Jump to content

Tråden for Nord West 900


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Gamle båter kan ha sine ulemper, det er helt sikkert. Det vet du jo mye om. Men sannelig kan nyere båter og ha det. Så det kommer jo helt an på dem som har brukt båten før..Men sannelig finnes det mange fornøyde eiere av NW 900 nå.. jeg er en av dem.. :thumbsup:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Du sier noe! :-) Interessant å følge skriveriene deres. Bra å skape interesse og engasjement blant eiere av samme båttype, for å lære av hverandres erfaring. Vi har for mange Nidelv-eiere flyttet dette over til Facebook. Det har vært en suksess, fordi vi også har fått fanget opp damene og de som ikke har så mye teknisk interesse for båt. Forøvrig er jo Båtplassen helt genial for den type diskusjoner som føres her.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Har tenkt tanken på facebook jeg og. Foreløpig er det blitt med tanken. Når det gjelder det du skriver om lukket båt er det bare å si at det fungerer helt topp. Regner det når vi er ute har vi kalesje over akterdekket. Dermed kan vi tørke klær der ute. Samtidig som vi sittet tørt under tak og bak lukket dør. For meg er det blitt en helt ny verden. Er det tørt ute har vi jo en god mulighet under kalesja til å ha to salonger. Dermed kan voksne sitte ute under kalesja. Mens barna sitter inne og holder på med sitt.. .

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Æsj. Alle disse trivialitetene som ikke har noe med båten å gjøre spiser opp dagene. Rekker ikke innom den flotte tråden vår engang. :nonod:

 

Men takk for gode innspill!

 

 

Maskinen har sannsynlig maks turtall 2800 og marsj på 2400 til 2450, mulig dataarket nedenfor er representativt. Derfor trur jeg det er lite å hente fra 2400 til 2800, annet enn solid økning i forbruk. Annen ting er at skroget ikke egner seg særlig over 24-25knop, opp til 22-23knop er bra og mye mer så begynner den å vandre og grave baugen.

 

Og farta er lav ja. Min (uten flybridge) med sannsynlig samme cummins går 1/100 i forhold knop mot turtall (1800rpm = 18knop, 2000rpm=20knop, 2500=25knop) på flatt hav og vindstille, og bør gå over 25knop lett med flat hendel og litt hjemlengsel. Og maskinen er vel eneste rette for båten, alt annet blir for smått. Veldig behagelig å kunne gå nært uansett motbør og fremdeles ha lassevis av krefter.

 

EDIT:

Lavt turtall og enda lavere fart; kan propellen være feilen?

 

 

På en måte håper jeg du har rett. Hvis den makser på 2800 er det sikkert en kombinasjon av tung båt og muligens litt feil propell som gjør at den stopper nå på 2600. Fly og akterkabin er nok noen hundre kilo ekstra, vi var også 10 stykker i båten (kanskje 500kg kropp) og 3/4 tanker. På den andre siden betyr det at vi sannsynligvis aldri kommer oss så mye over 20 knop. Ikke så viktig akkurat den toppfarta, men det betyr at marsjhastigheten blir litt under det skroget kanskje passer best til.

Jaja, jeg får utforske tipset til Bjørn litt mer.

 

 

Gratulerer Duffy!! Nyt!!! Onsdag er det min tur!!! :thumbsup:

 

Takk Captain. Det er noe spesielt å seile avgårde for første gang i egen skute. Spesielt for meg som hoppa fra 17 til 30 fot

 

 

Endelig ble det vann under kjølen. En liten prøvetur ble det også før skuta ble fortøyd i båsen. Merket at det er bra vindfang i båten når jeg skulle legge til. Men nå er vi endelig i gang. :yesnod:

 

 

Gratulerer! Bra at du endelig kan dra på tur med den flotte båten din. Håper du får mange fine dager på fjorden og at vi treffes en dag utpå.

 

Trophy: Takk for tips. Jeg skal prøve å få tatt et bilde av plata.

 

Ellers måtte jeg ta drittjobben i går med å vaske motorrommet etter dyselekkasjen (teita ikke den ene dysa ordentlig etter lufting). Fytte rakkern! Diesel egner seg definitivt best på innsiden av motoren. Etter en time var bøtta halvfull av diesel og kroppen helfull. Selv etter en god dusj synes jeg det stinka. Men motorrommet ble ihvertfall rimelig rent. Må gå over en siste gang med sitrusrens.
Ukas opptur var at jeg fikk sikra med drømmejolla Walker Bay 10 RID til 7000,- på finn.no. Etter å ha tapt 2 budrunder var jeg for en gang skyld første mann som ringte og selger var real nok til ikke å starte budkrig mellom interessentene. Det gikk nok opp for han etterhvert at han kunne ha dobla prisen. Her er bilde av modellen. Min er en 2003 modell RID med Yamaha F2,5, og uten den mannen som henger på ripa:
310r.jpg
Den passa brillefint i daviteren. Har ikke fortalt unga det enda. Så det blir gøy på neste tur. Synd seilpakken koster dobbelt så mye som båten kosta meg, kanskje jeg skal bestille den fra USA.

 

Helga er er dessverre stappfull av bursdager og aktiviteter på alle andre plasser en på sjøen. :thumbsdown: Meg jeg må prøve å snike meg ned på kveldstid og ta service på F2,5'en og påfølgende prøvetur.

 

God helg!

Redigert av duffy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gjett om..... Bjørn. :flag_bp: Ble en test tur i går, mye vann og driv ved i vassdraget nå, så det ble litt slalom i starten. Prøver oss forsiktig frem for å venne oss til båten. Det virket som om den ville bli venner med oss. Var veldig retnings stabil der vi ruslet avgårde i 6-7 knop. På hjemturen testet vi marsj fart på rundt 14-15 knop og med litt trim fikk vi opp 18.6 på topp. Det stemmer med det tidligere eier har opplyst. På lik linje med Duffy ble det litt ratting og truster når vi skulle legge til. Men, i startfasen må jeg vel godta at det er jeg som står for underholdningen. :giggle:? Legger ved et par bilder fra gårsdagen.

bilde

Link to post
Share on other sites

 

Trophy: Takk for tips. Jeg skal prøve å få tatt et bilde av plata.

 

 

Plata skal stå på sida av kassa til registeret der sjøvannspumpa er boltet på, bør se den med en gang du åpner sideluka fra stikklugarenr. Trenger ikke åpne motorroms-lemmene engang.

 

For data om motor, manualer og part-nummer osv finnes det muligheter her hvis du lager konto og oppgir motor-nummer: https://quickserve.cummins.com/info/index.html

Redigert av LM 9725 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gjett om..... Bjørn. :flag_bp: Ble en test tur i går, mye vann og driv ved i vassdraget nå, så det ble litt slalom i starten. Prøver oss forsiktig frem for å venne oss til båten. Det virket som om den ville bli venner med oss. Var veldig retnings stabil der vi ruslet avgårde i 6-7 knop. På hjemturen testet vi marsj fart på rundt 14-15 knop og med litt trim fikk vi opp 18.6 på topp. Det stemmer med det tidligere eier har opplyst. På lik linje med Duffy ble det litt ratting og truster når vi skulle legge til. Men, i startfasen må jeg vel godta at det er jeg som står for underholdningen. :giggle:? Legger ved et par bilder fra gårsdagen.

bilde

En stolt kaptein. :-)

 

 

Får du litt vibrasjoner under høyere turtall.?

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

En stolt kaptein. :-)

 

 

Får du litt vibrasjoner under høyere turtall.?

Merket lite til det når vi var vel oppe, men kjente litt om jeg var litt rask på gassen. Det beste var og ta den pent opp og så justere litt på gassen til du kjente at den var i fint driv, Er veldig fornøyd så langt. I kveld har jeg flyttet båten innerst i havna pga. flommen. Der var det trangt og jeg ville snu båten. Måtte ty til trusteren i baugen, men da snudde den seg rundt som på en fem øre. Ikke bare meg som ble imponert da. Tror vi kommer til å bli bestevenner "Dinos" og jeg. :cheers: Blir vel litt pause nå til flomtoppen er over, så da blir det litt snekring av soverom til barnebarn som er på vei. Selv om jeg er en litt fersk NW eier, vil jeg ikke nøle med med å anbefale Bergen dørk og ta en nærmere titt på NW`en

med en prøvetur. Den så jo veldig fin ut på bildene og mye av jobben med pelsen var jo tatt. :yesnod: Og Grattis til Duffy med ny flott jolle!!! Tenker det blir stas når unga får vite om den. :thumbsup: .

Redigert av Captain1911 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har studert litt testen i Båtmagasinet og tilgjengelige bilder på finn og det er noen innvendinger jeg har til båttypen, i tillegg til at mange vil ha eldre utstyr (kostbart å bytte ut) + eldre motorer (risikofaktor både driftsmessig og økonomisk):

 

- mangler hekkport. Et must, rett og slett. Sikkert løsbart, men jeg vil ha en slik inntil akterdekket på min neste båt.

- flere aktuelle båter mangler baugpropell. Vil tro at det er verdifullt på en slik båt.

- bør ha en skikkelig dobbelseng, som Bjørn påpeker, i forpigg. De som har salong her ser underlige ut.

- er sittegruppen i hovedsalong litt lavt plassert i forhold til vinduene? Typisk svakhet ved andre eldre båter også, f.eks. Saga 32 (som er fixet på Saga 29 og 315).

 

Ellers er det flotte båter!

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Sittegruppa i salongen er nok ikke så veldig komfortabel hvis en er flere enn to. De som sitter i midten blir veldig rett i ryggen. Men det er god utsikt fra salongen. Etter min mening hvertfall. Nå er det jo ikke en umulighet å lage hekkport.. det er jo flere av båtene jeg har sett som har det.

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Redigert av Bjørn Løvjomås (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Gode poenger her. Det tekniske er en viktig faktor og motor og Geir er dyrt. Fort å gå i noen feller her, men det er jo ganske saktegående motorer uten for mye elektronikk. Så om det dokumenteres driftstimer og vedlikehold så kan man vel i det minste regne med at det rusler og går. Har baugpropell på min og selv etter så kort tid er jeg glad for det. Ellers finnes det tips om hekk port her på tråden, seng i baugen også. Den lager du på et par kvelder uten stor kost. Jeg brukte 2165,- på den. 165 i materialer og resten på overmadrass fra jysk. Utsikten skal du ikke være redd for.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei. Har stilt spørsmålet til Torbi her på forumet, men våger en her på NW tråden også. Jeg har en Perkins T6.354 ombord

Driver litt i motorrommet for tiden og vil gjøre meg litt kjent med maskinen. Så dukker det opp et spørsmål. På gamle båten min hadde jeg en eksp. tank hvor jeg kune fylle på kjøleveske. Da så jeg nivået gjennom plasten. Finner ingen slik på Perken, og da skal det vel fylles i lokket på toppen av varmeveksleren på venstre side sett forfra. Men hvor mye skal jeg fylle? og når ser jeg at det er nok. I boka står det at kjølesystemet rommer ca. 31 liter avhengig av hva du har i tillegg av bereder, varme vifter osv.

Har noen et godt svar på dette? :pray:

Link to post
Share on other sites

Lokket på kjøleanlegget har samme funksjon og utseende som radiatorlokket på biler. Det skal sørge for at du har et lite overtrykk. Blir det for mye vann på systemet ditt vil det bygge seg opp trykk og til slutt renne ut av et lite hull i toppen av på tanken. Ikke farlig i det hele tatt.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Hei. Har stilt spørsmålet til Torbi her på forumet, men våger en her på NW tråden også. Jeg har en Perkins T6.354 ombord[/size]

Driver litt i motorrommet for tiden og vil gjøre meg litt kjent med maskinen. Så dukker det opp et spørsmål. På gamle båten min hadde jeg en eksp. tank hvor jeg kune fylle på kjøleveske. Da så jeg nivået gjennom plasten. Finner ingen slik på Perken, og da skal det vel fylles i lokket på toppen av varmeveksleren på venstre side sett forfra. Men hvor mye skal jeg fylle? og når ser jeg at det er nok. I boka står det at kjølesystemet rommer ca. 31 liter avhengig av hva du har i tillegg av bereder, varme vifter osv.

Har noen et godt svar på dette? :pray:

Vi har samme motor og det vi har lært og følger er at man skal fylle opp til ca 2-3cm under lokket (-:
Link to post
Share on other sites

Da har det endelig blitt tid til å prøve ut båten litt. Sist helg flytta jeg inn fredag ettermiddag og hadde en fin fin helg. Stort sett virket alt som det skulle. Motoren går som en klokke. Vibrerer

noe på ulike turtall, men det tilpasses med litt justering på gassen. Har hatt tre båter av snekke typen og trives nok best i det farts området (og lydnivå), men ok å kunne gi på litt av og til. Lufting på septik var "potte" tett og det var greit å få fikset på. :giggle: En topp lanterne må antagelig kables opp på ny og varmtvanns slangen til dusjen er for kort så den har gnaget et litt hull som det drypper litt fra. Ellers var den nye senga i baugen "konge" å sove i. Varmen fra wallas`en var god på kvelden og berederen gav varmt vann i massevis og leeeeenge. :diving:

Er nok i ferd med å bli en skikkelig NW-900 fan. :thumbsup: Legger ved en link til en "snutt" fra helgeturen.

Link to post
Share on other sites

Da har det endelig blitt tid til å prøve ut båten litt. Sist helg flytta jeg inn fredag ettermiddag og hadde en fin fin helg. Stort sett virket alt som det skulle. Motoren går som en klokke. Vibrerer

noe på ulike turtall, men det tilpasses med litt justering på gassen. Har hatt tre båter av snekke typen og trives nok best i det farts området (og lydnivå), men ok å kunne gi på litt av og til. Lufting på septik var "potte" tett og det var greit å få fikset på. :giggle: En topp lanterne må antagelig kables opp på ny og varmtvanns slangen til dusjen er for kort så den har gnaget et litt hull som det drypper litt fra. Ellers var den nye senga i baugen "konge" å sove i. Varmen fra wallas`en var god på kvelden og berederen gav varmt vann i massevis og leeeeenge. :diving:

Er nok i ferd med å bli en skikkelig NW-900 fan. :thumbsup: Legger ved en link til en "snutt" fra helgeturen.

Koselig filmsnutt!! Spesielt for oss som lengter etter å komme oss ut på tur men som ligger på båsen og venter på ny Flens /-:
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...