Jump to content

Comfort 30, mitt prosjekt.


Eureka

Recommended Posts

Skal tenke litt på det, men jeg går sannsynligvis for kinavarmer.

 

Bruksanvisningen for fluxgatekompasset, tilhørende raymarine st4000+, sier at den ikke skal monteres i den fremste 3.delen av båten for å unngå bevegelsene fra stamping i forskipet.

Jeg skal begynne å søke etter en plass lavt nede, nærmest mulig tyngdepunktet i båten, så det må vel være en plass bak masta og i senter? - må det forresten være i senter eller kan det være i en av benkene i salongen? Det blir vel ca 50 cm bb for senterlinjen. Skal den være i senterlinje

blir det enten nede i kjølen, fremme ved mastefoten/dekksstøtten eller langt akter for motor( det siste for å komme langt nok bort fra motorene jernklump.)

 

Videre skal jeg feste et håndholdt kompass til fluxgaten, styre båten i 360grader, og avvik mellom båtens kompass og fluxgate skal ikke avvike mere enn 10 grader.

Bilder fra boka.

bilde

 

bilde

 

Er det noen som har lyst til å beskrive forskjellen på et fluxgatekpmpass og vanlig kompass? Og hva det gjør bedre enn et innebygget kompass i en autopilot for rorkult? Autopiloten vil

jo få kursdata fra GPS via nmea. Hvordan vil de to kildene til kurs jobbe sammen?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jaggu ble det ikke en tur på sjøen i dag. Meldinger om 5-6 m/s, men jeg kan ikke skjønne at det stemte, for det var skikkelig vind fra øst. Fikk 5,8 knop bare for storseil, så noe må vi ha gjort rett. nå er det frem med seiltrimboka og repetere trim.

 

bilde

 

 

Ekkoloddets giver er tydeligvis ikke helt patent plassert. Mistet stadig dybden og ekko særlig på den ene hals. Mulig det ble for langt frem og ut i borde...

 

Uansett, en deilig, frisk tur med motvind på hjemveien. To store ørner kom nært innpå og hilse på.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jupp, har løygang. Båten er halvfabrikat, så jeg tipper dette er noe en tidlig eier, eller første eier ordnet. Mast og bom er fra Skarven Mast AB, som er et merke jeg ikke har sett på andre båter. Hvilket merke har du?

 

Jeg kan ordne med bilder og mål/ plassering av løygang til helgen.

Link to post
Share on other sites

Fikk meg noen timer utpå fjorden i dag. Ganske kraftig vind fra øst , altså innerst i fjorden og beint ut.

Båten har ikke hatt opprigget reveliner så lenge jeg har hatt den. Men et avrevnet fall fikk i dag nytt liv, etter vask og tørk. Rigget opp i første rev før jeg gikk fra kai, og bra var det for det blåste temmelig godt utpå.

Er det noen bestemt vinkel man skal ha på revelina fra beslaget på bommen og opp til revemaljen? -skal bombeslaget være vertikalt rett under revemaljen eller et stykke bakenfor?

Revelinen er ikke ført tilbake til cockpiten, så jeg tenker det er hensiktsmessig å markere på linen hvor den skal ligge i cleaten på bommen, så jeg kan heise seilet uten å måtte gå frem på dekk umiddelbart.

 

Uansett, mest seiling ble det med kun fokk/minste forseil. Dæsken det gikk overraskende fort. Oppe i ca 5.5 knop på rom slør og lens. Veldig gøy med slike nye erfaringer. Stabil fart på 4.6.

Men jeg kjenner jeg er ei pyse, redd for alt som kan gå galt. Tenker mye når jeg seiler...Skulle jeg stramme eller slakke akterstaget? Hvor var det nå jeg skulle ha løygangvoga, skjøtevogna på fokka... Utflatet forseil eller ikke, twist eller ei ...

Gudbedre... Jeg hadde hatt stor nytte av et seilkurs for å føle meg tryggere , lære og se praktisk trimming og kjenne på grensene.

 

Jaja, det ble yanmar tilbake til havnen. Godt å få bekreftet at det er nok motorkraft til å oppnå toppfart i motvinden.

 

bilde

 

Så til spørsmålet om løygang:

 

Det finnes sikkert ulike løsninger. Her er min.

Den er montert ca55 cm fra fremre skott/ frontvegg av cockpiten. Dette der ca 8-10 cm foran akterkant av bom. Men jeg regner med det følger med monteringsanvisning om du kjøper nytt.

Skinnen er montert med gjennomgående bolter i benken. Mahognystokken under er ikke festet i benken, men kun i løygangen.

 

bilde

 

Jeg byttet tau på løygangen i fjor. Gikk opp i dimensjonen fra det som var fra før. Kjente i dag at det var bra for det gir godt grep i hard vind. Tauet er langt nok til å strammes med vinsjen.

 

bilde

 

bilde

 

Og siden jeg endelig har fått skikkelig dreisen på å legge inn bilder fra telefonen så slenger jeg på et til. Motvind, sjøsprøyt i kjeften og en yanmar som er til å stole på.

 

bilde

 

Mista seilstopperen på sjøen da jeg skulle pakke storseilet. Pokker, tror jeg må ha en ekstra i bakhånd....

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for fine bilder av løygangen, er boltene festet til noe under benken? En planke eller et beslag?

Jeg skal nok ned i båten i morgen, da skal jeg se om jeg finner ut hvem som har produsert mast og bom.

 

Jeg rigget opp to ekstra reveliner som går fra revemaljene langs forliket og til cockpit, da jeg har begynt å seile mye solo. Så i stedet for å gå på dekk og feste ringen i storseilet på kroken på bommen, så kan jeg slippe fallet og stramme til revelina fra cockpit. Har testet det og det fungerer bra! Har i tillegg revene langs akterliket ført tilbake til cockpit så alt kan håndteres derfra.

Når det kommer til bombeslaget tror jeg den skal være vertikalt under revemaljen. Jeg har en trinse festet i dette bombeslaget og knytt tauet fast i revemaljen på seilet. Tauet går da gjennom en del blokker for å nå cockpit så vurderer å gjøre om på det, men vet ikke hvordan..

 

 

Over til en annen sak, jeg så for en stund tilbake at du vurderte å bore hull til fall som går tilbake til cockpit? Kom du noen vei med dette? Jeg tror faktisk karmen sprayhooden er festet på er massiv, men er usikker (?). Jeg har veldig lyst til å bore hull i hvert fall, det blir en del friksjon over karmen. Jeg vet jeg har ett hull der allerede, så kan ta bilder av det i morgen for å se om det er satt noe inn i tilfelle den ikke skulle være massiv.

 

Bra at du er ute og seiler forresten! ser veldig flott ut der oppe! Alt det seiler-tekniske kommer vel etter hvert :)

Link to post
Share on other sites

Løygangen er festet med gjennomgående bolter og skive og mutter på undersiden. Ikke noe mere enn det. Det er jo sandwichlaminat i benkene så det er nok solid nok. Men det er sikkert ikke noe i veien for å overdimensjonere med syrefast bakplate.

 

Har ikke laget hull til fall ved fremkant av sprayhood enda, og ja, det er nok en del friksjon der. Jeg får undersøke nærmere neste gang jeg er ombord. Må ideelt sett utvide med større eller flere blokker på dekk for å lede alt av tau fra mast og bakover til cockpiten.

 

Jeg kommer nok til å se nærmere på revesystemet mitt. Det hadde vært lekkert å tilbakeføre alt til cockpiten.

 

Har du rulle på forseilet eller stagkroker? Enkle eller dobbel salingshorn? Mastheadrigg eller brøkdel?

Hva med lazyjacks? - det står høyt opp på lista for å gjennomføre monteringen av det..... Stort sikkerhetsaspekt.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forstaget så noe slakt ut på det første bilde...etter min smak.

 

Revemaljen ved forliket kan ha en tendens til å falle av kroken før en får strammet opp, så CaptnT har en bra løsning.

 

Permanent carabinkrok og en line strukket akterover er muligens også en løsning når en er alene, men da må en forover når en vil ta neste rev. Første rev gjøres klart allerede fra starten og forblir permanent på sin plass. Skjelden en må ta neste rev.

 

Fra revemaljen til bombeslaget bør en ha en liten vinkel (5+ gr) akterover fra vertikallinjen da feste for seilet ved masta vil kunne gi noe etter siden dere ikke bruker kroken. Bomliket strammes jo opp. Revelina må gå fra bombeslaget (knyttes fast i bommen) og opp gjennom maljen og bakover til trinsa og videre til masta og videre akterover. Lina strammer seilet akterover etter at lina ved masta er festet. Noen eldre bomsystemer har en skinne på masta. Ta hensyn til dette når dere rever.

 

Merk av på revelina hvor langt en bør gå med denne når en strammer opp.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Takker for innspill og synspunkter. Tror jeg strammet opp akterstaget litt, og dermed forstaget , etter bildet ble tatt.

Men det

Var såpass mye vind at jeg lot være å gå frem og sikte på forstaget og masteprofilen.

 

Bildet er tatt på lens mener jeg å huske. Hadde for med at jeg skulle ha litt buk i seilet på lens, og dermed ikke er superstramt forstag.

 

Så da er det frem med boka igjen :)

Link to post
Share on other sites

Synes båtblader har en tendens til å være mye «fluff» og lite substans (fascinasjonen rundt midtsidebåten gir seg visst aldri), men tenkte jeg kunne gi dette en sjanse. Flere av prosjektene de beskriver er jeg selv i ferd med å gjennomføre om dagen (varmeveksleren ligger akkurat nå for disseksjon på salongbordet, ferdig rengjort, vinsjer står på lista).Takk for tipset!

 

Bladet finnes for øvrig som iPad-utgave, med 30 dagers gratis prøveabonnement (men husk å kansellere før 30 dager har gått om en ikke ønsker å bli belastet for ett års abonnement).

Link to post
Share on other sites

Ja, PBO overgår alle de norske båtbladene, her er det snakk om skikkelige artikler, ikke bare "tester" av dyre båter få kan ta seg råd til :rolleyes: Har fått mange gode tips i PBO, så står man på Narvesen og skal velge ett båtblad vil jeg anbefale dette foran de fleste andre :thumbsup:

(Synes også Woodenboat er også et bra båtblad, men det er gjerne for de spesielt interesserte :wink:)

Link to post
Share on other sites

Har vært en tur i båten igjen, fant ut at både mast og bom kommer fra Skarven mast, samme som deg. Båten er masthead-rigget, to par salingshorn og rullesystem fra Facnor. Lazyjacks med pose har jeg også og det er bra å ha på en turbåt, seilet faller rett nedi (hadde falt enda bedre ned om jeg hadde hatt hull gjennom karmen ved sprayhooden men..). Du kan jo også rigge til lazyjacks uten pose.

 

Har du tatt av masta noen gang Eureka? vet du noe om hvordan masteprofilen ser ut? Jeg planlegger å installere vindmåler i toppen og må trekke ledning gjennom, noen som vet hvordan det gjøres?

Så på bildene fra seilturen din og forstaget står vel bra? Er det ikke bare fallet til genoaen som må strammes, altså forliket? Eller ser du noe jeg ikke ser Jawik?

Løygangen din så jo veldig smart ut Mulligan, hvordan er den festet?

Link to post
Share on other sites

Du har Skarven mast du også! Fantastisk. Masten har jeg ikke tatt ned enda men det blir etterhvert i løpet av våren ifbm noe arbeid. Det finnes vindmåler som er trådløs med solcelle som alternativ.

Skarven mast AB i Sverige eksistere fortsatt, men de er skitdårlig på å svare på epost. Ifølge et svensk forum jeg er med i, så er de dårlig på kundeoppfølging og avtaler.

 

Det hadde vært kjekt å se bilde eller forklart hvordan seilinntaket på masten din ser ut. Jeg mangler mitt og har brukt en enkel seilstopper så langt, som forøvrig falt på sjøen sist gang. Det gjør at seilet bygger veldig høyt/ unødig over bommen.

Så skulle jeg likt å se bilder av lazybaggen din og hvordan den er montert. Er storseilets bomlik i seilsporet på bommen eller er det løst?

Jeg har kjøpt inn ting og tang til å lage egene lazyjacks. Er masteinnfestingen på snorene, toppfestet, i masta eller på nedre eller øvre saling?

Lazybag hadde vært stas, men det koster fort 5000 kr. Så isåfall syr jeg det selv. Men uansett må jeg ha nytt bomtrekk. Maritim selger dette nå i min farge, gammelblå, for 1500. Så billig klarer jeg ikke sy selv.

 

Fikk en kjekk IM fra et medlem her som jeg ikke har sett aktiv i forumet. Han kjøpte i går den comfort30'n som lå til salgs her i distriktet. Så jeg håper på å få se nærmere på den båten en gang.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sant nok; mitt storseil er sydd om av Elvström for noen år tilbake, og ble da konvertert til løsfotet seil. Klarer imidlertid ikke å se noe voldsomt i veien for å skulle sy på noen hemper på bomtrekket for å feste det ned til undersiden av bommen og beholde seilsporet slik det er i dag.

 

Forresten, hvor kjøper du kalesjestoff? Seilmaker? Har litt småfiks jeg gjerne skulle gjort, i tillegg til at det hadde vært kjekt å ha med noen meter på langtur.

Link to post
Share on other sites

Kanskje noe håpløst å be Skarven mast om tegninger da.. jaja masta mi skal også ned i løpet av våren for montering av vindmåler og kanskje en topplanterne. Har tenkt på en trådløs en ja men det blir for dyrt desverre.

Bom: Storseilet mitt bruker også seilsporet i bommen, men det kan hende det blir et nytt i vår og må da snakke med seilmaker om det burde beholdes eller om jeg burde kjøpe et som ikke bruker sporet.

Det blir vanskelig å ta bilder av bommen nå når båten er helt pakket inn men kan laste de opp når båten pakkes opp :) blir vel kanskje ikke så lenge til med denne vinteren!

Laster opp en tegning av bomprofilen, den er jo ikke helt rund men det var lettest å tegne. Lazybagen har et eget "lazybagspor" som er poppet fast langs begge sider av bommen, og dras innpå akkurat slik som storseilet i sitt seilspor. Bagen har også spiler slik at den holder formen, men regner med at den er lik som alle andres.Deretter er det festet med borrelås rundt masta og strammes som en ryggsekk i enden av bommen.bilde

 

bilde

 

Når det kommer til opphenget fra masta har jeg enda ikke vært oppe og sett det på nært hold. Det går et tau som er festet i en cleat nede ved lazybagen, opp ( på utsiden av masta ) til en trinse som henger omtrent midt mellom de to salingsparene. Husker ikke hvordan de er festet til masta. Et slikt tau og en trinse på hver side av lazybagen. Regner med at dette er rimelig standard?

Når det kommer til seilinntaket på masta skal jeg klare å få tatt et bilde så snart som mulig, men det er akkurat den delen som ble foreslått her for en tid tilbake.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...