Jump to content

AGM batteri - Hvem har best pris?


bjoris

Recommended Posts

Stemmer.

Gel må reduseres til max 480Ah.

Men siden testen gikk bra med 500Ah passer det jo fortsatt.

 

Resten som jeg skrev i siste innlegg.

 

Hilsen

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hvis en ser på vekt/pris så er Alternativ Energi sine Fuli batteri overlegne, men disse hadde ukurrante mål i forhold til det meste av andre batterier. Jeg får ikke plass.

 

Maritim sine er blant de aller rimeligste om ikke rimeligst både ifht vekt og ah. Merk at databladet deres oppgir 31.2 kg på 100 ah batteriet som i annonsen deres står som 28.5 kg. De kunne ikke oppgi antal ladinger fra noen av de vanlige nedladede tilstandene, 50%, 80% og 100%.

 

Sparelys.no oppgir på sine 600-800 ganger fra 50%, men batteriene er litt lettere enn de antatt beste som f.eks Haze som har 32 og 35 kg på 100 og 120 ah.

 

Jeg tar bare en sjans, men har ikke helt bestemt meg enda, må få ferdig ett vaskerom før dette prosjektet starter opp:) Haze var veldig aktuelle, men så kom det 600-700 i frakt og da ble forskjellen litt for stor, selv om dette nok er gode batterier, bare kr. 195 hos Sparelys.no, den dyre frakten sier NetShop360 skyldes at batteriene kommer over 35 kg grensen til Posten...

 

shaukaas, jeg har kontrollmålt kassene hos meg nøye. Disse er 23,6 til 23,7 mot senter av båten. Mot skutesiden er det hos meg bare litt over 23 cm..., men polene blir høyest og står på alle aktuelle batteri på ene langsiden så det bør gå dette, men det er ekstremt lite å gå på. Jeg hadde ikke lyst til å frese ut spor til polene...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Men når jeg nå innser at jeg har ett ladeanlegg som antakelig ikke er så snill med batteriene som det burde vært så er det kanskje en idè og ikke kjøpe så dyre batterier...

 

Etter å ha lest denne tråden, har jeg selv stilt meg dette spørsmålet Bjoris. Jeg har en Mobitronic-lader på 25A (fra 2003) som lader med 14,4V, og 13,8V vedlikeholdslading. Det jeg skjønner nå er at om jeg kjøper AGM batterier, må jeg også kjøpe ny lader. I så fall blir det jo fristende å heller kjøpe bly/syre batterier til en rimeligere penge enn AGM, og derved også slippe utgifter til ny lader. Noe som betyr flere tusen kroner i prisdifferanse. Kanskje bly/syre batterier er godt nok, rett og slett? Det er spørsmålet jeg stiller meg nå....

 

Hva med deg Bjoris? Tenker du å bytte ut laderen din? Ser at du har vært inne på de samme tankebaner her....?

Link to post
Share on other sites

Bjoris,

 

Husk at laderen din har et eget program for AGM. Du får ta en sjekk med de nye batteriene på plass om dette funker bra eller ei. Tviler egentlig på at du vil oppleve noe problem. Men du bør kanskje vurdere en ekstern laderegulator på sikt; med Ah-meter på plass vil du fort se hvorfor...

 

Hvilke batterier vurderer du? Synes jo det er fristende med hele 30% rabatt på velrennomerte Haze, men har ikke sett på om disse passer ombord, ei heller sjekket fraktkostnaden. Kanskje vil skal gå sammen om et større part direkte fra produsent? ;-)

Link to post
Share on other sites

Maritim sine er blant de aller rimeligste om ikke rimeligst både ifht vekt og ah. Merk at databladet deres oppgir 31.2 kg på 100 ah batteriet som i annonsen deres står som 28.5 kg. De kunne ikke oppgi antal ladinger fra noen av de vanlige nedladede tilstandene, 50%, 80% og 100%.

 

Sparelys.no oppgir på sine 600-800 ganger fra 50%, men batteriene er litt lettere enn de antatt beste som f.eks Haze som har 32 og 35 kg på 100 og 120 ah.

 

Liker.

 

Det er flott at du gir leverandørene utfordringer med å stille konkrete spørsmål Bjoris. Nå har du etter hva jeg forstår litt tid på deg før avgjørelsen må tas, så hvis du ringer en gang til dagen og sier at du har kjøpt en batterimonitor, -og at du trenger en opplysning om hvilken Paukert vedi du skal legge inn i monitoren så tenker jeg leverandøren får noe nytt å tenke på.

 

Dagens epistel: Når leverandørene ikke klarer å tilegne seg kunnskap om hva de selger så er det eneste riktige å gjøre, -å bruke Båtplassen til å lære opp forbrukerne.

 

 

NB! Jeg har tenkt litt på Jørg sin oppfordring om å lage en PDF fil og laste opp på Båtplassen, men for at dette skal ha noen verdi så må nok dette skrives på en helt spesiell måte hvor man da får med seg det esensielle innen batterityper, foretrukne egenskaper i ladere, regulatorer og ladeskiller.

 

Jeg overveier nå om det ikke snart er på tide å legge litt arbeid ned i et Båtplassen kompendium i stedet for å svare individuelt i de etter hvert så mange batteri og ladetrådene.

Link to post
Share on other sites

Ole Petter : Jeg har tenkt litt på Jørg sin oppfordring om å lage en PDF fil og laste opp på Båtplassen,
Sett i gang OP. Tror mange setter pris på det :thumbsup:
Ole Petter : En million her og en million der, ja det blir fort penger ut av det.
Ellers er det sjelden jeg legger meg ut med fagfolk, men dette blir vel 2 millioner eller :confused::lol:
Link to post
Share on other sites

...

Hva med deg Bjoris? Tenker du å bytte ut laderen din? Ser at du har vært inne på de samme tankebaner her....?

 

Nei, jeg bytter ikke laderen i utg.pkt. Den er levert i store antall og skulle den være så dårlig ville dette vært mer kjent, tror jeg. Men det er vel også avdekket at laderen kunne vært mer inteligent, det er for meg greit å vite. Det var også veldig bra den input Ole Petter har gitt, jeg skal ta meg tid til å sjekke batteriene når de nå er nye (har ikke kjøpt enda) og ta noen sjekker underveis for å sjekke om de lades skikkelig opp. Blir resultatet veldig dårlig blir det vel ny lader også... Inntil videre dropper jeg også laderegulator til dynamoen, listen over forbedringer og vedlikehold på båten til våren har blitt altfor lang allerede så nå håper jeg at jeg får brukt tiden før påske til batterimontering.

 

Ett spørsmål til ekspertisen hvis de orker flere banale spørsmål, vil et bedre AGM batteri tåle dårlig/feil lading bedre enn ett rimelig? Sikkert ett litt håpløst spørsmål, men av og til er det jo slik at ting som er spitzenklasse også krever sikkelig behandling som f.eks dyre seil, de tåler dårligere feil håndtering enn rimelige seil. Det var egentlig det jeg lurte på. Dersom det ikke går ann å si noe fornuftig om dette så er jo det også grei info...

 

Nå skriver du at du vil gå for bly/syre, men er de så mye rimeligere egentlig? Hvis du f.eks er på Maritim som selger 100 ah (10C) til 1350,-

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Nå skriver du at du vil gå for bly/syre, men er de så mye rimeligere egentlig? Hvis du f.eks er på Maritim som selger 100 ah (10C) til 1350,-

 

...men så kommer altså lader i tillegg. Tror ikke jeg kan bruke den jeg har som gir maks 14,4 V. Og da blir det plutselig flere tusen kroner ekstra. Mulig det er verdt det? Jeg er usikker :crazy:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Leste om de samme batteriene på toppfritid.no der sto det dette :

 

TAB POLAR og tab marine

 

De større modellene benyttes i hovedsak som forbruksbatterier, men kan med fordel også benyttes som startbatteri (CCA inntil 1000Amp!). De mindre modellene er meget godt egnet som kombinert start- og forbruksbatteri, eller som rent startbatteri for normalt krevende motorer.

 

TAB MARINE serien tåler flere dyputladinger, har lavere selvutlading, tåler mer vibrasjoner og høyere strømstyrker enn ordinære batterier. Dette gjør batteriene meget godt egnet til alle formål om bord i en båt.

 

 

så må vel sies utifra det dem sier at det er forbruks batterier men er sterke nok til start sånn jeg tyder det.

Redigert av scand999 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

NB! Jeg har tenkt litt på Jørg sin oppfordring om å lage en PDF fil og laste opp på Båtplassen, men for at dette skal ha noen verdi så må nok dette skrives på en helt spesiell måte hvor man da får med seg det esensielle innen batterityper, foretrukne egenskaper i ladere, regulatorer og ladeskiller.

Dette forslaget applauderes :yesnod:

 

Men ikke fall for fristelsen å lage et "komplett" kompendium. Avgrens deg heller til et smalere felt og lag flere små kompendier. På denne måten blir det en mer overkommelig jobb for deg hvor ikke alt må være klart på en gang og mer oversiktelig for leserne :smiley:

 

Kanskje det hadde vært en ide å sende et utkast til en av de andre strømguruene her inne på IM? Ikke det at jeg betviler at du vet hva som er bra og riktig, men det er jo fort gjort å skrive seg litt ut på viddene når man er spesielt interessert og fagguru...

 

 

Jeg overveier nå om det ikke snart er på tide å legge litt arbeid ned i et Båtplassen kompendium i stedet for å svare individuelt i de etter hvert så mange batteri og ladetrådene.

Fornuftig. Jeg har mange ganger stusset på at noen orker å svare når de samme spørsmålene dukker opp gang etter gang. Det være seg strøm og batterier eller utskifting av skroggjennomføringer.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at Sparelys.no har fraktfritlevering ut dagen i dag så jeg tror jeg kaste meg rundt, men spørsmål til kabeltykkelse når jeg nå forlenger med 4 meter. Sparelys.no selv anbefaler 16 mm og jeg har jo ikke noe særlig mer å gå på på høyden. Høres dette greit ut ifht spenningsfall? Vurderer 20 mm, prisforskjellen er uinteressant , bare noen 10 kroninger ekstra for 10 meter...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Fant denne kalkulatoren. Det er jo greit, det skal ikke tykke kabelen til for å unngå stort spenningstap for de forbrukerne jeg har ombord, men hvor stort spenningsfall vil jeg få med laderen min? Jeg går ut fra at regnestykket blir tilsvarende? Dvs vil jeg måtte forevente betydelig spenningsfall når min lader går med 50 amper og kanskje vil jeg da slite med å oppnå anbefalt ladespenning? Går jeg opp til 20 mm ser jeg at kalkulatoren oppgir 0,5 volt i spenningsfall...

 

https://baatplassen.no/i/index.php?app=ccs&module=pages&section=pages&folder=/kalkulatorer&id=14

 

Har vi vært innom dette temaet også i tråden? Mulig, men jeg klarte ikke å finne tilbake til det i farten... Jeg kunne jo gått for tykke kabler uten at det hadde gjort kostnaden vesentlig større, men det er dette med plassen i kassen som bekymrer meg... Glemte selvsagt å sjekke tykkelsen på kablene når jeg var i båten...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Da er SOLAR batterier bestilt fra Sparelys.no, 3 stk 100 ah (10c) samt 8 LED lyspærer. Det fristet veldig med Haze, men når det nå var fri frakt hos Sparelys og 695 i frakt på Haze batteriene ble forskjellen hele 2.850,-. DE pengene skal jeg bruke på andre ting...:)

 

Kabler bad jeg dem ringe meg om i morgen for råd, men tar gjerne i mot råd her også, føler at det største problemet er om min kjære Sterling faktisk pøser på med 50 amper, da blir det 0,5 volt i spenningstap selv om jeg går opp ett hakk fra deres anbefalinger... (20 mm, 50 amper og 10 meter gav meg 0,5 i spenningsfall). Da havner jeg under anbefalt spenningsnivå på lading som er 14,5 til 14,9 volt på dette batteriet.

 

Batterimonitoren fra Farco ligger å venter på postkontoret så nå er det bare å bli ferdig med 2 uker hektisk aktivitet på annet plan før båten får min fulle og hele oppmerksomhet... Mja, jeg er vel ikke helt ferdig med vaskerommet når jeg tenker meg om, hehe...

 

Fikk melding om at de nye seilene fra Boding er klar en mnd FØR tiden, snakk om julekveld for FRI og skipperen hennes...:)

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...