Jump to content

Tråden for Nord West 900


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Den stigen var grunnen til at jeg valgte bort flybridge. Noen har jo ordnet en form for stige fra dollbord og opp.

Om det er noen god løsning med små barn tviler jeg på.. men for voksne kan det jo gå...

Ett annet alternativ er jo å prøve å hengsle stigen slik at den kan vippes opp å en svært god plass i sola kan utnyttes.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

[hengsling av stigen hørtes ut som en god ide er det noen som har bilder av dette??

quote name=Bjørn Løvjomås" post="1460408" timestamp="1372692370]

Den stigen var grunnen til at jeg valgte bort flybridge. Noen har jo ordnet en form for stige fra dollbord og opp.

Om det er noen god løsning med små barn tviler jeg på.. men for voksne kan det jo gå...

Ett annet alternativ er jo å prøve å hengsle stigen slik at den kan vippes opp å en svært god plass i sola kan utnyttes.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke sett bilder av dette noen gang.. det var tanker som slo meg når jeg vurderte flybridge.. :-)

Men kom på en ting nå . De selger jo sammenleggbar stige. Teleskopisk. Ville tro den gikk an å feste på en trygg måte.. for så å fjerne den når sola skinner på akterdekk.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Vi har plate som forlenger benken. :) teleskopstige kan jeg jo se etter.. Ellers så har jeg tenkt på å kutte stigen oppe og nede og lage noen slags klikkfester. Og legge stigen oppe på FB når den ikke er i bruk. Ikke noe problem å komme opp fra siden, men det går jo ikke med barna.. Hengsling av stigen erogså vurdert...

Link to post
Share on other sites

Hyggelig med en egen tråd for Nord West 900, mye interessant å lese her.

Har selv en svenskbygd NW 900 fra 95, har hatt den i 5 år og er meget fornøyd.

Kunne selvfølgelig ha ønsket meg en noe større motor/mars fart, i båten er det en Volvo Penta TAMD 61A på 306 hk, noe som gir en toppfart på 17-18 kn, marsfart på rundt 13-14 kn (ved 2000-2200 rpm).

Kvalitet på innredningen og motor er det vel lite å klage på. Av forbedringer jeg kunne ha tenkt meg så må det være å kunne åpne vinduene i forkabinen, det blir litt kondens om natten selv om takluken står noe åpent (denne forbedringen kom på senere modeller). Taket kunne også ha vært en 20-30 cm leger bakover, da ville man unngå at regnvann kom inn i salongen når døren står åpent.

 

Vedlegger noen bilder.

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1248/nordwest_sb.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1248/nordwest_bb.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1248/p9250075.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1248/p9250086.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Virkelig en flott båt. Fine bilder. Det er lett å se at det er forskjell på nyere og gamlere. :-) men jeg stusser litt på toppfart med 306 hk. Trodde de gikk litt fortere.. ? Men kansje er de nye så mye tyngre? Jeg tester jo en godt grodd gammel båt med 300 hk. Den gikk over 24 knop med rene farmen under.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Prøv å få veid båten. Kan den ha lagt på seg siden toppfart har gått ned..? Gamlebåten min økte 3 knop når jeg rensket den for alt jeg hadde lastet oppi. .:D

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Hverdagsglimt: Den ene poden sitter å ser på Sommeråpent minutt for minutt. Plutselig hører vi han rope: Mamma, mamma kom å se!!! Det er en Nord West 900 på tv'n!!! ((-; Og selv følgelig kom hele familien stormende og stirra på skjermen med stor iver (-: Vi ser en del på denne sendinga da den bringer minner fra sommeren i fjord da vi kjørte så og si samme leia på henteturen (-: Nå driver vi å pakker i båten for fullt og satser på å dra på tur i morgen. Denne gangen nordover i landet. Kansje vi klarer å snike oss med på skjermen når Sommeråpent cruiser opp gjennom Helgelandskysten (-;

Link to post
Share on other sites

Har også reflekter over at den kan ha lagt på deg med årene, men mener å huske at den hadde omtrent samme fart da den var tom (ved overtakelse).

Kjøpte den usett fra Bergen(Norsk Båtsenter) mot at kjørte den til Son, noe de brukte 2 døgn på. Da motoren fortsatt gikk antok jeg den var ok, har siden startet og godt uten problemer. Gode forslag på evt feilsøking på motor mottas med takk :smiley:

Link to post
Share on other sites

Maks turtall er 2850 på tamd 61 a jeg byttet propell så jeg fikk max turtall så marsjfart ligger jeg på ca 2400-2450 men merker det er mye fart å hente i de siste turtallene ca 1 knop pr 50 omdreininger eller så

Når jeg ligger på 2000- 2200 så har jeg ca samme fart som deg

Kan være du har litt tung propell Winrace i Arendal kan hjelpe deg å beregne riktig propell og evt justere den du har det gjorde han for meg , før jeg etterhvert byttet til scew back propell som jeg kjøpte fra Winrace veldig fornøyd med den

Link to post
Share on other sites

Hyggelig med en egen tråd for Nord West 900, mye interessant å lese her.

Har selv en svenskbygd NW 900 fra 95, har hatt den i 5 år og er meget fornøyd.

Kunne selvfølgelig ha ønsket meg en noe større motor/mars fart, i båten er det en Volvo Penta TAMD 61A på 306 hk, noe som gir en toppfart på 17-18 kn, marsfart på rundt 13-14 kn (ved 2000-2200 rpm).

Kvalitet på innredningen og motor er det vel lite å klage på. Av forbedringer jeg kunne ha tenkt meg så må det være å kunne åpne vinduene i forkabinen, det blir litt kondens om natten selv om takluken står noe åpent (denne forbedringen kom på senere modeller). Taket kunne også ha vært en 20-30 cm leger bakover, da ville man unngå at regnvann kom inn i salongen når døren står åpent.

 

Vedlegger noen bilder.

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1248/nordwest_sb.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1248/nordwest_bb.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1248/p9250075.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1248/p9250086.jpg

 

Velkommen til forumet (-: Flott båt du har, der er virkelig noe å drømme om fremover for oss som nettopp har investert i en 86 mod ((-; Ang farta spekulerer jeg i om du muligens kan ha feil dimensjon på propellen 0-: ...bare den første tanken som falt meg inn.
Link to post
Share on other sites

Nydelig båt!!! Ganske stor forskjell mot min 85 mod. :-) tydelig at det har skjedd litt på 10 år. Må si meg enig med de andre her.

Ville trodd at du skulle hatt større fart. Jeg har vel Omtrent det samme som deg, og i min båt sitter det en Perkins på 185hk. propeller: Michigan 4blad 22x25.

 

 

Hypokonder:

. Kansje vi klarer å snike oss med på skjermen når Sommeråpent cruiser opp gjennom Helgelandskysten (-;

 

Følger med. Du får vifte med BP vimpelen... God tur!!!!!!

Redigert av Dinos (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei, hvor har dere batteriene i deres Nw 900?

Jeg har tre stk under dørken mellom stikkkabinene. to er forbruksbatterier på tilsammen 220 ah. men jeg vil skifte ut disse å montere inn ett til. men under dørken er det ikke plass til flere, så jeg lurer litt på deres batteribankplassering?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

2 stk. startbatteri i nederste trinnet ned til akterlugar:

bilde

 

Og 4 stk. 120Ah forbruk under madrass i stikklugar under sofaen. Her representert ved 2 av de, de 2 andre står akkurat utenfor bildet nedenfor:

bilde

 

Forbruksbatteriene er 8 år nå og sliter. Jeg må vurdere å bytte neste sesong, si ifra hva du går for!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...