Jump to content

Comfort 30, mitt prosjekt.


Eureka

Recommended Posts

Takk for bilder og innspill folkens.

Iwrig2, bennes.se er faktisk en av sidene som dukket opp når jeg søkte på Seldens artikkelnummer. Gromside det der må jeg si som overgår det meste av norske sider. Synes jeg så at Barton rodkick-løsningen, som tidligere bel omtalt her, var til betydelig redusert pris også. En side som anbefales!

Link to post
Synes jeg så at Barton rodkick-løsningen, som tidligere bel omtalt her, var til betydelig redusert pris også. En side som anbefales!

 

har meget lyst på den, men ser de selger 2 versjoner, en som er max båtlengde 6 meter og en som er båtlengde 7,5 til 9 meter, lurer på hvem jeg skal ha til leisure'n som er 6,90 lang. :confused: Den er jo beskjedent rigget, bør kanskje holde med den minste?

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Da er mail sendt til Skarven mast ang "sailfeeder" så får jeg se hva de har å si. Ikke lett å finne dimensjonene på det som ligger på nett hos selden eller benns.se.

 

Littmild, dersom du trykker på "visa hele beskrivningen" på barton-rodkicken, så kommer det opp eksempler på båter som de ulike størrelsene passer til.

Link to post

Fikk raskt svar fra Benns.se. Opplyste at jeg hadde Comfort30 mastheadrig.

 

 

När det gäller Bartons boomstrut är det ingen exakt vetenskap, men generellt är dessa väldigt överdimansionerade, varför storleken 6-7,5 meter kan vara lämlig på Comfort 30, eftersom dess e-mått är ganska lågt i förhållande till moderna båtar. Bomtrycket blir därför mycket begränsat. Kan vara att denna modell är något för kort, varför du i så fall tar modell över denna:
http://www.benns.se/boomstrut-675-m-p-19168-c-603.aspx

 

Jag skulle dock rekommendera dig att titta på vår rodkick som ett alternativ:
http://www.benns.se/rodkick-10-800-n-for-bat-24--30-fot-p-149-c-162.aspx
Kostnaden blir visserligen något högre, men i gengäld får du taljan integrerad i funktionen och en stramare kontroll. Jag har själv denna på min Scampi 30 med mycket gott resultat.
Observera att du med rodkick kan behöva byta fästen i bom och mast.

Fordelen med Barton er jo at alt er med i pakka, bortsett fra taljer og tau.

 

Fikk også godt svar, med dimensjonene, på diverse seilinntak. Merkelig at alle er betydelig kortere enn utsparingen hvor jeg skal ha inntaket. Venter fortsatt på svar fra Skraven Mast AB. Jeg må ha høyde på 21 cm for å fylle det hele. Skal se om det finnes en jernhandel i byen som selger profiler som kan kappes til.

 

Segelintagen har följande mått mm:

Art.nr. Bredd Höjd Djup
505-516-01 30 155 22
505-524-01 20 119 22
505-503-01 20 119 25
505-501-01 31 155 23

 

Ellers så har jeg handlet monel popnagler i dag, så i morgen blir bomen helt ferdig og klar til montering igjen når jeg våkner etter nattevakt. Spørs om det ikke blir seiling på lille julaften.

 

(Forøvrig artig å bli nominert til årets entusiast av Sjøtunga. Tidligere om åra har det jo vanket et gavekort fra Maritim til vinneren. Det hadde kommet godt med for handel av diverse utstyr som så langt har blitt bortprioritert)

Nevner i fleng: Midskips pullerter, nye halegatt, bauspyd med ankerrulle, ny rekkevaier og nett, manntau, portlight i stikkøye, dekksluke i salongen, kjølekompressor... julenissen, hører du meg?!!! Som dere skjønner, det skal gjøres mye frem til sommeren så tråden stopper ikke med det første. Da blir det langtur til sørlandet.

 

Link to post

Tringe, hyggelig at det leses og man får ideer. Som jeg har nevt før, jeg er ingen fagmann, men forsøker å lese meg opp på ting, og hente hjelp her på forumet. Det har til nå vært uvurderlig. Det viktigste av alt har vært å gi noe tilbake til forumet, kombinert med at det er da man får ekstra hjelp. Får dere inspirasjon, så er det topp, men søk også etter andre erfaringer om man er usikker på hvordan ting gjøres.

 

Det er også ekstra hyggelig at det dukker opp nye navn her. Nytt blod inn i forumet er viktig, for det er jo også slik at flesteparten av norske fritidsbåteiere ikke er på forumet. Mao, det er enorme kunnskaper som ikke har kommet frem her enda.

Link to post
Forøvrig artig å bli nominert til årets entusiast av Sjøtunga.

 

Jeg har ikke bidratt i denne tråden, men jeg har fulgt med deg, og etter mine begreper fyller du alle kriterier for å bli nominert til årets entusiast. Du kaster deg hodestups ut i noe nytt (ny gammel seilbåt), står på og skaper engasjement og diskusjon for å løse dine egne problemer, og til gjengjeld gjør du deg umak med spre erfaringene dine til andre.

 

Dette er flott tråd! Stå på videre!

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Ting går så smått videre i disse juletider, sykdomsfrafall på jobb og ekstra jobbing. Men det blir nå eitkvart.

 

Julegave til båten ble en Sony bilstereo etter de spesifikasjoner jeg ville ha. Det som var ekstra kjekt var at det fulgte med fjernkontroll, noe som ikke er angitt i spesifikasjonene på nett eller butikkhylla. DAB+, FM, CD, usb, aux, fjernkontroll og passelig med W. En blåtannmottaker koster lite og smetter inn i USB-porten.

http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/bilstereo/CDXDAB700U/sony-bilstereo-1-din-cd-receiver-cdx-dab700u

 

Bomen er endelig klar for montering etter utbedringer. Først måtte det "poppes" litt.

 

Popnagler er et nytt kapittel i læringen. Siden jeg ikke har brukt popnagletang mm før, så er det sikkert flere med meg som ikke har brukt det heller. Frykt ikke, det er ingen heksekunst.

Man har bare sett naglen, men vet lite om hvordan den kom dit, fint og fast som den sitter.

 

Derfor noen ord om det.

 

Til rigg brukes nagler av typen "monel". Koster noen kroner, men er sterkere enn aluminium og etter det jeg forstår bedre mtp tæring. Jeg betalte 130kr for 8 stk 4,8 mm tykkelse og god lengde..

Årsaken til at du bør bruke popnagel i mast og bom, i stedet for skruer, er at du ikke vil ha skarpe spisser som kan rive opp eller hekte fast fall mm. Dessuten sitter de godt over tid og er relativt greie å få ut ved behov.

For å ta bort en montert popnagel, borrer du rett og slett bort ytterdelen, litt større borr en hullet. Sitter bøssingen fortsatt fast, gir du den en kakk med en syl og hammer.

Når ny nagel skal inn, måler du dimensjonen på hullet og kjøper nagler der etter. Mitt hull var 5 mm og jeg brukte 4,8 naggel. Om det er noen spesiell regle for dette, kan sikkert andre fylle inn med det.

Uansett, tanga er som på bildet. Ulike insatser, de blanke hodene, settes inn etter naggelens dimensjon.

 

22.12.2012_004.jpg

 

Tanga/ naggelen settes i hølet og klem til, slipp ut håndtaket, klem til på nytt, helt til det blir stor motstand og du hører et knekk. Den indre pinnen, som har et hode, har da blitt trukket inn mot tangen og presset metallet på motsatt side sammen og utvidet det. Den indre pinnen løsner. Ferdig.

22.12.2012_003.jpg

 

En popetang er kjekt å ha for hånden med et lite utvalg som tilsvarer de dimensjonene man har i riggen.

 

 

...her springes det i tema...

Over til kjølekompressor.

Jeg har plutselig kommet over en Isotherm classic compackt med flat L-fordamper. Ubrukt, til fin pris.

Hva vil i praksis forskjellen være mellom en L-fordamper og en O-fordamper i en kjøleboks?

-dette var egentlig noe jeg hadde tenkt til å drøye til våren, men man må ta ting som de dukker opp...

Link to post

Da blir det nok til at jeg går for Isothermen med L-fordamper. Boksen er på ca 50 liter men er ikke særlig dyp. Så det hele betinger at fordamperen ikke er for høy.

Har lest litt i ulike tråder og fått mange gode tips. Kjøleboksen min er nok gammel, består av ytterskall i glassfiber, kjerne av løse polyuretanplater og en innerdel i plast. Så jeg skal ta en kjerneboring fra utsiden og putte en q-tip inni for å se etter fuktighet i materialet. Fukt= stort kuldetap og jeg må gjøre noe med det også... Mulig jeg kler boksen med Armaflex.

Det beste hadde nok vært å bygge ny boks, men siden en omtrent må rive halve bysseinnredningen for å komme til, så blir det nok å utbedre det som er, hvor det er.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Rart hvordan arbeidslysten siger innpå når været herjer og snøen laver ned. Har så lyst til å dra ned i havna og montere rekkeseptere med butyltape, nei jeg har ikke kommet lengre med det enda, men jeg må styre meg og vente på mildere og nedbørsfritt vær... Spørs om ikke landsrømmen skal gjøres ferdig i dag samt begynne å rydde opp i 12v... ahhhh...arbeidslyst, kom til meg.

Link to post

På maritim sin butyltape medfølger det ingen informasjon overhode. Fikk kun rullen i pakka.

Et enkelt søk gav et svar på minimum 5 grader, dog vil høyere temperatur, rom temperatur, sikkert gjøre det lettere å jobbe med. Det må ikke oppbevares i høyere temperatur enn 30 grader. Uansett kommer jeg til å pakke rekkesepterene ferdig under dekk, for så å løyve ut på brygga for å smette på en og en.

I en arbeidsbeskrivelse jeg leste, en amerikansk link som er brukt flere ganger her på forumet, så ble det poengtert at man skal stramme til gradvis, i flere omganger, når det monteres.

Butyltape har jo en ekstrem fleksibilitet, i forhold til andre produkter som tec7 mm, og når det kommer til rekkestøtter, så er jo dette et stort poeng, selv om det ikke skal være lealaust montert. Skrapet bort overflødig butyltape som var brukt mellom overbygg og skrog i båten tidligere i høst. Selv etter 30 år fremstår det like fleksibelt som nytt. Kun overflaten mot luft var tørr og ikke klebrig, sannsynligvis pga diverse støv og skit som har satt seg der.

Link to post

Tok meg noen timer i båten nå i kveld med tommestokk og skrivesaker..

 

Det må tenkes mye når man begrenset plass for plassering av nytt utstyr.

Etter alle beregninger skal jeg få plass til vvbereder fra Quick på 20 liter under køya i forpig. Har 5 mm å gå på når den skal ned i rommet. Etter å ha studert alle merker, kom jeg til at det er den eneste jeg får plass til. Deilig at plassbegrensninger utelukker muligheter samtidig som at de har den inne hos lokal båtbutikk. Ulempen med Quick er at varmekolben er på 1200w, hvilket blir alt for mye. Skal bestille 500w kolbe og blandereventil.

Kjølekompressoren må jeg også lure ned i ei luke i bunnen av cockpitbenkerommene før jeg får montert den. Så gjenstår det bare å finne ut om fordamperen er lav nok til å passe i kjøleboksen.

 

Ikke lett dette her når lyst til å bevare mest mulig av eksisterende lagringsplass samtidig som en vil unngår å demontere interiør.

Link to post

Syntes ikke vår 32 fot var for liten før vi skulle starte oppgraderingsløpet. Berederen til v-vann er et godt eksempel. Har ingen gode løsninger for å gjemme den bort, så det blir ikke prioritert. Ikke har vi ferskvannkjøling på motoren heller og derfor ikke vann å kjøre i sløyfe.

 

Stå på Eureka! (Artig å se at du kniver om årets båtentusiast.)

Link to post
Ulempen med Quick er at varmekolben er på 1200w, hvilket blir alt for mye. Skal bestille 500w kolbe og blandereventil.

Hvorfor er 1200W for mye? Strømforbruket blir jo omtrent det samme totalt sett for å varme vann. Raskere oppvarming ser jeg som en fordel når tanken er liten og flere vil dusje. Er det strømtilførselen som er for liten for 1200W? En 10A kan belastes med 2300W så det er jo litt å gå på selv til varmovner.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...