Jump to content

AGM batteri - Hvem har best pris?


bjoris

Recommended Posts

Blir det hipp som happ om jeg beholder float eller anbefaler du at den reduseres, under forutsetning av at jeg vil ligge med konstant lading og et forbruk på max 10 Ah? Normalt rundt 2Ah.

Jeg så et innlegg tidligere i tråden som jeg ikke kommenterte, og som gikk ut på at en høy float ladespenning eventuelt motvirket utladnings av batteriene hvis det sto forbruk på i båten.

 

Men det er ikke slik det virker, batteriene blir ikke utladet av den grunn. I menyen til laderen kan man sette opp antatt parallelt forbruk, men dette har kun med at da kalkulerer laderen dette inn i bulkladetiden, -som igjen regner ut absorberingstiden.

For at batteriene skal lades ut må ladespenningen synke til under batteriets hvilespenning, og inntil det skjer så fungerer laderen som en automatisk regulert strømforsyning, -uavhengig av forbruk.

Dette kan du teste selv ved å se på batterimonitoren. Skruer du på mer forbruk i båten vil du merke at batteriene allikevel ikke tømmes selv om laderen er i float.

 

Men nå tar jeg meg en velfortjent tynn en så får vi ta resten i morgen. :cheers:

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var det svaret ja eller nei? Lurer på om ikke du blir invitert ombord på en tynn en til våren :cheers:

 

 

Kun en tynn en og ikke en skarp en :)

 

Ellers jeg har nå landstrøm hele tiden. Fikk høre at det var det beste. Lå tidligere med "sykling" batteriene 3-4 ganger igjennom batteriene. Blir spennende og se på hvor lenge de holder nå.

 

De viktigste er vel å holde litt fart i batteriene.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hva har sykling med batterier å gjøre? El sykkel liksom?

 

Nylakka bord på fly, nye batterier og nyslipt teakdekk Baatsmann. Vi er klare for besøk :cheers_wine: men er nok mer på Chablis/cider enn pjolter

 

Åssen går det med båtkollegaen vår med flate batterier?

Hva med radar kurs? Vi starter opp med patruljer så fort isen går :thumbsup:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det forklarer vel alt...

Now It's all coming back to me ! :lol:

 

Hehe

 

Hva har sykling med batterier å gjøre? El sykkel liksom?

 

Korrekt:)

 

Nylakka bord på fly, nye batterier og nyslipt teakdekk Baatsmann. Vi er klare for besøk :cheers_wine: men er nok mer på Chablis/cider enn pjolter

 

Du skrev en tynn en. Og helt enig, Chablis er en bedre løsning:)

 

Åssen går det med båtkollegaen vår med flate batterier?

Hva med radar kurs? Vi starter opp med patruljer så fort isen går :thumbsup:

 

Hehe, det er beviselig jetlag fra Las Vegas som lagde den "skriveleifen" NW med flate batteri fikk besøk fra Orust. Og har ikke noen utfordring lenger med batteri.

 

Har ikke glemt radar kurs. Tar kontakt med Ludde over helgen.

 

Ellers takk for tips ang Converse osv, ble ny koffert i tillegg stappfull .

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Redigering med IPad funker dårlig, noen tips?

 

Det jeg mente var følgende: stort sett alle ladere har en " vedlikeholdslading" etter og ha topp- ladet batteri-banken. Er denne funksjonen for dårlig på laderne? Heter det seg ikke at det skal være litt "liv og røre" i batteriene. Og ved en gang i blandt og sette på litt som trekker en del strøm, vil batteriene holde bedre.

 

I forrige båten, ble batteriene kassert etter 4 sesonger, men i den røyk skilledioden. Trodde vi hadde lading under motor, men det stemte ikke:) hadde kun 5 forbruksbatterier da!

 

Det er ikke lett dette:)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det er i de negative platene sulfatet krystalliserer seg. (negativ sulfatisering er vel riktig uttrykk? men lite brukt når man skal forklare noe rundt denne feilmekanismen).

 

Jeg kommer tilbake til deg litt senere Bitteliten. (Holder på å male andre strøket).

Dessuten så vil jeg gå inn på nettet og sjekke manualen til MICC (Mastervolt inverter / charger controll) da jeg ikke kjenner denne så godt. Jeg vil bare sjekke at selve batterimonitoren i denne fungerer likt som BTM3 slik at jeg ikke sier noe galt som senere må korrigeres.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette var et fint oppsett, bare ta sidene for deg. Flott oppsett. selv om prisene er US.

 

 

http://www.vonwentzel.net/Battery/01.Type/index.html

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

skudd fra hofta

nr.1

Negativ sulfatering?

nr.2

Frostskade ?

 

Har ingen aning eg, det er derfor eg spør.

Liker ikke det belegget/sulfatet på bilde nr.1.

 

Dette er mine batterier som beskrevet i inlegg nr.228 i denne tråden.

nr.1. er forbrukabatteri, nr.2 er startbatteri.

Forbruk har vært nedtappa en gang da de var 14 dager gamle, ellers sjelden mer en 25% nedtappa.

De har ikke vært frostskada.

 

Eg kvir meg litt for å øke absorbsjonstiden for mye, men såg i en tidligere link her at noen hadde øka

den prosentvise bulk tiden i dynanmo regulatoren. (det vurderer eg å gjøre og utifra hodet står den på 65%)

Burde eg koble ifra AGM batteriet og gi syrebatteriene ett skikkelig oppkok?

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dette blir vanskelig.

Jeg har ikkeno sånne AGM eller Gel batterier. kun to sju år gamle Sønnak til forbruk og et like gammalt Biltema til start.

De til forbruk har vært tømt helt flere ganger fordi jeg glemmer å skru ting av.

Ikke har jeg noen sånn laderegulator med masse innstillinger heller. Kun den som sitter i Iskra generatoren.

Jeg har heller ikke noen ladesplitter med transistordiode teknologi som vistnok gir ut mere Ampere enn man sender inn.

Sånn batterimonitor som måler ned i milliampereområdet har jeg heller ikke.

Og så var jeg borti båten igår og slo med nervene i spenn på hovedbryterne. Har ikke vært der på mange måneder.

Men, her var det jo full spenning på alt.

Hjelp, hva gjør jeg galt?

Link to post
Share on other sites

Noe skjer "på grunn av" og noe skjer "på tross av" vet du, hehe :thumbsup: . Uten tvil er det smarteste i båt å gjøre seg minst mulig avhengig av strøm, men i dag skal vi jo ha det som hjemme ombord, lys på over alt, PC, TV, Ipad, varmer, iskald melk og helst dette i kombinasjon med en herlig uthavn som en ankom for seil med autopiloten på mesteparten av veien samt selvsagt har de håpefullet vært nedenunder mesteparten av turen og dermed har en selvsagt måtte ha på varmer, TV og PC:). Topp dette med far som må ha på autopiloten heele tiden samt 10 tommer kartplotteren som sluker strøm, ja...:

 

DA trenger du både gode batterier og godt ladesystem både for motor og landstrøm samtidig har du fått deg en haug med nye problem og utfordringer:) Det er jo det som er så herlig med båtlivet, hva skulle vi bekymret oss for ellers:)

 

 

...Og så var jeg borti båten igår og slo med nervene i spenn på hovedbryterne. Har ikke vært der på mange måneder.

Men, her var det jo full spenning på alt.

Hjelp, hva gjør jeg galt?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

(etter at jeg fikk pelma ut Sterling dritten).

Jeg aner at du bare må provosere, Mix.

Dette her kopierer jeg fra nå også komplett på en hver videre tråd det du uttaler deg på den måten.

 

------------------------

Alminnelig informasjon:

 

Mix snakker opprinnelig om en Sterling 1250CED.

Modellen gikk ut av produksjonen for nå ca. 2 år siden.

Frem til produksjonen ble innstilt til fordel av en annen type ble det produsert flere titusen stykke av CED-serien,

og solgt i alle verdens land i løpet av over 13 år.

Reklamasjoner, så sant man virkelig kan snakke om det, fantes bare prosentuell et stedt langt bak kommaet.

Og hvis så da dykket feil flest opp rett etter monteringen.

Som vanlig og dette kalles da vanligvis produksjonsfeil.

Andre feil fantes det så få av at man ikke en gang gidder å bruke tid for å fortelle om sånt.

 

Dvs: Han kaller en type lader "for noe dritt" som ikke bare fikk maksimalt suksess i løpet av over 13 år i produksjonen,

men som ha blitt til den mestsolgte lader av alle ladere som fantes på markedet i denne perioden

og som fortsatt gleder de fleste eiere.

 

Etter mitt syn er det allerede dumt nok av noen som kaller seg selv høy utdannet, men verre:

Mix kaller også en hel merkenavn for "noe dritt", bare fordi han vill eller kan ikke bevise fakta.

Men "ett sekund" før ville han lokke frem enten bytte mot eller en "skikkelig god pris for en ny Sterling PCU. (som er jo bare dritt)

Hvilke logiske grunn finnes for det?

 

Litt oppsummering:

Mix kjøpte dette modell for en del år siden og skjønte på tross av sin kunnskap først etter vel ca. to år at den laderen ikke virker,

sier vi nå "som ønsket hos han".

En tanke som til nå ha slått de fleste og bare for å kaste det inn:

Hadde denne lader ikke gjort jobben sin da ville man trolig ha skjønt dette lenge før.

 

Likevel, Mix sendte denne laderen til oss for å sjekke den.

Vi kunne bare konstatere at den absolutt gjør det den skulle, dvs. å lade forskriftmessig opp på gitt kapasitet,

å levere maks strøm, å levere alle spenninger som angitt, å virke også uten batterier som nettaggregat og

at den holder seg innenfor timersekvensene for å lade batterier med 100%.

Thats it, mer kan man ikke kreve av en lader.

 

Deretter har det ikke kommet mer enn en kommentar at denne laderen også trekker mer strøm enn nyere ladere.

Det stemmer, både derfor og pga andre forandringer ha det vært på tide for å konstruere noe nytt.

Som har skjedd, se Sterling PCU.

 

Så har Mix nå i det siste ikke mer enn bare slengt at det finnes et såkalt problem med CED og batteriladingen på båten sin.

Men Mix har ikke en gang etter offentlig oppfordring gjort noe for å sette i gang ordentlig gransking

slik at det som han påstår også kunne får bevis.

Og tenk, det i et land med 5 års reklamasjonsrett og der forbrukere virkelig har de fleste rettigheter på sin side i hele denne verden.

Rart. (?)

 

Fakta er:

Laderen, som Mix påstår at den ikke virker som den skal, ha blitt testet hos oss med anbefalt belastning .

Men Mix hevder at laderen fortsatt ikke virker hos han.

Hvorfor?

 

Verken Sterling, eller et verksted som han kunne ha spurt i nærheten,

eller noen uavhengig takstmann fikk sett på det han påstår slik at man et mulig problem med denne laderen kunne dokumenteres -reproduserbar-.

 

Tvert i mot klarte Mix frem til i dag heller ikke en gang å forklare -troverdig-

hvor mye kapasitet han den gangen hadde tilkoblet laderen og hvilken type batterier det er vi snakker om.

Han gikk også rett inn i fellen nå for litt siden og svarte passende

at selvfølgelig denne kapasiteten ha vært tydelig under anbefalt maksimalkapasiteten som en gang ha vært anbefalt av produsenten Sterling.

Vel, rett inn fordi, jeg har nå andre informasjoner.

 

Så er det eneste som er virkelig "sant" for tiden at Mix forteller noe som han forteller.

 

Så, Mix, en gang til:

Du er sannsynlig fortsatt alene med problemene du forteller om.

Titusenvis andre forteller tvert det motsatte og selv om det fantes tre mer ville ikke de oppføre seg så dum.

 

Ingen her av oss aner hvorfor du ikke bare gir oppdrag for en taksering av uavhengige.

T.o.m. jeg og alle jeg vet om (inkl. Sterling) ville ha gjort det med en gang hvis man syntes at "den andre" ikke har rett.

Vi snakker jo tross alt om en apparat som koster mer enn "25,-" kroner.

 

Ellers blir det både likevel og desto mer forståelig minst for oss hvis en da ikke kommer med hele sannheten, som jeg sa før.

Ladere eller produsenten du prøver å sette i et dårlig lys blir derfor ikke dårligere,

det er bare deg som dummer seg ut og er ikke noe du kan være stolt av.

Men det kan man jo som sagt tidligere gjøre på en forum, der man ikke må si hvordan man heter og der man kan unngå at naboene ler av en med det.

 

Hilsen

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Igjen ser en at du ikke klarer engang å holde deg til sak og produkt.

Du kommer med personangrep gang på gang. Du klarer ikke engang å holde deg til sannheten.

Jeg tror de fleste klarer å se dette klokkende klart.

Det eneste du kommer med er en masse tåkelegging om svakhetene med produktene dine.

Hvem vil forholde seg til en leverandør som holder det hemmelig hvordan produktene virker ?

Som forandrer spec etter hvem han snakker med ?

Ihverfall ikke jeg. Og jeg tror det begynner å gå opp for mange fler som har følgt med i denne tråden.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...