Jump to content

AGM batteri - Hvem har best pris?


bjoris

Recommended Posts

Lucky you..

...

Eg har en kompis som kjøpte AGM hos sparelys i fjor, eg kan jo spørre han om han er fornøyd ennå.

 

Hehe, tiden vil nå vise det, men det skal bli fint med nok strøm. Sjekk gjerne om han er fornøyd, det er jo ikke nødvendigvis bra om ett batteri fungerer i ett år, men det motsatte er jo ett dårlig tegn, men som vi ser, det er ikke vanskelig å ødlegge ette batterie på kort tid...

 

Kom over denne

ør jeg velge AGM eller GEL batteri eller er det andre forslag?

https://baatplassen.n...g/page__st__100

 

Ja, det er mange slike tråder, men de blir veldig lange og er nært håpløse til å finne konkret info i som f.eks hvilken kabeltykkelse som anbefales... Formellen er jo veldig grei, men hva kan en akseptere, hva gjør laderen dersom spenningen er blir for lav, justerer den selv, har den føler på batteriene etc.. det blir jo bare mer og mer spørsmål jo mer en finner ut av... Tror det ender med 50mm det må vel være nok? Da har jeg ett spenningsfall på 0.2 volt på 10 meter når laderen smukker av gårde 50 amper til ladevillige batterier...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Bjoris,

 

Det er vel ikke lange kabelstrekket fra laderen din og ned til batteriene? Eller skal du til med batterier i styrbord benk også?

 

Laderen har ikke "senseledning" på batteriene; kun temperatursensor. (Som forøvrig bør stå på et av forbruksbatteriene etter mitt hode, ikke på startbatteriet slik som det var montert ombord hos meg.)

 

Se på kabeldimensjonen som er brukt originalt: 35mm2 fra laderen! Kanskje ikke ideelt, men godt nok? :pray:

Link to post
Share on other sites

Tenkte å flytte dette over til styrbord, så det blir nok 4 meter, kanskje mer. Skal måle i dag. Ser sparelys har maks 50 mm iallefall nettbutikken, det gir 0,2 volt spenningsfall over 10 meter. Levelig eller for dårlig?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det burde ihvertfall holde, på grensa til overkill men det er jo bare fordeler, ikke minst visst du skulle

falle for fristelsen å sette inn noe større en gang.

 

Det var visst AGM solar 140AH 100 timer (10 timer 100ah) han hadde kjøpt 2 stk. av våren 2010.

So far so good. Han har sikkert liten lader og kjører ca. 14.4v / 13.8v etter det eg skjønner.

Link to post
Share on other sites

https://baatplassen.n...g/page__st__100

Kokt den andre AGM tråden inn til dette.

1. Jeg har 3 stk Euroglobe AGM 100 a batterier i min båt. Er veldig godt fornøyd med kapasiteten på disse. De var ganske dyre,men det virker som at prisen er på tur ned på AGM batterier.

2. Gel batterier er fine til kontinuerlig forbruk, de er arbeids båt, rullestol og etc. Fleste av dem takler dyputlading bra men dem er ikke egnettil å stå utladet over tid, anbefales vanlig topplading etter dagen.

De er grunnen til vi ikke anbefaler dem til våres installasjoner i fritidsbåter der dem trenger mer batteriteknologi som kan utlades sakta uten topplading i ukevis. Besøk våres hjemmesider www.isbater.no

 

3. Er ikke helt enig i at AGM nødvendigvis er det beste for deg. Hvilket ladesystem er det du har. Et AGM batteri kan lades med inntil 15Volt (ikke alle). Uten ekstern regulator som er justerbar vil du ikke kunne få en optimalladning fra dynamoen. Om dine gamle batterier har holdt i 6 år virker det josom det systemet du har hatt har vært rimelig bra.

 

4. Jeg har testet en del AGM batteri og indre motstand til Concorde og Victron sine batterier er lignende. Leoch har nesten dobbelt mindremotstand og kan brukes hektiskere uten oppvarming. Leoch produserer ny linje avforbruksbatterier til Optima som blir lansert snart om den ikke er kommet påmarkedet. Alle disse batteriene er av "12 år kvalitet" og egner segbra til forbruk mens Leoch sine er suverent startbatteri og. "Servicemannen"

5. AGM har et helt annet ladeforløp enn vanlige bly/syrebatterier, så avh. hva du stiller laderen inn på ,så vil du redusere levetidenpå det ene eller det andre. ( Tipper AGM ryker først siden de ofte ikke tålermed enn 13,65v i vedlikeholdsfasen )

Både bulkfase og absorbsjonsfasen i tid er jo altså ulikt på batteritypene, så du vil aldri, uansett lader få korrekt ladeforløp.

I tillegg "mister" du jo alle fordelermed AGM, siden du ikke kan lade banken mer ut enn svakeste ledd. ( 50% på åpne bly)

 

6. At syren er omgjorttil aggregatform GEL, behøver ikke bety at batteriene tåler støt, vibrasjoner,etc.godt. Det bestemmes i større grad av batteriets konstruksjon. Alle batterileverandører er prisgitt den internasjonale "blybørsen". Prisforskjellene er nok i mye større grad relatert til hvilke spesifikasjonskrav man som markedsførersetter til den kinesiske produsenten.

Dette oppdager man først etter 2 - 4 år som båteier hvis man faller for fristelsen til å kjøpe billige AGM batterier fra en hytteutstyrsforhandler.

 

Ellers var det MYE om LADING.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Her hadde det vært fint om du forklarte mer. Mine data:Jeg har org Yan dynamo på 60 amper og 50 amper Sterling landstrømslader som kan stilles inn på AGM. Forbruksbanken blir 3stk AGM, 3*100 amp. Start blir fortsatt åpent bly, 90 ah eller deromkring. Jeg vil åpenbart sette Sterlingen i AGM modus siden det er der verdiene fra nå vil ligge og startbatteriet trenger lite lading fra landstrømmen. Bruken vil være slik at jeg jevnlig vil lade batteriene med landstrøm, men periodevis blir det noen døgn med kun dynamo etter at dem er tappet kraftig ned, feks ved uthavn og regatta. Jeg vet at min dynamo ikke vil fylle batteriene, men den vil klare å få dem over kritiske nivåer. Pga svak dynamolading kommer jeg til å passe på å lade skikkelig med Sterlingen så sant det er mulig, poenget er vel at dynamoen i kombinasjon med betydelig økt kapasitet nå vil sørge for at batteriene ikke blir stående med kritisk lavt strømnivå slik at de ikke tar stor skade av noen døgn uten topplading, så skjørt kan vel ikke AGM batterier være?Mine nye AGM er oppgitt til å skulle ha 14,5-14,9 volt lading og 13,6-13,8 volt til vedlikehold. Jeg vil selvsagt sjekke hva som faktisk i praksis skjer siden jeg nå også har investert i batterimonitor, får jeg ikke disse verdiene og test etter OP metoden viser at batteriene ikke blir toppladet blir det ny lader også og evt hele veien med ekstern ladereg på dynamo.

 

Hjelp meg med å forklare meg hvor dette går galt

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Tror det ender med 50mm det må vel være nok? Da har jeg ett spenningsfall på 0.2 volt på 10 meter når laderen smukker av gårde 50 amper til ladevillige batterier...

 

Eg valgte 50kvadrat. Eg kjøpte sveisekabel på AEO, og surret rød tape jevnt og fint rundt alle + kablene. Kanskje ikkje så råflott som med rød isolasjon.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ja, da har jeg vært å finmålt i båten og ser at 4 meter nok holder, men ber dem om å få de ferdig klemt på 4,5 meter så tar jeg heller av litt om det er for langt, det er rart med det, blir alltid litt lengre enn en hadde trodd, ikke så lett å måle helt nøyaktig før jeg har fått ut de gml batterien, ser det må borres litt for å få korteste vei, men det blir skjult så ingen problem.

 

Har kikket litt på laderen og ble ikke helt klok på hvor jeg skulle koble til, men antar det må gå fint å koble + inn på den av de to grå koblingene, den som gjelder forbruket selvsagt, noe mer jeg må huske på

 

lader.jpg

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei Bjoris.

Om du monterer et av batteriene litt bort fra de andre så er regelen at du må ha en sikring i hver ende av plusskabelen, -som beskytter pluss og minuskabelen mot kortslutning. Om du ikke ønsker slike sikringer kan du sikre mot to feil, i henhold til forskrift ved å dobbeltisolere kablene.

En slik dobbeltisolering oppnår du med enten å benytte en spesiell dobbeltisolert kabel, og eller legge kabelen i rør. Det er uansett viktig å legge opp disse kablene og feste dem ordentlig.

 

Når det gjelder ladestrøm og spenningsfall så vil jo laderens totale kapasitet fordeles på alle tre batteriene og forbruket, noe som betyr at du neppe vil få noe spenningsfall i kablene til det ekstra batteriet av særlig betydning. Hvis du tenker deg at du oppgraderer til en 75 ampere dynamo senere, ja da vil jo allikevel den maksimale ladestrømmen til det ekstra batteriet ikke bli mer enn 25 ampere.

Men så kommer et poeng som er at man også må ta hensyn til når eller om batteriene kommer til å bli fødet fra flere kilder, og da snakker man om hvis motoren går og laderen står på samtidig.

Ellers er jo normalt forbruksstrømmen normalt lavere enn ladestrømmen, men om man for eks. ønsker å koble trøster eller winsj til forbruksbatteriene, så kan de være lurt å kable med tanke på å kunne trekke ut en høy startstrøm med minimalt / akseptabelt spenningsfall.

Dette er jo ting man regner på når man vet alle tenkelige forhold.

Link to post
Share on other sites

Tenker du nå forbruksbatteriene i mellom eller start/forbruk? Jeg planlegger nå å ha alle 3 på styrbordside i ny kasse og la startbatteriet stå igjen i babordkasse. Blir det nå for mye vekt på styrbord så kan jeg flytte ankeret og kjetting fra styrbord til babord.

 

Jeg planlegger å legge kablene i rør inn i avstiverene, under dørken, der er det meget god plass til det!

 

Nå er det vanskelig å se hvor ledningene går i dag fra forbruk til lader som jo nå er det jeg skal erstatte, er det så enkelt at dette er ledninger som normalt går direkte mellom lader og batteri eller kan jeg risikere at det går via strømbryter/instrumentpanel på noen måte?

 

 

 

 

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Da misforsto jeg sikkert, for jeg trodde du hadde planer om å sette et av forbruksbatteriene i motsatt side.

 

Men om du nå monterer alle forbruksbatteriene på et sted, og det stedet som forbruksbatteriene sto, så er det så langt jeg kan se ikke noe som trenger å gjøres med ladningen av disse.

Vi snakker i så fall, -om jeg forstår deg rett, -at du må forlenge kablene fra startmotoren til der startbatteriet kommer til å være montert, -i motsatt side av båten?

I så fall er det andre regler og andre forhold som kommer inn, hvor startmotoren er unntatt fra krav om sikring i batterienden, men at kablene da fortrinnsvis skal være dimensjonert for å tømme startbatteriet i tilfelle en kortslutning.

 

Virker det som om jeg har forstått riktig nå?

Link to post
Share on other sites

img_0260.jpg

 

Nei, det er omvendt, jeg er sikkert dårlig til å forklare:) Dvs jeg monterer forbruksbanken (de 3 nye AGMene) på motsatt side av der lader og annet elektrisk anlegg står i dag (bildet viser hvordan dette er i dag).

 

Det fremste og minste batteriet her er startbatteriet, det blir stående de to andre går ut og skal tjene sine siste år i min far si båt, de er altså ikke helt gåen, men jeg gidder ikke en sesong til der vi må til å starte motor på morgene for å få TVen på, det er den som kutter først...

 

Dette betyr at jeg må ha sikring i begge ender likevel på forbruk da? Du kan såvidt se luka til laderen til venstre i bildet så det er meget kort vei fra lader til batteribank originalt så det er jo slik sett synd å måtte flytte på dem, men som en ser, det er heller ikke plass til 3 forbruksbatteri i eksisterende kasse...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ser du OP hvordan jeg bør koble den nye forbruksbanken ifht disse bildene her? I dag er det felles minus for start og forbruk. I utg.pkt må jeg vel la ny minusledning fra forbruksbanken nå gå inn ved ladere slik at det blir en minus til start og en til forbruk, men det er forsåvidt ikke noe problem å la minusen fra den nye forbruksbanken gå til direkte til minus på startbatteriet, dvs slik det er i dag!

 

Jeg innser mine begrensninger her, absolutt, dette føler jeg meg bra usikker på. Tenkte at det bare var å ta bort de ledningen som i dag gikk fra forbruk til lader og legge inn di nye på samme sted, men som spurt om før, er det så enkelt? Går disse rett fra batteriene til lader tror du? Vanskelig å se, men det finner jeg selvsagt ut av når jeg demonterer tingene. Har pt måtte prioritere ett vaskerom, men blir bedre med tid til dette om 2 uker. Innen den tid er det greit å la ting kverne litt, blir ofte litt mindre "smarte løsninger" da som virker utrolig smarte når du holder på, men som i ettertid av og til viser seg at var litt kort tenkte...

 

Kan jeg f.eks bare ha 2 minusledninger? En slik sikring er jo rimelig greit å montere. Som du ser på bildene her har jeg sikringer på ene siden (80 amper pr stk)

 

lader_2.jpg

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

La meg forsøke å forklare på en mer generell måte for da tror jeg du klarer å resonere deg frem til hvordan det skal være.

 

Batterier er en strømkilde som er ganske kraftig. Dette betyr at om man får en kortslutning ute i anlegget så vil det gå en ganske så stor strøm gjennom kablene. (Batteriene er oppgitt med hvor stor kortslutningsstrømmen kan bli, og hvis man har flere batterier koblet sammen så må man legge sammen kortslutningsstrømmen for hvert batteri for å få totalen).

Normalt er jo denne kortslutningsstrømmen så stor at vi ikke trenger å ta hensyn til dette, og derfor beskytter vi heller kablene med en sikring i nærheten av batteribanken, men dog ikke inni batterikassen på grunn av eksplosjonsfare.

Det sier seg da selv at hvis man har montert batterier med en viss avstand, men som dog er koblet sammen i en bank, -så må man jo ha sikring i hver ende på plusskabelen, -slik at om man får en kortslutning på midten av kabelen så vil begge sikringene ryke, -for å unngå at man får brann.

Så kan man jo spørre seg selv, -men hvorfor har vi ikke en sikring montert i nærheten av laderen og eller dynamoen?

Jo det er fordi disse komponentene er strømbegrenset gjennom konstruksjonen og komponentene som er benyttet. Når man da har koblet lader og dynamo opp med riktig tverrsnitt, -så kan ikke ladestrømmen (effekten som legges igjen i kabelen) overstige det kablene takler av varmeutvikling. (Man kan si at sammenlignet med batterier så kan ikke ladere og dynamoer plutselig begynne å levere flere ganger den effekten de er oppgitt med, -og derfor sikres bare disse komponentene med en sikring nær batteriet.

 

PS! du må tenke på det jeg nevnte i siste innlegg, å beregne kablene ut fra det faktum at både laderen og motorens dynamo sammen kan levere over 100 ampere.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ser ut som om det er montert to ANL sikringer ved laderen. (De to grå boksene på kabelen). Hvor langt er det fra boksene og ned til batterikassen?

NB! Det ser ut som om boksene har sikringer med matt blanke sikringselementer, og hvis dette er sinkelementer så er ikke disse tillatt å bruke i båt på grunn av at de har lett for å irre. Bytt til marinesikringer i så fall for da er du sikret bedre mot overraskelser i fremtiden.

Link to post
Share on other sites

Det er ca 1,5 meter ledning, det er ikke sikring ved batteriene. Jeg har nå gått for 50mm kabler, som ved 100 amper vil gi 0,4 volt spenningsfall. Hvordan det da er med varme da vet jeg ikke, men det bør jo være mer enn nok.

 

Normalt kjører jeg aldri motor og landstrøm samtidig, men uhell kan jo skje så systemet bør jo tåle det. De nye batterien har en maks grense på 30 amp, så det vil jo normalt gå greit siden startbatteriet vel også får litt av all denne strømmen:)

 

Sikringene er blanke, lettere å se her...

sikringer_2.jpg

 

 

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Nå er dette med maks tillatte kontinuerlig strøm gjennom en leder (sikring av lederen) og maksimalt tillatt spenningsfall noe misforstått, også her blant Båtplassen eminente fagpanel.

 

Hvor mye energi man kan legge igjen i en kabel som følge av et spenningsfall i en leder avhenger av blant annet temperatur ratingen for kabelen.

I fritidsbåt så brukes jo den kipeste kabelen som er ratet til 60 grader C, selv på de stedene i båten hvor denne kabelen er forbudt å bruke, -da minimumskravet i for eks. maskinrom er 75 grader C.

 

Men hvis vi da regner på den kipeste kabelen (60 gr.C) så vil man med en 50 kvadrat kabel maksimalt kunne sikre denne med 105 ampere.

 

Hadde man for eks. valgt en kabel ratet for 70 gr. C så kunne man benyttet en sikring på 210 ampere, og med en 125 gr. C kabel så ville man kunne sikret denne med 300 ampere.

Som du ser så har kabeltypen relativt mye å si med hensyn til hvilken (hvor stor) sikring man kan montere.

 

Strengt tatt var kanskje dette OT.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er helt sikkert seint på ballen, men.... :sailing:

 

HR har testet agm batterier i noen seilbåter. Gikk tørre etter under en sesong.

 

NordWest har oppgradert elanlegg i nye Najader til Mastervolt, med AGM...

 

Våre Mastervolt agm batt holdt tre sesonger. De lå alltid på landstrøm, og var aldri under 50%. Hele el anlegget er fra mastervolt. Vi bytter til nye agm nå. Men jeg er nå skeptisk til agm i båt. Vet at vi ikke er eneste tilsvarende båt med slikt problem.

 

I år skal ikke båten ligge med konstant lading. Blir nok lading en gang i uka. Inverter og alarm sørger for ca 1Ah forbruk.

 

Noen hevder mastervolt sin float spenning er for høyt satt. Mastervolt benekter det og nordwest vil ikke redusere den.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Våre Mastervolt agm batt holdt tre sesonger. De lå alltid på landstrøm, og var aldri under 50%.

Var ikke det diskutert i en annen tråd hvor det ble satt spørsmålstegn til hvorvidt det var riktig at batteriene dine kun ble 50% nedtappet?

Mener å huske at du kommenterte en lav batterispenning som ikke stemte overens med 50%, men at det var det monitoren viste. Husker jeg riktig?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...