Jump to content

Comfort 30, mitt prosjekt.


Eureka

Recommended Posts

da skal jeg sjekke om de har hengsler, så blir det kanskje et hjemmelaget bord om BT-bordet ryker i retur. Men det spørs om de er like villig til å ta det imot nå som det er oljet.

Når jeg nå har studert denne platen, så ser jeg i hvert fall at treverket har et par sprekket tvers igjennom, i den ene lakk det et par dråper vann igjennom ved regnvær. Om det er normalt med teak vet jeg ikke.

 

Har hatt en veldig fin helt med godt sommervær. Seilte ut til øya Giske på fredagen og fikk meg den ene av øyas to gjesteplasser. Innseiling er grunn, så på fjøre sjø går båter som er 140 cm dypgående nedpå.... Vasset til knes ut til staka i sundet i dag, mens det var fjøre...

 

bilde

 

Fra gårdagens konsert på Sommerfesten på Giske. Strålende vær og ikke representativt for sommeren 2013.

bilde

 

 

Seile inn igjen i dag. Hadde masse tid å gå på. Heiste storseilet og samtidig forsvant det lille som var av vind. Jaja, men da heiser jeg forseilet også da.. og heise det opp. Strålende fornøyd i 3 sekunder og så for meg en 4-5 timers rolig seilas i 3-4 knop. PANG sa det i masta. Seilet raste ned og delvis ut i vannet. igjen sto jeg med fallet til forseilet i nevene og det var den seilinga.

 

 

Et stk avslitt fall. Wire og tau fall. Punktet er nok nøyaktig der det ha lagt i toppen av masta i 15 år. Glad jeg ikke har blitt heist opp i masta med dette. Selv med sikring, så hadde det der vært ugreit.

En ting er å bytte fallet, men det genererer jo en del ekstra arbeid siden det nå er naturlig å gå helt bort fra wire, og da må det byttes mere der oppe. -og da er det vel like greit å bytte alle fall. og sette opp vindmåler...og ankerlanterne...og motorlanterne... aaaaarrrrhhhh dette tar jo ingen ende! Nå skulle jeg jo ordne med ny kjøleboks.

Hadde det vært en rigger her i Ålesund, så hadde jeg levert inn båten og sagt, fiks.

bilde

 

-dog har jeg jo ett fall til der fremme. Og det skal sjekkes før neste tur.

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Da var det deg eg møtte i Hessafjorden i ettermiddag "med bar pinne"

Vi var midt i andre omgang av landskampen, spennende så lenge det varte.

 

Hos oss hoppa 1" sjøvann slangen ut ifra kjøler av og drukna både starter og dynamo rett etter vegsundet i går.

Låg oppankra i 5-6 timer i Blomvika og spraya med ferskvann og elektrocleaner + vaska under alle dørker.

Merkelig nok fungerer både starter og dynamo, og det skyldes sannsynligvis mest at eg har ekstern regulator.

Noe må vi jo ha å gjøre på resten av uken?

Link to post
Share on other sites

Hehe, ja det var deg på Hessafjorden ja. Hyggelig å hilse på! -Med badebåt på akterspeilet. Så den gullaktige stripa på skroget og tenke det var en Oceanis og muligheten for at det kunne være Steinsvik. Husket ikke at du hadde Oceanis.

 

Jeg så du pekte på masta, og regnet med du savnet litt mere vind du også. Hadde jeg vært nærmere så hadde jeg holdt opp kveilen med fallet mitt. Istede tok jeg det universelle tegnet for " jeg har hatt seilene oppe i dag, men gav opp".

 

Derimot fungerte plotteren min med ny kartbrikke som bare det. la inn veipunkt og "go to" deretter var det bare å klikke på piloten til jeg hadde samme kurs som plotteren mente jeg burde holde. Nå gjenstår det bare å montere min nye, brukte raymarine, linke den til plotteren og følge ruten. Det blir gøy det.

 

Så du di ungene som leika seg nærmest midtfjords på Hessafjorden med hvit gummibåt og våtdrakt? like etter at vi passerte hverandre

-de var ikke redd for dypt vann i hvert fall. bada og sto på der ute som noen andre selunger. vinka og var skikkelig happy unger. -men litt galskap også.

Link to post
Share on other sites

Hadde vel vært mulig å lime på en hel finerplate under bordet slik at sprekkene forblir i sin posisjon. Hadde et tilsvarende bord (uten finer under) som holdt i mange år og holder nok fortsatt koken vist den skuta flyter.

Biltema Ålesund.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Bordet skal nok holde. Man kan ikke se at det er en sprekk uten at en er klar over at den er der, slik som ved at jeg så at to vanndråper hadde trukket igjennom. Da ser en antydninger til en strek i platen.

 

Veldig greit å av og til kjøpe noe som er lett å montere. Nok av andre ting å bruke tiden på. Lime på plate går, men samtidig vil jeg ikke øke vekten heller pga bordfestet.

Link to post
Share on other sites

Det var artig å høre. Har han kjøpt en av de som har lagt på finn?

Du får vise ham forumet og få han aktiv her! Har ikke sett andre nåværende Comfort30-eiere som er aktive medlemmer, så det hadde vært kjekt med flere.

 

Du har sannelig rett i at Maritim ikke har den lengre på nettbutikken. igrunn overraskende. Men en god båtutstyrbutikk burde ha det inne eller kunne bestille. Ellers brukes det også på campingvogner, sies det.

-det kan nevnes at sort butylmasse er mere klebrig og klissete enn grå/hvit, så om det er en overflate som eksponeres for berøring og fare for sverting, bør en ikke velge sort.

Link to post
Share on other sites

Jepp. Kontrakten er ikke undertegnet ennå, så jeg venter litt med detaljene ;)

 

Jeg får lete litt rundt og se hva jeg finner. Min søster har en gammel Smiling 28 fra 1978 som lekker en god del gjennom dekk. Vi har tettet noe med polyuretanmasse, men vi har ikke fått alt tett. Ser ut til at vi må ta av en del av beslagene på nytt og tette med noe annet. Da jeg kom over artikkelen om butyl og forsenking av hullene under beslaget, fikk jeg litt lyst å prøve det :)

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har vært borti dette rullesystemet til forseil?

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=37983197

 

Oppfatter jeg teksten riktig, så beholder man stagkrokene på seilet. Har sendt epost til annonsør for å høre mere.

Hadde et tilnærmet opplegg på ei skute for noen år siden. Men seilet var sydd fast rundt wiren og dette fungerte bra som rulleseil. Med krokene på og direkte på wiren vil jo dette bli ganske tykt og vindfang deretter. Ideen er jo ikke så dum da en raskt kan endre på seilene.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

http://www.rullfock.se/produkter.htm



Så det finnes flere som har systemet altså :) Sendte mail til de og fikk raskt svar med flere bilder og forklaring.


Man bruker mao forseil med stagkroker og trenger ikke sy om. Forstaget må kappes med 30-40 cm. hmmm blir en avveining dette her. Ettersom jeg har gamle seil, og de bør byttes med tiden, så er det vel like greit å gå for ordinær løsning med ett nytt forseil på rulle.


Jaja, kjekt å se at det finnes ulike løsninger. Hadde jeg hatt gode forseil, så hadde jeg vel vurdert løsningen. Men å sy 2-3 nye forseil for å bruke dette systemet... det blir dyrt.


Link to post
Share on other sites

Litt enig om jalla-greiene.. Skjønner ikke helt dog hvordan seilet snurres rundt forstaget når en beholder stagkrokene. Ser jo det at det er kjappere å skifte seil når en ikke må tre de inn i rulleforstaget.

 

Har sett noen smarte løsninger for rullegennaker, men der er ikke seilet fast staget/fallet, så det blir litt enklere:

Men litt usikker på hvor stor fordel det er med rull vs strømpe på gennakeren. (Unnskyld avsporingen - er litt på jakt etter nye seil...)

 

Mener å ha hørt fra Fana Seilmakerverksted at det koster ca 1500 per seil å sy inn profil til rulleforstag. Ofte med nye seil får en vel tilbud på rullesystem også?

Link to post
Share on other sites

Rulleforstag har gjerne to slisser til seil, så man kan skifte fokk ved å trekke opp den nye bak den gamle mens man seiler. Ganske praktisk hvis man seiler regatta.

 

Jeg tror jeg ville vegret meg for å seile med rev i fokken med dette systemet som bruker stagkrokene. Det må vel gnage noe voldsomt på seilet?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg har også vurdert dette rullesystemet, men kommer nok til å velge et annet. Dette grunnet vindfanget i toppen og at jeg er overbevist om at seilet slites mer når det rulles inn på denne måten med kroker rundt staget enn ved et ordinært rullesystem med profil. Nå skal det nevnes at jeg på min båt også har forstagsprofil fra før. Slik det ser ut nå, kommer jeg til å gå for et budsjettrullesystem - Plastimo 8 11T. Blir å undersøke litt på pris da jeg også trenger en ny genoa da den ene viste seg å være ferdig og den andre revnet foran ved forstaget under ekstremt vindkast i tordenvær. Tror forøvrig jeg kommer til å velge seil fra Breeze (Elvstrøm).

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

Endelig har jeg kommet meg til sørlandet og Mandal, min fødeby. Har ikke vært her siden 1990, så og si. Utrolig spesiell opplevelse å være her.

Dog er den med bil og ikke sjøveien.

 

Turen hit har vært spesiell, Ålesund til Våga, overnatting i et 100 år gammel hytte i nærheten av Gjende. Så biltur over Jotunheimen, Hardangervidda og telting innerst i hargangerfjorden. Biltur videre ute Hardangerfjorden til Odda, så over Røldal og Haukelifjell til Drammen. I dag fra Drammen, via Tønsberg, Risør, Lillesand, Kristiansand og så til Mandal. Times opphold i hver by i dag for å suge til seg sørlandsstemninga. Roadtrip Sørlandet. Dere er heldige dere som bor her.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Er det noen som vet om roderbøssingsatsen til Albin Ballad passer på Comfort30?

 

Vegamarin.se har denne:

 

http://www.vegamarin.se/roderbussningssats-ballad-p-165-c-292.aspx

 

Jeg har slark i roret og tenker på å gjøre noe med dette når båten først skal på land for bytte av skroggjennomføringer. Så da må en planlegge litt.

 

Etter å ha studert arbeidstegningene til Ballad, orginale tegninger, som ligger tilgjengelig på den tyske Ballad-klubbens side, så skulle jeg ønske at tilsvarende var tatt vare på og publisert for Comfort30 også. Så grundig publisering er det ikke via Comfortforbundet. Dessverre ser det nå også ut til at comfortforbundet blir lagt ned. De ser etter noen som kan ivareta materialet de har samlet. SKal tro om dette var noe for dette forumet. Synes personlig at de svenske båtforumene ikke på langt nær er like godt langt opp og organisert som BP.

 

Eller kan man ta høyde for at Balladen og Comfort30 er nærmest identisk?

 

Ove: hvordan går det med Comforten til din kamerat? Får du lokket ham inn på dette forumet? :)

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eller kan man ta høyde for at Balladen og Comfort30 er nærmest identisk?

 

Mnei, Joker S 30, Nardus 92, Møre 30 og ÅH 30 er med mindre forskjeller samme båten som Ballad.

Balladen ble til når verftet som bygde Jokeren gikk konk og Albin Marin kjøpte formene.

Comfort 30 ble tenkt som et alternativ til Ballad. Den er ikke lik.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...