Jump to content

Comfort 30, mitt prosjekt.


Eureka

Recommended Posts

CaptnT, tusen takk for at du laget de tegningene. Nå skjønner jeg bedre at det lar seg montere bag på min bom. Det der burde jeg klare å lage selv.

åpningen i mastesporet mitt, hvor seilinntaket skal være, er ganske langt. Alt av Selden er for kort. Lenge siden jeg målte det nå, men synes å huske det var minst 21cm høyt.

 

Festina, det er vel ofte et nettingstoff på den nederste delen av baggen i hele bommens lengde, så jeg tegner med vannet renner ut der samt at det gir lufting .

 

En ting jeg tenker på om bag og lazyjacks: påvirker ikke dette vindstrømmen langs seilduken? Bagen dekker jo nesten hele området hvor det er buk nederst i seilet.

Er lazybag egentlig et lite kompromiss mellom hurtig pakking av seil og ytelse mtp vindstrømforstyrrelse?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare hyggelig det, skulle gjerne hatt bilder. Det er nettingstoff i hele lengden, men vann i nakken hjelper det ikke mot desverre.

I hvilken grad bagen påvirker seilingen skulle jeg gjerne også visst. Jeg løsner i hvert fall lazyjacksene en del før jeg seiler slik at den ikke skal dekke for alt for mye.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hadde en hyggelig tur på Biltema etter å ha vært hos en slipp for å bestille opptak var båten, og måtte gå derfra med uforettet sak.

Har jo hørt rykter her om at BT har tatt in myke sjakler i år. Den hadde enda ikke kommet ut i butikken, men gutta på lageret leita til de fant kassa. Godt jobbet BT!!

 

Små høydepunkter i hverdagen.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Alternativ måte å komme seg til mastetoppen for å bytte ankerlanterne?

 

http://www.youtube.com/watch?v=y4loB_UGxw8

 

 

For øvrig har hamnen.se direktesendinger, som etterpå ligger ute i arkivet, fra den pågående båtmessen i Sverige. Alltid mye kjekt og nytt som kommer der.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Litt handling i dag og montering i øs pøs regnvær. Forbereder opptak den 24 mars, i en uke i en hall. Holder på å sette opp arbeidsliste med tilhørende innkjøp. Har ikke lyst til å stå med båten på land og mangle noe.

 

Har lenge tenkt på å få i ledpærer i lanterner. Under forrige fisketur så merker jeg hvor mye de gamle glødepærene trekker av strøm. Totalt 60w.

 

Så i rød/grønn- lanterna i baugen ble det en slik:

 

bilde

 

bilde

Så da fikk den gamle Hella-lanterna nytt liv. Det fulgte med ny sokkel som jeg håpte jeg slapp å bytte i regnværet. Men det måtte til for å få god kontakt samt å få justert fargesektorene skikkelig.

 

bilde

I akterlanterna ble det en helt hvit pære.

Så det blir spennende å se dette i mørket.

I masta får jeg bytte siden.

Det er viktig å ha riktig type pære i farget glass. Hvit ledpære ville gitt blått og rosa lys.

 

Og så hadde jeg en tur på jula. Jeg blir imponert over utviklingen. De hadde ei oppladbar arbeidslampe med batteri på tilbud. 5w med levetid på 3-4 timer. Lades både på 12v og 230v

. bilde

 

 

Lyser godt med god spredning. To lysstyrker. Fot, krok og magnetfeste.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, om glasset har farge så må led'n ha samme farge.

Seatronic er vel den butikken som har best utvalg på slikt etter det jeg har funnet. Ihvertfall på nett. Lanternene er ikke godkjent når det blir feil farge.

Prisen på farget led er grufull men uansett billigere enn ny lanterne for min del.

Link to post
Share on other sites

Farget led i lanternen din blir riktig Eureka.

Problemet er med de som kjøper "vanlige" hvite led pærer i farget glass. Grunnen er at led og glødepærer har forskjellig bølgelengde på lyset. Blir da som regel blått.

 

Du vil nok syntes godt, og ungå både bot og kollisjon.

Link to post
Share on other sites

Ja, du spør godt du Sunnmøre. :) nå har jeg ikke brukt solccelleventilatoren siden i sommer. Og den funka da, etter ett år. Jeg bruker jo avfukter i båten når jeg ikke er der, og da vil jeg jo helst stenge alt som er. og egentlig bruker jeg avfukter når jeg er på overnattingstur også... Så egentlig har jeg ikke tenkt så mye over at "dette var en smart montering". Har ikke opplevd sjø som har kommet over dekk enda, men den kan jo ikke lukkes, og vann vil sikkert trenge inn. Jeg har rett og slett ikke tenkt over det. Og sånn er det jo når en prøver noe man ikke har erfaring med :)

Jeg monterte den fremme på dekksluka fordi der lot den seg montere. På dekk over salongen var dekket konstruert slik at inngripen for å lage større hull ble for omfattende. -diameteren er 1-2 cm større enn vanlig ventil!

Så nå står den igrunn like over hodet der jeg sover, og det har forsåvidt sin misjon og gir mere sirkulasjon enn jeg tenker over.

 

Leste innlegget ditt da jeg var ombord i kveld, så jeg gløtta på den. Registrerte da at det var noe kondensaktig under dekkglasset. Så om den er på vei til å ta kvelden det vet jeg sannelig ikke. Håper jeg finner kvitteringen :)

Link to post
Share on other sites

Var ombord i båten i kveld, inspiserte ledlanternene i mørket og de funka riktig så bra. Akterlanterna har et helt hvitt lys, i motsetning til den gamle glødepæren. Tenkte litt på det som ble nevnt her at den gir feil sektor, men det må jeg ærlig talt si at jeg ikke merket noe til, så det må forklares nærmere.

 

Så over til salingshorn.

Jeg har rette salingshorn, dobble sådann. I innfestingen på masta så er de helt i fremkant av festetbraketten og det er et par cm klaring til bakkant av braketten. -klønete forklart.... Men om jeg tar tak i topp og mellomvant og trekker litt bakover i de, så beveger salingshornet seg i braketten, bakover, littegranne. Men de går ikke fremover om jeg trekker i vantene fremover. Da butter salingshornet i brakettens fremkant.

Er dette normalt? -jeg har spekulert mye på dette... Tanke nummer 1 er at noe ikke er helt som nytt, mange års små vibrasjoner i masta har slitt og avrundet den delen av salingshornet som står inn i braketten på masta. Dette har gitt slark...

Tanke nummer 2, som jeg trøster meg med, er at dette er helt normalt og at salingen må kunne flexe litt ettersom masta skal kunne bøyes og særlig pga at stramming av babystaget trekker masta frem.

 

Så, er dette vanlig ? :)

 

- nå hørtes jeg ut som en tenåring som sender inn sine bekymringer til seksualopplysningen... :)

 

Slenger med et bilde, for det vet jeg at dere liker. Tatt bakenfor masta.

 

bilde

 

Og et av akterlanterna :)

 

bilde

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alternativ måte å komme seg til mastetoppen for å bytte ankerlanterne?

 

http://www.youtube.com/watch?v=y4loB_UGxw8

 

 

Du er sjef når du står i toppen av en mast med dress. Forferdelig for meg å se slike ting, siden jeg får innmari lyst til å prøve noe sånt sjæl! :lol: (Men fornuften tar overhånd)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Jeg skal få til en tur i båten i løpet av de nærmeste dagene, så kan jeg få tatt et bilde av hvordan mine salingshorn ser ut. Skal huske å ta bilder av seilinntaket på masta også.

Hvilke dimensjoner har du på dine vanter? Har du akterstagsstrammer? i så fall hva slags?

Jeg skal nok bytte akterstag, trenger å kunne stramme det...

 

Har du forreeten planlagt når masta skal ned? Hadde vært kjekt å vite hvordan mastprofilen ser ut, da jeg skal installere ting i toppen. Er det noen som vet hvorvidt det er lettest å montere f.eks en vindmåler (med ledning) i mastetoppen når masta er nede eller oppe?

Link to post
Share on other sites

Supert, gleder meg til bilder. Jeg har nettopp fått avklart fra en riggleverandør at Skarven Mast AB ikke er i drift lenger og de svarer ikke på henvendelser. De har noen rester igjen av småting, men driver ikke noe særlig utsalg. Videre så skal visstnok ikke Skarven mast noen gang hatt noe skikkelig seilinntak. Så her har jeg jaggu leita mye forgjeves.

Men jeg har en plan.

Jeg har akterstagstrammer. To stk trippelblokker og skjøtelås. Tauet strammer jeg over en vinsj. Skal ordne et bilde en dag. Men jeg ser at shipshop.no nå selger ut rester av sine båtting. Der selger de aktersragsteammer for halv pris. Ca 1500 kr. Sjekk det ut. De har også Nemo rodkick på salg, om du ikke har det. 1500 kr det også, pluss mast og bom-brakett.

Jeg har enda ikke tatt ned masta. Skal ha båten på land om en drøy uke. Mulig jeg tar meg en tur opp i masta da med krankurv.

 

Husker forøvrig ikke dim på vant og stag.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjekket med pusheren på maritim ang, lanterne som blir blå/rosa med led,,, han bekreftet dette, men det gjelder den gamle type led pærer og det er 2-3 år siden de var i handel,, og jeg lå i uthavn i går natt og sjekket lyset i stummende mørke, og jeg kan iallfall ikke se at det ikke er rødt og grønt :D

ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !!

Det er land som er farlig, ikke vann !.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...