Jump to content

AGM batteri - Hvem har best pris?


bjoris

Recommended Posts

Ole Petter:

 

Mastervolt sier for jumpersetting:

 

"Gel / AGM / spiral battery. During the float stage of the charging cycle the output voltage will be higher (+ 0.55V @ 12V / + 1.1V @ 24V / + 2.2V @ 48V)"

 

Jeg har ikke satt inn denne, selv om jeg har AGM da jeg ikke er komfortabel med en vedlikeholdspenning på over 14 volt. Det er flere steder advart mot at det vil tørke ut batteriene over tid. Er ikke hensiktenmed vedlikeholdslading å hindre utlading og ta seg av fast forbruk? Topplading blir jo allikevel automatisk utført en gang i mellom.

Hvilken type batterier har du?

Hvilken type og modell lader har du?

 

Har du lest manualene?

Link to post
Share on other sites

Den diskusjonen hadde man unngått om en og samme leverandør sto for hele leveransen.

Jepp, så sant kundene ikke forandrer noe.

 

Men, greit.

Da blir det jo bare "4 - 6" leverandører i hele Norge, inkludert meg. :thumbsup:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ole Petter:

 

Ja, selvfølgelig har jeg lest manualene, det er jo det en først bør gjøre, ikke sant, særlig hvis det er noe en ikke helt forstår. Sitatet overfor er hentet fra installasjonsmanualen til Mastervolt Mass Combi 12/2500-100.

 

Batteriene er 6 x EUROGLOBE 208AH

Redigert av Regina III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ole Petter:

 

Ja, selvfølgelig har jeg lest manualene,

Beklager, jeg mente nå helst om det var noe i manualene du trengte hjelp til å finne ut av.

Alt til Mastervolt ligger jo på nett så jeg skal ta en titt og se hva jeg kan komme opp med.

 

Når det gjelder batteriene dine så kjenner jeg ikke så godt til disse, men kan du fortelle hvilke ladespenninger som skal benyttes ved syklisk drift. Det står jo gjerne på batteriet.

 

Om du har typebetegnelsen på batteriene kan jeg jo google litt.

Link to post
Share on other sites

Det er bare der ledningen kommer inn at det er noen cm åpning, det er jo lett å borre inn lufting mot skrogsiden. Shaukass, har du gjort noe her?

 

Nei, jeg har ikke det. Er ikke plaget med at viftene går kontinuerlig; jeg har kjapt konkludert med at laderen stort sett blir kvitt varmen vha luftehull i toppen av dette rommet (som igjen har luftehull i toppen av skapet som står over.)

 

Samtidig er det en ørliten lufttilførsel i bunn; sammen med ladekablene.

 

Når laderen blir varm; vil jo denne i seg selv sette i gang en naturlig luftsirkulasjon. Skulle jeg flyttet den; ville det nok ha blitt til det store "rommet" akter for motoren. Her er det jo et enormt volum som ikke er utnyttet til noe som helst!

Link to post
Share on other sites

Kunder og alle som er interessert i fakta ang. ladere fra Sterling kan gjerne også sende vanlig email.

 

Jeg tar en råsjans alikevel: Har du noen eksakte tall for den såkalte "X-faktoren" for utjevninglading på 1250CED? Dette greier jeg ikke å finne i noen dokumentasjon som er tilgjengelig, dessverre.

 

Hva anbefaler du når det gjelder dynamo? Jeg kunne nok tenkt meg bedre lading for motor også, men jeg håper det går ann UTEN at jeg risikerer at laderen havarere pga overoppheting. Jeg har vifte i motorrommet.

 

Jeg anbefaler deg å gjøre det samme som meg - naturligvis! :giggle:

 

Ekstern laderegulator, strengt tatt uansett merke/produsent - bare pass på at den har temperatursensor for både batterier og dynamo.

 

En ekstra vifte, hvorpå du monterer en slange som retter luften DIREKTE på bakkant av Hitachi'en din; denne har en elendig kjøleløsning og trenger hjelp når den skal lade mer enn et dumt startbatteri (som den i utgangspunktet er designet for, antar jeg.)

 

Hvis strømmen kommer og går f.eks 3 ganger, blir det plutselig 9 timer for mye.

En lader med strøm og timerstyrt absorsjon vil gå i float på sekunder.

 

Jeg ser ikke problemet med dette på åpne bly/syre - her etterfyller man jo vann på det jevne uansett. Men på AGM kan dette bli et seriøst problem; og jeg lurer litt på det samme. For jeg kan bekrefte at 1250CED går hele leksa om absorpsjonslading omigjen!

 

 

Ellers lønner det seg kanskje å se etter større dynamoer, med 250+ Ah kan du godt begynne å tenke om det.

Fra 60 til 80/90/100A går det flest an å skifte uten store mekaniske forandringer på fester etc.

Men uansett er det flest enkelt å tilpasses, hvis så.

 

Dette ville jeg kun vurdert DERSOM jeg IKKE hadde tilgang til landstrøm på "det jevne." Det skal mye til å forsvare kostnaden av dette... :nonod:

Link to post
Share on other sites

tall for den såkalte "X-faktoren"

X-faktor var jammen en god beskrivelse.

Men jeg er redd det forblir nettopp det. :giggle:

 

For jeg kan bekrefte at 1250CED går hele leksa om absorpsjonslading omigjen!

Jepp,

Og da spør jeg igjen. Finnes det andre marin ladere på markedet uten strømstyring ???

Jeg bare spør. Og i tilfelle Nei. Hvorfor ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, Ole Petter

 

Det batteriene sier om seg selv er: GLOBAL ES-200-12, Stanby use 13.32 V, Cyclic use 14.4 V (25 *c)

 

Dette stemmer også nokså eksakt med det laderen gir, og funksjon og kapasitet er også som forventet.

Det jeg derimot IKKE forstår, og også undres over er at Mastervolt sier at det bør være 0.55 V mere i float, altså 13.8 V for Gel og AGM.

Spørsmålet er om jeg burde ta hensyn til det Mastervolt sier, eller hva jeg selv (og batteriene?) føler for?

Link to post
Share on other sites

 

Spørsmålet er om jeg burde ta hensyn til det Mastervolt sier, eller hva jeg selv (og batteriene?) føler for?

Det er en bra observasjon du har gjort Regina, og det setter jo på en måte punktum for det jeg prøver å få frem.

 

La oss ta utgangspunktet i at batteriene du har ikke er det optimale for båtbruk, og i tillegg så er batteriene produsert mer til det Amerikanske markedet som ligger litt lavere i spenning. Jeg tenker da høyt og på batterier tilsvarende Deka gel og AGM.

 

Men så over på det praktiske, for om batteriene ikke er optimale til bruken så kan man jo gjøre noe for å få dem til å virke optimalt allikevel.

 

Hvis vi da tar ladespenningen først så har du jo funnet et program som stemmer på papiret, men det er allikevel ikke sikkert programmet som styrer absorberingstid etc. er optimalt. Dette fordi tynnplate AGM batterier normalt er satt opp med kortere absorberingstid enn åpne batterier, noe som i praksis betyr at batteriene dine vil absorberes litt lenger enn nødvendig med relasjon til laderens adaptive ladeprogram.

 

Dette blir kanskje litt komplisert for mange men jeg tar det med allikevel. Som jeg tidligere i tråden har skrevet så er platene i et AGM batteri tynnere, og dette utgir en forskjell i indre motstand og også hvor lenge platene må absorberes. For det første så er den indre motstanden lavere, noe som kanskje fører til at batteriet er 90% oppladet før triggepunktet for absorbering nås. (På typiske åpne batterier vil dette punktet ligge på ca 80 %)

 

Det sier seg jo da selv at et batteri som er 80% ladet trenger lenger absorberingstid enn et batteri som er 90 % oppladet, så en av konsekvensene ved å bruke batteriprogram til tross for at spenningen stemmer, er at batteriene overlades for mye før de går i float.

 

Men dette kan man endre på i mange av Mastervolt laderne for det er gitt tilgang til dette via en programvare. Hvis det da fra produsenten sin side er satt opp en absorberingstid på 8 timer så kan du med fordel redusere denne til 5,5 time eller der omkring.

 

Men det ville jo være enklere å heller omprogrammere det riktige programmet for da endrer man jo bare spenningen for absorbering og float. (Er laderen relativt ny er det flere parametre som kan justeres, men det får vi ev. komme tilbake til).

 

Men så er det jo dette med sunn fornuft eller evnen til å bruke den kunnskapen man har og gjøre noen enkle målinger for å få bekreftet at batteriene har det bra. Det er i grunnen så enkelt at man kan skru av minuspolen på det ene batteriet etter at laderen er ferdig med sitt, la dette batteriet få hvile seg et par dager og så sjekker man spenningen.

 

Om du trenger hjelp til å tolke målene du får så skrik ut.

 

En annen ting som er greit å ta med seg siden Mix allerede har nevnt strømstyring så kalles dette for return amp. Hvis du da leser av hvor mye strøm det går gjennom batteriene når laderen går over i float så får man også en god indikasjon på hvor fulle batteriene egentlig er.

 

Om strømmen er under 4 % av batterikapasiteten og laderen durer på i timevis med absorberingsspenning så får man det problemet som Mix er inne på. Da virker enten ikke laderen eller han som designet den.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

name='Ole Petter' timestamp='1328895232' post='1250844'

Det sier seg jo da selv at et batteri som er 80% ladet trenger mindre absorberingstid enn et batteri som er 90 % oppladet

Her fallt eg av, skal det være motsatt? Eller mangler ordet bly og agm foran batteri?

 

Er det mulig å si noe om absorberingstider på AGM? Eg har øka litt tiden på dynamo ladingen min, men husker ikke i hodet til hvor lenge.

Link to post
Share on other sites

Kan jeg og i såfall bør jeg justere noe på min Sterling lader når batteribanken nå antakelig blir økt med 115 ah, til 345 ah? Veldig nyttig å vite at laderen ikke takler gjentatte strømbrudd særlig bra, det er jo ikke noe ukjent problemstilling med ustabil landstrømtilgang. Jeg kommer ikke til å bytte lader av den grunn siden jeg veldig sjelden ligger på lading over lang tid uten strømbruk, men kjekt å vite, spes med AGM batterier...Jodaen jeg var "rådgiver" for til venner i høst, har 480 ah AGM batterier. På første turen hadde de ikke strøm til at varmeren kunne starte morgenen etter. Ikke ett bra tegn, BEP måleren viste 11,8 volt! Når vi hadde ladet var hvilespenningen 12,9 volt igjen og det har ikke vært ett problem siden... Litt rart, men noe er nok galt...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det er fint lite å justere Bjoris.

Men det går nok bra.

Men igjen, invester i det minste i et digitalt voltmeter, og sjekk tiden på absorsjonsfasen.

Du trenger ikke sitte med stoppeklokka, du ser fort om det går ca. 1 eller 5 timer.

Absorsjonsfasen hos meg ved 14,6 V lå på ca. 1 time.

Workaround ble å skru av/på laderen 3-4 ganger, (utnyttelse av en annen svakhet ved laderen)helt til jeg ble lei dritten og pelma den ut.

 

 

Link to post
Share on other sites

.Jodaen jeg var "rådgiver" for til venner i høst, har 480 ah AGM batterier. På første turen hadde de ikke strøm til at varmeren kunne starte morgenen etter. Ikke ett bra tegn, BEP måleren viste 11,8 volt! Når vi hadde ladet var hvilespenningen 12,9 volt igjen og det har ikke vært ett problem siden... Litt rart, men noe er nok galt...

Leste en plass at en måtte/burde ligge med landstrøm en uke etter installasjon av AGM batterier for å få toppet de opp

Høres ut som det kan stemne.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

...booo, stor fare for alle.. :ghost:

 

Mix, antakeligvis har du fortsatt bare lite peiling om det du sier.

Det betyr ikke at ikke du vet hva alle vet som leser slike greier,

men bortsett av det du ser på dine egne batterier ser du vel bare teori men ikke praksis.

 

Du blander også litt for mye ang. lading i det hele tatt.

Først forteller du at det blir for lite lading, så skal alle tar seg en multimeter

for å sjekke om det blir for lenge utjevning, og selvfølgelig er det omsider et stort problem

når laderen kobles til nett som så ofte kan være ustabil.

 

Jeg personlig tror heller at det er deg som er litt ustabil,

i hvert fall ser jeg fortsatt ikke noe praktisk relevans.

 

Men kanskje må jeg unnskylde meg.

Du bruker muligens bare en gang til din rett for "å fortelle til alle" hva du mener om Sterling?

Vær så god, du som har hatt én sånn vet jo hva du snakker om mens som sagt titusenvis av andre bare drømmer.

 

Og til avslutning: Det er den overveiende del av alle ladere som ikke arbeider med strømstyring.

Det er bare i din lille verden så at du mener alle andre måtte ha.

CED har ikke strømstyrt "adaptiv" lading, men er dog på en måte likevel strømstyrt

fordi den reagerer på spenning og tid.

Som til nå ha vært mer enn greit nok for nesten alt som heter bly.

 

 

Ellers til det andre, litt om teori-praktisk og praksis atter en gang til.

 

Vi er vel alle halvveis enige at vi snakker om bly-batterier.

Ladeprosessen for batterier er derfor først og fremst alltid det samme:

Bulklading (er maks eller definert strøm frem til utjevningspenningen er nådd);

Utjevning (konstant ladesluttspenning over variabel tid);

Float (redusert spenning for å unngå overlading)

Float2/Storage mode: Bedre ladere har nå også sånt; som betyr at floatspenningen

senkes ytterligere etter en stund når laderen ikke lengre registrerer aktivitet.

Veldig fint når batteriene står lenge "ubrukt".

 

Adaptiv (eller målrettet) med hovedvekt på "strømstyrt" lading er helt sikkert interessant for stasjonært bruk.

Men jeg ser ikke noe praktisk grunn for å gjøre det til en så viktig poeng på båt,

helt enkelt siden det finnes forbrukere og ikke minst sterkt syklisk drift.

 

Syklisk drift både tillater og krever faktisk utvidet kompensasjonstid.

Jo dypere utladingen blir jo lengre trenger batteriet utjevning.

Derfor er det absolutt uten vits med å bry seg om mulighet for for lenge kompensasjonslading,

jeg ville heller bry meg om både for kort og nettopp ikke regelmessig overlading.

 

Men hva er lading og strømstyrt lading.

Lading har vi hatt ovenfor.

Strømstyrt betyr bare at laderen reagerer på strømmen som går -ut- laderen.

Dette betyr aktivitet.

 

Det som skal være så viktig her for batteriene er ikke strømmen i Ampere, men hovedsakelig spenningen.

Utenfor storagemode holdes spenningen konstant til floatspenningen.

Strøm må laderen levere likevel, ellers ville batteriene tømmes igjen.

 

Det som laderen da ikke vet er om det er jevnt forbruk som står og går (f.eks. lys)

eller om det er batteriene som fortsatt trekker lading.

 

Derfor må en slik lader får en begrensning som ofte går ved +/- 18% over og under startnivå.

Fint og kjekt å ha, men nødvendig?

Trolig ved antisyklisk drift og jevnt forbruk, men det har vi jo ikke på båt.

 

Og hva hvis båten ligger fast, uten forbruk tilkoblet?

Jo, da skifter laderen til float frem til det går nesten 0,0A til batteriene (dvs. toppladet)

for så å skifte senere til storage mode. Så sant laderen kan. (PCU kan.)

Og så våkner en bra lader jevnt i mellom for å gi batteriene en hel gjennomgang med lading for å bremse fysisk forfall.

Det er etter mitt syn det som er mest praktisk med en slik lader siden dette sparer kapasitet.

 

Og hva skjer med batterier som får permanent (passende) floatspenninger?

Riktig: Slike batterier lever -nesten- like lenge som andre med storage mode,

fordi også med storage mode blir batterier gamle og går i stykker i løpet av tiden.

 

Hvem som tror at batterier holder seg friske med -100%- kapasitet etter den ha blitt eldre enn 6 - 8 år

tar bare feil.

Heller ikke moderne ladere klarer å stoppe batterienes fysiske forfall.

Skal man øke på det da trengs det andre batterier og da også avanserte ladere og avansert overvåkning.

 

Likevel har en god lader også en god rett for å være på den planeten.

Gode ladere lader nemlig det som kan lades med 100%, vedlikeholder slik at det som kan rettes blir rettet,

og forsyner systemet mens den samtidig forbruker lite strøm siden omvandlingen blir mer effektiv.

Storage mode blir da til noe som sparer ytterligere på materiell og strøm som ellers ville bli brukt på den tiden batteriene kunne stå frakoblet.

 

Men så tilbake på "adaptiv" lading, dvs. strømstyrt.

Lading hadde vi, forsyning gjør også alle andre som er beregnet for det.

 

Så blir det eneste som er videre interessant for oss at laderen reagerer på lav strøm.

Forskjellen mellom laderne er hvor rask den gjør det,

men har man kraftig skiftende forbruk da hjelper heller ikke det noe særlig.

Hvem som ikke stoler på det kan gjerne regne f.eks. 18% av 50A som ville bli 9A.

9A som reaksjonsstrøm er høy men rask oppnådd på båter med familie om bord.

Hva skjer da?

Ole Petter har vel mer tid og "skrivelyst" for å utdype slik at det blir forståelig.

For meg er det ikke viktig.

 

Men dog, ligger en som Mix til brygger med daglig flere ganger strømbrudd da blir det for AGM vanskelig etter en sesong hvis laderen starter hver gang på nytt.

Jeg derimot ville bare tar en prat med dem som blir betalt for strømnettet isteden.

 

Ønsker en fin lørdag!

 

:fishing:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Her er den testen jeg snakket om som ble lagt ut i en annen tråd.

Alle ser jo at det er en veldig stor variasjon i kurvene, men så spørs det da hva man kan lese ut av disse og som har noen praktisk betydning.

 

Hvis noen har spørsmål så er det fritt frem å spørre for disse kurvene forteller i grunnen ganske mye.

 

http://www.victronenergy.com/upload/documents/Ladegeraete%20im%20Test%20bei%20segeln.pdf

Link to post
Share on other sites

Og til avslutning: Det er den overveiende del av alle ladere som ikke arbeider med strømstyring.

Det er bare i din lille verden så at du mener alle andre måtte ha.

Sier du det, da ramser du vel opp alle disse da ?

Det er jo interessant for alle å vite hvem andre marin ladere enn Sterling som ikke har strømstyrt absorsjon.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvis noen har spørsmål så er det fritt frem å spørre for disse kurvene forteller i grunnen ganske mye.

Du må da kanskje bare huske å nevne at testen er to år gammel og at Mastervolt og

Sterling måtte sende "uferdige" ladere den gangen.

 

:fishing:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Mastervolt laderen Chargemaster hadde på testtidspunktet vært på markedet en god stund, og likedan Sterling laderen.

Det er helt ukjent for meg at Mastervolt setter noe på markedet som ikke er testet ut ferdig og det foreligger heller ikke noe tekniske informasjon vedrørende endringer i programvaren.

 

Men hvis du mener Sterling har måttet endre på sitt produkt etter at det ble satt ut på markedet så kan du kanskje fortelle hva endringene innebærer. Jeg regner med at Sterling gjør som alle andre produsenter, merker laderen med hvilke program / software nr. laderen har slik at man kan finne ut om det er gjort endringer.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jo interessant for alle å vite hvem andre marin ladere enn Sterling som ikke har strømstyrt absorsjon.

For meg er det ikke interessant i det hele tatt, eller i beste fall "in the third place." :rolleyes:

Men siden du er så opptatt med det kan du jo bruke din tid for å se over den elektriske verden hva du finner fram.

Jeg må jobbe.

 

Forresten, må bare anbefale at du leser deg litt opp og ned mht. batteriets kjemi.

Denne verden er ikke så komplisert som du kanskje tror og en trenger ikke å tenke

så "sylskarp" siden det bare er enkle ting og poeng man må forholde seg til.

Og dette står både på batteriet og laderen.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Nå synes jeg det er på tide å slutte med å ødelegge tråden med intetsigende innlegg. Poenget med denne tråden er å finne ut hvorvidt det er hensiktsmessig for noen å anskaffe seg AGM batterier og til hvilken pris.

Følgelig føler jeg at laderen også er en del av totalbildet, såfremt det er mulig å forklare noe om forskjellene i laderne som eventuelt kan være en fordel for batteriene med relasjon til den bruken / behovet hver enkelt har.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...