Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden


McFog

Recommended Posts

Det var en overfor som lurte på om de som "såkalt har rett" til å bruke en slik bøye, kan bruke makt for å jage en som ikke har denne retten. Selvsagt kan de ikke bruke makt. Det er det kun politiet som kan.

 

Siden det faktisk er tvilsomt om noen faktisk har mer "rett" på disse bøyene enn andre, så bør jo dette prøves: Nekte å flytte seg og sette det på spissen. Skulle pinadø tatt seg ut om politiet skulle kommet for å tvangsflytte en båt i en slik bøye....

 

Om ikke det er gutteklubben grei, så er det uansett ganske nytt og tvilsomt å bruke friområder til å sette opp bøyer som bare noen har lov å bruke. Bøyene må kunne benyttes av alle.

Link to post
Share on other sites

Det finnes et uttall av private svaibøyer. Se feks i Evjesund, der OF også ligger

Evjesund i Rygge er etter min mening et skrekkens eksempel på fullstendig bøyekaos. Der ligger det bøyer tilhørende div foreninger og lag, noen tror jeg er private, pluss at slippen visstnok har noen. Mange av disse er ikke vedlikeholdt, og noen ligger delvis under vann. Hvordan moring osv er der, tør jeg ikke tenke på. De fleste ligger selvfølgelig også der hvor det er best å ankre opp. Litt utenfor der hvor bøyene ligger, er det mye gress på bunnen, og ikke alltid like lett å få feste. Er en uheldig der, får en bare en diger klase med gress på ankeret, og driver av.

 

Det er også en heller tvilsom tendens ved Bile. (Bilø?) nordvest av Jeløya. Der hadde Vestby kommune før i tiden to bøyer ute om sommeren. (mulig det var Skjærgårdstjenesten som la de ut?) Disse var til allmen benyttelse. Nå er disse borte, og erstattet med OF sine. Jeg synes ikke akkurat at det gjør tilgjengeligheten bedre for alle?

Link to post
Share on other sites

En tullete debatt.

Disse bøyene er lagt ut som en medlemsfordel for betalende medlemmer.

Altså er dette medlemmenes bøyer.

Nisser som vil ha alt gratis uten å betale for seg ser vi at vi også har her.

Vi har også dette i andre sammenhenger. Turisthytter o.a.

Medlemmene betaler for en fordel.

For å strekke det helt ut i en annen retning, golfbanen. Jeg betaler for å bruke den. De som ikke betaler kan ikke bruke den.

Link to post
Share on other sites

En tullete debatt.

Disse bøyene er lagt ut som en medlemsfordel for betalende medlemmer.

Altså er dette medlemmenes bøyer.

For å strekke det helt ut i en annen retning, golfbanen. Jeg betaler for å bruke den. De som ikke betaler kan ikke bruke den.

Vi snakker da om offenlige steder. Bøyene er lagt ut på offentlige tilgjengelige steder hvor alle kan ferdes fritt. Allemansretten. Man kan da ikke ferdes fritt på en golfbane?
Link to post
Share on other sites

Parallellen til Turistforeningen er interessant nok. DNT gjør ganske riktig store inngrep også i nasjonalparker, og beslaglegger det som ellers ville være utmark tilgjengelig for alle. Dette gjøres imidlertid som klare unntak fra (frilufts)lovens hovedregler, fordi deres aktivitet har mange svært positive sider som en vanskelig kunne fått om DNT ikke hadde tillatelse til disse inngrepene; det ville vært et stort tap om ingen fikk drive hytter på fjellet, f.eks.

 

Poenget her er at det må være balanse i forholdet mellom den inngripen som gjøres og den nytte samfunnet får ut av unntaket fra normaltilstanden "urørt natur". Det er kjedelig om DNT-hytta ligger akkurat i den vika du hadde tenkt til å slå opp teltet en varm augustkveld, men det finnes alltids en annen vik ledig litt lengre bort, og hytta gjør seg godt når kulda setter inn i september-oktober. Totalt sett er verdien av å ha hytta stor og positiv, langt større enn de ulemper den forårsaker.

 

Går en så tilbake til bøyenes domene er jeg slett ikke overbevist om at balansen mellom inngripen og almennytte er tilstede. Der det ellers er vanskelig eller uegnet å ligge for anker er saken grei (den privatiserte nytte overstiger almenhetens svært begrensede tap), mens det motsatte er tilfelle der bøyene legger beslag på uthavner med gode ankringsmuligheter. Der en gruppe legger beslag på et friluftsområde ellers tilgjengelig for almenheten skapes det ikke nytte; dette er et tilfelle av omfordeling fra de mange til de få.

Link to post
Share on other sites

Da har du missforstått kraftig Mulligan eller så velger du ikke å forstå.

 

Du gir ikke bare fordeler til dine medlemmer men du presser bort ikke-medlemmer.

Med hvilken rett kan OF gjøre det siste?

 

Ser du i OF sine vedtekter så er det kommunene og fylkeskommunene som er medlem, det er de som i hovedsak betaler for OF sin drift. Du som privatperson som betaler medlemskontingent er støttemedlem. Videre kan du i vedtektene lese at OF sin oppgave er å gjøre fjorden tilgjengelig for alle ikke bare for støttemedlemmene.

 

 

http://www.oslofjorden.org/portal/page/portal/of/artikkel?displaypage=TRUE&element_id=6473</p>

Redigert av SF (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis dette er en tulledebatt i den forstand som Mulligan overfor påstår, så tror jeg vi kan droppe alle diskusjoner og utmark og allemannsrett. Når det blir referert til golfbanen så blir dette virkelig tullete. Er golfbanen vanlig utmark?

 

For å få slutt på dette mener jeg det vil være fornuftig å sette det på spissen, nemlig å nekte å flytte seg om noen skulle påberope seg retten til bøya. Så får politi og rettsvesen ta saken.

Link to post
Share on other sites

Med hvilken rett kan OF gjøre det siste?

Det svarer du jo ganske greit på selv.

Det er kommunene og fylkeskommunene som utgjør OF.

Vi har altså gjennom demokratisk valgte organer gitt vår tilslutning til ordningen. Vil vi ha ordningen fjernet må det gjøres gjennom politisk arbeid. Å koke pølser er ikke veien å gå. Og så er det slik at jeg gjennom å betale støttemedlemskap har fått en rett til å bruke disse bøyene. De som ikke betaler har ikke denne retten.

Link to post
Share on other sites

Nå legger vel ikke Dnt direkte beslag på utmark med stiene sine, men det er helt klart likheter mellom Dnt sin måte å drive på og disse bøyene.

Både bøyene og Dnt sine merkede stier er ervervelse av inntekt i områder som de ikke eier noe som helst eller har noe råderett.

Dnt sine stier ligger stort sett kun på privateid grunn, og bøyene er satt ut der det er staten som er eieren, og det vil vel si oss alle...

Og at det ikke vil finnes turisthytter dersom Dnt ikke får lov til drive som de gjør er bare tull. Hyttene ligger der de er og er eid av Dnt så de er deres eiendom, og dessuten finnes det masse andre turishytter som er eid og driftet av andre...

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og dessuten, DNT er en dårlig sammenligning. Sakset fra turistforeningen.no: "Alle kan bruke turistforeningshyttene, men som medlem i DNT får du rabatt på overnatting,...." Det er ingen som vil bli bortvist fra en turistforeningshytte midt på natta fordi det kommer noen med medlemskort.

Link to post
Share on other sites

For å få slutt på dette mener jeg det vil være fornuftig å sette det på spissen, nemlig å nekte å flytte seg om noen skulle påberope seg retten til bøya. Så får politi og rettsvesen ta saken.

 

Fornuftig? Tåpelig vil jeg kalle slik oppførsel.

 

Gidder du virkelig med viten og vilje skape konflikter på fritiden din? Han du da trakasserrer er vel rimelig uskyldig i og med han overholder reglene?

Link to post
Share on other sites

Interessant link på seilas' kommentarfelt under artikkelen: http://www.havseiler...k/Neptun201.pdf

 

I klartekst sier klippet fra NHK's medlemsblad i 2001:

 

"I bøyereglementet pkt. 5 står det: "Vis bort båter som ligger i bøyene, hvis de ikke oppfyller de kravene som er nevnt i bøyereglementet. Henvis

da til at bøyene er lagt ut med tillatelse av havnemyndigheter, og i overensstemmelse med deres institusjoner."

I sommer ble våre bøyer i Sandspollen "avskiltet" og påmalt: "fri bøye – OF". OF, er Oslofjordens Friluftsråd (som NHK har støttet i alle år, både som medlem og med styrerepresentasjon).

 

I sitt brev sier OF at bøyene ble merket om etter klager fra båtfolk som var jaget fra bøyene.

 

Det er ikke bra og slett ikke meningen med oppfordringen om å bortvise båter at vi skal få uvenner på sjøen. Det er en hårfin balansegang å få noen, med velvilje, til å flytte seg når de først har lagt seg til. Styret har også mottatt klagebrev på adferd fra medlemmer. Det ødelegger veldig for NHK's renommé. Problemstillingen bekymrer styret. Vi diskuterer

om pkt. 5 må endres evt. strykes. Vi frykter at tiden har løpt litt fra private bøyer."

 

I 2001 ble OF altså så forarget over at noen ble bortvist fra NHK's bøye at de gikk til aksjon. Nå har de innført samme policy selv.

Redigert av egilwh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gidder du virkelig med viten og vilje skape konflikter på fritiden din? Han du da trakasserrer er vel rimelig uskyldig i og med han overholder reglene? Sitat oteren ..

 

Mener du virkelig at du blir trakkasert hvis en som har tatt bøye ikke vil flytte seg for deg selv om du har vimpel?

Tydelig mange som vil forsvare sine 450 kr her inne i denne tråden. Selv om det er imot all logikk , med tanke på allemannsrett osv.

Er det allemannsrett på sjøen? så er det det , helt uavhengig om en forening for få , prøver på noe stunt til egne medlemmers innteresse..

Redigert av hifo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har ikke fått rett til bøyebruk gjennom å betale støttemedlemskap i OF, Mulligan. Det koster 350 kroner. Du betaler en hundrings i tillegg til dette i vimpelavgift for å få rett til bøyebruk. Det lave beløpet er ikke det vesentlige her, men at OF har tillatt seg å lage et betalingsbasert prioriteringssystem når OFs hovedoppgave er å legge til rette for ALLE.

 

Jeg mener at en organisasjon som i sine vedtekter har at de arbeider for å gjøre fjorden tilgjengelig for alle, vurderer feil når de etablerer et system hvor man kan betale seg til eksklusive rettigheter. OF oppfører seg ikke slik på land. Det koster penger å legge til rette i strandsonen slik OF gjør. De ville ikke drømme om å differensiere bruken etter hvem som betalte mest der. Støttemedlemmer får rabatt og førstevalg når Kystledhyttene legges ut, men de kan ikke kaste ut ikke-medlemmer fra allerede bookede opphold. Dette gjør de bare til sjøs.

 

Jeg er ikke blant dem som er veldig i mot bøyene i seg selv, men jeg er sterkt imot at OF arbeider imot sine egne vedtekter og gode mål. Ha gjerne OF-bøyer, men de må være fritt fram å benytte dem for alle. Det stemmer med OF mål og vedtekter, og også slik de har ment tidligere. Se gjerne Tor-Kristian Øines' innlegg under Seilas sin artikkel om denne tråden.

 

Red: Ser at egilwh allerede har postet innholdet fra Seilaslinken.

Redigert av Skhuds (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener du virkelig at du blir trakkasert hvis en som har tatt bøye ikke vil flytte seg for deg selv om du har vimpel?

Tydelig mange som vil forsvare sine 450 kr her inne i denne tråden.

 

 

Jeg er ikke medlem av noen av disse foreningene, så jeg har ikke disse 450 kronene å forsvare.......

 

Men ja gidder du å drive med den slags adferd på fritiden vil jeg kalle det trakassering. Men mulig du og andre har andre motiver og gleder på fritiden, hvem vet...?

 

.

Link to post
Share on other sites

Noen som kan fortelle hvilke av OF sine bøyer som ødelegger helt for ankringsmulighetene?

 

Den i Hankøsundet, samt begge bøyer på tisler kan man fint ankre i nærheten av, og da er vel disse bare til hjelp?

Ikke alle har ankervinsj, ikke alle tørr å dregge opp om de ikke er vant til det.

 

Siden alle dere er så utrolig flinke til å ankre opp, kan dere jo bare la bøyene være i fred!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...