Jump to content

Tråden for Nord West 900


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

SoBo. Ja de siste var flotte. Liker spesielt løsningene på vinduer og portligths. Jeg har skippet gardinene i de smale bak sofa og kjøkken. Klipte til og satte på Frostet film fra Claes ohlsson. :-) ble mindre støvsamlere.

 

Batterier: Har et start batteri på babord ved front av motor, to forbruk på babord som henger på vegg over hverandre bakerst i motorrom og et til vinsj som står på babord side bak diesel tank. Har ikke sjekket årgang på de, men alt har fungert topp i sommer, med bruk av kjøl,lys wallas kok, toalett og radio. Har ikke TV ol. :-) Start batteriet er jo nesten en blind pasasjer for det brukes jo bare et par tre sekunder før det får lading igjen samt til truster, men da er jo motoren i gang. Perken er utrolig start villig.

Redigert av Dinos (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da burde du være godt utstyrt for vinteren Bjørn. Sjekket hos meg i dag og jeg har et Biltema 95Ah til start og truster og 2 stk. Biltema 110Ah på forbruk. Sjekket ikke batt. for anker vinsjen. Skrudde ut varmeren i dag og fiklet litt med den. Hadde nok gått tørr da silen i tanken var igjengrodd av grønt irr. Fikk etterhvert liv i den. Dvs. liv har det vært men ingen varme. Har brukt båten mye i sommer, med og uten overnatting. Alt har egentlig fungert bra, men oppdaget tidlig (etter andre prøve turen) at jeg hadde fått med meg en sprekk i toppen på kjøpet. Det skaper en ørliten leksje som ikke har påvirket bruken i sommer. Men når båten skal opp så skal den til pers og erstattes med ny. Har puslet med litt småting i sommer. Laget en hylle på den"skrå" kanten ved førerstolen. Denne plassen var ikke til noe som helst. men nå er det en fin plass til kikkert, solbriller osv. Senge gavlen er også på plass i Teak og er "nesten" ferdig listet. Senga har også fungert bra og er god å sove i. Til vinteren bilr det å lage et par skap og hyller til noen bøker. Et par gode lese lamper skal også på plass. :smiley:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Har fått testet batteriene litt nå.. er kjempefornøyd. Så vinteren gleder jeg meg til.

Ser knallbra ut den løsningen din med seng og. Du får jo store muligheter for skapplass. Det er bra.

Kjedelig med sprekt topp da.. men.. son som du sier.. det kan fikses.. :-)

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Flott den senge løsningen, mye bedre enn en salong der fremme etter min smak.

Dumt med toppen da. Var det perkins motor du hadde?

Ja, har en T6354-4. Skal være gode motorer. Og denne har såvidt 2400t. bak seg. Bare synd jeg ikke oppdaget det i fjord høst når jeg kjøpte båten. :confused: Ikke lett å se heller, bare en liten dråpe på størrelse med en tommel negl. Tenkte først at det var slange klemmer som måtte strammes, men om du tørker bort dråpen så er den tilbake etter kort tid. og om du ser nøye etter så ser du sprekken hvor det pipler opp. Uansett, vi har vært litt nøye med å sjekke vann og holde et øye på temp. måleren i sommer men har ikke hatt noen problemer ut over det. Så i oktober når vi kommer på land er det bare å begynne å skru. Kjøpte forrestem maken til "dubbeditten" til spotter ute som du hadde handlet. De kommer vel og på plass etterhvert. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Stemmer nok det SoBo, er vel en god gammel traktormotor som danner stammen i disse. Har vært i kontakt med Økonomideler og Universal diesel i løpet av sommeren. :thumbsup: + endel søk på nettet. Ligger en rimelig topp på "Finn", men denne var til en eldre utgave. Gikk til slutt for en komplett, fabrikkny. med pakningsett. Da tror jeg det holder noen år.... :pray:

Link to post
Share on other sites

Takk for det SoBo. :-). Skal nok legge ut litt bilder når jobben starter Torbi. Imens får en kose seg med det fine høst været. Toppen ble bestilt i utlandet. Ble helaften i kveld!!! Byttet pumpe i wallas varmeren, og da kom tikke lyden tilbake og varmeren fungerte som aldri før. utrolig bra servce hos Sundwind. La også opp varme ut på akterdekket. Brukte en av kanlene på Ardic varmeren til dette, men vurderer å sette inn et Y rør slik at jeg også kan få varme fra Wallasen. Vet ikke om det det er andre her som har erfaring med dette. Ardic varmes via kjølevannet på motoren og er nyttig bare under gange. :-)

Redigert av Dinos (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tar vel det meste den der Bjørn!!!! :thumbsup: enten det er fortøyningstau eller fingre.... :ghost:

 

Jeg la opp en slange for varme ute under kalesjen som jeg koblet til ardic varmeren på kjølevannet. Vet ikke om det er slik på alle men hos meg sitter det to manuelle lensepumper på styrbord side.

Den bakerste var tom (dvs. koblet over på en elektrisk og innmaten var borte så det var et hull ned i "kjellern" Ventilen jeg kjøpte på Maritim, passet faktisk i ramma til den gamle pumpa.

Det ble derfor en veldig enkel installasjon. ( bare et tips om noen tenker å gjøre det samme. Se bildet: :smiley:

 

bilde

Redigert av Dinos (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

båtsessongen går mot slutten for noen av oss. Vår første sommer med "Dinos" har vært alle tiders, Noe den fine sommeren har bidratt til selfølgelig, men båten har også infridd våre forventninger. En skuffelse var selfølgelig at det var en sprekk i toppen som må utbedres, men det har ikke vært værre enn at vi har brukt den masse og uten problemer. Vi har holdt oss i Øyeren for å bli kjent med den 28 år gamle damen og hennes evt. luner.

Planen for neste år om vi rekker er Dalslands kanal fra Töckfors og opp i väneren. Bjørn har skrevet mye i en egen tråd om en flott tur til väneren og Gøta kanal. Det hadde vært artig om flere av dere NW`ere hadde fortalt litt om opplevelser, turer, problemer prosjekter osv. som dere har hatt i sommer. For vår del vil bytte av topp stå øverst på lista utover høsten, og jeg vil legge ut noen bilder ettrehvert som vi kommer i gang. Toppen kom i dag, så over helgen blir det tømming ombord og opptak den 12.10. Etter det er det vel bare å begynne å skru. :smash:

Her er`n...

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...