Jump to content

Tråden for Nord West 900


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

He he. Ja Torbi, det blir litt småplukk med tilårskomne båter, men dette er høyst frivillig. Også får jeg mange gode tips i denne tråden ( all ære til Bjørn som har startet den) og ellers på forumet.

Det er mange flotte tråder å følge for oss med litt interesse for prosjekter. Ikke minst din. Vi pleier å være på vannet rundt 1 mai, om snøsmelting og vannstand er noenlunde

i rute. :pray:

Link to post
Share on other sites

En stund siden sist jeg var innom, men tiden går fort.... Har fått bytta alle gass-, septik-, lense-, og vannslanger. Montert ny motor,kvern og underdel til toalettet, satt inn ny gassovn og skifta alle kilereimer på motor. La nytt gulv på toalettet, kjøpte teakheller(med drenering) på biltema som jeg pusset ned og oljet opp igjen. Resultatet ble overraskende bra:) Neste på lista er å få konvertert til led belysning. Noen av dere som har lakket opp igjen de mørke partiene utvendig? Evt pris? Er prisen helt hinsides så vurderer jeg å gjøre det selv. Har også planer om å fjerne daviter, lage akterport og større badeplattform, men det blir senere. Har brukt båten ca 40 timer på 2 mnd, både på blank sjø og i kuling! Veldig fornøyd så langt!:)

Link to post
Share on other sites

Må ærlig innrømme at jeg er veldig lite flink til å ta bilder, men her er en liten smakebit fra turen nordover.

 

Båten er klargjort for tidlig start dagen etter:

https://baatplassen.no/bildearkiv/49/49546/bilde.jpg

 

Da var vi i gang:)) Fantastisk vær! På veg vest av Flesland.

https://baatplassen.no/bildearkiv/49/49546/bilde_1.jpg

 

Sjekket drivstoffbørsen her på forumet, og det viste seg at det var svært hyggelig pris under Askøybroen. Bunkringen ble derfor foretatt der til SVÆRT hyggelig pris :thumbsup:

https://baatplassen.no/bildearkiv/49/49546/bilde_2.jpg

 

Ferdig bunkret og på veg ut fra Askøy

https://baatplassen.no/bildearkiv/49/49546/bilde_3.jpg

 

Siden været var helt optimalt så bestemte vi oss for å gå yttre. Det var her jeg kjørte på noe som sannsynligvis var ei plastkanne. Den viklet seg på propellen, men etter litt fikk vi den av igjen :pray:

https://baatplassen.no/bildearkiv/49/49546/bilde_4.jpg

 

Vi krysset Sognefjorden og gikk inn til Harbakke for å kjøpe litt proviant. Glemte selvfølgelig å ta bilder, så vi hopper videre opp mot Florø-området. Her nermer vi oss Alden. Her møtte vi litt mer "rot-sjø", så det ble litt sjøsprøyt.

https://baatplassen.no/bildearkiv/49/49546/bilde_5.jpg

 

Ved Florø passerer vi Rem Commander

https://baatplassen.no/bildearkiv/49/49546/bilde_6.jpg

 

Vi hadde to timer igjen med dagslys når vi passerte Måløy. Siden været var meld dårlig dagen etter så benyttet vi godværet og krysset Stadt. På bildet kan man tydlig se fronten som er på veg inn.... Ble overnatting i Fosnavåg.

https://baatplassen.no/bildearkiv/49/49546/bilde_7.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/49/49546/bilde_8.jpg

 

Dagen etter våknet vi til betydelig dårligere vær, så det ble ikke tid til flere bilder :giggle: Vi fikk testet båten og det er en skikkelig god sjøbåt :thumbsup:

Til slutt et par bilder fra påsken:

https://baatplassen.no/bildearkiv/49/49546/bilde_9.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/49/49546/bilde_10.jpg

 

Det var desverre alt jeg har av bilder så langt, men det ble en smakebit :wink:

Redigert av rodfre (see edit history)
Link to post
Share on other sites

img_0017.jpg

Her er badeplattformen endelig ferdig. Mangler kun et trappetrinn og montering av badestige. Vi venter egentlig bare på at isen på vannet skal smelte... :yesnod:img_0019.jpg

På grunn av at vi må vente så lenge på issmelting, tok vi oss tid til å lage litt pynt på plattformen. Vi fikk frest ut bokstavene med datastyrt fres, og fylte i med epoxy. :wink:

Link to post
Share on other sites

Må ærlig innrømme at jeg er veldig lite flink til å ta bilder, men her er en liten smakebit fra turen nordover.

 

Fine Bilder Rodfre!! :thumbsup: Morro med litt reiseskildringer, imens en venter på å ta av presenningen.... :giggle:

Redigert av Captain1911 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er badeplattformen endelig ferdig. Mangler kun et trappetrinn og montering av badestige. Vi venter egentlig bare på at isen på vannet skal smelte... :yesnod:

På grunn av at vi må vente så lenge på issmelting, tok vi oss tid til å lage litt pynt på plattformen. Vi fikk frest ut bokstavene med datastyrt fres, og fylte i med epoxy. :wink:

Det ble utrolig bra!!! kanskje du setter en ny trend for badeplattform på Nw båtene. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Tenkte å høre med dere om noen har hatt kalesjen til vask/rens og impregnering og hva dere måtte betale for det? Jeg leverte min i høst etter at jeg hadde fått oppgitt en pris på

mellomm 1300 og 1500 kr. Hentet den for noen dager siden, men da hadde jammen prisen vokst seg feit i løpet av vinteren. For da kostet det 2700,- Ble ikke veldig

fornøyd med nærmere dobbel pris på jobben :thumbsdown: , men ga klar beskjed om at jeg ikke skulle bry de med slikt igjen siden. Det finnes helt sikkert renserier som holder den prisen de gir på forhånd.

 

På prosjekt fronten har jeg startet med å lage dobbeltkøy i baugen. Dvs. det ble vel ikke et prosjekt for det var raskt gjort og mest jobb på Fein saga.

Men her er resultatet. Det skal på en vange i teak langs siden før den er ferdig. Putene skal tilpasses og overmadrass må på plass.

Kostnad hittill er 164kr.

 

 

seng_008_(480x640).jpg

Link to post
Share on other sites

Vet ikke så mye om kalesjerensing. Men bedrifter som ikke holder seg til opprinnelig pris bruker jeg også bare 1 gang.

 

Ellers ble det snasent i baugen. Akkurat slik jeg hadde tenkt å kopiere Bjørn. :giggle: Var det mye jobb å fjerne gammel innredning? Brukte du de originale festene i skroget?

 

Er forresten døra midtstilt på veggen?

Redigert av duffy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Duffy!! Jeg valgte den enkle løsningen og beholdt dør åpningen på midten. Da fjerner jeg ingen innredning i det hele tatt. Brukte en "Fein" sag og kappet langs kanten under den opprinnelige buen, slik at åpningen blir firkantet. Slisset så ut spor ( hull) til vangen i de rette veggene på styrbord og babord av åpnngen( på styrbord side helt inn mot bade veggen) så trer du vangen inn på babord først, og trekker den tilbake på plass på styrbord.

Så låser du den med en skrue gjennom toppplata på hver side. Etterpå monterer du lekter slik at du kan skru fast en 12 mm plate over åpningen. Denne måltok jeg ved å spenne over plast og tegne med tursj.

Så er det bare å kappe til plata og lime og skru den fast. Legger ved noen bilder :

seng_001_(640x480).jpgseng_003_(640x480).jpg

Her ser du vangen er tredd igjennom veggen under topp plata. Her er rammen på plass

seng_004_(640x480).jpgseng_005_(640x480).jpg

Og plata på toppen. jeg limte og skrudde, men kunne ha hengslet den for enklere adkomst til kjelleren. Har kappet den runde puta og limer delene sammen til en madrass og så overmadrass på toppen.

Så får vi se om det holder.

Redigert av Captain1911 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Captain 1911.flott køye. Hvor stor ble den? Er den rektangulær,eller skrål den?

Hei. Takker!! Den er ca. 140 cm bred (under madrassen) men veggen skrår så du får for 10 cm mer. med madrass og overmadrass. Og den skrår mot bade veggen, så det blir fint med litt ben flørt!! :giggle:

Den blir også ganske lang. over 240 cm på det lengste. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Captain, ser den ble ganske lav den sengeløsningen din. Det er litt høyere oppbygg i min båt. Og dermed litt større bredde. Men det trenger ikke nødvendigvis å være positivt. ;-) hvordan blir det å stå opp? Jeg liker høyden, for da kan jeg svinge bena utfor kanten å reise meg som hjemme. Men det ser bra ut arbeidet du gjør. Sikker på at du blir fornøyd. :-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Takk for bilder kaptein. Det var smart utført. Hva tror du om luftingen under madrassen? Jeg vurderte å kjøpe madrass hos de på messa. Men tilbudet jeg fikk i posten var 50% høyere en det muntlige på messa. Apropos tilbud og faktisk pris. Det ble for dyrt. Men de hadde innebygde lufteslisser under og påsto det aldri ble fuktig. Kanskje man kan bygge litt mer i høyden og legge inn en tilpasset sengebunn fra ikea?

Link to post
Share on other sites

Captain, ser den ble ganske lav den sengeløsningen din. Det er litt høyere oppbygg i min båt. Og dermed litt større bredde. Men det trenger ikke nødvendigvis å være positivt. ;-) hvordan blir det å stå opp? Jeg liker høyden, for da kan jeg svinge bena utfor kanten å reise meg som hjemme. Men det ser bra ut arbeidet du gjør. Sikker på at du blir fornøyd. :-)

Hei Bjørn!! Høyden virket grei på meg, ut fra det jeg prøvde i går kveld. :headbang: stanget ikke i noe... så jeg regner med at det går bra. Uansett får jeg aldri den høyden som du har

hos deg uten å flytte dør åpningen og ende vende senga. Er nok den beste løsningen det, men jeg synes det ble for omfattende i denne omgang. Du vet jeg har mer på lista mi og det går fort mot vår nå...

Link to post
Share on other sites

Hei Duffy!! Tenkte å legge på en matte av lukket celleskum i bunn ( ser det er lagt i stikk køyene) Jeg innhentet også tilbud på formsydd madrass på messa. Fikk et tilbud

Takk for bilder kaptein. Det var smart utført. Hva tror du om luftingen under madrassen? Jeg vurderte å kjøpe madrass hos de på messa. Men tilbudet jeg fikk i posten var 50% høyere en det muntlige på messa. Apropos tilbud og faktisk pris. Det ble for dyrt. Men de hadde innebygde lufteslisser under og påsto det aldri ble fuktig. Kanskje man kan bygge litt mer i høyden og legge inn en tilpasset sengebunn fra ikea?

på 13500,- Så veldig fin ut, bortsett fra prisen. :sweat: . Så det blir å prøve celleskum, sammenlimt madrass av orginal putene og en egen modifisert overmadrass fra jysk eller lignende.

Frua sliter med dårlig rygg, så jeg vil merke det fort om det ikke blir bra :smash: men gjør et forsøk. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Enig Captain.. det går fort mot vår. Så jeg støtter deg helt på at det enkle ofte er det beste. Vil anbefale å legge noen kroner i sengebunn. Evt lage selv. Så rask du er går nok det bra.:-) å da tror jeg og din fru blir fornøyd. Om hun får ligge mykt.. ;-) pass på ryggen hennes.. :-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...