Jump to content

AGM batteri - Hvem har best pris?


bjoris

Recommended Posts

At besvare et uttrykk som "fikk pælma ut whateverbrand" med et evig langt innlegg med forsvarstale, unnskyldninger, roing og tåkeprat får bare oss andre til å undre at det ligger noe bak og virker totalt mot sin hensikt og etter mitt syn er de du som dummer deg ut.

At noen synes noe har ingenting med tørre fakta og historie å gjøre.

Sjøl synes eg framhulstrekk er noe dritt og er glad eg kvitta meg med skiten men det betyr ikkje at framhulstrekk er et dårlig produkt sånn statistisk sett.

 

Jeez

Link to post
Share on other sites

??

Båtens DeLabpanel.

Evt. Fluke 77.

Evt. Fluke 87V, kalibrert.

 

Joda eg var klar over at du har flere fluker før eg svarte så det var vel ment som en spøk siden du debaterte

så mye mot tekniske hjelpemidler. Hva var spenningen da?

 

Og så et generellt spørsmål: Ser at oppgitt hvilespenningene ved fulladet batteri variere fra ca.12,7v-ca.13v.

Skulle jo tru at visst samme batteriet har en høyere hvilespenning så vil man få mere ah ut av dette?, eller er

det selve konstruksjonen / blyet etc. som avgjør dette alene?

Link to post
Share on other sites

Største problemet med disse produktene er han kremmeren som selger og alt jamset hans. Jeg kjøpte dynamo og regulator av han mye lovord vd kjøp men jg var uheldig fikk en dynamo som kolapset fikk ny denne også røyk. prøvde og få ordnet opp idette men tilbudet var da og kjøpe en ny dynamo til nedsatt pris. dette var ikke aktuelt for meg. dette ble en dyr afere for meg ikke minst i fraktomkostninger. rem og til bake med dynamo. Han tilbø meg og sende dynamoen til england for kontroll der men da måtte jeg betale frakt.spurte han om han kunne kjøpe tilbake regulatoren men fikk da svar at den var brukt (brukt i få timer) og han ikke kunne sselge den som ny. Kunne prøve og selge den på FINN for hlv pris for den var ikke vert mer.

Link to post
Share on other sites

:lol:

Kjenner meg igjen her, laderen min skulle ut på dyr reise frem og tilbake den også.

Jamvel utenlandreise skulle det bli på min bekostning.

Masse irritasjon, bortkastet tid, masse svada svar, for her var også virkemåten hemmelig.

Hvordan argumenterer man mot slikt ?

Da var det bedre å gjøre kort prosess å pelme ut møkka.

 

 

Link to post
Share on other sites

Etter å ha fulgt denne tråden fra første innlegg, er det imponerende å se hvor mye dritt voksne mennesker kan slenge frem og tilbake i en diskusjon - uten å komme med harde fakta!

 

Mix: Hvilken batteribank er det CED'en din ikke ville lade skikkelig?

Jörg: Hva er "X-faktoren" for absorpsjonslading på 1250CED?

 

:lol::headbang::discuss::flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Er det bare meg...
Det er noen som begynner å bli lei pissekonkurranser også:giggle:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Igjen ser en at du ikke klarer engang å holde deg til sak og produkt.

Du kommer med personangrep gang på gang. Du klarer ikke engang å holde deg til sannheten.

... Og jeg tror det begynner å gå opp for mange fler som har følgt med i denne tråden.

Leverandører eller forhandlere taper alltid noe eller noen når det blir offentlig krangel.

 

Men mens en gruppe mener at det er dumt av forhandleren blir mange andre oppmerksom og sier at man må se begge sider.

Feil på produkter og reklamasjoner er upopulær hos mange, men ikke her.

Jeg har verken noe problem om å snakke om menneskeskapte ting som kan feile, eller om reklamasjoner.

Dere må gjerne snakke med grossister og produsenter hvor populær jeg er der hvis det dreier seg om rettferdige krav av kunder,

det tar jeg veldig nøye.

 

Ang. å holde seg til sak og produktet er akkurat det poenget jeg ber om.

Det er først og fremst ikke interessant å se hva jeg sier, men hva du sier.

Det er nemlig deg som prøver å sette ting på et felles-dårlig lys fordi du fikk ikke det du ville.

Fakt er også at du fortsatt nekter å la laderen undersøke en gang til,

men at du slenger dritt om en merke du ikke vet noe om.

 

Jeg sier at vi har testet denne laderen -som du- har og at den ha virket som den skal her.

Logisk spørsmål:

Hvorfor skal en tar en sjanse med å sende noe tilbake til kunden hvis man ikke er sikker på at produktet jobber som den skal?

 

I Norge koster det pga. postmonopol gjennomsnittlig minimum ca. kr. 160,- per vei.

Att og fram kr. 320,- = to ganger kr. 640,- hvis man må regne med at kunden sender produktet tilbake en gang til.

Det ville være minste prisen hvis en forhandler er slurv med det han driver med,

og det er minsteprisen som forhandleren i så fall måtte betale siden han må erstatte også det i tilfelle reklamasjonen er rettferdig.

 

Tror noen her at jeg er sugen på å betale det hvis jeg omvendt ikke måtte gjøre annet

enn å bytte en lader som produsenten erstatter ved reklamasjon likevel? :confused:

 

Så kommer vi til "punkt B".

Du klager at jeg har tilbudt deg å sende laderen for en ytterligere test også til produsenten, hvis du ikke stoler på meg,

men at det blir beregnet deg hvis også denne testen resulterer positiv for laderen.

Dette stemmer.

 

Du skriver dette her som at det skal leses som negativ, det gjør du bevisst.

Men, har du en gang levert noe tilbake for reklamasjon til andre?

Man reklamerer, og så er det greit hvis det er en rettferdig reklamasjon mot produktet eller produsenten.

 

Hvis derimot en reklamasjon blir avvist, fordi apparatet virker som den skal,

da blir det din tur for å bevise det motsatte.

Forresten krever vanligvis ingen forhandler erstatning for arbeid og frakt ved første omgang,

men i grunn er kostnadene i så fall "dine" allerede på dette tidspunktet.

 

Tror du virkelig at én forhandler sender noe for to ganger kr. 500,- til utlandet, pluss mulig behandlingskostnad av labben

på sin egen bekostning bare fordi kunden stoler ikke på det han sier?

 

Så, nå begynn å tenke, vi snakker om to poeng.

Du som kunde (også jeg er kunde) kan nå velge hvordan dette skal avgjøres videre.

 

Forhandleren sier at produktet virker, du sier at det ikke virker.

Så er det eneste utvei at kunden først må sjekke det som er grunnlag hos seg.

(Om nå en annen produkt gjør noe annet, eller ikke, spiller ingen rolle, teoretisk kan jeg -lade- batterier også med en telefonlader.)

 

Er grunnlagene det som det skal være da har du grunn for å reklamere en gang til.

Men det nekter du jo, slenger dritt OG blir skyldig bevis.

 

Slenger en sånn person bare dritt da reagerer jeg, uansett om det er et produkt som jeg selger eller av en annen.

Du må enten bevise ting selv eller gi i det minste mulighet for at det blir bevist.

Jeg kan ikke mer enn å oppfordre deg at du virkelig gjør det.

 

Men du gjør det jo bare ikke og ingen her sier at også du skal.

Så må du og andre bare regne med at jeg svarer på slik.

 

Hilsen

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Største problemet med disse produktene er han kremmeren som selger og alt jamset hans. .....

Du har kanskje et problem med å akseptere at man ikke alltid kan skylde på andre.

Se også din uttalelse på mail: "Kunde har alltid rett".

 

Største problemet med troverdigheten er hvis noen vill få rett uansett.

Hvorfor forteller ikke du hele sannheten?

 

Du spurte på verksteder og du har t.o.m. sendt klage til forbrukerrådet.

Klagen ble avvist og ingen verksted har gitt deg medhold siden det er klar hvor feilen ligger.

Du selv bekrefter jo at PDARen fortsatt virker.

 

Gjør den det da finnes det bare en konklusjon igjen,

og det er så enkelt som at du glemte å montere temperatursensoren som nettopp forhindrer slik skade.

Noe jeg henviser til på tusen steder og som er et av hovedargumentene for å bruke PDAR.

Eller, hvor mange dynamoer vet du om som ha brent opp ved bruk med PDAR?

Jeg vet ikke en gang om bare en stykke på tross av at (ja, "dessverre") PDAR er verdens mest solgte eksterne høyeffektregulator.

 

Og, man skal heller ikke glemme det:

Du fikk flere ganger tilbudt av meg for kostnadsfritt undersøkelse på båten din.

Men du har ikke en gang svart på det og du har ikke sendt PDAR for sjekk.

 

Noe av det som ikke stemmer?

 

Så en gang til:

Begynn å tenke logisk, helst som tredje person og i riktig rekkefølge

 

Hvorfor skal jeg da kjøpe noe tilbake og selge det som brukt,

for noen som likevel ikke er villig for å få til en løsning som er akseptabelt for alle?

 

_________________________

 

Og til alle andre som også synes at det er mas: Hvordan skal man svare annerledes?

Ting skjer her, nå på denne tråden.

Og det skjer ikke fordi -jeg- vill det, men pga. at andre aktører ikke klarer å holde seg tilbake eller minst å være rettferdig.

Jeg innrømmer når noe stemmer, men forsvarer også alle og alt hvis det ikke er så.

Enkelt og greit, og like som andre.

 

:fishing:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

 

Jörg: Hva er "X-faktoren" for absorpsjonslading på 1250CED?

 

 

Sorry, jeg tror du spurte en gang før.

Tenkte i svingen at det ble svare på det tidligere allerede.

 

Boost - Float - Factor - Max - Min

sealed lead acid

14,4V - 13,6V - 6 - 8h - 4h

GEL Exide

14,4V - 13,7V - 8 - 24h - 12h

open lead

14,8V - 13,5V - 6 - 8h - 1h

GEL American

14,1V - 13,7V, 10 - 6h - 4h

 

 

Batterier som ikke kan lades med det til 100% er vanligvis bare av for stor format for laderen.

Saken er like logisk for de fleste ladere fordi det finnes både maksimale tider og minste tider.

Forresten er, bortsett av utvidet beregningsfaktor, også alle moderne ladere bygget opp med det

og bare en modell har mulighet for virkelig å måle sidebelastninger.

 

Batterier blir bare ikke toppladet hvis den er for stor for laderens kapasitet,

slik at den kommer matematisk over tidsgrensen av det som må til ved utjevningen.

 

Holder man seg innenfor anbefalingen (inkl. sidebelastning) ang. laderens kapasitet

da er det praktisk ekskludert at en slik lader ikke klarer å toppe batteripakken nettopp pga. minste tider.

 

Men det er vel forhåpentligvis ikke omsider noe nytt for dere.

Dette regnestykket finnes ikke bare siden det fantes automatiske ladere og

t.o.m. manuell lading er underkastet denne reglen.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Er det bare meg som begynner å bli smålei denne sterlingdebatten :confused:

Jeg, fra første dagen. :yesnod:

 

Men det er ikke noe grunn for å holde kjeft.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått svar fra NordWest på at min lader gir akkurat samme ladestrøm som andre ladere de setter opp. Interessant. Blir spennende å se hva jeg skal gjøre med float spenningen på laderen. Skal jeg ha den manuelle løsningen at jeg feks lader 1 dag i uka - eller skal jeg programmere om laderen til lavere float spenning?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke lest alt men går ut i fra din tidligere spørsmål ang. 14,1V.

 

Hvis du kan justere er svaret enkelt: Gjør det.

 

Float 14,x V er alt for høy.

Uansett temperatur, uansett type batteri.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Navnet forandrer ikke noe på gjeldene floatspenninger.

Jeg ville i hvert fall velge laver enn 13,7V men helst noe mellom 13,2 og 13,4V.

Kommer ikke an på en to tiendeler, bare ned.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Nå er det først og fremst viktigst å fastslå om floatladespenningen er 13,8 volt uten temperaturkompensering slik som Mastervolt har satt opp i standardprogrammet, -og for å ikke villede leserne med å si at Mastrvolt floatlader med 14,1 volt i AGM mode.

 

I følge Leoch som produserer Mastervolt AGM batteriene så skal ikke disse batteriene klare å oppnå utjevningsladning med 14 volt, som i realiteten betyr at rekombinasjonen er over 99,XX% om man floatlader med en tilnærmet den oppgitte spenningen.

Selvfølgelig kan spenningen senkes, men jeg har ingen tro på at problemet til Bitteliten ligger på floatladespenningen hvis alt virker som det skal. Mastervolt har i motsetning til en del andre produsenter alle aktuelle og nødvendige data liggende på nett for hvert eneste produkt, og følgelig burde man begynne med å se på om noe er konfigurert feil, og så burde man tatt en utskrift av loggen.

 

Poenget med en logg er jo nettopp at man skal kunne lese ut om for eks. batteriene har blitt ødelagt av en årsak som ingen kjenner til eller vil innrømme har skjedd.

 

Jeg har ikke fått tid til å sjekke logg oppsettet i MICC panelet enda da jeg har det rimelig travelt for tiden. Men om det er ønskelig så kan Bitteliten få låne loggeutstyr av meg ved sesongstart. Da er det bare å trykke record og bruke båten en uke. Så sendes loggeren til meg for utlesing og utskriving. Da vil man kunne se alt som har skjedd i løpet av perioden og sjekke om dette stemmer med slik det skal være.

Link to post
Share on other sites

I følge Leoch som produserer Mastervolt AGM batteriene så skal ikke disse batteriene klare å oppnå utjevningsladning med 14 volt, som i realiteten betyr at rekombinasjonen er over 99,XX% om man floatlader med en tilnærmet den oppgitte spenningen.

Hva betyr dette Ole Petter?

Link to post
Share on other sites

Det er ikke villedende, synes jeg.

Det finnes folk som har ladeutstyr fra Mastervolt men ikke batterier av dem.

Men også batterier fra Mastervolt har det ikke ukomfortabelt med lave spenninger,

tvert i mot ville jeg hevde at også disse trives med det.

Ikke for å glemme storage mode som går enda lavere.

 

Så er det rundt sagt egentlig bare av fordel for henholdsvis de fleste AGM hvis man senker floatspenningen,

andre ladetrinn som holder kapasitet og liv i batteriene har jo ikke noe å gjøre med det.

 

:fishing:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Glemte faktisk å fortelle at jeg har en god del forespørsel fra Tyskland

ang. AGM, Mastervolt og ødelagte Leoch på bobil.

Concorde (Luxusbobiler) "gleder" seg meget om det.

Derimot finnes det siden mange år ikke noe problemer hos mine kunder.

Rart, ikke sant?

 

:fishing:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hva betyr dette Ole Petter?

I et tett batteri som AGM så har man et gitt overskudd av elektrolytt, og dette fordi når oksygen og hydrogen utvikles (spaltes) på hver sine respektive positive og negative plater så klarer man aldri å få til en kjemisk prosess hvor all hydrogen og oksygen blir omvandlet til vann igjen.

Man får et praktisk tap av elektrolytt.

 

Når man med en gitt spenning oppnår for eks. 99,xx rekombinering så tilsier dette at nesten all hydrogen og oksygen blir omdannet til vann, -og man holder da samtidig det innvendige trykket i batteriet nede. Øker man spenningen så øker tapet av elektrolytt, og som jeg da skrev i det forrige innlegg så skal Leoch batteriene takle 14 volt.

 

Men så kommer problemet, som da er at om man har en annen feil i systemet så vil kanskje batteriets gassespenning synke, og da vil batteriet begynne å få dårlig rekombinasjon ved 13,8 volt.

Man kommer seg inn i en ond sirkel fordi man kanskje ikke reparerte den opprinnelige feilen. Derfor logger man først for da slipper man å tippe hva feilen er.

 

Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig for fritidsbåtmarkedet å benytte seg av egnet teknologi når de feilsøker. Å sende komponenter frem og tilbake er jo bare tull når man kan sende en logger til kunden. Men mye av problemet er jo at forhandlerne ikke selv skjønner hvordan dette virker så da nytter det jo heller ikke å studere informasjonen fra en logger.

Link to post
Share on other sites

Sorry, jeg tror du spurte en gang før.

Tenkte i svingen at det ble svare på det tidligere allerede.

 

Boost - Float - Factor - Max - Min

sealed lead acid

14,4V - 13,6V - 6 - 8h - 4h

GEL Exide

14,4V - 13,7V - 8 - 24h - 12h

open lead

14,8V - 13,5V - 6 - 8h - 1h

GEL American

14,1V - 13,7V, 10 - 6h - 4h

 

 

Batterier som ikke kan lades med det til 100% er vanligvis bare av for stor format for laderen.

Saken er like logisk for de fleste ladere fordi det finnes både maksimale tider og minste tider.

Ingen så serverer du bare svada.

1time,4h,8h,12h 24h !! Av hva ? Hvordan vinden blåser ?

Man kan jo ikke sette noen max/min tid på disse laderne. Man kan ikke justere noe som helst !

Og totalkapasiten forandrer seg jo fra spec'n etter hvem du snakker med !

Jeg begynner faktisk å lure på om du er riktig navla. (Ja der fikk du et personangrep rett tilbake)

 

Ikke nok med det, du anbefaler Bitteliten 13,2 -13,4 float. Helt greit det.

Men ta en titt på din egen tabell over. :lipseal:

Er det rart man gir opp, og pelmer ut dritten !

Det er ikke det spor rart man trekker produktene dine og kompetansen din i tvil...

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Problemet ligger vel mer i punkto investeringer og ikke minst garantibehandling.

En logger koster penge og begynner man med det da trenger man mange.

Mange, fordi da blir det omsider topp aktuelt for kundene med å spørre om en analyse pga. mulig reklamasjon.

 

Jeg vill f.eks. ikke vite hvor mange forespørsel du får fordi du sa dette nå her.

Kanskje det lønner seg som servicetilbud likevel.

Men postens evige prisøkninger setter vel en stopper på det før det hele begynte. :smiley:

 

Men en logger forteller også bare noe om både øyeblikket og tiden litt før og etter.

Det er også interessant å se hvordan laderen arbeider, på tross av at man ikke ser hvordan den virker hvis man ikke bruker en logger med minst to shunter.

Dog er selve feilrate vel litt veldig liten for å at det skulle lønne seg hvis man ikke bruker det som betalt service.

Det vises ikke noe om hvordan batteriet ble behandlet i tiden forut og

heller ikke hvor mange ganger at lyset eller kjøleskapet ha stått på, eller hvor mye kapasitet må betjenes,

eller om det rett og slett er en battericelle som gikk til helvete.

Så, en loger blir vel fortsatt mest interessant hvis man yter service og kan sjekke selv.

 

Siste setningen din er vel den som er både mest viktig og riktig.

Men dette kan strekkes langt.

 

:fishing:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Dessverre så ble det kanskje slik at jeg med mitt noe skjeve blikk i form av et innlegg slapp en ukjent mengde katter inn til hermelinene.

Var ikke meningen.

Jeg har ingen grunn til å trekke kompetansen eller produktene til Jørg i tvil.

Det jeg forsøkte å påpeke er at men kan ha det godt med sitt elektriske opplegg uten å kjøpe seg til fant på duppeditter og batterier.

Selv om man sikkert mister den siste halvtimen med driftstid.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...