikke å slippe spenningen under 1,85V pr celle= 1,85x6=11,1V. Går du under dette, kan det gå utover levetid. Tips, lad opp så fort du kan etter utladning. Maks ladespenning er 2,28V pr celle 2,28x6=13,68V Dette måles lett med et voltmeter. Når batteriet er fulladet skal det aldri overstige denne spenningen. Ellers ødlegger du batteriet. Dette er det vanligste feilen til å ødelgge batterier. Kjøper man en intligent lader unngåes dette.

Så da lurer jeg på hvorfor Mastervolt laderen min på MAstervolt batteriene kjører inn 14,1V float spenning - dog med temperaturkompensasjon slik at det visstnok skal være 13,8V ved 20 grader på batteriene.

Link to post
Share on other sites

så sjekker laderen på batteriene hvor mye strøm som trengs inn, så gangens tiden med 6? Dvs lader den alltid minimum 6 timer på 14,8v?

Ikke helt.

Før det første ser den ikke etter strøm, men etter spenningsnivå.

 

Laderen kan ikke vite hvor mye strøm den leverer til andre forbrukere samtidig,

men viktig for batteriene er spenningen. (les forklaringen av Ole Petter ang. rekombinasjon en gang til.)

Strøm er altså ikke viktig for absopsjonen.

 

Min og Max betyr at en batterilader lader minst Minimumtid, men ikke mer enn maksimum-tid.

Laderen regner minutt fra starten og ganger det med "X" som fast faktor.

 

Tar vi open lead som eksempel.

Går f.eks. 5 minutt fra start til triggerpunkt da blir det 5 x faktor 6 = 30 minutter i utjevning.

Samtidig sier tabellen "Minimum 1 time", som resulterer at laderen absorberer minst 1 time.

 

Tabellen sier også "max 6 timer".

Det betyr at den ville absorbere i maksimalt 6 timer.

Dumt hvis man har for stor batteribank eller for liten lader i forhold til samlet belastningen.

 

Et typisk eksempel for det:

(ikke presis, det varierer litt)

 

En har en batteribank med 400Ah som er tom for 50%

Laderen yter maks 20A

50% = 200Ah delt med 20A = 10timer; pluss absorpsjon

 

-----

Lys og kjøleskap trekker 8A

= 20 -8 = 12A maksimalt.

50% = 200Ah delt med 12A per time blir omtrent minst 16 timer pluss absorpsjon.

 

Passer absorpsjonen ikke inn i tabellen da mangler det selvfølgelig en del lading,

som gjør batteriene verre og verre.

Derfor må man velge en lader som er passe stor.

 

Før noen begynner å lure igjen om det bare er Sterling som har det så: Svaret er Nei.

"Alle" ladere har en slik faktor og maksimale absorbsjonstider som likner veldig.

Det er også logisk siden det ikke ha å gjøre med laderen, men med batteriene.

Laderen leverer bare spiselig energi som batteriene lagrer.

 

Hilsen

Jørg

 

ps: I dag blir det bare sporadisk svar.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

OK.

Min lader er på 45A, en mobitronic 945-012TB, som kan settes til 4 eller 8 timer max absorpsjon, denne skal ladde en batteribank på 400Ah(vedlikeholdsfritt bly).

Med maks forbruk som er 50% nedtapping trenger den å ladde opp 200A.

Skal man da rengne slik?

80% AV Batteribank= 320Ah

320Ah/45A= 7,1h, rundet ned til ca 7 timer i bulkladding ( så kommer forbruk mens man ladder i tillegg)

Så kommer det litt for magiske for meg:

80Ah/45A = 1,7h, rundet opp til 2 timer, men her avtar jo strømmen betraktelig, så hvordan finne rett absorpsjons tid? Amper ut=Amper inn?

Jeg har en BMV602 bat monitor.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg hentet batteriene på Posten, alle tre batteriene måler 12,77v og veier 29,6 kg, oppgitt å være 30 kg, men badevekten er neppe så nøyaktig. Syns kanskje det var litt lavt? Iflg selger kom de på lager i januar...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Da har jeg hentet batteriene på Posten, alle tre batteriene måler 12,77v og veier 29,6 kg, oppgitt å være 30 kg, men badevekten er neppe så nøyaktig. Syns kanskje det var litt lavt? Iflg selger kom de på lager i januar...

For å slippe å lese 448 innlegg, hva slags lader har du bjoris?

Link to post
Share on other sites

For enfoldige sjeler, synes jeg at innlegg #431 (!) i denne strengen gir en grei oppsumering :yesnod:

(Reklame og kjeftbruk kan gjerne føres i andre fora, spør du meg.)

Og spørsmålet om AGM-batterier og pris (som denne strengen EGENTLIG handler om!) er blitt besvart av flere. :yesnod:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...