Jump to content

Tråden for Nord West 900

Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Vi har nå satt i gang et stk prosjekt som er å lage man-luke i dieseltanken. Da vi kjøpte båten var det mye dieseldyr i tanken. Det gikk unna på Racofilter lageret....og i pengeboka på henteturen gjennom flere store havområder. Vi fikk tømt tanken og spyla ut det meste som vi klarte men mærka nå i høst at der er mye rusk igjenn /-: Så nå lager vi altså luke slik at vi kan få rengjort den på skikkelig vis (-: Og kan få spart på filtrene og spart oss for bekymringer for at filteret skal gå tett i dårlig vær eller over havstykker med mye tungsjø...

Finnes det ikke en tappekran i juret i bunnen av tanken slik at du kan få skitten ut der? På vår båt var det en tappekran rett over der smørekoppen satt ved hylsa.

Vi har nå satt i gang et stk prosjekt som er å lage man-luke i dieseltanken. Da vi kjøpte båten var det mye dieseldyr i tanken. Det gikk unna på Racofilter lageret....og i pengeboka på henteturen gjennom flere store havområder. Vi fikk tømt tanken og spyla ut det meste som vi klarte men mærka nå i høst at der er mye rusk igjenn /-: Så nå lager vi altså luke slik at vi kan få rengjort den på skikkelig vis (-: Og kan få spart på filtrene og spart oss for bekymringer for at filteret skal gå tett i dårlig vær eller over havstykker med mye tungsjø...

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Leste artikkel for en tid tilbake om Nord West 900. Artig lesning. Tror også den båten ble lagt ut for salg ikke sålenge etter. Luringen. Ja, ja, han var sunnmøring. He, he. Hvilket år ble den siste NW 900 bygget i Norge og hvor lenge ble de produsert i Sverige, før de ble erstattet av dagens NW-båter?

mvh Bergen Dørk

Vi tok og reingjorde diesel tanken før vi for på tur forrge semmer.

Dette var ikkje den kjekkaste jobben men vi fikk den rimelig rein etter nokre times diesel søling.

Vi løyste tanken og tok den litt fram slik vi fikk opne mannluken som står på toppen.

For og løyse tanken måtte ein nå til nokre gjennomgåandes bolter som ein nådde fra den bakre stikkøya.

Desse var ikkje så lett og finne når dei er overtrekt med det "teddyforet"

Tanken var for stor til at den gjekk ut igjennom dekksluken, men vi fikk vaska den med diesel ved og spyle og riste på tanken fleire ganger.

Tanken har 3 bur, og 2 slingreskott, og det er berre det bakre buret ein kjem til igjennom luken på toppen.

Far min (eigaren av båten) fikk seg ein overaskelse når han såg kor mykje dritt som var i tanken.

Han hadde tappa av grumset på den fremre kranen som ein når til om ein tar opp luken for propellakselen mellom tanken og bakre motorromsluken.

Ut fra det eg kan huske så haller tanken naturlig litt bakover slik som båten ligger på vatnet og under normal kjøring.

Ein skulle hevet tanken litt i bakant slik at dritten ville normalt sige framover mot den tappekranen, men dette vart det ikkje tid til den gangen.

Blir spennande og sjå korleis dokke får laget den ekstra mannluken.

Ideelt så skulle ein vel ha hatt 3 ekstra ekstra luker.

Ellers så ser eg at det blir spurt om nye takluker.

Vi monterte nye takluker forrge sommer.

Dei gamle var oppstripet og det eine hengsle var knekt.

Nye takluker vart kjøpt hos maritime i Arendal, og med og øke holet nokre få mm her og der så vart dette meget bra.

Utulig kor mykje finare det vart med nye takluker.

Det var nyttig info Terje338, har sett at det er en man-luke på toppen hos meg, men det er jo så trangt at om jeg skal kikke nedi der må jeg bruke speil, og det har jeg ikke gjort enda. Ante ikke at det var 3 bur der heller.

Som du og Astor sier så er det en kran for tapping, Den åpnet jeg i fjor med tanke på vann og skitt. Ut kom ren diesel, så jeg har ikke brukt mye energi på dette. Bør kanskje revurderes i år... :diving:

Uansett så er et vel snart på tide å komme seg ut av vinterdvalen og starte opp igjen med mine små prosjekter på båten.

Leste artikkel for en tid tilbake om Nord West 900. Artig lesning. Tror også den båten ble lagt ut for salg ikke sålenge etter. Luringen. Ja, ja, han var sunnmøring. He, he. Hvilket år ble den siste NW 900 bygget i Norge og hvor lenge ble de produsert i Sverige, før de ble erstattet av dagens NW-båter?

Den første NW900 ble sjøsatt i 1982. De ble bygget på Haramsøy like nord for Ålesund. Det ble prod
over 200 båter. (203?) I 1989 ble Nord west navnet og to modeller, 900 og 1100 kjøpt av Benny Martinsson. som viderførte produksjonen.
Det ble gjordt div endringer/forbedringer på båten(e) Verftet brant i 1996 men ble bygget opp igjen med ny produksjon i 1997.
900 ble deretter produsert som NW330 frem til 2001 med motorer fra 230 til 370 hk. Vet ikke hvor mange det ble produsert i Sverige.
Her er en lekker 330:
001.jpg

Hallo ser dere diskuterer rengjøring av tank .I båten min er luke i dørken rett over mannhålet det funker bra :smiley:

bilde

Vi har også samme type lokk. Men fra det kan man kun se to av kammrene og det er håpløst å komme til for skikkelig rengjøring. Etter å ha løsna tanken og vridd den litt frem viser det seg at det er hele fire kammer. Sist vi spylte den fikk vi kun rengjort to av dem. Det viser seg da vi har laget hull for to manluker at det er masse skitt i de resterende kamrene og da slettes ikke rart at vi har fått mye skitt i filtrene ved grov sjø /-: Skal legge ut bilder etter hvert (selv om vi ikke er så god på det ((-: )

Vi har også samme type lokk. Men fra det kan man kun se to av kammrene og det er håpløst å komme til for skikkelig rengjøring. Etter å ha løsna tanken og vridd den litt frem viser det seg at det er hele fire kammer. Sist vi spylte den fikk vi kun rengjort to av dem. Det viser seg da vi har laget hull for to manluker at det er masse skitt i de resterende kamrene og da slettes ikke rart at vi har fått mye skitt i filtrene ved grov sjø /-: Skal legge ut bilder etter hvert (selv om vi ikke er så god på det ((-: )

Interessant dette her. Hvordan er det å ta tanken ut av båten? Er det en mulighet? Og hvor ofte bør man ta for seg en slik jobb? Det må jo være betryggende å dra på tur og vite at

tanken er fri for møkk som bare venter på å få tettet filterene.

Ikke det største og mest avanserte prosjektet kanskje, men lokket til "skipsbaren" var festet slik at ved åpning så buttet det i lista på sofa gavlen. Tenkte å justere dette

slik at lokket kunne løftes helt opp. Som bildet viser er det mest plast kopper og krus i barskapet...

bilde

Hylla bak "barskapet rommer 5 hull for oppbevaring av flasker. Når jeg løsnet denne så jeg at flaske holderen. bare bruker en liten del av rommet.

Så her er det mulig å utnytte plassen til feks oppbevaring av alle plast kopper og krus og evt. papp talerker.

Pelsen er fjernet og nytt skrogtrekk skal på plass.

bilde

Den nye plata skal deles i to sånn at den bakerste delen kan løftes opp og gi tilgang til det ekstra oppbevarings rommet.

bilde

Alle prosjekter er VELDIG intresange Dinos. Vi suger som svamper etter tips, ideer og erfaringer (-: Smart løsning! Oppbevaringsplass er veldig viktig spesielt på sjøen da ting må ligge godt plassert. Ovenfor "baren" i vår NW er det bygget en hylle/et bord som går fra toppen av seteryggen og helt inn under vinduet. Har antiskli duk der og bruker plassen mye til oppbevaring av havnekataloger, kart og dagboka vår som vi noterer i daglig når vi er på turer (-:

• 2 uker senere...

Sett på makan!! Der fikk jeg jammen til å legge ut bilder gitt. Vi lagde altså tre manluker. vi løsna tanken og dro den litt frem for å komme bedre til, vi lagde hull og brukte en gammel våtstøvsuger til å suge opp gørra som lå i bunnen av de fire kamrene. Ble fornøyd med jobben og er glad vi har en bekymring mindre når vi er ute på tur (-:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...