Jump to content

Comfort 30, mitt prosjekt.


Eureka

Recommended Posts

Når det gjeld lekkasje i skroggjennomføringer, skaff deg trepluggar om du ikkje har. Har meir tru på det enn slike "moderne" løysingar i ein kritisk situasjon. Ein treplugg og noko litt tungt å slå inn med, så redder du ei ev lekasje i gjennomføringer, trur eg :wink:

Er vel ikke spørsmål om enten/eller...

Link to post
Jeg kjøpte meg en slik pose med forskjellige treplugger da jeg kjøpte båten, så det er i orden. En og annen tec7-patron har man jo også liggende når man driver med slikt arbeid jeg gjør. Sammen med gummihansker, så skal en klare å tette det meste, -så lenge man er ombord.

 

Jeg har treplugger i assorterte størrelser, og en sak som heter Truplug, som jeg ikke aner om er noe tess, men den er ihvertfall stor. Og selvfølgelig er det noen tuber med diverse tettemidler rundt forbi.. Skal prøve å få tatt meg en tur på jula og handlet noen bokser av dette stoffet også, har lest om det før, men har ikke visst hvor man får kjøpt det. Sikkerhetsutstyr får man aldri nok av.

 

Gratulerer med varmtvann da :thumbsup:

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

-og når vi først er inne på sikkerhet, så hadde de brannteppe på Europris til under 100-lappen. Har lurt litt på å kjøpe slik brannskum på sprayboks. LIker ikke tanken på å fylle båten med pulver. Særlig ikke motorrom...

Det var jo en stor, nyrestaurert seilbåt som gikk opp i flammer her i fjor, mens de seilte. Brannen startet i byssa. Typisk scenario der er jo tørkerullen som ruller seg ut over kokeplassen.

Link to post

Fargo: Sjølvsagt ikkje, men er glad i i gode og velprøvde remedier når det kjem til sikkerheitsutstyr. Ein treplugg er så "low-tech" ein kan kome. Ein veit at det fungerer, om det er kritisk. Kjemiske hjelpemiddel er meir usikkert, men vil kunne fungere som ei tilleggshjelp. På regattaer som går over ope hav, er det t.d. påbudt med trepluggar som ligg klar ved samtlige gjennomføringar.

Link to post
-og når vi først er inne på sikkerhet, så hadde de brannteppe på Europris til under 100-lappen. Har lurt litt på å kjøpe slik brannskum på sprayboks. LIker ikke tanken på å fylle båten med pulver. Særlig ikke motorrom...

 

Brannskum er endel mindre effektivt enn pulver, så du må være tidlig ute om du skal slukke med en liten sprayboks. Brannteppe gjør nok vel så god nytte. Men et stort skumapparat ville jeg definitivt hatt, temmelig mye greiere å vaske opp enn pulver.

 

Edit: Anbefaler skumapparat i tillegg til pulver, så kan man alltid prøve å slukke med skum før man må bite i det sure eplet å bruke pulver.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Fargo, ja, det kan hende at det tar tid før en oppdager brann i motorrom. dvs når det blir unormalt varmt under føttene i cockpit, så er det vel på tide å ta en titt. Forøvrig har jeg et vanlig termometer med føler som ligger inn i motorrommet for å ha kontoll over temperaturen der.

Jeg skal bytte ut det ene pulverapparatet mitt, har to 5 kg, siden det er gammelt. Da blir det nok ett med skum.

 

Og når vi snakker om treplugger: At svenskene har ting vi ikke har i Norge, er jo kjent. Slik som kinaputter mm

Men på Benns.se fant jeg en god erstatter til treplugger:

http://www.benns.se/truplug--tatplugg-mot-lackage-p-17048-c-495.aspx

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
På regattaer som går over ope hav, er det t.d. påbudt med trepluggar som ligg klar ved samtlige gjennomføringar.

 

Kan være en ide å enten tape disse pluggene fast i nærheten eller skru inn en liten skru i pluggen med hyssing og feste denne ved siden av eventuelt ventilen. Litt trist dersom en må lete etter pluggen når denne flyter avgårde til et sted en ikke finner denne.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Brannskum er endel mindre effektivt enn pulver, så du må være tidlig ute om du skal slukke med en liten sprayboks. Brannteppe gjør nok vel så god nytte. Men et stort skumapparat ville jeg definitivt hatt, temmelig mye greiere å vaske opp enn pulver.

 

Edit: Anbefaler skumapparat i tillegg til pulver, så kan man alltid prøve å slukke med skum før man må bite i det sure eplet å bruke pulver.

 

Jeg har kjøpt en slik http://www.bonpet.no/, for montering i motorrom. Har sett litt videoer osv, og mener dette må være den ultimate sikring mot brann i motoren. Andre som har tenkt som meg?

Link to post

-gode momenter og påminnere omkring sikkerhet som kommer frem her som sikkert mange har nytte av.

Znick, jeg tror jeg fikk med meg i en annen tråd her at du hadde kjøpt den saken der. Takker for linken, det skal bli vurdert.

 

Forøvrig, er det noen som har en Simrad HR20, fjernstyring til Simrad TP20 autopilot, liggende på hylla til ingen nytte? send meg IM :)

Dette er en utgått modell og jeg kan vistnok ikke bruke moderne fjernkontroller til TP20..

Link to post
Jeg har kjøpt en slik http://www.bonpet.no/, for montering i motorrom. Har sett litt videoer osv, og mener dette må være den ultimate sikring mot brann i motoren. Andre som har tenkt som meg?

Høres flott ut, men denne dekker et område på 8 m3 og skulle motorrommet ikke være helt spons tett kan dette får konsekvenser. At gassen er ufarlig stiller jeg meg undrende til da den kveler flammen og det vil vel si at den tar knekken på oksygenet også. Og ligger en på sofaen så dekker vel gassen også personen med sin mikrofilm.

 

Kun en tanke rundt dette.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Du puster godt i rom med redusert oksygen nivå.

Moderne datarom har ofte "inert-luft"

Med inert luft menes oppholdssikker luft der vanlige materialer ikke vil antenne og brenne. Inert luft er vanlig luft, men mengde oksygen per volumenhet (partialtrykk) tilsvarer den som er i vanlige flykabiner med redusert trykk eller i stor høyde over havet. I inert luft er 5-6 % oksygen fjernet fra luften, men trykket er likt. Da vil mengde nitrogen per volumenhet øke tilsvarende. Det fører til at brann ikke antennes, men kroppen opplever det som på høyfjell eller i flykabin.

I praksis betyr dette at når du antenner en fyrstikk, slukker den straks svovelet er oppbrent.

Uten at jeg vet hvordan Bonpet virker, ville jeg bare kommentere redsel for redusert oksygennivå.

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Høres flott ut, men denne dekker et område på 8 m3 og skulle motorrommet ikke være helt spons tett kan dette får konsekvenser. At gassen er ufarlig stiller jeg meg undrende til da den kveler flammen og det vil vel si at den tar knekken på oksygenet også. Og ligger en på sofaen så dekker vel gassen også personen med sin mikrofilm.

 

Kun en tanke rundt dette.

 

Her er en video som viser slukkeeffekten. Som det fremgår, er det ikke nødvendig at motorrummet er potta tett...

 

http://vimeo.com/44895542

Link to post

Znick, det er helt i orden. Oppussing og oppgradering omfatter mye.

Jeg ble ikke videre imponert over videoen egentlig. Tilsynelatende tar det svært lang tid før den utløses. dessuten har jeg sjøvannskjølt motor, derav lav arbeidstemp og ingen overflater med høy temperatur. Handlet slukkeskum i dag, håndholdt sprayboks fra europris. Ser ut til at de selger ut en del varer i denne kategorien til en grei pris.

 

For ikke å snakke om endelig bestilling av barton bomstrut fra seasea, seilinntak fra beins.se og 20 meter landstrømkabel til ctek.

 

Og så var jeg innom jula og handlet international nanoprodukter til vårpussen. Tilbud der også gitt...

Link to post

@Znick.

Som nevnt ovenfor høres Bonpet greit ut. Men slik denne virker må det jo en del flamme til for å utløse effekten fra denne og da er muligheten for at motoren er helt utenfor en hver hjelp/reparasjon. Og siden du likevel har et potte tett motorrom ville jeg heller (eller i tillegg) satset på en god røyk varsler i motorrommet, slik at jeg selv får en mulighet til å gripe inn før alt er ødelagt. Som oftest er årsaken til ubehaget at en kabel e.l. materiale begynner å smelte og da er det røykutvikling med påfølgende røyk før eventuelle flammer oppstår.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Hei Eureka, er det stillstand i prosjektet, eller er det bare kaldt hos deg som hos oss? Logget -11 grader hos oss imorges, utenfor Stavanger. Nå for tiden blir det nesten en daglig rutine å stikke innom båten for å se at alt står bra til. Har tre Hylite varmerør som står på, en i forpigg, en i salong og en i akterkabinen. De klarer såvidt å holde temperaturen over nullen. Håper at det holder. ;-) Har en tur ned og kjører motor og varmeapparat også en gang i blant.

Håper vi snart får nytt fra deg på Omega -fronten. Mye god sakprosa du bedriver her inne på Båtplassen. Vi er mange som følger med. ;-)

Link to post

Hei Tringe, helt stillstand er det nok ikke, men det har vel gått noen dager uten at jeg har gjort så mye i båten. Venter på 2 pakker med utstyr i posten samt flere bestillinger hos Båthuset. Så da har jeg tatt meg en skrivepause. Jeg har nok kommet til at jeg vil ha mere konkrete ting å gjøre ombord. For det skal erkjennes at tidvis har det vært springende fra et delprosjekt til et annet uten at det ene først er sluttført. Jeg ser ikke bort ifra at dette er en typisk "nybegynnerfeil". Derimot har jeg brukt mere tid på å saumfare diverse utenlandske nettbutikker for å orientere meg om priser og utstyr. Jeg skal bestille skroggjennomføringer og ventiler fra Tru Design, via en New Zealandsk nettside. Handler jeg 5 ventiler med tilbehør, gjennomføring og slangestuss, kommer dette på 1250 kr før porto, norsk mva og tollgebyr. På Watski.no kommer det samme på 3800 kr. Egentlig sverger jeg til å handle i norge,og helst lokalt i butikk, men jeg får debutere med utenlandshandle for å teste det ut, og da er dette en grei start. Mange her på forumet har handler der allerede.

 

Det er en helt unik vinter i år. Det har knapt nok vært nedbør. I disse dager er det ned mot 10 minus på natta. Men i sjøen er det 6 til 8 grader, og 500 W ovn holder lett 5 til 8 grader ombord. Jeg har Skrogisoleringa og isolasjonsmatta på dekk må nok tilskrives dette. Det som er fint er at båten er tørr og fin. Ulempen er at flere ting står på vent til det blir mildere. Skrogtrekk skal limes på, som helst krever 15 til 20 grader, rekkestøttende skal monteres og tettemassen foretrekker nok ikke minusgrader når en jobber med dette mm. Landsetting for å skifte gjennomføringer i skroget samt bunnsmøring krever og så varmere vær.

Men jeg er innom båten nesten hver dag, og konstaterer at kwh-telleren har kommet til 650 kwh siden ca 1 november. Trøsta er at båten har det godt uten å forfalle.

 

Forleden dag dumpa det en bok ned i postkassa. Et meget hyggelig medlem satt med en bok om bygging av interiør i plastseilbåter som han hadde feilbestilt. Denne ville han donere til meg. En svært hyggelig overraskelse og dertil lærerik lesning i natt ifbm nattevakt. Jeg må erkjenne at trearbeide ikke har stått høyt på planen til nå, men mange gode tips og råd var det i boka, som gjør at jeg har med meg hodet når jeg demonterer og skrur sammen igjen, på en annen måte enn tidligere. Råd om å gå løs på byggeprosjekter var det innledningsvis også :) Tusen takk Egil!

 

Men uten lønnet arbeid, så blir det heller ikke penger til å handle utstyr. Det er nok også en årsak til at jeg tar noen hviledager disse dager. Endene skal møtes. Derigjen så er det viktig å handle de riktige tingene, prioritere. Kjøper man en unødig ting for en drøy hundrelapp så er det hva en tjener på en times lønnet arbeid. Har en mange bomkjøp, så blir det mange tusen kroner etterhvert, bortkastet. Det er da båtholdet blir dyrt.

 

Uansett, det er en stund til sjølivet begynner på igjen skikkelig. Jeg har bestemt meg for å være mere konkret i det jeg gjør, sluttføre de tingene jeg holder på med og bruke tiden mere konstruktivt. Det er en uendelig ting som kan, bør og må gjøres, så da er det ingen hast. Det viktigste er at båten er tett og tørr.

Link to post

Jeg feiga ut i november og dro tilbake til leiligheten. Flytta båten til en annen havn for vinteren hvor den ligger bedre, hvor det kun er 500w til hver båt. Det er nok til å holde det frostfritt men ikke levelig så lenge jeg ikke har skikkelig dieselvarmer. Men det har gitt muligheten til å arbeide ombord uten å rydde for hver dag. Sitter og monterer sammen ctek landstrømopplegg i skrivende stund. -og det er noe du også burde få deg, ref tråd om jord :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...