Jump to content

Osvik 34 ,vår nye båt


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Ja..hehe :-) nå er det meste kontroll på....trur eg..

 

Nokre timer søvn nå, så er det ombord å legge ferdig strøm til eber, og montere siste dysa til forcabinen. Og samtidig legge ned kabler til baugpropellen. Så blir det noen dager på sjøen å bruke båten litt slik at neste feil kan provoseres fram..... neida, det rekker nå... :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Gamle Ebern starta den. Godt det. men de som har koblet bryteren ein gang, har sikkert gjort feil. Det er en sånn rund bryter som eg vrir på. Den har kaldluft på eit trinn mot klokka, så med klokka blir neste trinn av, så er det to trinn til med klokka. Da varmer den.

Men vifta har samme hastighet heile tida, på begge varmetrinn, og kald. Kan det stemme ?

Det er mulig at den brenner varmere på siste trinn, det har eg ikkje målt ennå.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

På min Eber, har jeg et hjul med grader på og en knapp med en rød og en grønn "lapp". Hvis jeg har feks 20 grader på termostaten, går pumpa for fullt til oppnådd temp. for så å gå til halv hastighet etterpå.

Er den uten termostat, har du sikkert en full, en halv og en kald luft uten tenning

 

Mvh

Pjolter

Redigert av Pjolter (see edit history)

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Eg får leve med ebern som den er denne sesongen. Nå skal vi prøve en langhelg i båten,og kjøre lenger en 15 min...

Målet for helga er å få tak i ufo antenne å få tv opp å gå. Håper Larsstø Båt og Motor på Halsnøy har inne. Det er viktig for trivselen ombord med :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Meget fuktig på taket, og fleire time seinere avgang en planlagt, så vi valgte en kortere tur. Ca 1t i marsj på 16knop. Men alt virka greit. Kjenner litt ekstra vibrasjoner på 2800 som forsvinner på 2650. Er nok cuttles. Var nok ikkje bare løs akselzink som laga banking forrige helg.

Eg synest eksos er meir røyk en burde vert. Den er lysegrå. Kan det stemme at den kanskje får litt lite luft da ? Eg tenkte å prøve litt på 2800 uten luke på maskinrom, men med kone og to barn ombord gadd eg ikkje lage til styr med det. Blir jo mye bråk når motoren er under gulvet i salongen..

Ellers fikk eg berre 3000 på max i dag og. Litt rart siden forden klarte max turtal på samme propell. Kanskje den er for tung og må cuppes av litt.

 

Ebern har gått heile turen uten stopp :-) Hjalp å montere den på nytt med ny eksos osv.

 

Plages med uling i gear. Er det nokon som kjenner Borg Warner 73c ? Prøveturen før kjøp, og den eine 30min tur vi fikk før havari, så trudde vi det var turbo som plystra noko voldsomt. Men det er gear. Men kanskje de skal være slik? I så fall må eg til med noe kraftig støyisolering..

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Eg kjører samme gear og propell som ford hadde. Ford var 250hk og hadde topp turtall 2450.

Utveksling er 2:1.

Yanmar har 340 ahk, og 3300 max turtal. Eg hadde rekna med propellen var for liten.

 

Båten har lagt eit heilt år ute siden slipping, men i følge han som dykka så ser det ikkje "så gale ut".

 

Det var endel å lese innpå linken fra bitteliten. Eg kom på då, at når eg monterte nye filter, så synest eg at dieselen var meget mørk på farge. Ein dag eg tappa litt fra bunnkranene i tankene, så satte eg is-boksen bak på dekk, og då var det ein besøkende ombord som meinte at det var uvanlig mørk diesel. Avtapping var forøvrig rein og fin. Tanker er aluminium, så det er ikkje rust.

Kan det være dårlig dieselkvalitet?

 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Yanmar har 340 ahk, og 3300 max turtal. Eg hadde rekna med propellen var for liten.

Hvorfor trodde du propellen ble for liten?

Tenker du et linjert forhold mellom de to motorene så kommer du ganske likt ut (250hk : 2450 = 340hk : 3300)

Forholdet er ikke linjert, fart/skrogets utforming ++ spiller selvfølgelig inn.

Ser du på propelleffektkurven Yanmar har tegnet på brosjyren så gir den ca 100 kw ved 2450 rpm såfremt man får maks turtall.

Link to post
Share on other sites

Ja, vi skal nok finne ut av det. Eg merker at maskina "henger igjenn"litt når eg akslererer, turboen kommer og pusher på etter eg har stilt opp gassen. Det kan kanskje tyde på litt tung jobb.

Kan cutles lage uling kanskje? Hmm ja sei det. Eg trur aksling var normalt tung å vri rundt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...