Jump to content

AGM batteri - Hvem har best pris?


bjoris

Recommended Posts

På ingen måte !

...Jeg kunne jo bare gi beng i både deg og Bjoris og laderne og batteriene deres, og holdt kjeft.

At dere er for stolte og egenrådige til å ta imot råd får være deres eget problem.

...Men installer i det minste et digitalt voltmeter da, koster noen få dollar på Ebay.

 

Stolt og egenrådig får være din ord, jeg forsøker etter beste evne å finne ut hva JEG skal gjøre med mitt opplegg. Vi snakker om penger, tid og et mål om å få ting "godt nok". Jeg innser at det neppe blir optimalt!

 

Jeg har nå hørt fra deg at Sterlingladeren min antakelig ikke er så smart at den vil kunne lade opp en stor batteribank skikkelig, jeg har derfor spurt om det vil være smartere å ha en mindre batteribank, nettopp for å unngå å bytte denne ganske nye laderen som jeg allerede betaler ekstra for ved kjøp av båten, standard var 20 amp, min er 50 amp. Laderen er fra 2008, dvs båten er bygd i feb 2008 så det kan sikkert være fra 2007, jeg leser at de nyere har smartere ladeprogram enn de eldre!

 

* Kan jeg finne ut om min lader er av gml eller ny type?

* Denne laderen er bra til vedlikeholdslading, men det hjelper vel lite når den ikke klarer å toppe batteriene?

 

Det jeg kan si om denne laderen er at det virker som om den jobber hardere når batteriene er mye nedladet, da går viften i laderen, men normalt går ikke denne viften. Jeg tenker sikkert altfor enklet, men hvis den bare lader på tid så ville jeg trodd at belastningen på den ble lik og at viften normalt alltid eller aldri ville gå, forutsatt samme temp i båten.

 

Jeg lurer fortsatt på om det er slik at i mitt tilfelle med orignal Yanmar dynamo 60 amp og en Sterling lader på 50 amp fra 2007-2008 at jeg bør unngå en for stor batteribank, målet opprinnelig var 300-350 ah, ifht mål blir det i såfall 3*115 ah AGM batterier. Jeg innser at jeg nok vil klare meg veldig bra med 2*115 ah i 95% av tilfellene, men typisk på Seilmakeren og lengre strekk for autopilot/kartplotter/kjøleboks ville 350 ah komme til nytte...

 

Ole Petter: Beklager at spørsmålet er unøyaktig, forstår likevel av det du skriver at AGM batterier jevnt over har høyere spenning. Jeg har tidligere gått ut fra at bly/syre uten belastning bør lades når det er nede mot 12,0 volt, 11,8 har jeg vel hørt at sulfalteringen begynner. Min lysdiodemåler, går fra grønt til gult i dette området og TVen kutter også så dermed blir det ofte uansett behov for å lade...

 

Hvilken tilsvarende verdi kan jeg operere med på et AGM batteri da, fortsett nå at jeg ikke monterer batteriovervåker, men bare ett digitalt voltmeter. Jeg er klar over at jeg i slikt tilfelle må slå av de store strømbrukerene som varmer og kjøleboks, TV og lys for å sjekke hvor nedtappet batteriet er... Lurer jo uansett på om jeg skulle montert en slik batteriovervåker, må se litt på det om det er tid til det. Kanskje tar jeg bare 2 batterier nå og en batterimonitor... for å holde budsjettet så kan jeg spe på med ett batteri til om det blir for lite.

 

Ett spørsmål til, er det et problem om jeg legger 1 av 3 forbruksbatteri på motsatt side av båten, det blir antakelig ca 3,5 meter ledning mellom disse. Grunnen er at jeg tror muligens at 95 kg batteri i motsatt side av i dag samt 60 kg bort fra andre siden vil gi båten tilsvarende slagside andre veien...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Testen for dette batteriet er å dra inn ankerkjettingen uten at ladingen til batteriet er koblet til. Og den testen gikk greit i fjor høst.

 

Veldig grei test det der. Batteriet gjør altså det det skal :yesnod:

Da spiller det vel egentlig ikke noen rolle hva eventuele måleduppeditter skulle komme frem til :giggle:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På ingen måte !

Jeg vil bare gi råd. Jeg trodde det var det Båtplassen.no var skapt for !

Jeg kunne jo bare gi beng i både deg og Bjoris og laderne og batteriene deres, og holdt kjeft.

At dere er for stolte og egenrådige til å ta imot råd får være deres eget problem.

Jeg selger ingenting ! Og har ingen interesse av dette overhode.

Men installer i det minste et digitalt voltmeter da, koster noen få dollar på Ebay.

 

Dersom poenget er å gi gode råd; er det en fordel å komme seg av den høye hesten - og omtale andre personer med en viss grad av respekt.

 

Å begynne å dra paralleller til hvorvidt man kan klokka eller ikke er faktisk å gå en smule langt... :boxing:

 

Det er sikkert noe her i verden du ikke er så god på også; jeg tror ikke du ville ha satt pris på dersom noen fagnerder omtalte dine kunnskaper på en tilsvarende måte. :tongue:

 

Tro det eller ei, så har ihvertfall jeg (som elektrofagnerd) faktisk satt pris på dine ærlige tilbakemeldinger på CED1250'en, til tross for at jeg faktisk ikke helt har fått greie på hva problemet egentlig ER. Da snakker jeg om detaljene i saken; ikke at bare at det er "noe" galt med absorpsjonsladinga på denne.

 

Såvidt jeg kjenner denne laderen; beregnes absorpsjonsfasen ut fra hvor lang tid bulkfasen tar, samt hvilken batteritype laderen er innstilt for. Hvorvidt dette matcher ønskene til de tilkoblede batteriene er for meg ukjent. Derfor er det jo bra med både positive og negative erfaringer; min erfaring med denne laderen har vært utelukkende positive så langt! (Til tross for at jeg ikke har dissekert egenskapene til denne.)

 

Bjoris: Tror ikke du trenger å bekymre deg for meget for denne laderen enda; kjøp deg nye AGM batteri å ta ting etterhvert. Dersom man skal bytte hele det elektriske anlegget hver gang man skal foreta et batteribytte, blir det jo bare helt vanvittig - på samme måte som en kan si om alt av tauvverk og rigg hver gang man kjøper nye seil.

 

Her er det snakk om hverken jordomseiling eller rå regattabåt. Men båten kan brukes til begge deler, men er ikke optimal til noen av delene... :wink:

Link to post
Share on other sites

Ole Petter: Beklager at spørsmålet er unøyaktig, forstår likevel av det du skriver at AGM batterier jevnt over har høyere spenning. Jeg har tidligere gått ut fra at bly/syre uten belastning bør lades når det er nede mot 12,0 volt, 11,8 har jeg vel hørt at sulfalteringen begynner. Min lysdiodemåler, går fra grønt til gult i dette området og TVen kutter også så dermed blir det ofte uansett behov for å lade...

Ca verdiene for åpne syre blybatterier er 12,75 volt fulladet, 12,25 50% utladet 11,8 volt tomt som ei sparebøssen til en gjennomsnittlig tenåring.

 

En batterimonitor er kjekk å ha, et digitalt voltmeter er også veldig nyttig hvis man ikke går for en batterimonitor. Men det er jo litt viktig å sette seg inn i normalverdiene slik at man fanger opp en eventuell feil i tillegg til at man lærer seg å tolke ladetilstand.

 

Du burde i grunnen ha prioritert et instrument som forteller deg egsagt hva spenningen er når forbrukere slutter å virke.

 

Hvilken tilsvarende verdi kan jeg operere med på et AGM batteri da, fortsett nå at jeg ikke monterer batteriovervåker, men bare ett digitalt voltmeter. Jeg er klar over at jeg i slikt tilfelle må slå av de store strømbrukerene som varmer og kjøleboks, TV og lys for å sjekke hvor nedtappet batteriet er... Lurer jo uansett på om jeg skulle montert en slik batteriovervåker, må se litt på det om det er tid til det. Kanskje tar jeg bare 2 batterier nå og en batterimonitor... for å holde budsjettet så kan jeg spe på med ett batteri til om det blir for lite.

 

Omtrent som for åpne syre blybatterier. Sjekk hvilespenningen på batteriene etter noen innkjøringssyklinger og noter tallet. (Dette er referansen for ladetilstand / slitasje samt et nødvendig tall å ha for å finne ut om laderen ikke lader batteriene for lite).

 

Ett spørsmål til, er det et problem om jeg legger 1 av 3 forbruksbatteri på motsatt side av båten, det blir antakelig ca 3,5 meter ledning mellom disse. Grunnen er at jeg tror muligens at 95 kg batteri i motsatt side av i dag samt 60 kg bort fra andre siden vil gi båten tilsvarende slagside andre veien...

Ingen problem med gode kabelforbindelser mellom såfremt temperaturen rundt batteriene er lik på begge sider. Har man et eller flere batterier i nærheten av en varmekilde som motoren eller en varm rør fra dieselvarmeren må man tenke seg om og eventuelt gjøre noe for å jevne ut temperaturforskjellen.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå tilbyr HR Sterling-utstyr til sine båter, da må jo dette være gode greier

 

For 372, 37, 40, 412, 43 Mk II we can now offer two 115A alternators on engine with a Sterling (AB12210) battery Digital split charge system.

http://www.sterling-power.com/products-altbatt.htm

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder denne Sterling laderen og andre ladere så har det vært veldig vanskelig å få en ordentlig diskusjon rundt hvordan laderne virker eller burde virke. Dette er i grunnen veldig synd og her er jeg enig med MIX. Hva er hensikten med et forum?

 

Noen blir veldig fort hårsår og ødelegger den tekniske biten som ganske mange kunne hatt interesse av å lære mer om.

Link to post
Share on other sites

denne Sterling laderen og andre ladere så har det vært veldig vanskelig å få en ordentlig diskusjon rundt hvordan laderne virker eller burde virke.

Har denne (eller andre ladere) vært diskutert her tidligere eller er det en test av ladere som har forårsaket dette "ryktet" ang. Sterling? Er det en spesiell type/årsmodell etc som ikke er slik den burde være?

Har Sterling lader, så det hadde jo vært interessant å vite litt litt mer....

Link to post
Share on other sites

Noen blir veldig fort hårsår og ødelegger den tekniske biten som ganske mange kunne hatt interesse av å lære mer om.

 

Vet ikke om det er meg du sikter til, men i så tilfelle: Hårsår er jeg ikke - men å begynne med personkarakteristikker som hører hjemme på barneskolen er å gå litt langt i iveren etter å få frem egenskapene til nevnte lader.

 

Men jeg er meget, meget enig med deg her Ole Petter: Hvorfor er det ingen som kan gi oss nakne fakta for denne laderen? Det er jo faktisk av en viss interesse!

 

PS: Meget kjekt at du tar deg tid til å forklare mange vanskelige detaljer rundt dette med batterier og lading; til tross for at denne tråden i utgangspunktet sannsynligvis var ment å forespør nåværende markedspris for AGM batterier... :wink:

 

Det kunne jo vært kjekt å fått laget en "guide" for dette, tilsvarende det Ingvar allerede har laget for landstrøm! Eller finnes dette allerede?

Link to post
Share on other sites

Har denne (eller andre ladere) vært diskutert her tidligere eller er det en test av ladere som har forårsaket dette "ryktet" ang. Sterling? Er det en spesiell type/årsmodell etc som ikke er slik den burde være?

Har Sterling lader, så det hadde jo vært interessant å vite litt litt mer....

 

Jeg kan bare fortelle fra Hulda. Der lader Sterlingen en batteribank på 440 Ah pluss et startbatteri på 120 Ah. Dette gjør laderen slik at syrevekten ligger oppunder 1,30 (hvis jeg ikke husker helt feil). Og da ligger et fulladet batteri på ca. 1,28. Noe i den duren. Sterling trykker altså spenningen litt i overkant av fulladet. Dette, samt at dynamonen min er en uintelligent ramp, medfører at jeg bør fylle vann på batteriene en gang i året. Bruker batterivann fra Biltema eller Eurocash. Og det er greit nok for meg.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ole Petter: Det er nok en del varmeforskjell, varmeren har hoveduttaket som alltid står åpent like ved (den nye kassen) samt at røret til forkabin og wc går under denne kassen. Der batteriene står i dag er det ingen slik varme. Det beste er nok at alt står samme sted. Heller mot en slik monitor og bare to batteri som en start og da blir begge i ny boks så får vi erfare ett år, men ett slikt tilleggsbatteri må vel komme ombord ganske raskt før de andre begynner å bli slitt ellers blir det vel krøll?

 

Når det gjelder laderen så er det nok flere enn meg som lurer på følgende:

 

* Hvordan fungerer den i praksis. Bruker den bare tid som grunnlag for hvordan den lader? Isåfall er den vel som dynamoen min?

* Når kom oppgraderingen av programvaren og hva består disse i?

 

Jeg har kanskje tungt for det, men har det kommet ett svar på om jeg bør unngå økt størrels av forbruksbatteribanken min med det oppsettet jeg har i dag?

 

Når det gjelder batterimonitor så passer denne NASA saken visult veldig dårlig inn i mine øvrige instrumenter. En ønsker jo at det skal se proft ut når en gjør inngrep. BEP sine passer mye bedre inn, men er dyrer, andre anbefalinger? Hvilken av disse BEP sine trenger jeg egentlig:

 

Denne, 3329,-

http://www.maritim.no/elektronikk-navigasjon/instrumenter/bep/bep-voltmeter-shuntamperemeter

 

Denne, 2169,-

http://www.maritim.no/elektronikk-navigasjon/instrumenter/bep/bep-voltmeter-lensemonitor

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

 

Den dyreste viser deg hvor mange amperetimer, Ah, du har ladet/forbrukt. Litt mer som en tankmåler i en bil. Den har muligens flere funksjoner også, så som resttid, gjenværende Ah osv. (Her har vi sikkert noen som kjenner denne bedre enn meg, for å si det sånn!)

 

Den rimeligste er vel i bunn og grunn kun et fancy voltmeter med litt tilleggsfunksjoner.

 

Skulle jeg valgt i dag, hadde jeg fått for denne: http://www.seatronic.no/strom-batterimetere-c-50_195/bep-batterimeter-lcd-p-2411

 

Enkelt og greit pga fint fargedisplay med mulighet for bl.a. overvåkning av tanknivå mm. (Synes tankmålerne i Hanse'n er nokså upålitelige + det mangler overvåkning på septik.)

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det er meg du sikter til, men i så tilfelle: Hårsår er jeg ikke - men å begynne med personkarakteristikker som hører hjemme på barneskolen er å gå litt langt i iveren etter å få frem egenskapene til nevnte lader.

Nei jeg hadde i tankene de historiske diskusjonene her inne hvor det har blitt lagt føringer for hvilke egenskaper i produktene som det skal være tillatt å forklare, -og hvor teknisk produktinformasjon motarbeides med argumenter som at min lader er best i forhold til pris, min lader er mest intelligent og ingen kunder klager.

 

Vel, jeg har personlig aldri lært noe av en slik argumentasjon.

 

Det er den generelle diskusjonen om hvordan forskjellige laderne er konstruert og hvorfor som er det viktigste, for da har man en bedre forutsetning for å finne ut om anlegget virker som det skal.

 

To personer kan tross alt ha samme lader installert og mens en av dem ikke har problemer så kan den andre ha problemer uten å vite om det. Det skal jo ikke mer til at den ene ladere ut batteriene mer enn den andre osv.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er vel neppe lenge før Jørg er på banen med noen bombastiske aksiomer også :smiley:

Bare hvis han får beskjed og hvis ikke andre er tilstrekkelig på gang allerede.

 

Slik jeg har greid å memorere dette, så krever Gél en enormt lang sluttlading (i mangel av et bedre ord.) De er generelt mer kresne på korrekt lading, og liker dårlig høye ladestrømmer - noe som mange av oss her på baatplassen liker: Mest mulig lading på kortest mulig tid - for motor. Og spesielt gjelder vel det for oss med seilbåt?

 

Med andre ord: Gél batterier krever jevn lading over lang tid enten vha landstrøm, solcelle eller vindmølle.

I praksis aldri oppnå god nok lading for Gél ved lading fra motor i en fritidsbåt, utelukkende med lading fra motor.

Enig.

 

Har 4 x 100AH AGM batterier. Laderen er en 30AH Ladac, men denne er jo 2 x 15AH. Tok dette opp med Defa som har overtatt Ladac og de sier det er ingen problem. Tar bare lengre tid.

Nå vet ikke jeg hvordan Ladacen din beregener utjevningsladingen, men siden den lader med maks 15A per uttak er det spørs om det er en eller to som er tilkoblet servicebanken.

Vanligvis er C03 tydelig for lite.

Også C08 er i minste lag til AGM.

Som vanlig er noe mellom C10 og C20 (10 til 20%, som vanlig)men maks C30 optimal.

 

Jeg har nå hørt fra deg at Sterlingladeren min antakelig ikke er så smart at den vil kunne lade opp en stor batteribank skikkelig, jeg har derfor spurt om det vil være smartere å ha en mindre batteribank, nettopp for å unngå å bytte denne ganske nye laderen som jeg allerede betaler ekstra for ved kjøp av båten, standard var 20 amp, min er 50 amp. Laderen er fra 2008, dvs båten er bygd i feb 2008 så det kan sikkert være fra 2007, jeg leser at de nyere har smartere ladeprogram enn de eldre!

 

* Kan jeg finne ut om min lader er av gml eller ny type?

Dette er i så fall en 1250CED, dvs. modellet før ProCharge U som er på markedet nå i tredje året.

Selvfølgelig kan den ikke så mye som nytt PCUen, men det er jo også en ny generasjon.

 

Likevel, det ble solgt flere 10.000 stykke av CED.

Problemet med Mix er uforandret som tidligere en av de få uavgjorte tilfelle som begynner i tredje desimalen med fortsatt uforståelige problemer.

Så, ikke hør på han så lenge det ikke ble bekreftet av meg.

Og det er antakeligvis noe du kan vente lenge på siden det ikke går videre med han.

* Denne laderen er bra til vedlikeholdslading, men det hjelper vel lite når den ikke klarer å toppe batteriene?

Det jeg kan si om denne laderen er at det virker som om den jobber hardere når batteriene er mye nedladet, da går viften i laderen, men normalt går ikke denne viften. Jeg tenker sikkert altfor enklet, men hvis den bare lader på tid så ville jeg trodd at belastningen på den ble lik og at viften normalt alltid eller aldri ville gå, forutsatt samme temp i båten.

Hvem unntatt Mix påstår at gamle CEDen ikke topper batteriene?

Batteriene dine er da vel bare sulten nok for å belaste laderen.

At viften går er da helt normalt så lenge belastningen blir så kraftig at det finnes tilsvarende oppvarming.

 

Absolut alle ladere blir varm, likevel betyr det ikke noe i det hele tatt.

Og CED har overlastbeskyttelse.

Blir den for varm da kommer først viftene, deretter reduserer den effekten,

og først deretter (dvs. når ikke noe hjelper lengre) slår den seg av så lenge den er for varm.

 

Men dette betyr ikke at laderen er "overbelastet" men bare at den ikke får nok luft.

Slik skjer vanligvis -bare- hvis den sitter i en boks uten utlufting, dvs. feilplassert.

Husk: Disse ladere er beregnet for å gi 100% effekt oppt til 40°C og først deretter begynner viftene og reduksjon.

 

Så da, er ikke det rart at allvitende og korrekte mennesker med så mye erfaring gir deg gode råd

men husker ikke slike mest viktige poeng selv om vi har diskutert CED trappen opp og ned siden nå 8 år?

 

Jeg lurer fortsatt på om det er slik at i mitt tilfelle med orignal Yanmar dynamo 60 amp og en Sterling lader på 50 amp fra 2007-2008 at jeg bør unngå en for stor batteribank, målet opprinnelig var 300-350 ah, ifht mål blir det i såfall 3*115 ah AGM batterier.

Med 1250CED, dvs. 50A, er det anbefalt av Sterling at du begrenser på maks. 600Ah med AGM.

Men dette er i grunn ikke riktig ser man på praktisk bruk.

Praktisk må man huske at det finnes parallelt forbruk.

Fratrekker man vanlige 10A pluss 2A for start da blir det realistisk 38A som i så fall er igjen = maks 380Ah etter tommelfingerregel.

 

Hold deg bare til tommelfingerreglen 10% (alle andre også) da går det nesten alltid greit.

Forresten har jeg aldri fortalt noe annet.

 

Likevel finnes det et trinns fra en gammel generasjon til en ny,

ellers kunne man jo beholde det gamle.

Eller? :wink:

 

:seeya:

Jørg

 

 

ps: Er egentlig ikke ferdig her med denne tråden, men dessverre har jeg andre ting med nye produkter å gjøre.

Så kommenterer jeg resten når det passer bedre, elle la bare være.

Kunder og alle som er interessert i fakta ang. ladere fra Sterling kan gjerne også sende vanlig email.

Da går det i hvert fall raskere med å få riktig svar selv om jeg en gang går glipp av noe her på BP.

 

ps2:

En ting likevel, jeg avkorter veien uten sitering.

Hvorfor forteller du Ole Petter gjentatt at

du bare ville handle utstyr av "seriøse" produsenter / leverandører som også selger batterier.

Hvilken fordel skal det bli siden ingen av dem produserer batterier selv, men kjøper til.

 

Og bare så fortalt, også din elskete Mastervolt sliter trolig med ladere og batterier en gang til i det siste.

Og også eldre ladere av dem både gikk og går tilbake for reparasjon og justering siden en stund og i lang rekke.

Fikk du ikke med deg? Gjør ikke noe, da vet du det nå.

 

Det skal forresten ikke vise at det er et dårlig merke,

men skal vise at det ikke er så viktig med bare én mening.

:fishing:

 

Ang. denne Sterling laderen og at du savner noe ordentlig diskusjon.

Hva vill du diskutere som ikke er besvart siden lenge allerede.

I grunn finnes det jo ingen unntatt Mix som klager virkelig på ladere fra Sterling.

Tvert i mot hører vi t.o.m. her på BP at både ladere og annet utstyr fra Sterling gjør som det skal.

 

Hva og hvorfor ønsker du nå å diskutere akkurat ladere fra Sterling?

Som vi ser virker disse produkter utmerket.

 

Og hva mener du i det hele tatt med tilsetningen "andre ladere",

jeg fant ikke andre tråder der du har prøvd å diskutere seriøs om annet enn Sterling, Mastervolt og Victron.

Snakker andre importører ikke med deg?

 

Fortsettelse følger, kaaanskje. :pray:

 

 

ps3: DETTE er verken ment negativ eller som spøk.

Du Ole Petter skriver jo så fint lesbar, sa jeg en gang før.

Det du skriver nå her om basiskunnskap på batterier

burde du kanskje helst også skrive som en slags informasjons-brosjyre/.pdf.

 

Klart finnes dette alt både på nettet og dypere forklart allerede,

men dog ikke på norsk og grov forklart hjelper det jo for mange allerede.

 

En slik tråd forsvinner dessverre fort i det uendelige, så hadde det kanskje vært greit for mange

hvis du ville samle dette for så kanskje å legge det ut på Båtplassens dokumentområdet.

En slik bidrag er sikkert ganske verdifull også fremtidig. :thumbsup:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ok, da skal iallefall min Sterling lader få litt mer luft, den står i ett meget lite rom, nesten helt uten lufting. Det er bare der ledningen kommer inn at det er noen cm åpning, det er jo lett å borre inn lufting mot skrogsiden. Shaukass, har du gjort noe her? Nå er det ikke ofte at det har skjedd at vifta går, men den har jo null luft. Når vifta har gått har den stoppet ganske raskt, etter noen minutter... Men siden jeg nå sikkert likevel kommer til å gå for større bank, skader det jo ikke å ta 10 minutt med en hullsag og sette på ett lite luftegitter...

 

Joerg: Er det altså slik at denne laderen tar hensyn til hvor utladet batteriene er når den utfører opplading i de forskjellige stegene? Kunne du tatt noen ord om hvordan den fungerer, ser da svært gjerne at denne reklamasjonsaken som tydleligvis har pågått/pågår mellom deg og Mix ikke tas videre HER:)

 

Hva anbefaler du når det gjelder dynamo? Jeg kunne nok tenkt meg bedre lading for motor også, men jeg håper det går ann UTEN at jeg risikerer at laderen havarere pga overoppheting. Jeg har vifte i motorrommet.

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ole Petter:

 

Mastervolt sier for jumpersetting:

 

"Gel / AGM / spiral battery. During the float stage of the charging cycle the output voltage will be higher (+ 0.55V @ 12V / + 1.1V @ 24V / + 2.2V @ 48V)"

 

Jeg har ikke satt inn denne, selv om jeg har AGM da jeg ikke er komfortabel med en vedlikeholdspenning på over 14 volt. Det er flere steder advart mot at det vil tørke ut batteriene over tid. Er ikke hensiktenmed vedlikeholdslading å hindre utlading og ta seg av fast forbruk? Topplading blir jo allikevel automatisk utført en gang i mellom.

Link to post
Share on other sites

Og på tross av disse fine ord fra Jørg.....så sjekk selv som jeg og flere med meg har gjordt.

 

En annen ting med denne laderen som ikke har strømstyrt absorsjonslading er at den vil

kjøre hele programmet selv ved toppladede batterier. Ligger du i en gjestehavn hvor strømmen kommer og går,

noe som ofte skjer i overfylte gjestehavner, vil laderen kjøre full pes hver gang, dette skjer ikke med strømstyrte ladere.

 

Finnes det overhode andre marin ladere på markedet uten strømstyring ?

Jeg har faktisk tilgode å finne noen utenom Sterling ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Det skal jo ikke mer til at den ene ladere ut batteriene mer enn den andre osv.

Ellers kunne man også si at den ene hører bedre etter enn den andre.

Anbefalingen er alltid å holde seg innenfor spesifikasjonene V, A og Ah.

Mer trengs det vanligvis ikke og en trenger heller ikke å dikte opp noe mer. :smiley:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg: Er det altså slik at denne laderen tar hensyn til hvor utladet batteriene er når den utfører opplading i de forskjellige stegene? Kunne du tatt noen ord om hvordan den fungerer, ser da svært gjerne at denne reklamasjonsaken som tydleligvis har pågått/pågår mellom deg og Mix ikke tas videre HER:)

 

Hva anbefaler du når det gjelder dynamo? Jeg kunne nok tenkt meg bedre lading for motor også, men jeg håper det går ann UTEN at jeg risikerer at laderen havarere pga overoppheting. Jeg har vifte i motorrommet.

Luften skal kunne sirkulere og varm luft må kunne ut.

Enkelt sagt bruker man gjerne 10cm rund omkring ladere/invertere etc og, hvis den f.eks. sitter i en skap,

man lager lufteåpninger helst lav og øverst slik at varmen kan sirkulere ut skapet/kassen.

 

Enkelt forklart funker ladeprosessen slik at din lader sjekker på spenningen og sammenlikner det med spenninger som er definert til type batteriet du har.

Tiden mellom start og oppnådd ladeslutspenning er det som multipliseres med en faktor som er også definert til innstilt type batteri.

Etter hvert skifter laderen til float med redusert spenning.

 

Thats it.

Mange diskuterer det også mht. adaptiv lading ved bruk av strømmåling.

Vel, hvordan skal laderen vite om det er bare batteriene som lades/trekker strøm,

eller også en kjøleskap, 10A med lys, radio, tv, datterens pc som går etc.

 

Interessant er bare spenningen som oppnås fordi det er det som står på hele systemet.

Og for ikke å glemme det, for batteriene er det det samme.

Uansett hva en lader driver, forutsatt den øker ikke på spenninger som bare blir til varme,

får man ikke mer strøm på batteriene enn batteriene vill.

 

Det finnes så klart forskjellige oppfatninger, men vi synes at det er mer enn greit hvis batterier får det de trenger.

"Mer" utgjør i alle fall ikke et lengre batteriliv, ellers ville jo alle batterier som er tilkoblet ladere av andre produsenter leve lengre enn batterier som er tilkoblet ladere fra Sterling.

 

Ønsker noen å forklare det motsatte da ønsker jeg, som Ole Petter har gitt antydning til,

en gang til forklart hvorfor at Sterling er klodens markedfører ang. salg av ladere og høyeffektregulatorer.

Minst ønsker jeg bevist forklaring hvorfor det ikke finnes flere klager.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

.....så sjekk selv som jeg og flere med meg har gjordt.

 

En annen ting med denne laderen som ikke har strømstyrt absorsjonslading er at den vil

kjøre hele programmet selv ved toppladede batterier. Ligger du i en gjestehavn hvor strømmen kommer og går,

noe som ofte skjer i overfylte gjestehavner, vil laderen kjøre full pes hver gang, dette skjer ikke med strømstyrte ladere.

Hvor mange, og alle med CED og det samme problem som du har?

Tror jeg ikke noe på.

 

 

Med det ovenfor fikk du en gang til svar på en del.

 

Til det andre:

Det er helt "schnurzpiepe-egal" om ladere starter en gang til, fem ganger om dagen, eller ikke.

Først og fremst er det bare viktig at batteriene lades komplett.

Om den da får en tre time mer eller mindre er ikke vert å diskutere.

Men, hadde det vært tilfelle hos deg da ville du jo ikke klage på for lite lading. :smiley:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Om den da får en tre time mer eller mindre er ikke vert å diskutere.

Hvis strømmen kommer og går f.eks 3 ganger, blir det plutselig 9 timer for mye.

En lader med strøm og timerstyrt absorsjon vil gå i float på sekunder.

 

Hva du tror er jo lite interessant. Jeg oppfordrer andre til å måle tiden

på absorsjonsfasen selv, og ikke stole blindt på din markedsføring.

 

Igjen, finnes det andre marin ladere på markedet uten strømstyrt absorsjon ???

 

 

Link to post
Share on other sites

ps2:

En ting likevel, jeg avkorter veien uten sitering.

Hvorfor forteller du Ole Petter gjentatt at

du bare ville handle utstyr av "seriøse" produsenter / leverandører som også selger batterier.

Hvilken fordel skal det bli siden ingen av dem produserer batterier selv, men kjøper til.

 

Nå sier ikke jeg det du mener jeg sier og har gjentatt.

Les under hva jeg skrev.

 

Men jeg mener nå fortsatt at dyrest og billigst ikke er noe poeng å trakte etter, men om man går for noe i mellom og velger en seriøs leverandør som jobber med både batterier og ladere for marinebruk så er det kanskje verdt å safe ved å legge noen få kroner på toppen.

 

 

Det var ingen andre lesere som reagerte på det jeg skrev, så de fleste tolket det nok som et alternativ.

 

Begrunnelsen min for å nevne det, så var det fordi det kan være være flere fordeler med å velge en leverandør, og det kan nevnes at en seriøs leverandør av begge deler neppe ville våget å levere noe som ikke holder mål og som passer sammen.

 

Dessuten er det enklere å ta en telefon når ting kanskje en dag ikke virker som det skal enn å inge rundt og forsøke å gjøre seg forstått for så å bli kasteball mellom forskjellige leverandører som skylder på hverandres produkter.

 

Men det er selvsagt lov å være av en annen oppfatning enn min, og da kan kanskje de som er uenige med meg gi en god grunn for at man bør eller skal velge flere leverandører til et og samme system.

 

Så vidt jeg husker så har du nevnt at Mix må ha noen spesielle batterier og at laderen egentlig virker som den skal. Den diskusjonen hadde man unngått om en og samme leverandør sto for hele leveransen.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva anbefaler du når det gjelder dynamo? Jeg kunne nok tenkt meg bedre lading for motor også, men jeg håper det går ann UTEN at jeg risikerer at laderen havarere pga overoppheting. Jeg har vifte i motorrommet.

Glemte å svare på det.

Vel, det er avhengig hvor mye motoren skal gå og hvordan spenningen er.

AGM + motor som går mer enn fire timer hver dag etter topplading = spenningen bør tilpasses.

Sånt ca.

 

Med 60A-dynamo og W-regulering, som bare leverer gjennomsnittlig 15 etter en halv time og 10 etter 35minutt,

er det i grunn nesten alltid greit å fikse noe.

I alle fall anbefaler jeg det hvis man er i gang likevel, da kommer det ikke lengre an på litt mer.

Bruk i så fall gjerne en regulator som sjekker på dynamotemperatur da blir det ikke noe problem med oppbrent dynamo.

Dette gjelder helt spesielt med AGM og stor batteribenk.

 

Ellers lønner det seg kanskje å se etter større dynamoer, med 250+ Ah kan du godt begynne å tenke om det.

Fra 60 til 80/90/100A går det flest an å skifte uten store mekaniske forandringer på fester etc.

Men uansett er det flest enkelt å tilpasses, hvis så.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...