Jump to content

AGM batteri - Hvem har best pris?


bjoris

Recommended Posts

Jeg forstår at dette blir ett problem for dem som har kontinuerlig forbruk på i båten og dermed må lade jevnlig for å unngå nedtappede batterier. Kanskje det da er smart enten å beregne når en må ned å lade eller rett og sett gå for vanlige blybatterier som jeg forstår tåler slik lang float lading bedre, dvs du kan fylle på veske i motsetning til hva du kan på ett AGM batteri.

 

Jeg ser i havna hos meg at svært mange ligger med landstrømmen på hele vinteren og det er vel få ladere som slår seg helt av når batteriene er fulle såvidt jeg har forstått, disse vil jo knerte batteriene, også åpen bly vel om de ikke etterfyller?

 

Fant du ut hva som hadde skjedd med batteriene Bitteliten, var de tørket ut?

 

Nei, det er ett litt spennende prosjekt dette, men håper og tror at AGM blir rett hos meg som ikke ligger på landstrøm jevnlig, men som har som rutine å lade batteriene skikkelig opp etter hver tur med landstrøm, dvs normalt foregår det slik at jeg sette på landstrømmen og da laderen når jeg har fortøyd på søndagen og så svipper jeg nedom å drar ut kontakten mandag ettermiddag. Normalt vil jeg pakke båten på torsdagen for å unngå for mye stress på fredagen så da setter jeg også laderen på og kjøleboksen på fult så vi har god og kald mat når vi starter turen. Slik bruker vi også mindre strøm på turen siden mat og drikke da stort sett er iskaldt fra start når batteriene er fulle. Med AGM er det vel ikke så smart å legge ut på lang, lang tur med smikk fulle batterier pga faren for uttørking, men en bruker jo normalt en del strøm når en går på tur, varmer/kjøl/autopilot/ etc så det er vel mest problematisk når en ikke trekker strøm?

 

Nå om vinteren når jeg har varme/lufttørker ombord lar jeg stikk-kontakten går direkt i apparatene og ikke via landstrøm pga faren for tæring.

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Noen hevder mastervolt sin float spenning er for høyt satt. Mastervolt benekter det og nordwest vil ikke redusere den.

Jeg har også Mastervolt 3.5kW isolator og Combi lader/inverter. Da jeg skiftet til AGM satte jeg IKKE jumper for AGM, men lot dan stå på standard floatspenning. Å sette opp floatspenning med 0.55V, som Mastervolt foreslår, syntes jeg hørtes direkte villt ut! Battteriene har nå stått med fast tilkoblet vedlikeholdslading i 3.5 år, og er så langt jeg kan bedømme akkurat like spreke som da jeg satte dem inn.

 

Dine erfaringer tyderpå at en floatspenning på oppover mot 14 volt, som du hadde, er akkurart så vill som det jeg forestilte meg?

 

Det ser ut til at absorptionfasen lader opp til nær 100%. Det går ikke inn mere strøm ved overgang til float, så jeg har nå satt floatspenning ytterligere ned. Akkurat nå er den 13.3 volt, når det blir varmere vil den synke ytterligere.

Link to post
Share on other sites

Mastervolt mener bestemt at batteriene skal tåle oppsettet deres. De tror nok at vi har misbrukt batteriene våre. Jeg, og noen som jobber med dette, heller vel litt mer til at float spenningen er for høy.

 

Jeg vet ikke om jeg skal redusere float eller ha et mer manuelt opplegg. Hva er konsekvensene av lavere float spenning?

 

Godt mulig jeg ber norsk mastervolt ekspert ta en kikk i sommer. Dog en som har armlengdes avstand til mastervolt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva med Ole Petter?

 

Jeg har svært god overvåking av spenning og strømkurver siste 12 timer, så jeg vet at ved overgang til float er batteriene toppladet. Og tilsvarende at velikeholdspenning ikke tapper fra batteriene. Det bekreftes ved at det periodisk (ca 1 gang pr. uke) legges inn absorbsjonssyklus. Når det heller ikke ved denne spenningen fylles opp, er batteriene på topp.

 

Konklusjon må bli at floatspenning skal være kun så høy at tilkoblet fast forbruk ikke tapper batteriene, forutsatt at absorbsjonesfasen har ladet til topp. Jeg har ikke prøvd med spenning under 13.0 volt, men vil tippe at grensen nedover ligger omtrent der.

Link to post
Share on other sites

13,3 - 13,5 Volt float høres for meg helt perfekt ut, og har man i tillegg kontroll på absorsjon vil batteriene få et langt og godt liv.

14V float høres helt villt ut, dette må jo tørke ut batteriene temmelig fort.

Men dere har jo mulighet til å justere, i motsetning til på visse andre ladere...

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvorfor bør float være 13,3 når det står på (iallefall mine nye AGM) at float skal være 13,6-13,8 volt? Jeg antar at vi da snakker om system som skal stå på over svært lang tid. Slik det er hos meg med sjelden over 1-2 døgn på landstrøm ville jo virket mot sin hensikt antar jeg? Hvis det er slik at min lader går i float for tidlig er det vel også greit iallefall ha 13.6 som jeg ser at min gir i flot, lot den stå på ett døgn nå og da var det 13,61 målt på batteriene, 13,65 på startbatteriet...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

At de tåler opptil 15V absorsjon er jo bare en fordel.

13,8V float er etter mitt syn altfor høyt, og faren for tidlig uttørking stor hvis man ligger

uker og måneder med laderen på.

Men så kaller de det også diplomatisk for "standby" da. Jeg er sikker på at leveramdør/produsent ville

anbefalt deg atskillig lavere spenning ved "storage".

Men alt kommer egentlig ann på laderen din, hva muligheter den gir.

 

 

Link to post
Share on other sites

Mastervolt laderen min kjører ca 14,1 float. Mastervolt sier det blir rett pga temperatur kompensasjon. Ole Petter eller Palli tenker jeg på å snakke litt mer med ja :smiley:

 

Hr erfarte at agm batterier tørket ut. Og at det ble problem pga den spesielle ladesyklusen ved svai ligge og kort tid for motor. Mulig de da tenker på at batteriene ikke tåler mer enn 50% utlading. De " golfbil batt" debruker i dag tåler visstnok 80% utlading

 

http://www.reginasailing.com/

 

Står mye interessante erfaringer her

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Den var fin den, de tre grunne til slutt.

 

leste et annet sted

  • Batterier liker å bli ladet på en bestemt måte, dette gjelder spesiellt dyputladdede batterier.Denne type lading kalles 3 stegs regulert lading og dette kan kun utføres av såkalte intelligente ladere som styres av data teknologi.
  • Det første steget er "bulk" lading hvor opptil 80% av batteriets kapasitet er gjenopprettet av laderen ved den høyest mulige volt og strøm styrken laderen kan levere.
  • Når batteriets spenning når 14,4volt begynner "absorbsjons" ladingssteget.På dette trinnet holdes voltstyrken konstant på 14,4v og stømstyrken(A) avtar til batteriet er 98% oppladet.
  • Neste steg er "Float" steget, som er en regulert spenning på 13,4v og vanligvis er strømstyrken lavere enn 1 ampere (A). Dette vil med tiden føre til at batteriet vil være tilnærmet lik 100% oppladet. "Float" ladingen vil ikke medføre koking eller oppvarming av batterier, men den vil holde batteriet klart til bruk og forebygge utlading om batteriet er inaktivt over lengre perioder.
  • Enkelte Gel-Cell og AGM batterier kan kreve spesielle innstillinger eller ladere.

>

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Mastervolt laderen min kjører ca 14,1 float. Mastervolt sier det blir rett pga temperatur kompensasjon.

Hvis laderen din gir 14,1 volt i float så er det vel noe feil for fabrikkinnstillingen skal vel være 13,25 +0,55 volt som blir 13,8 @ 20 grader C. NB! i tillegg kan verdiene justeres manuelt om man har batterier som krever en spesiell spenning.

Det første man gjør hvis man mistenker at noe er galt er å trekke ut temperatursensoren og sjekker spenningen uten denne.

Det var vel jeg som bygget dynamosettet til Regina en gang i tiden, og selve settet fikk navnet Regina. Totalt leverte jeg vel 40 sett hvor bare et av dem ble levert i Norge så vidt jeg husker.

 

Når det gjelder valg av batterier så er det jo mye sant i at prisen på vanlige batterier er såpass lav at det kan svare seg, men som jeg forsøkte å beskrive i et tidligere innlegg så er det i mange små båter en utfordring å få plassert nok batterier, og da med hensyn til kapasitet, CCA verdi, krav til syrefaste kar og krav til ventilasjon føre til at installasjon av AGM gjør det lettere. Et annet moment er også at AGM normalt har høyere ladeeffektivitetsfaktor og det er jo ikke å forakte.

Men det må man selv vurdere viktigheten av i kombinasjon med kortere ladetid, noe som er kjekt å ha spesielt i båter med aggregat hvor det er lagt opp til å kjøre aggregat en time til dagen.

At noen synes det er vanskeligere å lade AGM får de selv stå for. Jeg har aldri opplevd det som noe problem.

 

PS! du får nok spørre Palli for jeg holder ikke på med slikt lenger.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ole Petter, her ser du svarene på noen av mine spørsmål til Mastervolt Sverige

 

1. Hva er maks anbefalt uttak fra batteriene i % remaining Ah og V målt på Micc når båten er i bruk gjennom sesongen? Er det V under belastning (batteriene er i prinsipp aldri ubelastet og da kan vi ikke måle hvilespenning) eller er det Ah remaining i % som skal styre når vi må sette på lader? Dette har stor betydning for oss når vi ligger i uthavner. Batterierna ska inte urladdas lägre än till 50% av sin strömkapacitet.

 

2. Kan stor belastning over kort tid være et problem for batteriene? Om vi tex kjører micro i 2 minutter så drar det ca 180 Ah. Det er stor belastning på batteriene på kort tid - men det tapper ikke ned så mye på V og Ah remaning i følge Micc. Er dette OK for batteriene eller må vi starte generator ved slik belastning? Om man kör höga belastningar bör man starta generatorn, vid fulla batterier kan man använda invertern för att köra micron.

 

3. Vi ligger konstant med landstrøm på i hjemmehavn. Forbruket ombord er begrenset til kjøleskap og inverter i høysesongen (drar da ca 9 Ah). Utenom høysesong står inverter på - og microen og en liten alarm drar strøm. 1-2 Ah maks. Ladespenningen viser 14-14,1 V på float. Er det for høy ladespenning med tanke på at batteriene da får konstant tilførsel av strøm over lang uten at de blir tappet ned? I kombien kan man så vidt jeg vet sette ned float ladespenningen. Laddningen från MassCombin är temperaturkompenserad med 0.03V/grad och man utgår från 25grader Celsius, detta innebär att i ditt fall har temperaturen varit ca 15grader Celsius. Att laddaren temperaturkompenserar är för att batterierna ska få bästa möjliga laddning.

 

4. Når vi starter motorene lader dynamoene 14-14,3V - uten regulering (så vidt jeg vet er det ingen regulator mellom batteriene og dynamoene). Batteriene er da i utgangspunktet fulladet ettersom vi alltid ligger med landstrøm. Tåler batteriene tex at vi da kjører i 5-6 timer for motor med denne ladingen fra motorene. Batterierna ska inte ta någon skada av detta..

 

6. Hva sier dataene i laderen om vår bruk av batteriene? Som jeg opplever det har jeg hatt sterk fokus på å ikke tappe ned batteriene for mye. For meg er det derfor vanskelig å forstå at batterier som sies å være av høy kvalitet og der det sies at forventet levetid er 8-10 år blir ødelagt etter 3 år. Om batterierna används rätt och aldrig laddas ur mer än 50% och alltid laddas upp efter urladdning och ej lämnas urladdade kan dom klara upp till 300-400 cykler men det kan lika gärna bli mindre än 100 cykler om dom inte använts på rätt sätt.

 

7. I følge en Mastervolt service mann i Norge finnes det en vinterinnstilling på Mastervolt systemet som skal hindre at batteriene lades helt ut under vinteropplag. Er dere kjent med det? Vi har ingen sk. Vinter inställning på MassCombin för batterierna, när laddaren är konstant ansluten med landström under vintern och är i FLOAT (underhållsladdning) går laddaren upp i ABSORTION (utjämningsladdning) var 336:e timma (dvs var 14:e dag) detta läget går laddaren i 85 minuter för att sedan återgå till FLOAT.

 

Batteriene våre ligger i bunnen av båten, under to køyer. Jeg har aldri målt temperaturen der.

 

Så et nytt spørsmål :smiley: skader det å sette float spenningen lavere?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg var i båten min nå og satte på battladeren,

Da er det 3 mnd siden sist,

 

start batt 1 var på 12.68V (70amp Tudor, vanligt bly batteri)

start batt 2 var på 12.77V (70amp Tudor, vanligt bly batteri)

Forbruksbank var på 12,8V (3 x 140 amp Tudor blybatterier.)

 

Vet ikke helt hvorfor det ene start batteriet var lavere en resten ?

 

Men laderen gikk på i Boost, mode, men var der bare i noen minutter 14,4 Volt, så gikk den rett over i ab. mode. og ladinga falt til 13,8V.

Da viste Victron 602S at banken var 98.8% full. Citrex 40 amp lader,

 

nå skal den få stå på og kjøre sitt opplegg i 2 dager. så skal den slås av og så sjekker jeg hva hvilespenning blir 3 dager detter det igjen.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Batteriene våre ligger i bunnen av båten, under to køyer. Jeg har aldri målt temperaturen der.

Hva med å legge ned en temperatursensor av denne typen: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=162466906 så du kan holde øye med tempraturen der nede?

 

Jeg la ned en slik sensor i motorrommet for et par år siden. Det er jo greit å holde øye med at alt er normalt. Den har fungert prikkfritt :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Dette er jo en full-ladet batteripakke, Careka. Ikke rart at laderen gikk så raskt over i vedlikeholdslading.

 

Ja etter 3 mnd uten lading, så etter mye tenking, så er det Vanlige Bly batterier som er tingen for meg,

Og slik blir det i fremtiden også.

Disse er jo helt topp. bare passe på dem, så funker det flott,

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Ole Petter, her ser du svarene på noen av mine spørsmål til Mastervolt Sverige

 

Hva er maks anbefalt uttak fra batteriene i % remaining Ah og V målt på Micc når båten er i bruk gjennom sesongen? Er det V under belastning (batteriene er i prinsipp aldri ubelastet og da kan vi ikke måle hvilespenning) eller er det Ah remaining i % som skal styre når vi må sette på lader? Dette har stor betydning for oss når vi ligger i uthavner.

 

Batterierna ska inte urladdas lägre än till 50% av sin strömkapacite.

 

Hva skal man si om en så kontant uttalelse, -som omtrent legger ned et forbud mot å lade batteriene mer ut? Dette er jo et spørsmål knyttet til hva brukeren forventer i kombinasjon av designet levetid i antall år og antall syklinger, -det som kommer først.

Nå er jeg sannsynligvis i bedre stand enn deg til å stille et oppfølgingsspørsmål, og dette spørsmålet ville da være hvorfor MICC paneles fabrikkinnstilling for discharge floor er satt til 35 SOC.

 

Kan stor belastning over kort tid være et problem for batteriene? Om vi tex kjører micro i 2 minutter så drar det ca 180 Ah. Det er stor belastning på batteriene på kort tid - men det tapper ikke ned så mye på V og Ah remaning i følge Micc. Er dette OK for batteriene eller må vi starte generator ved slik belastning?

 

Om man kör höga belastningar bör man starta generatorn, vid fulla batterier kan man använda invertern för att köra micron.

 

Her burde man anbefalt å sette inn noen læremidler, for man monterer jo kombimaskiner for å få en konfigurasjon hvor man slipper å kjøre aggregat i utide, og forbrukerne som koblet opp til shore brake utgangen i kombien skal være tilpasset batterier og inverterens kapasitet.

 

Vi ligger konstant med landstrøm på i hjemmehavn. Forbruket ombord er begrenset til kjøleskap og inverter i høysesongen (drar da ca 9 Ah). Utenom høysesong står inverter på - og microen og en liten alarm drar strøm. 1-2 Ah maks. Ladespenningen viser 14-14,1 V på float. Er det for høy ladespenning med tanke på at batteriene da får konstant tilførsel av strøm over lang uten at de blir tappet ned? I kombien kan man så vidt jeg vet sette ned float ladespenningen.

 

Laddningen från MassCombin är temperaturkompenserad med 0.03V/grad och man utgår från 25grader Celsius, detta innebär att i ditt fall har temperaturen varit ca 15grader Celsius. Att laddaren temperaturkompenserar är för att batterierna ska få bästa möjliga laddning.

 

Dette svaret er greit nok, for det er slik systemet er satt opp.

 

Når vi starter motorene lader dynamoene 14-14,3V - uten regulering (så vidt jeg vet er det ingen regulator mellom batteriene og dynamoene). Batteriene er da i utgangspunktet fulladet ettersom vi alltid ligger med landstrøm. Tåler batteriene tex at vi da kjører i 5-6 timer for motor med denne ladingen fra motorene.

 

Batterierna ska inte ta någon skada av detta.

 

Dette svaret er også greit nok. Batteriene dine går ikke over i utgjevningsladning med 14,3 volt før etter et døgn eller to.

 

Hva sier dataene i laderen om vår bruk av batteriene? Som jeg opplever det har jeg hatt sterk fokus på å ikke tappe ned batteriene for mye. For meg er det derfor vanskelig å forstå at batterier som sies å være av høy kvalitet og der det sies at forventet levetid er 8-10 år blir ødelagt etter 3 år.

 

Om batterierna används rätt och aldrig laddas ur mer än 50% och alltid laddas upp efter urladdning och ej lämnas urladdade kan dom klara upp till 300-400 cykler men det kan lika gärna bli mindre än 100 cykler om dom inte använts på rätt sätt.

 

Jo sant nok, men det gir jo ingen svar på hva problemet kan være hvis man ligger innenfor normale grenser.

 

I følge en Mastervolt service mann i Norge finnes det en vinterinnstilling på Mastervolt systemet som skal hindre at batteriene lades helt ut under vinteropplag. Er dere kjent med det?

 

Vi har ingen sk. Vinter inställning på MassCombin för batterierna, när laddaren är konstant ansluten med landström under vintern och är i FLOAT (underhållsladdning) går laddaren upp i ABSORTION (utjämningsladdning) var 336:e timma (dvs var 14:e dag) detta läget går laddaren i 85 minuter för att sedan återgå till FLOAT.

 

Man setter normalt elektronisk utstyr i lagringsmodus når båten ikke brukes, og da spesielt når båten ikke er tilkoblet landstrøm. Kombien slår man da normalt bare over på charger only, og paneler som batteriemonitorer etc. settes i sleep mode.

 

Batteriene våre ligger i bunnen av båten, under to køyer. Jeg har aldri målt temperaturen der.

Så et nytt spørsmål skader det å sette float spenningen lavere?

 

Hvorvidt man kan senke floatladespenningen, ja det burde ikke være noe problem. Men jeg tror ikke jeg ville gått lavere enn 13,5 volt på disse batteriene da syrevekten allerede er relativt høy. Jeg tror de ligger på rett rundt 1.3 og går man lavere kan minusplatene miste elektronegativiteten.

Men så en generell betraktning som jeg baserer på en del jeg har plukket opp i diverse innlegg.

Du skriver at monitoren bare har talt en sykling, og hvis dette er tilfelle så må noe av fabrikkinnstillingene være endret på. Monitorene til Mastervolt teller en sykling innen en hysterese mellom disharge floor og 80%, en sykling for hver to hystereser mellom 50 og 80% osv. Ta tallene med en klype salt da jeg eventuelt må inn i manualen for å finne tallene med nøyaktighet.

Poenget er at det er umulig å ikke ha syklinger hvis båten har blitt brukt, og at monitoren er riktig innstilt.

Men det er også noe som finnes abuse count, time since lov, time since high osv. Dette har jeg kommentert som en mulig årsak for deg tidligere, -at kanskje batteriene har blitt flate under vinterlagring uten at du er klar over det.

Dette har jeg opplevd selv når jeg tok en stikkprøvekontroll hos et firma som vinterlagret båter. Flere av dem hadde tomme batterier. Da er det ikke rart at batteriene ryker.

 

Det ble litt hastesvar dette Bitteliten, og muligens litt preget av løsemiddelskade da jeg har malt i hele dag. Men du får spørre om noe er uklart.

Link to post
Share on other sites

Takker og bukker :yesnod:

båten ligger hos nordwest, og de burde jo ha greie på dette. Førstevinteren lå den på Framnes. De malte feks bunnstoff over jordingsplatene.... Tror ikke de har like god greie på dette. Men ingen skyld fordelt her.

Nordwest er vel en av mastervolts største kunder på fritidsbåt i norden.

 

 

Blir det hipp som happ om jeg beholder float eller anbefaler du at den reduseres, under forutsetning av at jeg vil ligge med konstant lading og et forbruk på max 10 Ah? Normalt rundt 2Ah.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En av de fine tingene med MICC panelet er jo de historiske dataene, -som hvis du vet hvordan disse dataene hentes ut i menyen, -så ser du om batteriene har blitt mishandlet undervinterlagring. Du må bare lese gjennom de historiske dataene når du henter båten, -og ev si hei: dere har ødelagt batteriene mine for jeg har dette i loggen.

Det er det første jeg gjør når jeg kommer i en båt med mastervolt utstyr, -lesere av loggen.

Link to post
Share on other sites

og muligens litt preget av løsemiddelskade da jeg har malt i hele dag. Men du får spørre om noe er uklart.

 

De som er mest eksponert for løsemiddelskader i dagens samfunn er snuppete blondiner som bruker neglelakkfjerner ut over det anbefalte. Jeg håper du ikke er i denne kategorien, O.P.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...